Work of Comunnity Health Agent: the educational dimension of the supervision

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trapé, Carla Andréa
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Soares, Cassia Baldini, Dalmaso, Ana Sylvia Whitaker
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Sociedade em Debate (Online)
Texto Completo: https://revistas.ucpel.edu.br/rsd/article/view/687
Resumo: This study proposes to examine the educative dimension ofsupervision as one of the instruments of the community health agent work’s organization. Depending on the conception of education that supports supervision, the process of internalization of the legitimacy of the position of the agent in the social division of work will be facilitated or made more difficult, promoting or diminishing alienation. Agents from different services: identify only education strategies for transmitting information; denounce their work participation executing rather than planning; and demand continuing education. This study advocates the adoption of a health supervision based on an emancipating conception of education. This approach will contribute to stimulate the participation of the health agents in the planning as well as execution of tasks; to dominate the object, the instruments and the purpose of the work process; and to reaffirm political commitment to health.
id UCPEL-2_03ec9fdc8aebeb5a0d2bb9072314de75
oai_identifier_str oai:www.rle.ucpel.tche.br:article/687
network_acronym_str UCPEL-2
network_name_str Sociedade em Debate (Online)
repository_id_str
spelling Work of Comunnity Health Agent: the educational dimension of the supervisionTrabalho do Agente Comunitário de Saúde: a dimensão educativa da supervisãoNursingsupervisoryworkeducationcontinuingcommunity health agentFamily Health ProgramSupervisão de enfermagemtrabalhoeducação continuadaagente comunitário de saúdePrograma Saúde da FamíliaThis study proposes to examine the educative dimension ofsupervision as one of the instruments of the community health agent work’s organization. Depending on the conception of education that supports supervision, the process of internalization of the legitimacy of the position of the agent in the social division of work will be facilitated or made more difficult, promoting or diminishing alienation. Agents from different services: identify only education strategies for transmitting information; denounce their work participation executing rather than planning; and demand continuing education. This study advocates the adoption of a health supervision based on an emancipating conception of education. This approach will contribute to stimulate the participation of the health agents in the planning as well as execution of tasks; to dominate the object, the instruments and the purpose of the work process; and to reaffirm political commitment to health.Este estudo se propõe a examinar a dimensão educativa dasupervisão como um dos instrumentos de organização do trabalho do agente comunitário de saúde. A depender da concepção de educação que ampara a supervisão, será facilitado ou dificultado o processo de internalização da legitimidade da posição do agente na divisão social do trabalho, promovendo a superação ou a reiteração da alienação. Agentes de diversos serviços atestam práticas educativas voltadas para a transmissão de informações técnicas; denunciam maior controle da produtividade do que dos conteúdos e estratégias que conformam as visitas domiciliares; e demandam formação orientada pela perspectiva de compreender o objeto da intervenção em saúde. Advoga-se a adoção de uma supervisão pautada numa concepção emancipatória de educação, que incentive a participação tanto no planejamento quanto na execução do trabalho, buscando dominar o objeto, os instrumentos e a finalidade do processo de trabalho e reafirmar o compromisso éticopolítico com a saúde.PPG em Política Social e Direitos Humanos2012-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ucpel.edu.br/rsd/article/view/687Sociedade em Debate; Vol. 17 No. 1 (2011): Sociedade em Debate; 119-138Sociedade em Debate; Vol. 17 Núm. 1 (2011): Sociedade em Debate; 119-138Sociedade em Debate; v. 17 n. 1 (2011): Sociedade em Debate; 119-1382317-02041414-9869reponame:Sociedade em Debate (Online)instname:Universidade Católica de Pelotas (UCPEL)instacron:UCPELporhttps://revistas.ucpel.edu.br/rsd/article/view/687/611Trapé, Carla AndréaSoares, Cassia BaldiniDalmaso, Ana Sylvia Whitakerinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-05-16T16:31:35Zoai:www.rle.ucpel.tche.br:article/687Revistahttps://revistas.ucpel.edu.br/index.php/rsdPUBhttps://revistas.ucpel.edu.br/index.php/rsd/oaiveramrn@gmail.com||revista@phoenix.ucpel.tche.br2317-02041414-9869opendoar:2024-05-16T16:31:35Sociedade em Debate (Online) - Universidade Católica de Pelotas (UCPEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Work of Comunnity Health Agent: the educational dimension of the supervision
