SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND MEDIA-EDUCATION: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE THROUGH VIDEO PRODUCTION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Ciência e Movimento (Online) |
Texto Completo: | https://portalrevistas.ucb.br/index.php/rbcm/article/view/9966 |
Resumo: | These are the results of an investigation in school physical education that promoted a pedagogical experience mediated by the conception of media-education. The work was methodologically conducted according to the principles of action research. The critical-emancipatory pedagogy was the axis of the didactic actions investigated associated to a proposal of audiovisual production with students of basic education. Sports content is referenced through student research and presented on video. In the light of the theoretical foundations of media-education and the approaches of physical education to this field of education, we discuss the results of the research that suggest the need for a contextualized didactic planning and that makes possible to open the students to a protagonism in the classes. Thus, the proposal brought together aspects that enhanced an environment of students' co-participation during the teaching-learning process, an expensive aspect of the media-education objectives. |
id |
UCB-5_fef5637a3a22d4058d35eb97d6d1d04e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/9966 |
network_acronym_str |
UCB-5 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Ciência e Movimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND MEDIA-EDUCATION: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE THROUGH VIDEO PRODUCTIONEDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR E MÍDIA-EDUCAÇÃO: UMA EXPERIÊNCIA PEDAGÓGICA POR MEIO DA PRODUÇÃO DE VÍDEOEducação Física Escolar Mídia-educação Pesquisa-ação Pedagogia crítico-emancipatória.These are the results of an investigation in school physical education that promoted a pedagogical experience mediated by the conception of media-education. The work was methodologically conducted according to the principles of action research. The critical-emancipatory pedagogy was the axis of the didactic actions investigated associated to a proposal of audiovisual production with students of basic education. Sports content is referenced through student research and presented on video. In the light of the theoretical foundations of media-education and the approaches of physical education to this field of education, we discuss the results of the research that suggest the need for a contextualized didactic planning and that makes possible to open the students to a protagonism in the classes. Thus, the proposal brought together aspects that enhanced an environment of students' co-participation during the teaching-learning process, an expensive aspect of the media-education objectives.O presente artigo aborda o processo e os resultados de uma investigação em educação física que promoveu uma experiência pedagógica mediada pela concepção de mídia-educação para a educação básica. O trabalho foi conduzido metodologicamente de acordo com os princípios da pesquisa-ação. A proposta pedagógica foi elaborada a partir de uma verdadeira imersão na escola, fator bastante caro quando da opção pela pesquisa-ação. Com efeito, a pesquisa de campo foi realizada ao longo de um semestre letivo, a partir de acompanhamento e docência de uma turma de 9º ano do ensino fundamental de uma escola privada de Brasília. A pedagogia crítico-emancipatória foi o eixo das ações didáticas investigadas associadas a uma proposta de produção de audiovisual com os estudantes durante as aulas de educação física. Conteúdos esportivos não tradicionais no Brasil foram referenciados por meio de exercícios de pesquisa destes estudantes e apresentados em vídeo como produtos do estudo. À luz dos fundamentos teóricos da mídia-educação, de aproximações da educação física a este campo educacional e em articulação à pedagogia crítico-emancipatória, são discutidos os resultados da pesquisa que sugerem a necessidade de um planejamento didático contextualizado e que possibilite abertura aos discentes a um protagonismo nas aulas. Assim, a proposta reuniu aspectos que potencializaram um ambiente de co-participação dos estudantes durante o processo de ensino-aprendizagem, aspecto relevante e de orientação fundamental em atendimento aos objetivos pedagógicos da mídia-educação. Sublinha-se a importância de se experimentar os estudos propositivos de práticas pedagógicas críticas em educação física e como a mídia-educação pode contribuir como uma alternativa didático-metodológica ao professor da escola básica.Universidade Católica de Brasília2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfapplication/mswordhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/rbcm/article/view/996610.31501/rbcm.v28i4.9966Revista Brasileira de Ciência e Movimento; v. 28 n. 4 (2020)0103-171610.31501/rbcm.v28i4reponame:Revista Brasileira de Ciência e Movimento (Online)instname:Universidade