SILENCING IN A DIALOGUE WITH CHILDREN ABOUT GENDER

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Luiza
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Hansen, Fábio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste
Texto Completo: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14215
Resumo: This article seeks to critically expose the situations of silencing (Orlandi, 2018) among children (5 to 9 years-old), residents of Curitiba area, during an activity inspired by the Disney Princess narrative. The silencing of female significants appeared in three different ways: literal silence, non-say and dialogue as a form of resistance (Pêcheux, 1990). In dialogue, the children occupied the counter-identification position relative to the main discourse about gender called "princess culture".
id UCB-3_1d10dc69683c4a7de38622f28123576f
oai_identifier_str oai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/14215
network_acronym_str UCB-3
network_name_str Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste
repository_id_str
spelling SILENCING IN A DIALOGUE WITH CHILDREN ABOUT GENDERSilenciamentos em diálogos sobre gênero com criançascommunicationsilencingdiscoursegenderchildhoodcomunicaçãosilenciamentodiscursogêneroinfânciaThis article seeks to critically expose the situations of silencing (Orlandi, 2018) among children (5 to 9 years-old), residents of Curitiba area, during an activity inspired by the Disney Princess narrative. The silencing of female significants appeared in three different ways: literal silence, non-say and dialogue as a form of resistance (Pêcheux, 1990). In dialogue, the children occupied the counter-identification position relative to the main discourse about gender called "princess culture".Este artigo expõe, analiticamente, situações de silenciamento (Orlandi, 2018) entre crianças (5 a 9 anos) da região de Curitiba durante uma atividade inspirada pela narrativa Disney Princesa. O silenciamento de sentidos atribuídos ao feminino pela memória discursiva apareceu de três formas: silêncio literal, não-dito e diálogo como discurso de resistência (Pêcheux, 1990). Em interlocução, as crianças ocuparam a contraidentificação em relação ao discurso hegemônico "cultura da princesa". Universidade de Brasília, Universidade Católica de Brasília, Universidade Federal de Goiás e Universidade Federal do Mato Grosso do Sul2023-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/1421510.31501/esf.v1i27.14215Esferas; No. 27 (2023): Comunicação, gêneros e sexualidades; 1-21Esferas; n. 27 (2023): Comunicação, gêneros e sexualidades; 1-212446-61902316-712210.31501/esf.v1i27reponame:Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oesteinstname:Universidade Católica de Brasília (UCB)instacron:UCBporhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14215/11579Copyright (c) 2023 Luiza Guimarães, Fábio Hansenhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, LuizaHansen, Fábio2023-10-24T22:56:20Zoai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/14215Revistahttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/oai||fredfeitoza@outlook.com|| flormd@gmail.com2446-61902316-7122opendoar:2023-10-24T22:56:20Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste - Universidade Católica de Brasília (UCB)false
dc.title.none.fl_str_mv SILENCING IN A DIALOGUE WITH CHILDREN ABOUT GENDER
Silenciamentos em diálogos sobre gênero com crianças
title SILENCING IN A DIALOGUE WITH CHILDREN ABOUT GENDER
spellingShingle SILENCING IN A DIALOGUE WITH CHILDREN ABOUT GENDER
Guimarães, Luiza
communication
silencing
discourse
gender
childhood
comunicação
silenciamento
discurso
gênero
infância
title_short SILENCING IN A DIALOGUE WITH CHILDREN ABOUT GENDER
title_full SILENCING IN A DIALOGUE WITH CHILDREN ABOUT GENDER
title_fullStr SILENCING IN A DIALOGUE WITH CHILDREN ABOUT GENDER
title_full_unstemmed SILENCING IN A DIALOGUE WITH CHILDREN ABOUT GENDER
title_sort SILENCING IN A DIALOGUE WITH CHILDREN ABOUT GENDER
author Guimarães, Luiza
author_facet Guimarães, Luiza
Hansen, Fábio
author_role author
author2 Hansen, Fábio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Luiza
Hansen, Fábio
dc.subject.por.fl_str_mv communication
silencing
discourse
gender
childhood
comunicação
silenciamento
discurso
gênero
infância
topic communication
silencing
discourse
gender
childhood
comunicação
silenciamento
discurso
gênero
infância
description This article seeks to critically expose the situations of silencing (Orlandi, 2018) among children (5 to 9 years-old), residents of Curitiba area, during an activity inspired by the Disney Princess narrative. The silencing of female significants appeared in three different ways: literal silence, non-say and dialogue as a form of resistance (Pêcheux, 1990). In dialogue, the children occupied the counter-identification position relative to the main discourse about gender called "princess culture".
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14215
10.31501/esf.v1i27.14215
url https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14215
identifier_str_mv 10.31501/esf.v1i27.14215
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14215/11579
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Luiza Guimarães, Fábio Hansen
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Luiza Guimarães, Fábio Hansen
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Universidade Católica de Brasília, Universidade Federal de Goiás e Universidade Federal do Mato Grosso do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Universidade Católica de Brasília, Universidade Federal de Goiás e Universidade Federal do Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Esferas; No. 27 (2023): Comunicação, gêneros e sexualidades; 1-21
Esferas; n. 27 (2023): Comunicação, gêneros e sexualidades; 1-21
2446-6190
2316-7122
10.31501/esf.v1i27
reponame:Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste
instname:Universidade Católica de Brasília (UCB)
instacron:UCB
instname_str Universidade Católica de Brasília (UCB)
instacron_str UCB
institution UCB
reponame_str Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste
collection Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste
repository.name.fl_str_mv Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste - Universidade Católica de Brasília (UCB)
repository.mail.fl_str_mv ||fredfeitoza@outlook.com|| flormd@gmail.com
_version_ 1809731744156352512