SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND MEDIA-EDUCATION: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE THROUGH VIDEO PRODUCTION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Jonatas Maia da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Wiggers, Ingrid
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Ciência e Movimento (Online)
Texto Completo: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/rbcm/article/view/9966
Resumo: These are the results of an investigation in school physical education that promoted a pedagogical experience mediated by the conception of media-education. The work was methodologically conducted according to the principles of action research. The critical-emancipatory pedagogy was the axis of the didactic actions investigated associated to a proposal of audiovisual production with students of basic education. Sports content is referenced through student research and presented on video. In the light of the theoretical foundations of media-education and the approaches of physical education to this field of education, we discuss the results of the research that suggest the need for a contextualized didactic planning and that makes possible to open the students to a protagonism in the classes. Thus, the proposal brought together aspects that enhanced an environment of students' co-participation during the teaching-learning process, an expensive aspect of the media-education objectives.
id UCB-5_fef5637a3a22d4058d35eb97d6d1d04e
oai_identifier_str oai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/9966
network_acronym_str UCB-5
network_name_str Revista Brasileira de Ciência e Movimento (Online)
repository_id_str
spelling SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND MEDIA-EDUCATION: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE THROUGH VIDEO PRODUCTIONEDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR E MÍDIA-EDUCAÇÃO: UMA EXPERIÊNCIA PEDAGÓGICA POR MEIO DA PRODUÇÃO DE VÍDEOEducação Física Escolar Mídia-educação Pesquisa-ação Pedagogia crítico-emancipatória.These are the results of an investigation in school physical education that promoted a pedagogical experience mediated by the conception of media-education. The work was methodologically conducted according to the principles of action research. The critical-emancipatory pedagogy was the axis of the didactic actions investigated associated to a proposal of audiovisual production with students of basic education. Sports content is referenced through student research and presented on video. In the light of the theoretical foundations of media-education and the approaches of physical education to this field of education, we discuss the results of the research that suggest the need for a contextualized didactic planning and that makes possible to open the students to a protagonism in the classes. Thus, the proposal brought together aspects that enhanced an environment of students' co-participation during the teaching-learning process, an expensive aspect of the media-education objectives.O presente artigo aborda o processo e os resultados de uma investigação em educação física que promoveu uma experiência pedagógica mediada pela concepção de mídia-educação para a educação básica. O trabalho foi conduzido metodologicamente de acordo com os princípios da pesquisa-ação. A proposta pedagógica foi elaborada a partir de uma verdadeira imersão na escola, fator bastante caro quando da opção pela pesquisa-ação. Com efeito, a pesquisa de campo foi realizada ao longo de um semestre letivo, a partir de acompanhamento e docência de uma turma de 9º ano do ensino fundamental de uma escola privada de Brasília. A pedagogia crítico-emancipatória foi o eixo das ações didáticas investigadas associadas a uma proposta de produção de audiovisual com os estudantes durante as aulas de educação física. Conteúdos esportivos não tradicionais no Brasil foram referenciados por meio de exercícios de pesquisa destes estudantes e apresentados em vídeo como produtos do estudo. À luz dos fundamentos teóricos da mídia-educação, de aproximações da educação física a este campo educacional e em articulação à pedagogia crítico-emancipatória, são discutidos os resultados da pesquisa que sugerem a necessidade de um planejamento didático contextualizado e que possibilite abertura aos discentes a um protagonismo nas aulas. Assim, a proposta reuniu aspectos que potencializaram um ambiente de co-participação dos estudantes durante o processo de ensino-aprendizagem, aspecto relevante e de orientação fundamental em atendimento aos objetivos pedagógicos da mídia-educação. Sublinha-se a importância de se experimentar os estudos propositivos de práticas pedagógicas críticas em educação física e como a mídia-educação pode contribuir como uma alternativa didático-metodológica ao professor da escola básica.Universidade Católica de Brasília2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfapplication/mswordhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/rbcm/article/view/996610.31501/rbcm.v28i4.9966Revista Brasileira de Ciência e