Movimentos sociais religiosos e políticas públicas: entre a letra do Estado e a ação política dos afrorreligiosos.
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
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Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
Texto Completo: | http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/1080 |
Resumo: | We articulate the interdisciplinary lenses of the Sciences of Religion to analyze the constitution of public policies focused on Afro-brazilian religions. Considering the Secular State, according to the Brazilian Constitution of 1988, the actions of terreiros have, as a flag, the historical struggle, the respect to ritual practices and the protection of their sacred temples and liturgies. From the formulation and application of public policies, meeting the demands of afro-religious in the context of creation of Secretary of Policies for the Promotion of Racial Equality (Secretaria de Políticas de Promoção da Igualdade Racial - SEPPIR), we see a historical break on this problem: relationship State x Afro-brazilian religions. Methodologically, our research is qualitative and guided by documentary, bibliographic and field research. We also conducted interviews with representatives from the State and from civil society, especially in the metropolitan region of Recife. After analyzing a decade of SEPPIR reports, we observe public actions in the communities of African matrix and confront official data of the State organisms with the life experiences of the militant devotees, which form what we call religious social movements, we can say that the process of Racial Equality Public Policies for terreiros has not been consolidated and is also undergoing a violent dismantling whose roots lie in the political, economic and social crisis established with the parliamentary coup of 2016. |
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From the formulation and application of public policies, meeting the demands of afro-religious in the context of creation of Secretary of Policies for the Promotion of Racial Equality (Secretaria de Políticas de Promoção da Igualdade Racial - SEPPIR), we see a historical break on this problem: relationship State x Afro-brazilian religions. Methodologically, our research is qualitative and guided by documentary, bibliographic and field research. We also conducted interviews with representatives from the State and from civil society, especially in the metropolitan region of Recife. After analyzing a decade of SEPPIR reports, we observe public actions in the communities of African matrix and confront official data of the State organisms with the life experiences of the militant devotees, which form what we call religious social movements, we can say that the process of Racial Equality Public Policies for terreiros has not been consolidated and is also undergoing a violent dismantling whose roots lie in the political, economic and social crisis established with the parliamentary coup of 2016.Articulando as lentes interdisciplinares das Ciências da Religião, o objetivo desta dissertação é analisar a construção do campo das políticas públicas para as religiões de matriz africana e afro-brasileiras. Em que pese o Estado ser laico, nos termos da Constituição Federal de 1988, os movimentos de terreiro tem como bandeira de luta histórica o respeito às suas formas de culto e a proteção aos seus templos sagrados e liturgias. A partir do momento em que se iniciam processos de formulação e aplicação de políticas públicas, em resposta a esta demanda dos afrorreligiosos, no âmbito da criação da Secretaria de Políticas de Promoção da Igualdade Racial (SEPPIR), verificamos uma ruptura histórica no que tange ao problema da relação Estado X religião afro. Metodologicamente, nosso estudo é qualitativo, sendo norteado por pesquisa documental, bibliográfica e de campo, com realização de entrevistas com representantes dos segmentos do Estado e da Sociedade Civil, com foco na Região Metropolitana do Recife. Após analisarmos uma década de relatórios da SEPPIR, observamos ações públicas nas comunidades de matriz africana e confrontarmos dados oficiais dos organismos de Estado com as experiências de vida dos devotos-militantes, que formam o que chamamos de movimentos sociais religiosos, podemos dizer que o processo de Políticas Públicas de Igualdade Racial para terreiros não se consolidou e, ainda, passa por um desmonte violento cujas raízes estão na crise política, econômica e social estabelecida com o golpe parlamentar de 2016.Submitted by Biblioteca Central (biblioteca@unicap.br) on 2019-04-09T17:28:17Z No. of bitstreams: 2 edson_araujo_nunes.pdf: 3280926 bytes, checksum: 79617fc8c9e4de91ab9e55bb2a5c9e85 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)Made available in DSpace on 2019-04-09T17:28:17Z (GMT). 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