Gêneros textuais em jogos digitais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
Texto Completo: | http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/814 |
Resumo: | This research introduces a classification model for digital games, based upon the textual genre theory. The motivation is to forge a common ground for dialog between the many disciplines that study the digital games, like Information Sciences, Social Sciences, Communication and Art Studies, including as well the game developers community. The epistemic basis for this work are the genre theories by Bakthin (1979), Charaudeau (1997) and Marcuschi (2003, 2004, 2008), the studies in multimodality and hypermodality by Kress e Van Leeuwen (1996) and Braga (2004, 2005), the communication theories by Lévy (1993, 1996, 2000, 2001) and David Crystal (apud Shepherd, Saliés, 2013) and theories in digital game studies presented by Crawford (1984), Wolf (2001, 2003), Aarseth et al. (2003) and Branco (2011). The digital games genre classification system proposed in this work is different from the previously proposed, since it accounts for the discursive locus it identifies, and the possibility of including any digital game. The conclusion was that it is possible to distinguish, in digital games, the thematic, stylistic, formal and discursive obrigatory characteristics for the creation of a textual genres classification, and it is possible to use a common lexic between the different areas of knowledge that access the digital games. |
id |
UCAP_57730538bff26072149e6f357d06a63b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.unicap.br:tede/814 |
network_acronym_str |
UCAP |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
repository_id_str |
4646 |
spelling |
Bernardino Júnior, Francisco MadeiroCPF:43047165300http://lattes.cnpq.br/1934903225521860Aguiar, Marígia Ana de MouraCPF:78232961449http://lattes.cnpq.br/3414743790449351Lima, Juliano BandeiraCPF:00000000767http://lattes.cnpq.br/2782095059190056Caiado, Roberta Varginha RamosCPF:42519101172http://lattes.cnpq.br/1314050321131812CPF:02687485438http://lattes.cnpq.br/3777080489487444Cajueiro, Luiz Eduardo Cerquinho2017-06-01T18:25:01Z2015-11-202014-08-27http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/814This research introduces a classification model for digital games, based upon the textual genre theory. The motivation is to forge a common ground for dialog between the many disciplines that study the digital games, like Information Sciences, Social Sciences, Communication and Art Studies, including as well the game developers community. The epistemic basis for this work are the genre theories by Bakthin (1979), Charaudeau (1997) and Marcuschi (2003, 2004, 2008), the studies in multimodality and hypermodality by Kress e Van Leeuwen (1996) and Braga (2004, 2005), the communication theories by Lévy (1993, 1996, 2000, 2001) and David Crystal (apud Shepherd, Saliés, 2013) and theories in digital game studies presented by Crawford (1984), Wolf (2001, 2003), Aarseth et al. (2003) and Branco (2011). The digital games genre classification system proposed in this work is different from the previously proposed, since it accounts for the discursive locus it identifies, and the possibility of including any digital game. The conclusion was that it is possible to distinguish, in digital games, the thematic, stylistic, formal and discursive obrigatory characteristics for the creation of a textual genres classification, and it is possible to use a common lexic between the different areas of knowledge that access the digital games.Esta dissertação apresenta um modelo de classificação dos jogos digitais a partir da teoria de gêneros textuais. A principal motivação é criar um ambiente de diálogo entre as diversas disciplinas que estudam os jogos digitais, como Ciências da Informação, Ciências Sociais, Comunicação e Artes, bem como a comunidade de desenvolvimento de jogos digitais. As bases epistemológicas que norteiam este trabalho são as teorias de gênero de Bakthin (1979), Charaudeau (1997) e Marcuschi (2003, 2004, 2008), os estudos de multimodalidade e hipermodalidade de Kress e Van Leeuwen (1996) e Braga (2004, 2005), as teorias de comunicação de Lévy (1993, 1996, 2000, 2001) e David Crystal (apud Shepherd, Saliés, 2013), as teorias de estudo dos jogos digitais traçadas por Crawford (1984), Wolf (2001, 2003), Aarseth et al. (2003) e Branco (2011). O sistema de classificação de gêneros de jogos digitais proposto por esta dissertação não encontra similaridade com os que já foram propostos, por abarcar diferentes esferas discursivas nas quais o objeto de estudo é tratado e pela possibilidade de classificar qualquer jogo digital. Concluiu-se que é possível distinguir nos jogos digitais as características temáticas, estilísticas, formais e discursivas necessárias a uma classificação de gêneros textuais, e é possível a utilização de um léxico que sirva aos diversos campos de conhecimento que estudam os jogos digitais.Made available in DSpace on 2017-06-01T18:25:01Z (GMT). No. of bitstreams: 1 luiz_eduardo_cerquinho_cajueiro.pdf: 13320957 bytes, checksum: 09498857b50a4bf1d42eb6e110d3fc87 (MD5) Previous issue date: 2014-08-27application/pdfporUniversidade Católica de PernambucoMestrado em Ciências da LinguagemUNICAPBRCiências da Linguagemanálise do discursodissertaçõesjogos para computador - classificaçãodiscourse analysisdissertationscomputer games - classificationCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAGêneros textuais em jogos digitaisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAPinstname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)instacron:UNICAPORIGINALluiz_eduardo_cerquinho_cajueiro.pdfapplication/pdf13320957http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/814/1/luiz_eduardo_cerquinho_cajueiro.pdf09498857b50a4bf1d42eb6e110d3fc87MD51tede/8142018-09-24 15:29:33.118oai:tede2.unicap.br:tede/814Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.unicap.br:8080/http://tede2.unicap.br:8080/oai/requestbiblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.bropendoar:46462018-09-24T18:29:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Gêneros textuais em jogos digitais |
