Aesthetics of the everyday in 2010s Brazilian cinema
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Rebeca (São Paulo) |
Texto Completo: | https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/940 |
Resumo: | This essay investigates the emergence of everyday life as privileged topos in Brazilian cinema of the 2010s. Analyzing the films Defiant Brasilia (Avenida Brasília Formosa, 2010), The Sky Above (O Céu sobre os ombros, 2010), The Hidden Tiger (A vizinhança do tigre, 2014), and Baronesa (2017), we discuss how everyday life has served as a strategy that allowed filmmakers to register individuals beyond stigmatizing social categories. The discussion is informed by the work of Henri Lefebvre, for whom the category of everyday life, by providing a view of the totality of life, could reveal contradictions of the social tissue. Our hypothesis is that everyday life emerged in Brazilian cinema as a response to the exhaustion of the interview format, which had predominated in Brazilian documentaries until the previous decade. |
id |
SOCINE-1_1785c79da1db5e0a9322124e6678408a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/940 |
network_acronym_str |
SOCINE-1 |
network_name_str |
Rebeca (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
Aesthetics of the everyday in 2010s Brazilian cinemaEstética de lo cotidiano en el cine brasileño de la década de 2010Estética do cotidiano no cinema brasileiro dos anos 2010everyday lifeBrazilian cinema 2010sBrazilian documentaryHenri Lefebvrevida cotidianacine brasileño años 2010documental brasileñoHenri LefebvreCotidianoCinema brasileiro anos 2010Documentário brasileiroLefebvre, HenriCinema BrasileiroThis essay investigates the emergence of everyday life as privileged topos in Brazilian cinema of the 2010s. Analyzing the films Defiant Brasilia (Avenida Brasília Formosa, 2010), The Sky Above (O Céu sobre os ombros, 2010), The Hidden Tiger (A vizinhança do tigre, 2014), and Baronesa (2017), we discuss how everyday life has served as a strategy that allowed filmmakers to register individuals beyond stigmatizing social categories. The discussion is informed by the work of Henri Lefebvre, for whom the category of everyday life, by providing a view of the totality of life, could reveal contradictions of the social tissue. Our hypothesis is that everyday life emerged in Brazilian cinema as a response to the exhaustion of the interview format, which had predominated in Brazilian documentaries until the previous decade.El artículo investiga la emergencia de lo cotidiano como topos privilegiado en el cine brasileño de la década de 2010. A partir del análisis de las películas Avenida Brasília Formosa (2010), O céu sobre os ombros (2010), A vizinhança do tigre (2014) y Baronesa (2017), se discute cómo lo cotidiano sirvió como estrategia de aproximación a la realidad, permitiendo a los cineastas registrar a los individuos más allá de los marcadores sociales estigmatizantes. La discusión se inspira en la obra de Henri Lefebvre, para quien la categoría de lo cotidiano, al ofrecer una mirada a la totalidad de la vida, era capaz de revelar las contradicciones de la realidad social. Nuestra hipótesis es que lo cotidiano surgió como respuesta al agotamiento del formato entrevista, que había predominado en los documentales brasileños hasta la década anterior.O artigo investiga a emergência do cotidiano como tópos privilegiado no cinema brasileiro dos anos 2010. A partir da análise dos filmes Avenida Brasília Formosa (2010), O céu sobre os ombros (2010), A vizinhança do tigre (2014) e Baronesa (2017), discutimos como o cotidiano serviu como uma estratégia de aproximação da realidade, permitindo aos cineastas registrar indivíduos para além de marcadores sociais estigmatizantes. A discussão é informada pela obra Henri Lefebvre, para quem a categoria de cotidiano, ao oferecer um olhar sobre a totalidade da vida, era capaz de revelar contradições da realidade social. Nossa hipótese é de que o cotidiano despontou como uma resposta ao esgotamento do formato da entrevista, que predominara no documentário brasileiro até a década anterior.Socine - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual2023-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://rebeca.socine.org.br/1/article/view/94010.22475/rebeca.v12n1.940Rebeca - Brazilian Journal for Cinema and Audiovisual Studies; Vol. 12 No. 1 (2023): Rebeca 23Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Rebeca 23Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 