Trabalho do Agente Comunitário de Saúde: a dimensão educativa da supervisão
title Work of Comunnity Health Agent: the educational dimension of the supervision
spellingShingle Work of Comunnity Health Agent: the educational dimension of the supervision
Trapé, Carla Andréa
Nursing
supervisory
work
education
continuing
community health agent
Family Health Program
Supervisão de enfermagem
trabalho
educação continuada
agente comunitário de saúde
Programa Saúde da Família
title_short Work of Comunnity Health Agent: the educational dimension of the supervision
title_full Work of Comunnity Health Agent: the educational dimension of the supervision
title_fullStr Work of Comunnity Health Agent: the educational dimension of the supervision
title_full_unstemmed Work of Comunnity Health Agent: the educational dimension of the supervision
title_sort Work of Comunnity Health Agent: the educational dimension of the supervision
author Trapé, Carla Andréa
author_facet Trapé, Carla Andréa
Soares, Cassia Baldini
Dalmaso, Ana Sylvia Whitaker
author_role author
author2 Soares, Cassia Baldini
Dalmaso, Ana Sylvia Whitaker
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trapé, Carla Andréa
Soares, Cassia Baldini
Dalmaso, Ana Sylvia Whitaker
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing
supervisory
work
education
continuing
community health agent
Family Health Program
Supervisão de enfermagem
trabalho
educação continuada
agente comunitário de saúde
Programa Saúde da Família
topic Nursing
supervisory
work
education
continuing
community health agent
Family Health Program
Supervisão de enfermagem
trabalho
educação continuada
agente comunitário de saúde
Programa Saúde da Família
description This study proposes to examine the educative dimension ofsupervision as one of the instruments of the community health agent work’s organization. Depending on the conception of education that supports supervision, the process of internalization of the legitimacy of the position of the agent in the social division of work will be facilitated or made more difficult, promoting or diminishing alienation. Agents from different services: identify only education strategies for transmitting information; denounce their work participation executing rather than planning; and demand continuing education. This study advocates the adoption of a health supervision based on an emancipating conception of education. This approach will contribute to stimulate the participation of the health agents in the planning as well as execution of tasks; to dominate the object, the instruments and the purpose of the work process; and to reaffirm political commitment to health.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ucpel.edu.br/rsd/article/view/687
url https://revistas.ucpel.edu.br/rsd/article/view/687
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucpel.edu.br/rsd/article/view/687/611
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PPG em Política Social e Direitos Humanos
publisher.none.fl_str_mv PPG em Política Social e Direitos Humanos
dc.source.none.fl_str_mv Sociedade em Debate; Vol. 17 No. 1 (2011): Sociedade em Debate; 119-138
Sociedade em Debate; Vol. 17 Núm. 1 (2011): Sociedade em Debate; 119-138
Sociedade em Debate; v. 17 n. 1 (2011): Sociedade em Debate; 119-138
2317-0204
1414-9869
reponame:Sociedade em Debate (Online)
instname:Universidade Católica de Pelotas (UCPEL)
instacron:UCPEL
instname_str Universidade Católica de Pelotas (UCPEL)
instacron_str UCPEL
institution UCPEL
reponame_str Sociedade em Debate (Online)
collection Sociedade em Debate (Online)
repository.name.fl_str_mv Sociedade em Debate (Online) - Universidade Católica de Pelotas (UCPEL)
repository.mail.fl_str_mv veramrn@gmail.com||revista@phoenix.ucpel.tche.br
_version_ 1799304253282451456