A PÉCORA, DE NATÁLIA CORREIA: DRAMATURGIA, HISTÓRIA E RELIGIÃO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SANTOS, GIOVANA DE PAULA
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNICENTRO
Texto Completo: http://tede.unicentro.br:8080/jspui/handle/jspui/2013
Resumo: The present research intends to analyze, in the light of theoretical conceptions about dramaturgy, History, and religion the play A Pécora (1990) by Natália Correia, seeking to identify the representation of the two faces of Melania Sabini, demystifying the character who acts as a saint and a prostitute, punctuating the relationship that is established between reality and imagination. Natália Correia’s work revisits History and stages a fictional variation of the Apparitions of Fátima, reinterpreting new contours of the Miracle of the Sun, providing, through Literature, the split between the archetype of a sanctified figure. For this purpose, the teachings of Bertold Brecht (1978), Luciana Stegagno Picchio in Story of theater português (1964), Brief Story of Portugal (2016) by António H. Rodrigo de Oliveira Marques, Myth and reality (1972) and The sacred the profane (1992) by Mircea Eliade, among other researchers, will serve as references. In this way, we will intend to reflect how the writing of female authorship, specially Natália Correa, proposes a new perspective at the liberation of the female body and thought, intertwining the collective voices that support the miracle and the fictitious occupation of the gaps left in this event, seeking, through the broadening of horizons that theatrical art makes possible, the socio-historical and cultural critical analysis present in the play. Finally, it is also important for us to verify how the relation of discourses, when played on stage in front of the public, are able to show that the past is present, even in the actual moment.
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Natália Correia’s work revisits History and stages a fictional variation of the Apparitions of Fátima, reinterpreting new contours of the Miracle of the Sun, providing, through Literature, the split between the archetype of a sanctified figure. For this purpose, the teachings of Bertold Brecht (1978), Luciana Stegagno Picchio in Story of theater português (1964), Brief Story of Portugal (2016) by António H. Rodrigo de Oliveira Marques, Myth and reality (1972) and The sacred the profane (1992) by Mircea Eliade, among other researchers, will serve as references. In this way, we will intend to reflect how the writing of female authorship, specially Natália Correa, proposes a new perspective at the liberation of the female body and thought, intertwining the collective voices that support the miracle and the fictitious occupation of the gaps left in this event, seeking, through the broadening of horizons that theatrical art makes possible, the socio-historical and cultural critical analysis present in the play. Finally, it is also important for us to verify how the relation of discourses, when played on stage in front of the public, are able to show that the past is present, even in the actual moment.A presente pesquisa pretende analisar, à luz das concepções teóricas a respeito da Dramaturgia, História e Religião, a peça A Pécora (1990), de Natália Correia, buscando identificar a representação das duas faces de Melânia Sabini, desmistificando a personagem que atua como santa e prostituta, pontuando a relação que se estabelece entre a realidade e a imaginação, a fé e a razão, a salvação e a danação da alma. A obra nataliana revisita a História e encena uma variação fictícia das Aparições de Fátima, reinterpretado novos contornos do Milagre do Sol, propiciando, por meio da Literatura, a cisão ao arquétipo de uma figura santificada, aproximando a personagem da essência humana, por vezes falha e vulnerável. Para tanto, nos servirão como referências os ensinamentos de Bertold Brecht em Estudos sobre teatro (1978), Luciana Stegagno Picchio em História do teatro português (1964), Brevíssima história de Portugal (2016), de António H. Rodrigo de Oliveira Marques, Mito e realidade (1972) e O sagrado e o profano (1992), de Mircea Eliade, dentre outros pesquisadores necessários para o aporte teórico e mapeamento da peça. Desta forma, procurar-se-á refletir como a escrita de autoria feminina, em especial de Natália Correia, propõe um novo olhar de libertação do corpo e do pensamento feminino, entrelaçando as vozes coletivas que sustentam o milagre e a ocupação fictícia das lacunas deixadas nesse acontecimento, buscando, por meio da ampliação dos horizontes que a literatura possibilita, a análise crítica sócio-histórica e cultural presente na peça. Por fim, importa-nos também verificar de que maneira o atravessamento dos discursos, quando encenados no palco diante do público, são capazes de mostrar que o passado se faz presente, inclusive no momento atual.Submitted by Fabiano Jucá (fjuca@unicentro.br) on 2023-03-10T14:39:05Z No. of bitstreams: 1 Dissertação - Giovana de Paula Santos.pdf: 1607108 bytes, checksum: 5dae1ce16f180699882b6a4263462d61 (MD5)Made available in DSpace on 2023-03-10T14:39:05Z (GMT). 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