Aesthetics of the everyday in 2010s Brazilian cinema

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Calac
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Rebeca (São Paulo)
Texto Completo: https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/940
Resumo: This essay investigates the emergence of everyday life as privileged topos in Brazilian cinema of the 2010s. Analyzing the films Defiant Brasilia (Avenida Brasília Formosa, 2010), The Sky Above (O Céu sobre os ombros, 2010), The Hidden Tiger (A vizinhança do tigre, 2014), and Baronesa (2017), we discuss how everyday life has served as a strategy that allowed filmmakers to register individuals beyond stigmatizing social categories. The discussion is informed by the work of Henri Lefebvre, for whom the category of everyday life, by providing a view of the totality of life, could reveal contradictions of the social tissue. Our hypothesis is that everyday life emerged in Brazilian cinema as a response to the exhaustion of the interview format, which had predominated in Brazilian documentaries until the previous decade.
id SOCINE-1_1785c79da1db5e0a9322124e6678408a
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/940
network_acronym_str SOCINE-1
network_name_str Rebeca (São Paulo)
repository_id_str
spelling Aesthetics of the everyday in 2010s Brazilian cinemaEstética de lo cotidiano en el cine brasileño de la década de 2010Estética do cotidiano no cinema brasileiro dos anos 2010everyday lifeBrazilian cinema 2010sBrazilian documentaryHenri Lefebvrevida cotidianacine brasileño años 2010documental brasileñoHenri LefebvreCotidianoCinema brasileiro anos 2010Documentário brasileiroLefebvre, HenriCinema BrasileiroThis essay investigates the emergence of everyday life as privileged topos in Brazilian cinema of the 2010s. Analyzing the films Defiant Brasilia (Avenida Brasília Formosa, 2010), The Sky Above (O Céu sobre os ombros, 2010), The Hidden Tiger (A vizinhança do tigre, 2014), and Baronesa (2017), we discuss how everyday life has served as a strategy that allowed filmmakers to register individuals beyond stigmatizing social categories. The discussion is informed by the work of Henri Lefebvre, for whom the category of everyday life, by providing a view of the totality of life, could reveal contradictions of the social tissue. Our hypothesis is that everyday life emerged in Brazilian cinema as a response to the exhaustion of the interview format, which had predominated in Brazilian documentaries until the previous decade.El artículo investiga la emergencia de lo cotidiano como topos privilegiado en el cine brasileño de la década de 2010. A partir del análisis de las películas Avenida Brasília Formosa (2010), O céu sobre os ombros (2010), A vizinhança do tigre (2014) y Baronesa (2017), se discute cómo lo cotidiano sirvió como estrategia de aproximación a la realidad, permitiendo a los cineastas registrar a los individuos más allá de los marcadores sociales estigmatizantes. La discusión se inspira en la obra de Henri Lefebvre, para quien la categoría de lo cotidiano, al ofrecer una mirada a la totalidad de la vida, era capaz de revelar las contradicciones de la realidad social. Nuestra hipótesis es que lo cotidiano surgió como respuesta al agotamiento del formato entrevista, que había predominado en los documentales brasileños hasta la década anterior.O artigo investiga a emergência do cotidiano como tópos privilegiado no cinema brasileiro dos anos 2010. A partir da análise dos filmes Avenida Brasília Formosa (2010), O céu sobre os ombros (2010), A vizinhança do tigre (2014) e Baronesa (2017), discutimos como o cotidiano serviu como uma estratégia de aproximação da realidade, permitindo aos cineastas registrar indivíduos para além de marcadores sociais estigmatizantes. A discussão é informada pela obra Henri Lefebvre, para quem a categoria de cotidiano, ao oferecer um olhar sobre a totalidade da vida, era capaz de revelar contradições da realidade social. Nossa hipótese é de que o cotidiano despontou como uma resposta ao esgotamento do formato da entrevista, que predominara no documentário brasileiro até a década anterior.Socine - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual2023-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://rebeca.socine.org.br/1/article/view/94010.22475/rebeca.v12n1.940Rebeca - Brazilian Journal for Cinema and Audiovisual Studies; Vol. 12 No. 1 (2023): Rebeca 23Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Rebeca 23Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 12 No 1 (2023): Rebeca 23Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; v. 12 n. 1 (2023): Rebeca 232316-9230reponame:Rebeca (São Paulo)instname:Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)instacron:SOCINEporhttps://rebeca.socine.org.br/1/article/view/940/566Copyright (c) 2023 Calac Nogueirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Calac2023-07-31T15:46:58Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/940Revistahttps://rebeca.socine.org.br/1ONGhttps://rebeca.socine.org.br/1/oairebeca@socine.org.br2316-92302316-9230opendoar:2023-07-31T15:46:58Rebeca (São Paulo) - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)false
dc.title.none.fl_str_mv Aesthetics of the everyday in 2010s Brazilian cinema
Estética de lo cotidiano en el cine brasileño de la década de 2010
Estética do cotidiano no cinema brasileiro dos anos 2010
title Aesthetics of the everyday in 2010s Brazilian cinema
spellingShingle Aesthetics of the everyday in 2010s Brazilian cinema
Nogueira, Calac
everyday life
Brazilian cinema 2010s
Brazilian documentary
Henri Lefebvre
vida cotidiana
cine brasileño años 2010
documental brasileño
Henri Lefebvre
Cotidiano
Cinema brasileiro anos 2010
Documentário brasileiro
Lefebvre, Henri
Cinema Brasileiro
title_short Aesthetics of the everyday in 2010s Brazilian cinema
title_full Aesthetics of the everyday in 2010s Brazilian cinema
title_fullStr Aesthetics of the everyday in 2010s Brazilian cinema
title_full_unstemmed Aesthetics of the everyday in 2010s Brazilian cinema
title_sort Aesthetics of the everyday in 2010s Brazilian cinema
author Nogueira, Calac
author_facet Nogueira, Calac
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogueira, Calac
dc.subject.por.fl_str_mv everyday life
Brazilian cinema 2010s
Brazilian documentary
Henri Lefebvre
vida cotidiana
cine brasileño años 2010
documental brasileño
Henri Lefebvre
Cotidiano
Cinema brasileiro anos 2010
Documentário brasileiro
Lefebvre, Henri
Cinema Brasileiro
topic everyday life
Brazilian cinema 2010s
Brazilian documentary
Henri Lefebvre
vida cotidiana
cine brasileño años 2010
documental brasileño
Henri Lefebvre
Cotidiano
Cinema brasileiro anos 2010
Documentário brasileiro
Lefebvre, Henri
Cinema Brasileiro
description This essay investigates the emergence of everyday life as privileged topos in Brazilian cinema of the 2010s. Analyzing the films Defiant Brasilia (Avenida Brasília Formosa, 2010), The Sky Above (O Céu sobre os ombros, 2010), The Hidden Tiger (A vizinhança do tigre, 2014), and Baronesa (2017), we discuss how everyday life has served as a strategy that allowed filmmakers to register individuals beyond stigmatizing social categories. The discussion is informed by the work of Henri Lefebvre, for whom the category of everyday life, by providing a view of the totality of life, could reveal contradictions of the social tissue. Our hypothesis is that everyday life emerged in Brazilian cinema as a response to the exhaustion of the interview format, which had predominated in Brazilian documentaries until the previous decade.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/940
10.22475/rebeca.v12n1.940
url https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/940
identifier_str_mv 10.22475/rebeca.v12n1.940
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/940/566
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Calac Nogueira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Calac Nogueira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Socine - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual
publisher.none.fl_str_mv Socine - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual
dc.source.none.fl_str_mv Rebeca - Brazilian Journal for Cinema and Audiovisual Studies; Vol. 12 No. 1 (2023): Rebeca 23
Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Rebeca 23
Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 12 No 1 (2023): Rebeca 23
Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; v. 12 n. 1 (2023): Rebeca 23
2316-9230
reponame:Rebeca (São Paulo)
instname:Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)
instacron:SOCINE
instname_str Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)
instacron_str SOCINE
institution SOCINE
reponame_str Rebeca (São Paulo)
collection Rebeca (São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Rebeca (São Paulo) - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)
repository.mail.fl_str_mv rebeca@socine.org.br
_version_ 1809730937932480512