BETWEEN CORPORITY AND THE ARCHIVE IN THE PHOTOGRAPHIC NARRATIVE OF EUSTÁQUIO NEVES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste |
Texto Completo: | https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14686 |
Resumo: | This article proposes to analyze the series Masks of Punishment (2003-2004), Boa Aparência (2005) and Retrato Falado (2019) by the artist and photographer Eustáquio Neves as a reenactment and critical fabulation (Hartman, 2022) about erasures and silencing imposed on the black population in Brazil in the light of the thinking of Martins (2021), Foucault (2008) and Derrida (2001) on the archive. |
id |
UCB-3_8cf0773b4b95c75fcd9cdc061cb38b37 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/14686 |
network_acronym_str |
UCB-3 |
network_name_str |
Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste |
repository_id_str |
|
spelling |
BETWEEN CORPORITY AND THE ARCHIVE IN THE PHOTOGRAPHIC NARRATIVE OF EUSTÁQUIO NEVESEntre a corporeidade e o arquivo na narrativa fotográfica de Eustáquio Nevesphotography; repertoire, archive, resistance, and critical fabulationfotografia repertorio arquivo resistência fabulação críticaThis article proposes to analyze the series Masks of Punishment (2003-2004), Boa Aparência (2005) and Retrato Falado (2019) by the artist and photographer Eustáquio Neves as a reenactment and critical fabulation (Hartman, 2022) about erasures and silencing imposed on the black population in Brazil in the light of the thinking of Martins (2021), Foucault (2008) and Derrida (2001) on the archive.Neste artigo se analisa as séries Máscaras da Punição (2003-2004), Boa Aparência (2005) e Retrato Falado (2019) do artista e fotógrafo Eustáquio Neves enquanto reencenação e fabulação crítica (Hartman, 2022) sobre os apagamentos e silenciamentos impostos à população negra no Brasil à luz do pensamento de Martins (2021), Foucault (2008) e Derrida (2001) sobre o arquivo. Universidade de Brasília, Universidade Católica de Brasília, Universidade Federal de Goiás e Universidade Federal do Mato Grosso do Sul2023-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/1468610.31501/esf.v1i28.14686Esferas; No. 28 (2023): Pensamentos comunicacionais afrodiaspóricosEsferas; n. 28 (2023): Pensamentos comunicacionais afrodiaspóricos2446-61902316-712210.31501/esf.v1i28reponame:Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oesteinstname:Universidade Católica de Brasília (UCB)instacron:UCBporhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14686/11678Copyright (c) 2023 Caroline Vieira Sant'Anna, Inés Martinshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSant'Anna, Caroline VieiraMartins, Inés2023-12-28T13:46:59Zoai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/14686Revistahttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/oai||fredfeitoza@outlook.com|| flormd@gmail.com2446-61902316-7122opendoar:2023-12-28T13:46:59Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste - Universidade Católica de Brasília (UCB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
BETWEEN CORPORITY AND THE ARCHIVE IN THE PHOTOGRAPHIC NARRATIVE OF EUSTÁQUIO NEVES Entre a corporeidade e o arquivo na narrativa fotográfica de Eustáquio Neves |
title |
BETWEEN CORPORITY AND THE ARCHIVE IN THE PHOTOGRAPHIC NARRATIVE OF EUSTÁQUIO NEVES |
spellingShingle |
BETWEEN CORPORITY AND THE ARCHIVE IN THE PHOTOGRAPHIC NARRATIVE OF EUSTÁQUIO NEVES Sant'Anna, Caroline Vieira photography; repertoire, archive, resistance, and critical fabulation fotografia repertorio arquivo resistência fabulação crítica |
title_short |
BETWEEN CORPORITY AND THE ARCHIVE IN THE PHOTOGRAPHIC NARRATIVE OF EUSTÁQUIO NEVES |
title_full |
BETWEEN CORPORITY AND THE ARCHIVE IN THE PHOTOGRAPHIC NARRATIVE OF EUSTÁQUIO NEVES |
title_fullStr |
BETWEEN CORPORITY AND THE ARCHIVE IN THE PHOTOGRAPHIC NARRATIVE OF EUSTÁQUIO NEVES |
title_full_unstemmed |
BETWEEN CORPORITY AND THE ARCHIVE IN THE PHOTOGRAPHIC NARRATIVE OF EUSTÁQUIO NEVES |
title_sort |
BETWEEN CORPORITY AND THE ARCHIVE IN THE PHOTOGRAPHIC NARRATIVE OF EUSTÁQUIO NEVES |
author |
Sant'Anna, Caroline Vieira |
author_facet |
Sant'Anna, Caroline Vieira Martins, Inés |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Inés |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sant'Anna, Caroline Vieira Martins, Inés |
dc.subject.por.fl_str_mv |
photography; repertoire, archive, resistance, and critical fabulation fotografia repertorio arquivo resistência fabulação crítica |
topic |
photography; repertoire, archive, resistance, and critical fabulation fotografia repertorio arquivo resistência fabulação crítica |
description |
This article proposes to analyze the series Masks of Punishment (2003-2004), Boa Aparência (2005) and Retrato Falado (2019) by the artist and photographer Eustáquio Neves as a reenactment and critical fabulation (Hartman, 2022) about erasures and silencing imposed on the black population in Brazil in the light of the thinking of Martins (2021), Foucault (2008) and Derrida (2001) on the archive. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14686 10.31501/esf.v1i28.14686 |
url |
https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14686 |
identifier_str_mv |
10.31501/esf.v1i28.14686 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14686/11678 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Caroline Vieira Sant'Anna, Inés Martins https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Caroline Vieira Sant'Anna, Inés Martins https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Universidade Católica de Brasília, Universidade Federal de Goiás e Universidade Federal do Mato Grosso do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Universidade Católica de Brasília, Universidade Federal de Goiás e Universidade Federal do Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Esferas; No. 28 (2023): Pensamentos comunicacionais afrodiaspóricos Esferas; n. 28 (2023): Pensamentos comunicacionais afrodiaspóricos 2446-6190 2316-7122 10.31501/esf.v1i28 reponame:Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste instname:Universidade Católica de Brasília (UCB) instacron:UCB |
instname_str |
Universidade Católica de Brasília (UCB) |
instacron_str |
UCB |
institution |
UCB |
reponame_str |
Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste |
collection |
Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste |
repository.name.fl_str_mv |
Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste - Universidade Católica de Brasília (UCB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||fredfeitoza@outlook.com|| flormd@gmail.com |
_version_ |
1809731744240238592 |