Católica de Brasília (UCB)instacron:UCBporhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/rbcm/article/view/9966/7504https://portalrevistas.ucb.br/index.php/rbcm/article/view/9966/10193Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Ciência e Movimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Jonatas Maia daWiggers, Ingrid2021-08-31T16:02:01Zoai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/9966Revistahttp://portalrevistas.ucb.br/index.php/RBCMPRIhttp://portalrevistas.ucb.br/index.php/RBCM/oai||jr_lazer@yahoo.com.br2237-90020103-1716opendoar:2021-08-31T16:02:01Revista Brasileira de Ciência e Movimento (Online) - Universidade Católica de Brasília (UCB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND MEDIA-EDUCATION: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE THROUGH VIDEO PRODUCTION EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR E MÍDIA-EDUCAÇÃO: UMA EXPERIÊNCIA PEDAGÓGICA POR MEIO DA PRODUÇÃO DE VÍDEO |
title |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND MEDIA-EDUCATION: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE THROUGH VIDEO PRODUCTION |
spellingShingle |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND MEDIA-EDUCATION: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE THROUGH VIDEO PRODUCTION Costa, Jonatas Maia da Educação Física Escolar Mídia-educação Pesquisa-ação Pedagogia crítico-emancipatória. |
title_short |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND MEDIA-EDUCATION: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE THROUGH VIDEO PRODUCTION |
title_full |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND MEDIA-EDUCATION: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE THROUGH VIDEO PRODUCTION |
title_fullStr |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND MEDIA-EDUCATION: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE THROUGH VIDEO PRODUCTION |
title_full_unstemmed |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND MEDIA-EDUCATION: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE THROUGH VIDEO PRODUCTION |
title_sort |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND MEDIA-EDUCATION: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE THROUGH VIDEO PRODUCTION |
author |
Costa, Jonatas Maia da |
author_facet |
Costa, Jonatas Maia da Wiggers, Ingrid |
author_role |
author |
author2 |
Wiggers, Ingrid |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Jonatas Maia da Wiggers, Ingrid |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Física Escolar Mídia-educação Pesquisa-ação Pedagogia crítico-emancipatória. |
topic |
Educação Física Escolar Mídia-educação Pesquisa-ação Pedagogia crítico-emancipatória. |
description |
These are the results of an investigation in school physical education that promoted a pedagogical experience mediated by the conception of media-education. The work was methodologically conducted according to the principles of action research. The critical-emancipatory pedagogy was the axis of the didactic actions investigated associated to a proposal of audiovisual production with students of basic education. Sports content is referenced through student research and presented on video. In the light of the theoretical foundations of media-education and the approaches of physical education to this field of education, we discuss the results of the research that suggest the need for a contextualized didactic planning and that makes possible to open the students to a protagonism in the classes. Thus, the proposal brought together aspects that enhanced an environment of students' co-participation during the teaching-learning process, an expensive aspect of the media-education objectives. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portalrevistas.ucb.br/index.php/rbcm/article/view/9966 10.31501/rbcm.v28i4.9966 |
url |
https://portalrevistas.ucb.br/index.php/rbcm/article/view/9966 |
identifier_str_mv |
10.31501/rbcm.v28i4.9966 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portalrevistas.ucb.br/index.php/rbcm/article/view/9966/7504 https://portalrevistas.ucb.br/index.php/rbcm/article/view/9966/10193 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Ciência e Movimento info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Ciência e Movimento |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/msword |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ciência e Movimento; v. 28 n. 4 (2020) 0103-1716 10.31501/rbcm.v28i4 reponame:Revista Brasileira de Ciência e Movimento (Online) instname:Universidade Católica de Brasília (UCB) instacron:UCB |
instname_str |
Universidade Católica de Brasília (UCB) |
instacron_str |
UCB |
institution |
UCB |
reponame_str |
Revista Brasileira de Ciência e Movimento (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Ciência e Movimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ciência e Movimento (Online) - Universidade Católica de Brasília (UCB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||jr_lazer@yahoo.com.br |
_version_ |
1799304121318113280 |