Unidade de Pronto Atendimento – UPA: percepção do usuário e da enfermagem sobre o atendimento e serviços prestados

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nobre, Elisiário Mororó
Data de Publicação: 2017
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UCB
Texto Completo: https://repositorio.ucb.br:9443/jspui/handle/123456789/12033
Resumo: O presente trabalho aborda um tema muito discutido pela sociedade Brasileira, trata-se da saúde pública, mais precisamente da qualidade oferecida pelos serviços prestados e ocorridos na Unidade de Pronto Atendimento – UPA-NB. Estes serviços são oferecidos de forma gratuita à população por meio do Sistema Único de Saúde (SUS). O objetivo do estudo foi descrever a qualidade do atendimento de uma Unidade de Pronto Atendimento (UPA), sob a percepção do usuário e da enfermagem. Trata-se de uma pesquisa descritiva de abordagem qualiquantitativa. Os participantes do estudo foram 40 clientes atendidos na UPA-NB em Brasília e 30 profissionais da enfermagem. Os dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas e a análise dos dados se deu por estatística simples com cálculo do percentual e as questões abertas foram submetidas à análise sistemática do conteúdo. Os resultados demonstraram que o grau de satisfação dos serviços prestados aos pacientes foi elevado nas variáveis excelente e bom, o que corrobora com a hipótese que apesar da falta de Recursos Humanos e insumos, os serviços são desempenhados com qualidade. A grande maioria dos profissionais de enfermagem considera que o trabalho na UPA difere das outras unidades de atendimento à saúde e destaca o atendimento humanizado e a interação e união da equipe. Os profissionais da equipe de enfermagem veem as UPAs como locais importantes de atendimento rápido e resolutivo a casos de urgência; mas chamam a atenção para a forma equivocada que as Unidades vêm sendo usadas, servindo de porta de entrada para casos ambulatoriais, os quais poderiam ser atendidos na rede básica de saúde. Em suma, a percepção da enfermagem corrobora com a percepção dos usuários no que tange ao atendimento de qualidade e humanizado. Todavia, novas pesquisas precisam ser realizadas nesse contexto, a fim de ampliar o conhecimento acerca dessa realidade, haja vista que se trata de um serviço implantado recentemente, sendo ainda escasso o número de publicações voltadas a este nível de atenção.
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These services are offered free of charge to the population through the Unified Health System (SUS). The objective of the study was to analyze the quality of care of a Emergency Care Unit (UPA), under the perception of the user and nursing. It is a descriptive research of a qualitative approach. The study participants were 40 clients attended at UPA-NB in Brasília and 30 nursing professionals. The data were collected through semi-structured interviews and the data analysis was done by simple statistics with percentage calculation and the open questions were submitted to the systematic analysis of contetnt. The results showed that the degree of satisfaction of the services provided to the patients was high in the excellent and good variables, which corroborates with the hypothesis that despite the lack of Human Resources and inputs, the services are performed with quality. The great majority of nursing professionals consider that the work in UPA differs from other health care units and highlights the humanized care and interaction and union of the team. The professionals of the nursing team see the UPAs as important places for fast and resolving urgent cases; but draw attention to the mistaken form that the Units are being used, serving as the gateway for outpatient cases, which could be served in the basic health network. In short, the perception of nursing corroborates with the perception of users regarding quality care and humanized. However, new research needs to be carried out in this context in order to broaden the knowledge about this reality, given that it is a recently implemented service, and the number of publications focused on this level of attention is scarce.Submitted by Erick Vinicius (erick.assis@ucb.br) on 2019-06-12T18:39:49Z No. of bitstreams: 1 ElisiárioMororóNobreTCCGraduacao2017.pdf: 344899 bytes, checksum: 169717efddda704cf91e1d1b2f734ba8 (MD5)Approved for entry into archive by Sara Ribeiro (sara.ribeiro@ucb.br) on 2019-06-13T14:37:19Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ElisiárioMororóNobreTCCGraduacao2017.pdf: 344899 bytes, checksum: 169717efddda704cf91e1d1b2f734ba8 (MD5)Made available in DSpace on 2019-06-13T14:37:19Z (GMT). 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This paper addresses a topic that is much discussed by the Brazilian society. It is about public health, more precisely about the quality offered by the services provided and occurring at the Emergency Care Unit - UPA-NB. These services are offered free of charge to the population through the Unified Health System (SUS). The objective of the study was to analyze the quality of care of a Emergency Care Unit (UPA), under the perception of the user and nursing. It is a descriptive research of a qualitative approach. The study participants were 40 clients attended at UPA-NB in Brasília and 30 nursing professionals. The data were collected through semi-structured interviews and the data analysis was done by simple statistics with percentage calculation and the open questions were submitted to the systematic analysis of contetnt. The results showed that the degree of satisfaction of the services provided to the patients was high in the excellent and good variables, which corroborates with the hypothesis that despite the lack of Human Resources and inputs, the services are performed with quality. The great majority of nursing professionals consider that the work in UPA differs from other health care units and highlights the humanized care and interaction and union of the team. The professionals of the nursing team see the UPAs as important places for fast and resolving urgent cases; but draw attention to the mistaken form that the Units are being used, serving as the gateway for outpatient cases, which could be served in the basic health network. In short, the perception of nursing corroborates with the perception of users regarding quality care and humanized. However, new research needs to be carried out in this context in order to broaden the knowledge about this reality, given that it is a recently implemented service, and the number of publications focused on this level of attention is scarce.
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