12 No 1 (2023): Rebeca 23Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; v. 12 n. 1 (2023): Rebeca 232316-9230reponame:Rebeca (São Paulo)instname:Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)instacron:SOCINEporhttps://rebeca.socine.org.br/1/article/view/940/566Copyright (c) 2023 Calac Nogueirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Calac2023-07-31T15:46:58Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/940Revistahttps://rebeca.socine.org.br/1ONGhttps://rebeca.socine.org.br/1/oairebeca@socine.org.br2316-92302316-9230opendoar:2023-07-31T15:46:58Rebeca (São Paulo) - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aesthetics of the everyday in 2010s Brazilian cinema Estética de lo cotidiano en el cine brasileño de la década de 2010 Estética do cotidiano no cinema brasileiro dos anos 2010 |
title |
Aesthetics of the everyday in 2010s Brazilian cinema |
spellingShingle |
Aesthetics of the everyday in 2010s Brazilian cinema Nogueira, Calac everyday life Brazilian cinema 2010s Brazilian documentary Henri Lefebvre vida cotidiana cine brasileño años 2010 documental brasileño Henri Lefebvre Cotidiano Cinema brasileiro anos 2010 Documentário brasileiro Lefebvre, Henri Cinema Brasileiro |
title_short |
Aesthetics of the everyday in 2010s Brazilian cinema |
title_full |
Aesthetics of the everyday in 2010s Brazilian cinema |
title_fullStr |
Aesthetics of the everyday in 2010s Brazilian cinema |
title_full_unstemmed |
Aesthetics of the everyday in 2010s Brazilian cinema |
title_sort |
Aesthetics of the everyday in 2010s Brazilian cinema |
author |
Nogueira, Calac |
author_facet |
Nogueira, Calac |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nogueira, Calac |
dc.subject.por.fl_str_mv |
everyday life Brazilian cinema 2010s Brazilian documentary Henri Lefebvre vida cotidiana cine brasileño años 2010 documental brasileño Henri Lefebvre Cotidiano Cinema brasileiro anos 2010 Documentário brasileiro Lefebvre, Henri Cinema Brasileiro |
topic |
everyday life Brazilian cinema 2010s Brazilian documentary Henri Lefebvre vida cotidiana cine brasileño años 2010 documental brasileño Henri Lefebvre Cotidiano Cinema brasileiro anos 2010 Documentário brasileiro Lefebvre, Henri Cinema Brasileiro |
description |
This essay investigates the emergence of everyday life as privileged topos in Brazilian cinema of the 2010s. Analyzing the films Defiant Brasilia (Avenida Brasília Formosa, 2010), The Sky Above (O Céu sobre os ombros, 2010), The Hidden Tiger (A vizinhança do tigre, 2014), and Baronesa (2017), we discuss how everyday life has served as a strategy that allowed filmmakers to register individuals beyond stigmatizing social categories. The discussion is informed by the work of Henri Lefebvre, for whom the category of everyday life, by providing a view of the totality of life, could reveal contradictions of the social tissue. Our hypothesis is that everyday life emerged in Brazilian cinema as a response to the exhaustion of the interview format, which had predominated in Brazilian documentaries until the previous decade. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/940 10.22475/rebeca.v12n1.940 |
url |
https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/940 |
identifier_str_mv |
10.22475/rebeca.v12n1.940 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/940/566 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Calac Nogueira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Calac Nogueira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Socine - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual |
publisher.none.fl_str_mv |
Socine - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual |
dc.source.none.fl_str_mv |
Rebeca - Brazilian Journal for Cinema and Audiovisual Studies; Vol. 12 No. 1 (2023): Rebeca 23 Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Rebeca 23 Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 12 No 1 (2023): Rebeca 23 Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; v. 12 n. 1 (2023): Rebeca 23 2316-9230 reponame:Rebeca (São Paulo) instname:Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE) instacron:SOCINE |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE) |
instacron_str |
SOCINE |
institution |
SOCINE |
reponame_str |
Rebeca (São Paulo) |
collection |
Rebeca (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Rebeca (São Paulo) - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rebeca@socine.org.br |
_version_ |
1809730937932480512 |