Gêneros textuais em jogos digitais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cajueiro, Luiz Eduardo Cerquinho
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
Texto Completo: http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/814
Resumo: This research introduces a classification model for digital games, based upon the textual genre theory. The motivation is to forge a common ground for dialog between the many disciplines that study the digital games, like Information Sciences, Social Sciences, Communication and Art Studies, including as well the game developers community. The epistemic basis for this work are the genre theories by Bakthin (1979), Charaudeau (1997) and Marcuschi (2003, 2004, 2008), the studies in multimodality and hypermodality by Kress e Van Leeuwen (1996) and Braga (2004, 2005), the communication theories by Lévy (1993, 1996, 2000, 2001) and David Crystal (apud Shepherd, Saliés, 2013) and theories in digital game studies presented by Crawford (1984), Wolf (2001, 2003), Aarseth et al. (2003) and Branco (2011). The digital games genre classification system proposed in this work is different from the previously proposed, since it accounts for the discursive locus it identifies, and the possibility of including any digital game. The conclusion was that it is possible to distinguish, in digital games, the thematic, stylistic, formal and discursive obrigatory characteristics for the creation of a textual genres classification, and it is possible to use a common lexic between the different areas of knowledge that access the digital games.
id UCAP_57730538bff26072149e6f357d06a63b
oai_identifier_str oai:tede2.unicap.br:tede/814
network_acronym_str UCAP
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
repository_id_str 4646
spelling Bernardino Júnior, Francisco MadeiroCPF:43047165300http://lattes.cnpq.br/1934903225521860Aguiar, Marígia Ana de MouraCPF:78232961449http://lattes.cnpq.br/3414743790449351Lima, Juliano BandeiraCPF:00000000767http://lattes.cnpq.br/2782095059190056Caiado, Roberta Varginha RamosCPF:42519101172http://lattes.cnpq.br/1314050321131812CPF:02687485438http://lattes.cnpq.br/3777080489487444Cajueiro, Luiz Eduardo Cerquinho2017-06-01T18:25:01Z2015-11-202014-08-27http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/814This research introduces a classification model for digital games, based upon the textual genre theory. The motivation is to forge a common ground for dialog between the many disciplines that study the digital games, like Information Sciences, Social Sciences, Communication and Art Studies, including as well the game developers community. The epistemic basis for this work are the genre theories by Bakthin (1979), Charaudeau (1997) and Marcuschi (2003, 2004, 2008), the studies in multimodality and hypermodality by Kress e Van Leeuwen (1996) and Braga (2004, 2005), the communication theories by Lévy (1993, 1996, 2000, 2001) and David Crystal (apud Shepherd, Saliés, 2013) and theories in digital game studies presented by Crawford (1984), Wolf (2001, 2003), Aarseth et al. (2003) and Branco (2011). The digital games genre classification system proposed in this work is different from the previously proposed, since it accounts for the discursive locus it identifies, and the possibility of including any digital game. The conclusion was that it is possible to distinguish, in digital games, the thematic, stylistic, formal and discursive obrigatory characteristics for the creation of a textual genres classification, and it is possible to use a common lexic between the different areas of knowledge that access the digital games.Esta dissertação apresenta um modelo de classificação dos jogos digitais a partir da teoria de gêneros textuais. A principal motivação é criar um ambiente de diálogo entre as diversas disciplinas que estudam os jogos digitais, como Ciências da Informação, Ciências Sociais, Comunicação e Artes, bem como a comunidade de desenvolvimento de jogos digitais. As bases epistemológicas que norteiam este trabalho são as teorias de gênero de Bakthin (1979), Charaudeau (1997) e Marcuschi (2003, 2004, 2008), os estudos de multimodalidade e hipermodalidade de Kress e Van Leeuwen (1996) e Braga (2004, 2005), as teorias de comunicação de Lévy (1993, 1996, 2000, 2001) e David Crystal (apud Shepherd, Saliés, 2013), as teorias de estudo dos jogos digitais traçadas por Crawford (1984), Wolf (2001, 2003), Aarseth et al. (2003) e Branco (2011). O sistema de classificação de gêneros de jogos digitais proposto por esta dissertação não encontra similaridade com os que já foram propostos, por abarcar diferentes esferas discursivas nas quais o objeto de estudo é tratado e pela possibilidade de classificar qualquer jogo digital. Concluiu-se que é possível distinguir nos jogos digitais as características temáticas, estilísticas, formais e discursivas necessárias a uma classificação de gêneros textuais, e é possível a utilização de um léxico que sirva aos diversos campos de conhecimento que estudam os jogos digitais.Made available in DSpace on 2017-06-01T18:25:01Z (GMT). No. of bitstreams: 1 luiz_eduardo_cerquinho_cajueiro.pdf: 13320957 bytes, checksum: 09498857b50a4bf1d42eb6e110d3fc87 (MD5) Previous issue date: 2014-08-27application/pdfporUniversidade Católica de PernambucoMestrado em Ciências da LinguagemUNICAPBRCiências da Linguagemanálise do discursodissertaçõesjogos para computador - classificaçãodiscourse analysisdissertationscomputer games - classificationCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAGêneros textuais em jogos digitaisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAPinstname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)instacron:UNICAPORIGINALluiz_eduardo_cerquinho_cajueiro.pdfapplication/pdf13320957http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/814/1/luiz_eduardo_cerquinho_cajueiro.pdf09498857b50a4bf1d42eb6e110d3fc87MD51tede/8142018-09-24 15:29:33.118oai:tede2.unicap.br:tede/814Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.unicap.br:8080/http://tede2.unicap.br:8080/oai/requestbiblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.bropendoar:46462018-09-24T18:29:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)false
