Análise discursiva da propaganda da absolut vodka
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
Texto Completo: | http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/836 |
Resumo: | The present study aims to analyze Absolut Vodka s discourse through Absolut Berlin advertisements as well as Absolut Color, Absolut No Label and Absolute Unique s special edition bottles. The adopted theory is French Discourse Analysis and analysis will bethe theoretical framework, since it adopts a dialectical relationship between language and discourse, and presents construction of meanings, highlighting both product and process. The following analysis categories will be addressed to highlight the different discourse effects and representations of the collective imagination, which can be understood by discursive materiality: production conditions, interdiscourse, discursive formation, ideological formation, paraphrase and polysemy. Thus, the objective is to identify the discursive marks in Absolut Vodka s communication, analyze advertising interdiscourse of the brand and evaluate the imaginary and ideological formations. For this study, we relied on the theorists Pêcheux and Orlandi. The corpus consists of an Absolut Berlin advertisement, which refers to the political-ideological question of the fall of the Berlin Wall, Absolut Color and No Label bottles, both of which honors homosexual audiences, and Unique bottle, which relates to identity and individuality. They rely on construction of meanings when employing images for the understanding of messages. |
id |
UCAP_9a5ea7c936d875dce4c9b813d1959639 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.unicap.br:tede/836 |
network_acronym_str |
UCAP |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
repository_id_str |
4646 |
spelling |
Efken, Karl HeinzCPF:22639322168http://lattes.cnpq.br/4200543767832607Calazans, Janaina de Holanda CostaCPF:03051045438http://lattes.cnpq.br/7033040279668782Carvalho, Nelly Medeiros deCPF:17157650444http://lattes.cnpq.br/9792570232065643CPF:71947736434http://lattes.cnpq.br/0162085374831435álvares, Thelma Lucia Guerra2017-06-01T18:25:06Z2017-01-032016-09-08ÁLVARES, Thelma Lucia Guerra. Análise discursiva da propaganda da absolut vodka. 2016. 98 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2016.http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/836The present study aims to analyze Absolut Vodka s discourse through Absolut Berlin advertisements as well as Absolut Color, Absolut No Label and Absolute Unique s special edition bottles. The adopted theory is French Discourse Analysis and analysis will bethe theoretical framework, since it adopts a dialectical relationship between language and discourse, and presents construction of meanings, highlighting both product and process. The following analysis categories will be addressed to highlight the different discourse effects and representations of the collective imagination, which can be understood by discursive materiality: production conditions, interdiscourse, discursive formation, ideological formation, paraphrase and polysemy. Thus, the objective is to identify the discursive marks in Absolut Vodka s communication, analyze advertising interdiscourse of the brand and evaluate the imaginary and ideological formations. For this study, we relied on the theorists Pêcheux and Orlandi. The corpus consists of an Absolut Berlin advertisement, which refers to the political-ideological question of the fall of the Berlin Wall, Absolut Color and No Label bottles, both of which honors homosexual audiences, and Unique bottle, which relates to identity and individuality. They rely on construction of meanings when employing images for the understanding of messages.O presente estudo procura analisar o discurso da Absolut Vodka através da propaganda da Absolut Berlin e das garrafas de edições especiais da Absolut Color, Absolut No Label e da Absolut Unique. A Análise de Discurso de linha francesa será a teoria e o procedimento de análise utilizadoscomo aporte teórico por representar uma opção pela relação dialética entre língua e discurso e por apresentar a construção dos significados, que coloca em destaque o produto e o processo. Serão trabalhadas as seguintes categorias de análise: condições de produção, interdiscurso, formação discursiva, formação ideológica, paráfrase e polissemia, para evidenciar os diversos efeitos de sentido e as representações do imaginário coletivo, que podem ser compreendidos através da materialidade discursiva. Assim, objetiva-se identificar as marcas discursivas na comunicação da Absolut Vodka, analisar o interdiscurso publicitário da marca e avaliaras formações imaginárias e ideológicas. Para este estudo, baseamo-nos nos teóricos Pêcheux e Orlandi. O corpus é formado por um anúncio da Absolut Berlin, que trabalha a questão político-ideológica da queda do Muro de Berlim, pelas garrafas da Absolut Color e No Label, que são uma homenagem ao público homossexual, e a garrafa Unique que aborda a questão da identidade e individualidade. Essas garrafas se utilizam da construção dos significados ao se servirem de imagens para o entendimento das mensagens.Made available in DSpace on 2017-06-01T18:25:06Z (GMT). No. of bitstreams: 1 thelma_lucia_guerra_alvares.pdf: 1175834 bytes, checksum: 77679c727677a14fb21ba4dff401a7c2 (MD5) Previous issue date: 2016-09-08application/pdfporUniversidade Católica de PernambucoMestrado em Ciências da LinguagemUNICAPBRCiências da Linguagemanálise do discursopropagandaideologiadissertaçõesspeech analysisadvertisingideologydissertationsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAAnálise discursiva da propaganda da absolut vodkainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAPinstname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)instacron:UNICAPORIGINALthelma_lucia_guerra_alvares.pdfapplication/pdf1175834http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/836/1/thelma_lucia_guerra_alvares.pdf77679c727677a14fb21ba4dff401a7c2MD51tede/8362018-09-24 15:29:32.013oai:tede2.unicap.br:tede/836Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.unicap.br:8080/http://tede2.unicap.br:8080/oai/requestbiblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.bropendoar:46462018-09-24T18:29:32Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Análise discursiva da propaganda da absolut vodka |