Movimento; v. 28 n. 4 (2020)0103-171610.31501/rbcm.v28i4reponame:Revista Brasileira de Ciência e Movimento (Online)instname:Universidade Católica de Brasília (UCB)instacron:UCBporhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/rbcm/article/view/9966/7504https://portalrevistas.ucb.br/index.php/rbcm/article/view/9966/10193Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Ciência e Movimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Jonatas Maia daWiggers, Ingrid2021-08-31T16:02:01Zoai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/9966Revistahttp://portalrevistas.ucb.br/index.php/RBCMPRIhttp://portalrevistas.ucb.br/index.php/RBCM/oai||jr_lazer@yahoo.com.br2237-90020103-1716opendoar:2021-08-31T16:02:01Revista Brasileira de Ciência e Movimento (Online) - Universidade Católica de Brasília (UCB)false
dc.title.none.fl_str_mv SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND MEDIA-EDUCATION: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE THROUGH VIDEO PRODUCTION
EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR E MÍDIA-EDUCAÇÃO: UMA EXPERIÊNCIA PEDAGÓGICA POR MEIO DA PRODUÇÃO DE VÍDEO
title SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND MEDIA-EDUCATION: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE THROUGH VIDEO PRODUCTION
spellingShingle SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND MEDIA-EDUCATION: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE THROUGH VIDEO PRODUCTION
Costa, Jonatas Maia da
Educação Física Escolar
Mídia-educação
Pesquisa-ação
Pedagogia crítico-emancipatória.
title_short SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND MEDIA-EDUCATION: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE THROUGH VIDEO PRODUCTION
title_full SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND MEDIA-EDUCATION: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE THROUGH VIDEO PRODUCTION
title_fullStr SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND MEDIA-EDUCATION: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE THROUGH VIDEO PRODUCTION
title_full_unstemmed SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND MEDIA-EDUCATION: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE THROUGH VIDEO PRODUCTION
title_sort SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND MEDIA-EDUCATION: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE THROUGH VIDEO PRODUCTION
author Costa, Jonatas Maia da
author_facet Costa, Jonatas Maia da
Wiggers, Ingrid
author_role author
author2 Wiggers, Ingrid
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Jonatas Maia da
Wiggers, Ingrid
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Física Escolar
Mídia-educação
Pesquisa-ação
Pedagogia crítico-emancipatória.
topic Educação Física Escolar
Mídia-educação
Pesquisa-ação
Pedagogia crítico-emancipatória.
description These are the results of an investigation in school physical education that promoted a pedagogical experience mediated by the conception of media-education. The work was methodologically conducted according to the principles of action research. The critical-emancipatory pedagogy was the axis of the didactic actions investigated associated to a proposal of audiovisual production with students of basic education. Sports content is referenced through student research and presented on video. In the light of the theoretical foundations of media-education and the approaches of physical education to this field of education, we discuss the results of the research that suggest the need for a contextualized didactic planning and that makes possible to open the students to a protagonism in the classes. Thus, the proposal brought together aspects that enhanced an environment of students' co-participation during the teaching-learning process, an expensive aspect of the media-education objectives.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portalrevistas.ucb.br/index.php/rbcm/article/view/9966
10.31501/rbcm.v28i4.9966
url https://portalrevistas.ucb.br/index.php/rbcm/article/view/9966
identifier_str_mv 10.31501/rbcm.v28i4.9966
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portalrevistas.ucb.br/index.php/rbcm/article/view/9966/7504
https://portalrevistas.ucb.br/index.php/rbcm/article/view/9966/10193
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Ciência e Movimento
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Ciência e Movimento
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/msword
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Ciência e Movimento; v. 28 n. 4 (2020)
0103-1716
10.31501/rbcm.v28i4
reponame:Revista Brasileira de Ciência e Movimento (Online)
instname:Universidade Católica de Brasília (UCB)
instacron:UCB
instname_str Universidade Católica de Brasília (UCB)
instacron_str UCB
institution UCB
reponame_str Revista Brasileira de Ciência e Movimento (Online)
collection Revista Brasileira de Ciência e Movimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Ciência e Movimento (Online) - Universidade Católica de Brasília (UCB)
repository.mail.fl_str_mv ||jr_lazer@yahoo.com.br
_version_ 1799304121318113280