Análise discursiva da propaganda da absolut vodka

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: álvares, Thelma Lucia Guerra
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
Texto Completo: http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/836
Resumo: The present study aims to analyze Absolut Vodka s discourse through Absolut Berlin advertisements as well as Absolut Color, Absolut No Label and Absolute Unique s special edition bottles. The adopted theory is French Discourse Analysis and analysis will bethe theoretical framework, since it adopts a dialectical relationship between language and discourse, and presents construction of meanings, highlighting both product and process. The following analysis categories will be addressed to highlight the different discourse effects and representations of the collective imagination, which can be understood by discursive materiality: production conditions, interdiscourse, discursive formation, ideological formation, paraphrase and polysemy. Thus, the objective is to identify the discursive marks in Absolut Vodka s communication, analyze advertising interdiscourse of the brand and evaluate the imaginary and ideological formations. For this study, we relied on the theorists Pêcheux and Orlandi. The corpus consists of an Absolut Berlin advertisement, which refers to the political-ideological question of the fall of the Berlin Wall, Absolut Color and No Label bottles, both of which honors homosexual audiences, and Unique bottle, which relates to identity and individuality. They rely on construction of meanings when employing images for the understanding of messages.
id UCAP_9a5ea7c936d875dce4c9b813d1959639
oai_identifier_str oai:tede2.unicap.br:tede/836
network_acronym_str UCAP
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
repository_id_str 4646
spelling Efken, Karl HeinzCPF:22639322168http://lattes.cnpq.br/4200543767832607Calazans, Janaina de Holanda CostaCPF:03051045438http://lattes.cnpq.br/7033040279668782Carvalho, Nelly Medeiros deCPF:17157650444http://lattes.cnpq.br/9792570232065643CPF:71947736434http://lattes.cnpq.br/0162085374831435álvares, Thelma Lucia Guerra2017-06-01T18:25:06Z2017-01-032016-09-08ÁLVARES, Thelma Lucia Guerra. Análise discursiva da propaganda da absolut vodka. 2016. 98 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2016.http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/836The present study aims to analyze Absolut Vodka s discourse through Absolut Berlin advertisements as well as Absolut Color, Absolut No Label and Absolute Unique s special edition bottles. The adopted theory is French Discourse Analysis and analysis will bethe theoretical framework, since it adopts a dialectical relationship between language and discourse, and presents construction of meanings, highlighting both product and process. The following analysis categories will be addressed to highlight the different discourse effects and representations of the collective imagination, which can be understood by discursive materiality: production conditions, interdiscourse, discursive formation, ideological formation, paraphrase and polysemy. Thus, the objective is to identify the discursive marks in Absolut Vodka s communication, analyze advertising interdiscourse of the brand and evaluate the imaginary and ideological formations. For this study, we relied on the theorists Pêcheux and Orlandi. The corpus consists of an Absolut Berlin advertisement, which refers to the political-ideological question of the fall of the Berlin Wall, Absolut Color and No Label bottles, both of which honors homosexual audiences, and Unique bottle, which relates to identity and individuality. They rely on construction of meanings when employing images for the understanding of messages.O presente estudo procura analisar o discurso da Absolut Vodka através da propaganda da Absolut Berlin e das garrafas de edições especiais da Absolut Color, Absolut No Label e da Absolut Unique. A Análise de Discurso de linha francesa será a teoria e o procedimento de análise utilizadoscomo aporte teórico por representar uma opção pela relação dialética entre língua e discurso e por apresentar a construção dos significados, que coloca em destaque o produto e o processo. Serão trabalhadas as seguintes categorias de análise: condições de produção, interdiscurso, formação discursiva, formação ideológica, paráfrase e polissemia, para evidenciar os diversos efeitos de sentido e as representações do imaginário coletivo, que podem ser compreendidos através da materialidade discursiva. Assim, objetiva-se identificar as marcas discursivas na comunicação da Absolut Vodka, analisar o interdiscurso publicitário da marca e avaliaras formações imaginárias e ideológicas. Para este estudo, baseamo-nos nos teóricos Pêcheux e Orlandi. O corpus é formado por um anúncio da Absolut Berlin, que trabalha a questão político-ideológica da queda do Muro de Berlim, pelas garrafas da Absolut Color e No Label, que são uma homenagem ao público homossexual, e a garrafa Unique que aborda a questão da identidade e individualidade. Essas garrafas se utilizam da construção dos significados ao se servirem de imagens para o entendimento das mensagens.Made available in DSpace on 2017-06-01T18:25:06Z (GMT). No. of bitstreams: 1 thelma_lucia_guerra_alvares.pdf: 1175834 bytes, checksum: 77679c727677a14fb21ba4dff401a7c2 (MD5) Previous issue date: 2016-09-08application/pdfporUniversidade Católica de PernambucoMestrado em Ciências da LinguagemUNICAPBRCiências da Linguagemanálise do discursopropagandaideologiadissertaçõesspeech analysisadvertisingideologydissertationsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAAnálise discursiva da propaganda da absolut vodkainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAPinstname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)instacron:UNICAPORIGINALthelma_lucia_guerra_alvares.pdfapplication/pdf1175834http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/836/1/thelma_lucia_guerra_alvares.pdf77679c727677a14fb21ba4dff401a7c2MD51tede/8362018-09-24 15:29:32.013oai:tede2.unicap.br:tede/836Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.unicap.br:8080/http://tede2.unicap.br:8080/oai/requestbiblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.bropendoar:46462018-09-24T18:29:32Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)false