title |
Gêneros textuais em jogos digitais |
spellingShingle |
Gêneros textuais em jogos digitais Cajueiro, Luiz Eduardo Cerquinho análise do discurso dissertações jogos para computador - classificação discourse analysis dissertations computer games - classification CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
title_short |
Gêneros textuais em jogos digitais |
title_full |
Gêneros textuais em jogos digitais |
title_fullStr |
Gêneros textuais em jogos digitais |
title_full_unstemmed |
Gêneros textuais em jogos digitais |
title_sort |
Gêneros textuais em jogos digitais |
author |
Cajueiro, Luiz Eduardo Cerquinho |
author_facet |
Cajueiro, Luiz Eduardo Cerquinho |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bernardino Júnior, Francisco Madeiro |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:43047165300 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1934903225521860 |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Aguiar, Marígia Ana de Moura |
dc.contributor.advisor-co1ID.fl_str_mv |
CPF:78232961449 |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3414743790449351 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Lima, Juliano Bandeira |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:00000000767 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2782095059190056 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Caiado, Roberta Varginha Ramos |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:42519101172 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1314050321131812 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:02687485438 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3777080489487444 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cajueiro, Luiz Eduardo Cerquinho |
contributor_str_mv |
Bernardino Júnior, Francisco Madeiro Aguiar, Marígia Ana de Moura Lima, Juliano Bandeira Caiado, Roberta Varginha Ramos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
análise do discurso dissertações jogos para computador - classificação |
topic |
análise do discurso dissertações jogos para computador - classificação discourse analysis dissertations computer games - classification CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
discourse analysis dissertations computer games - classification |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
description |
This research introduces a classification model for digital games, based upon the textual genre theory. The motivation is to forge a common ground for dialog between the many disciplines that study the digital games, like Information Sciences, Social Sciences, Communication and Art Studies, including as well the game developers community. The epistemic basis for this work are the genre theories by Bakthin (1979), Charaudeau (1997) and Marcuschi (2003, 2004, 2008), the studies in multimodality and hypermodality by Kress e Van Leeuwen (1996) and Braga (2004, 2005), the communication theories by Lévy (1993, 1996, 2000, 2001) and David Crystal (apud Shepherd, Saliés, 2013) and theories in digital game studies presented by Crawford (1984), Wolf (2001, 2003), Aarseth et al. (2003) and Branco (2011). The digital games genre classification system proposed in this work is different from the previously proposed, since it accounts for the discursive locus it identifies, and the possibility of including any digital game. The conclusion was that it is possible to distinguish, in digital games, the thematic, stylistic, formal and discursive obrigatory characteristics for the creation of a textual genres classification, and it is possible to use a common lexic between the different areas of knowledge that access the digital games. |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-08-27 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-11-20 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-06-01T18:25:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/814 |
url |
http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/814 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica de Pernambuco |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Ciências da Linguagem |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UNICAP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências da Linguagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica de Pernambuco |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP instname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP) instacron:UNICAP |
instname_str |
Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP) |
instacron_str |
UNICAP |
institution |
UNICAP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/814/1/luiz_eduardo_cerquinho_cajueiro.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
09498857b50a4bf1d42eb6e110d3fc87 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.br |
_version_ |
1803085495869112320 |