Vivências de sofrimento em trabalhadores reabilitados: estudo com professores da rede pública

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dourado, Pâmela Kayone de França
Data de Publicação: 2012
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UCB
Texto Completo: https://repositorio.ucb.br:9443/jspui/handle/10869/1264
Resumo: Psicologia
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Sob o enfoque da Psicodinâmica do Trabalho, tem como objetivos específicos descrever como os trabalhadores vivenciam o processo de reabilitação/readaptação profissional na organização; analisar o sentido que os trabalhadores reabilitados/readaptados dão ao trabalho imposto; e, analisar quais as estratégias utilizadas para lidar com o sofrimento no trabalho. O referencial teórico discorreu sobre conhecimentos construídos da Psicodinâmica do Trabalho que analisa as relações entre a organização do trabalho e os processos subjetivos dos trabalhadores nas vivências de prazer-sofrimento, nas estratégias de enfrentamento utilizadas para as contradições da organização, nas patologias sociais, na saúde e no adoecimento (MENDES, 2007). E conhecimentos do processo de reabilitação/readaptação, que readaptar consiste em realocar um trabalhador que está com alguma incapacidade física e/ou psíquica adquirida do trabalho ou fora em outra função em que não cause dano ao seu estado de saúde. Ou readaptálo na mesma função mais com algumas restrições de atividades. O estudo foi realizado com 2 (dois) professores que são lotados em postos de trabalho na condição de readaptados. A metodologia utilizada é qualitativa baseada na Psicodinâmica do Trabalho, que permitiu utilizar a entrevista semi-estruturada para a coleta dos dados com os sujeitos da pesquisa. A entrevista foi analisada a partir da técnica da Análise dos Núcleos de Sentido (ANS), adaptada a partir da análise de conteúdo desenvolvida por Bardin (2009), agrupando e interpretando o conteúdo latente e manifesto do texto em categorias. Os resultados foram organizados em três categorias: processo da readaptação, sentimentos relacionados ao processo de readaptação e estratégias de enfrentamento do sofrimento. A partir da análise dos dados identifica-se vivências subjetivas de sofrimento em professores da rede pública que passam pelo processo de readaptação. Os dados indicam que as vivências de sofrimento na readaptação, são principalmente relacionadas à angústia e medo com o processo, ao sofrimento dos afastamentos, à frustração da perda do trabalho de origem, ao sofrimento velado do novo posto e das relações socioprofissionais do não reconhecimento do docente. Como forma de enfrentamento do sofrimento, percebeu-se que são mais utilizadas estratégias de proteção e defensivas, como a negação do sofrimento e a racionalização.This study investigates the subjective experiences of distress in public school teachers going through the process of rehabilitation / upgrading. Search also result in reflections labor organizations in order to give better care and attention to workers with employment restrictions and thus contribute to a satisfactory return and your health. Under the approach psychodynamics of work, aims to describe how specific workers experience the process of rehabilitation / retraining in the organization; analyze the sense that workers rehabilitated / repurposed bother to tax and, analyze the strategies used to cope with pain at work. The benchmark talked about theoretical knowledge built psychodynamics of work that analyzes the relationship between the organization of work and the subjective processes of workers in pleasure-pain, the coping strategies used to contradictions of the organization, the social pathologies in health and illness (MENDES, 2007). And knowledge of the process of rehabilitation / upgrading, retrofit that consists of relocate a worker with a disability is physical and / or psychological acquired the work or out in another function that does not cause damage to your health. Or readaptálo the same function with some more restrictions on activities. The study was performed with 2 (Two) teachers who are crowded into jobs provided readapted. The qualitative methodology is based on the psychodynamics of work, allowing using semi-structured interviews to collect data with the research subjects. The interview was analyzed using the technique of Analysis of Core Sense (ANS), adapted from the content analysis developed by Bardin (2009), grouping and interpreting manifest and latent content of the text into categories. The results were organized into three categories: process upgrading, feelings related to the process of rehabilitation and strategies for coping with suffering. From the data analysis identifies subjective experiences of distress in public school teachers who go through the process rehabilitation. The data indicate that the experience of suffering in rehabilitation are mainly related to anxiety and fear with the process, the suffering of clearances, the frustration of the loss of the source work, suffering veiled the new position and relations of the non-recognition of the socio-professional teaching. As a way of coping with suffering, it was realized that they are more used protection strategies and defensive, as denial and rationalization of suffering.Submitted by Kelson Anthony de Menezes (kelson@ucb.br) on 2013-07-04T13:24:35Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 20168 bytes, checksum: 288037d582f66c131a3b54761360a7bc (MD5) Pamela Kayone de França Dourado.pdf: 236296 bytes, checksum: d494bab44c6fddd29a2087e1b16b106b (MD5)Approved for entry into archive by Kelson Anthony de Menezes(kelson@ucb.br) on 2013-07-04T13:24:49Z (GMT) No. of bitstreams: 2 license_rdf: 20168 bytes, checksum: 288037d582f66c131a3b54761360a7bc (MD5) Pamela Kayone de França Dourado.pdf: 236296 bytes, checksum: d494bab44c6fddd29a2087e1b16b106b (MD5)Made available in DSpace on 2013-07-04T13:25:01Z (GMT). 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This study investigates the subjective experiences of distress in public school teachers going through the process of rehabilitation / upgrading. Search also result in reflections labor organizations in order to give better care and attention to workers with employment restrictions and thus contribute to a satisfactory return and your health. Under the approach psychodynamics of work, aims to describe how specific workers experience the process of rehabilitation / retraining in the organization; analyze the sense that workers rehabilitated / repurposed bother to tax and, analyze the strategies used to cope with pain at work. The benchmark talked about theoretical knowledge built psychodynamics of work that analyzes the relationship between the organization of work and the subjective processes of workers in pleasure-pain, the coping strategies used to contradictions of the organization, the social pathologies in health and illness (MENDES, 2007). And knowledge of the process of rehabilitation / upgrading, retrofit that consists of relocate a worker with a disability is physical and / or psychological acquired the work or out in another function that does not cause damage to your health. Or readaptálo the same function with some more restrictions on activities. The study was performed with 2 (Two) teachers who are crowded into jobs provided readapted. The qualitative methodology is based on the psychodynamics of work, allowing using semi-structured interviews to collect data with the research subjects. The interview was analyzed using the technique of Analysis of Core Sense (ANS), adapted from the content analysis developed by Bardin (2009), grouping and interpreting manifest and latent content of the text into categories. The results were organized into three categories: process upgrading, feelings related to the process of rehabilitation and strategies for coping with suffering. From the data analysis identifies subjective experiences of distress in public school teachers who go through the process rehabilitation. The data indicate that the experience of suffering in rehabilitation are mainly related to anxiety and fear with the process, the suffering of clearances, the frustration of the loss of the source work, suffering veiled the new position and relations of the non-recognition of the socio-professional teaching. As a way of coping with suffering, it was realized that they are more used protection strategies and defensive, as denial and rationalization of suffering.
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