dc.title.por.fl_str_mv Análise discursiva da propaganda da absolut vodka
title Análise discursiva da propaganda da absolut vodka
spellingShingle Análise discursiva da propaganda da absolut vodka
álvares, Thelma Lucia Guerra
análise do discurso
propaganda
ideologia
dissertações
speech analysis
advertising
ideology
dissertations
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short Análise discursiva da propaganda da absolut vodka
title_full Análise discursiva da propaganda da absolut vodka
title_fullStr Análise discursiva da propaganda da absolut vodka
title_full_unstemmed Análise discursiva da propaganda da absolut vodka
title_sort Análise discursiva da propaganda da absolut vodka
author álvares, Thelma Lucia Guerra
author_facet álvares, Thelma Lucia Guerra
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Efken, Karl Heinz
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:22639322168
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4200543767832607
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Calazans, Janaina de Holanda Costa
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:03051045438
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7033040279668782
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Carvalho, Nelly Medeiros de
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv CPF:17157650444
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9792570232065643
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:71947736434
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0162085374831435
dc.contributor.author.fl_str_mv álvares, Thelma Lucia Guerra
contributor_str_mv Efken, Karl Heinz
Calazans, Janaina de Holanda Costa
Carvalho, Nelly Medeiros de
dc.subject.por.fl_str_mv análise do discurso
propaganda
ideologia
dissertações
topic análise do discurso
propaganda
ideologia
dissertações
speech analysis
advertising
ideology
dissertations
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
dc.subject.eng.fl_str_mv speech analysis
advertising
ideology
dissertations
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description The present study aims to analyze Absolut Vodka s discourse through Absolut Berlin advertisements as well as Absolut Color, Absolut No Label and Absolute Unique s special edition bottles. The adopted theory is French Discourse Analysis and analysis will bethe theoretical framework, since it adopts a dialectical relationship between language and discourse, and presents construction of meanings, highlighting both product and process. The following analysis categories will be addressed to highlight the different discourse effects and representations of the collective imagination, which can be understood by discursive materiality: production conditions, interdiscourse, discursive formation, ideological formation, paraphrase and polysemy. Thus, the objective is to identify the discursive marks in Absolut Vodka s communication, analyze advertising interdiscourse of the brand and evaluate the imaginary and ideological formations. For this study, we relied on the theorists Pêcheux and Orlandi. The corpus consists of an Absolut Berlin advertisement, which refers to the political-ideological question of the fall of the Berlin Wall, Absolut Color and No Label bottles, both of which honors homosexual audiences, and Unique bottle, which relates to identity and individuality. They rely on construction of meanings when employing images for the understanding of messages.
publishDate 2016
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-09-08
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-06-01T18:25:06Z
dc.date.available.fl_str_mv 2017-01-03
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv ÁLVARES, Thelma Lucia Guerra. Análise discursiva da propaganda da absolut vodka. 2016. 98 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2016.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/836
identifier_str_mv ÁLVARES, Thelma Lucia Guerra. Análise discursiva da propaganda da absolut vodka. 2016. 98 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2016.
url http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/836
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica de Pernambuco
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Ciências da Linguagem
dc.publisher.initials.fl_str_mv UNICAP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências da Linguagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica de Pernambuco
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
instname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)
instacron:UNICAP
instname_str Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)
instacron_str UNICAP
institution UNICAP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
bitstream.url.fl_str_mv http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/836/1/thelma_lucia_guerra_alvares.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 77679c727677a14fb21ba4dff401a7c2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.br
_version_ 1811737517793214464