The uses of docudrama in documentary The social dilemma
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste |
Texto Completo: | https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14395 |
Resumo: | The subject of the documentary The social dilemma (Jeff Orlowski, 2020) is how social media were designed to keep people connected all the time. It further besides discusses continuous data obtainment and the threat to democracy. The film uses fictional and non-fictional elements to reach this debate. In this paper, we aim to discuss some of its fictional elements such as resources of enactments which resembles docudrama. Our hypothesis is that choice refresh the docudrama issues both from the point of view of realization, and of its analytical-theoretical debate. |
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The uses of docudrama in documentary The social dilemmaApropriações do docudrama pelo documentário O dilema das redesDocumentaryDocudramaSocial MediaDocumentárioDocudramaRedes sociaisThe subject of the documentary The social dilemma (Jeff Orlowski, 2020) is how social media were designed to keep people connected all the time. It further besides discusses continuous data obtainment and the threat to democracy. The film uses fictional and non-fictional elements to reach this debate. In this paper, we aim to discuss some of its fictional elements such as resources of enactments which resembles docudrama. Our hypothesis is that choice refresh the docudrama issues both from the point of view of realization, and of its analytical-theoretical debate.O documentário O dilema das redes (Jeff Orlowski, 2020) trata de temas como manter o usuário conectado o máximo de tempo nas redes sociais, a extração contínua de dados e a ameaça à democracia. Para isso, o filme emprega elementos ficcionais e não-ficcionais. Este trabalho debate alguns de seus elementos ficcionais, como as encenações, bem próximas do docudrama. Nossa hipótese é que, ao centrar a trama ficcional no indivíduo e suas ações, intensifica-se o processo de identificação da recepção e de leitura realista-emocional-educativa da audiência, oxigenando, por consequência, o espectro do docudrama, tanto na realização, quanto no seu debate analítico-teórico.Universidade de Brasília, Universidade Católica de Brasília, Universidade Federal de Goiás e Universidade Federal do Mato Grosso do Sul2023-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/1439510.31501/esf.v1i27.14395Esferas; No. 27 (2023): Comunicação, gêneros e sexualidades; 1-18Esferas; n. 27 (2023): Comunicação, gêneros e sexualidades; 1-182446-61902316-712210.31501/esf.v1i27reponame:Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oesteinstname:Universidade Católica de Brasília (UCB)instacron:UCBporhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14395/11587Copyright (c) 2023 Gustavo Souza, Ana Elisa de Souza Assunçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Gustavode Souza Assunção, Ana Elisa2023-10-24T22:56:20Zoai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/14395Revistahttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/oai||fredfeitoza@outlook.com|| flormd@gmail.com2446-61902316-7122opendoar:2023-10-24T22:56:20Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste - Universidade Católica de Brasília (UCB)false |
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