dc.title.por.fl_str_mv Gêneros textuais em jogos digitais
title Gêneros textuais em jogos digitais
spellingShingle Gêneros textuais em jogos digitais
Cajueiro, Luiz Eduardo Cerquinho
análise do discurso
dissertações
jogos para computador - classificação
discourse analysis
dissertations
computer games - classification
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short Gêneros textuais em jogos digitais
title_full Gêneros textuais em jogos digitais
title_fullStr Gêneros textuais em jogos digitais
title_full_unstemmed Gêneros textuais em jogos digitais
title_sort Gêneros textuais em jogos digitais
author Cajueiro, Luiz Eduardo Cerquinho
author_facet Cajueiro, Luiz Eduardo Cerquinho
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bernardino Júnior, Francisco Madeiro
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:43047165300
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1934903225521860
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv Aguiar, Marígia Ana de Moura
dc.contributor.advisor-co1ID.fl_str_mv CPF:78232961449
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3414743790449351
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Lima, Juliano Bandeira
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:00000000767
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2782095059190056
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Caiado, Roberta Varginha Ramos
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv CPF:42519101172
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1314050321131812
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:02687485438
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3777080489487444
dc.contributor.author.fl_str_mv Cajueiro, Luiz Eduardo Cerquinho
contributor_str_mv Bernardino Júnior, Francisco Madeiro
Aguiar, Marígia Ana de Moura
Lima, Juliano Bandeira
Caiado, Roberta Varginha Ramos
dc.subject.por.fl_str_mv análise do discurso
dissertações
jogos para computador - classificação
topic análise do discurso
dissertações
jogos para computador - classificação
discourse analysis
dissertations
computer games - classification
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
dc.subject.eng.fl_str_mv discourse analysis
dissertations
computer games - classification
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description This research introduces a classification model for digital games, based upon the textual genre theory. The motivation is to forge a common ground for dialog between the many disciplines that study the digital games, like Information Sciences, Social Sciences, Communication and Art Studies, including as well the game developers community. The epistemic basis for this work are the genre theories by Bakthin (1979), Charaudeau (1997) and Marcuschi (2003, 2004, 2008), the studies in multimodality and hypermodality by Kress e Van Leeuwen (1996) and Braga (2004, 2005), the communication theories by Lévy (1993, 1996, 2000, 2001) and David Crystal (apud Shepherd, Saliés, 2013) and theories in digital game studies presented by Crawford (1984), Wolf (2001, 2003), Aarseth et al. (2003) and Branco (2011). The digital games genre classification system proposed in this work is different from the previously proposed, since it accounts for the discursive locus it identifies, and the possibility of including any digital game. The conclusion was that it is possible to distinguish, in digital games, the thematic, stylistic, formal and discursive obrigatory characteristics for the creation of a textual genres classification, and it is possible to use a common lexic between the different areas of knowledge that access the digital games.
publishDate 2014
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-08-27
dc.date.available.fl_str_mv 2015-11-20
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-06-01T18:25:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/814
url http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/814
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica de Pernambuco
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Ciências da Linguagem
dc.publisher.initials.fl_str_mv UNICAP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências da Linguagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica de Pernambuco
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
instname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)
instacron:UNICAP
instname_str Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)
instacron_str UNICAP
institution UNICAP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
bitstream.url.fl_str_mv http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/814/1/luiz_eduardo_cerquinho_cajueiro.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 09498857b50a4bf1d42eb6e110d3fc87
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.br
_version_ 1803085495869112320