Educational interventions in adolescentes at risk for metabolic syndrome: integrative review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Antônia Sylca de Jesus
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Fernandes, Amanda Delmondes Brito Fontenele, Rocha, Mariana Rodrigues da, Machado, Raylane da Silva, Silva, Ana Roberta Vilarouca da, Santos, Ana Maria Ribeiro dos, Silva, Grazielle Roberta Freitas da, Andrade, Elaine Maria Leite Rangel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Enfermagem Atual In Derme
Texto Completo: https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/1761
Resumo: Objective: to identify the types of educational interventions that exist and/or are used in adolescents at risk for metabolic syndrome. Method: this is an integrative review in the following databases: MEDLINE, CINAHL, Embase, Web of Science and LILACS, BDENF and Ibecs. A cross-reference search was also carried out, based on the descriptors: Adolescent, Health Education, Risk Factors and Metabolic Syndrome. Results: nineteen articles were identified, reviewed, synthesized and critically analyzed, and the types of educational interventions for the target audience were non-drug and drug and/or lifestyle guidelines. Final considerations: the results of the review showed that educational interventions, whether drug or non-drug, associated with lifestyle guidelines, showed improvements in the five determinants of metabolic syndrome and in other non-determinants, directly influencing health and well-being -being of teenagers.
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spelling Educational interventions in adolescentes at risk for metabolic syndrome: integrative reviewIntervenciones educativas em adolescentes com riesgo de síndrome metabólico: revisión integradoraIntervenções educativas em adolescentes com risco para síndrome metabólica: revisão integrativaAdolescentesEducação em saúdeFatores de riscoSíndrome metabólicaAdolescentsHealth EducationRisk FactorsMetabolic SyndromeObjective: to identify the types of educational interventions that exist and/or are used in adolescents at risk for metabolic syndrome. Method: this is an integrative review in the following databases: MEDLINE, CINAHL, Embase, Web of Science and LILACS, BDENF and Ibecs. A cross-reference search was also carried out, based on the descriptors: Adolescent, Health Education, Risk Factors and Metabolic Syndrome. Results: nineteen articles were identified, reviewed, synthesized and critically analyzed, and the types of educational interventions for the target audience were non-drug and drug and/or lifestyle guidelines. Final considerations: the results of the review showed that educational interventions, whether drug or non-drug, associated with lifestyle guidelines, showed improvements in the five determinants of metabolic syndrome and in other non-determinants, directly influencing health and well-being -being of teenagers.Objetivo: identificar los tipos de intervenciones educativas que existen y/o se utilizan en adolescentes con riesgo de síndrome metabólico. Método: se trata de una revisión integradora en las siguientes bases de datos: MEDLINE, CINAHL, Embase, Web of Science y LILACS, BDENF e Ibecs. También se realizó una búsqueda cruzada, a partir de los descriptores: Adolescente, Educación en Salud, Factores de Riesgo y Síndrome Metabólico. Resultados: fueron identificados, revisados, sintetizados y analizados críticamente diecinueve artículos, con los tipos de intervenciones educativas para el público objetivo orientaciones y/o estilo de vida no drogas y drogas. Consideraciones finales: los resultados de la revisión mostraron que las intervenciones educativas, farmacológicas o no farmacológicas, asociadas a pautas de estilo de vida, mostraron mejoras en los cinco determinantes del síndrome metabólico y en otros no determinantes, influyendo directamente en la salud y el bienestar de los adolescentesObjetivo: identificar os tipos de intervenções educativas existentes e ou utilizadas em adolescentes com risco para síndrome metabólica. Método: trata-se de revisão integrativa nas seguintes bases: MEDLINE, CINAHL, Embase, Web of Science e LILACS, BDENF e Ibecs. A busca por referência cruzadas também foi realizada, a partir dos descritores: Adolescent, Health Education, Risk Factors e Metabolic Syndrome. Resultados: dezenove artigos ​​foram identificados, revisados, sintetizados e analisados ​criticamente, sendo que os tipos de intervenções educativas para público-alvo foram as não medicamentosas e as medicamentosas e ou orientações no estilo de vida. Considerações finais: os resultados da revisão mostraram que as intervenções educativas, sejam elas medicamentosas ou não medicamentosas, associadas às orientações no estilo de vida, demostraram melhorias nos cinco fatores determinantes da síndrome metabólica e em outros não determinantes, influenciando diretamente a saúde e o bem-estar dos adolescentes.SOBENFeE2023-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/176110.31011/reaid-2023-v.97-n.2-art.1761Journal Enfermagem Atual In Derme; Vol. 97 No. 2 (2023): abr. maio jun.; e023096Revista Enfermagem Atual In Derme; v. 97 n. 2 (2023): abr. maio jun.; e0230962447-2034reponame:Revista Enfermagem Atual In Dermeinstname:Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE)instacron:SOBENFeEporhttps://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/1761/1822https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/1761/1823Copyright (c) 2023 Revista Enfermagem Atual In Dermehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Antônia Sylca de Jesus Fernandes, Amanda Delmondes Brito FonteneleRocha, Mariana Rodrigues da Machado, Raylane da Silva Silva, Ana Roberta Vilarouca da Santos, Ana Maria Ribeiro dos Silva, Grazielle Roberta Freitas da Andrade, Elaine Maria Leite Rangel 2023-12-26T12:50:35Zoai:revistae_ojs.revistaenfermagematual.a2hosted.com:article/1761Revistahttps://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/indexONGhttps://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/oaikatia.simoes@gmail.com || contato@revistaenfermagematual.com.br2447-20342447-2034opendoar:2023-12-26T12:50:35Revista Enfermagem Atual In Derme - Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE)false
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