title |
Análise discursiva da propaganda da absolut vodka |
spellingShingle |
Análise discursiva da propaganda da absolut vodka álvares, Thelma Lucia Guerra análise do discurso propaganda ideologia dissertações speech analysis advertising ideology dissertations CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
title_short |
Análise discursiva da propaganda da absolut vodka |
title_full |
Análise discursiva da propaganda da absolut vodka |
title_fullStr |
Análise discursiva da propaganda da absolut vodka |
title_full_unstemmed |
Análise discursiva da propaganda da absolut vodka |
title_sort |
Análise discursiva da propaganda da absolut vodka |
author |
álvares, Thelma Lucia Guerra |
author_facet |
álvares, Thelma Lucia Guerra |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Efken, Karl Heinz |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:22639322168 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4200543767832607 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Calazans, Janaina de Holanda Costa |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:03051045438 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7033040279668782 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Carvalho, Nelly Medeiros de |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:17157650444 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9792570232065643 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:71947736434 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0162085374831435 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
álvares, Thelma Lucia Guerra |
contributor_str_mv |
Efken, Karl Heinz Calazans, Janaina de Holanda Costa Carvalho, Nelly Medeiros de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
análise do discurso propaganda ideologia dissertações |
topic |
análise do discurso propaganda ideologia dissertações speech analysis advertising ideology dissertations CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
speech analysis advertising ideology dissertations |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
description |
The present study aims to analyze Absolut Vodka s discourse through Absolut Berlin advertisements as well as Absolut Color, Absolut No Label and Absolute Unique s special edition bottles. The adopted theory is French Discourse Analysis and analysis will bethe theoretical framework, since it adopts a dialectical relationship between language and discourse, and presents construction of meanings, highlighting both product and process. The following analysis categories will be addressed to highlight the different discourse effects and representations of the collective imagination, which can be understood by discursive materiality: production conditions, interdiscourse, discursive formation, ideological formation, paraphrase and polysemy. Thus, the objective is to identify the discursive marks in Absolut Vodka s communication, analyze advertising interdiscourse of the brand and evaluate the imaginary and ideological formations. For this study, we relied on the theorists Pêcheux and Orlandi. The corpus consists of an Absolut Berlin advertisement, which refers to the political-ideological question of the fall of the Berlin Wall, Absolut Color and No Label bottles, both of which honors homosexual audiences, and Unique bottle, which relates to identity and individuality. They rely on construction of meanings when employing images for the understanding of messages. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-09-08 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-06-01T18:25:06Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2017-01-03 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ÁLVARES, Thelma Lucia Guerra. Análise discursiva da propaganda da absolut vodka. 2016. 98 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/836 |
identifier_str_mv |
ÁLVARES, Thelma Lucia Guerra. Análise discursiva da propaganda da absolut vodka. 2016. 98 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2016. |
url |
http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/836 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica de Pernambuco |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Ciências da Linguagem |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UNICAP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências da Linguagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica de Pernambuco |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP instname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP) instacron:UNICAP |
instname_str |
Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP) |
instacron_str |
UNICAP |
institution |
UNICAP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/836/1/thelma_lucia_guerra_alvares.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
77679c727677a14fb21ba4dff401a7c2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.br |
_version_ |
1811737517793214464 |