Waly Salomão by Carlos Nader: a biography at the frontiers of the archives
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste |
Texto Completo: | https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14019 |
Resumo: | The article intends to analyze the film Pan-Cinema Permanente (2008), by Carlos Nader, based on the public-private dialectic. We note how the interplay between television and cinema images and intimate and homely images results in a unique biography of Waly Salomão. The article articulates this dialectic to the issue of borders in Salomão's poetics and suggests that this dynamic dialogues with the current reorganization of archives and their ways of narrating the self and the other. |
id |
UCB-3_c08c0baa00c9a2d4257f1eac568f1ec1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/14019 |
network_acronym_str |
UCB-3 |
network_name_str |
Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste |
repository_id_str |
|
spelling |
Waly Salomão by Carlos Nader: a biography at the frontiers of the archives Waly Salomão por Carlos Nader: uma biografia nas fronteiras dos arquivosCarlos Nader. Waly Salomão. Archive. Biography. Public-private.Palavras-chave: Carlos Nader. Waly Salomão. Arquivo. Biografia. Público-privado.The article intends to analyze the film Pan-Cinema Permanente (2008), by Carlos Nader, based on the public-private dialectic. We note how the interplay between television and cinema images and intimate and homely images results in a unique biography of Waly Salomão. The article articulates this dialectic to the issue of borders in Salomão's poetics and suggests that this dynamic dialogues with the current reorganization of archives and their ways of narrating the self and the other.Neste artigo, temos como objetivo analisar o filme Pan-Cinema Permanente (2008), de Carlos Nader, a partir de uma característica recorrente em sua prática artística: a dialética público-privado presente nas formas de compilação de arquivos. Notamos como o jogo entre imagens profissionais – da televisão e do cinema – com tantas outras imagens íntimas, caseiras e amadoras resultam em uma biografia singular sobre Waly Salomão. O artigo tenta mostrar que a prática poética de Salomão, que estava sempre interessado em borrar fronteiras, serve de combustível intersubjetivo para essa montagem heterogênea de Carlos Nader. Ambas dinâmicas, a nosso ver, podem ser percebidas como efeitos e instrumentos de uma reorganização dos arquivos, do audiovisual e suas formas de narrar o eu e o outro.Universidade de Brasília, Universidade Católica de Brasília, Universidade Federal de Goiás e Universidade Federal do Mato Grosso do Sul2022-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/1401910.31501/esf.v1i25.14019Esferas; No. 25 (2022): Comunicação e estudos biográficos; 275 - 292Esferas; n. 25 (2022): Comunicação e estudos biográficos; 275 - 2922446-61902316-712210.31501/esf.v1i25reponame:Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oesteinstname:Universidade Católica de Brasília (UCB)instacron:UCBporhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14019/11345Copyright (c) 2022 esferasinfo:eu-repo/semantics/openAccessMalinowski, Gabriel2022-11-24T18:46:43Zoai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/14019Revistahttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/oai||fredfeitoza@outlook.com|| flormd@gmail.com2446-61902316-7122opendoar:2022-11-24T18:46:43Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste - Universidade Católica de Brasília (UCB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Waly Salomão by Carlos Nader: a biography at the frontiers of the archives Waly Salomão por Carlos Nader: uma biografia nas fronteiras dos arquivos |
title |
Waly Salomão by Carlos Nader: a biography at the frontiers of the archives |
spellingShingle |
Waly Salomão by Carlos Nader: a biography at the frontiers of the archives Malinowski, Gabriel Carlos Nader. Waly Salomão. Archive. Biography. Public-private. Palavras-chave: Carlos Nader. Waly Salomão. Arquivo. Biografia. Público-privado. |
title_short |
Waly Salomão by Carlos Nader: a biography at the frontiers of the archives |
title_full |
Waly Salomão by Carlos Nader: a biography at the frontiers of the archives |
title_fullStr |
Waly Salomão by Carlos Nader: a biography at the frontiers of the archives |
title_full_unstemmed |
Waly Salomão by Carlos Nader: a biography at the frontiers of the archives |
title_sort |
Waly Salomão by Carlos Nader: a biography at the frontiers of the archives |
author |
Malinowski, Gabriel |
author_facet |
Malinowski, Gabriel |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Malinowski, Gabriel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Carlos Nader. Waly Salomão. Archive. Biography. Public-private. Palavras-chave: Carlos Nader. Waly Salomão. Arquivo. Biografia. Público-privado. |
topic |
Carlos Nader. Waly Salomão. Archive. Biography. Public-private. Palavras-chave: Carlos Nader. Waly Salomão. Arquivo. Biografia. Público-privado. |
description |
The article intends to analyze the film Pan-Cinema Permanente (2008), by Carlos Nader, based on the public-private dialectic. We note how the interplay between television and cinema images and intimate and homely images results in a unique biography of Waly Salomão. The article articulates this dialectic to the issue of borders in Salomão's poetics and suggests that this dynamic dialogues with the current reorganization of archives and their ways of narrating the self and the other. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14019 10.31501/esf.v1i25.14019 |
url |
https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14019 |
identifier_str_mv |
10.31501/esf.v1i25.14019 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14019/11345 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 esferas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 esferas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Universidade Católica de Brasília, Universidade Federal de Goiás e Universidade Federal do Mato Grosso do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Universidade Católica de Brasília, Universidade Federal de Goiás e Universidade Federal do Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Esferas; No. 25 (2022): Comunicação e estudos biográficos; 275 - 292 Esferas; n. 25 (2022): Comunicação e estudos biográficos; 275 - 292 2446-6190 2316-7122 10.31501/esf.v1i25 reponame:Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste instname:Universidade Católica de Brasília (UCB) instacron:UCB |
instname_str |
Universidade Católica de Brasília (UCB) |
instacron_str |
UCB |
institution |
UCB |
reponame_str |
Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste |
collection |
Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste |
repository.name.fl_str_mv |
Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste - Universidade Católica de Brasília (UCB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||fredfeitoza@outlook.com|| flormd@gmail.com |
_version_ |
1809731744118603776 |