Work of Comunnity Health Agent: the educational dimension of the supervision
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Sociedade em Debate (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ucpel.edu.br/rsd/article/view/687 |
Resumo: | This study proposes to examine the educative dimension ofsupervision as one of the instruments of the community health agent work’s organization. Depending on the conception of education that supports supervision, the process of internalization of the legitimacy of the position of the agent in the social division of work will be facilitated or made more difficult, promoting or diminishing alienation. Agents from different services: identify only education strategies for transmitting information; denounce their work participation executing rather than planning; and demand continuing education. This study advocates the adoption of a health supervision based on an emancipating conception of education. This approach will contribute to stimulate the participation of the health agents in the planning as well as execution of tasks; to dominate the object, the instruments and the purpose of the work process; and to reaffirm political commitment to health. |
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Work of Comunnity Health Agent: the educational dimension of the supervisionTrabalho do Agente Comunitário de Saúde: a dimensão educativa da supervisãoNursingsupervisoryworkeducationcontinuingcommunity health agentFamily Health ProgramSupervisão de enfermagemtrabalhoeducação continuadaagente comunitário de saúdePrograma Saúde da FamíliaThis study proposes to examine the educative dimension ofsupervision as one of the instruments of the community health agent work’s organization. Depending on the conception of education that supports supervision, the process of internalization of the legitimacy of the position of the agent in the social division of work will be facilitated or made more difficult, promoting or diminishing alienation. Agents from different services: identify only education strategies for transmitting information; denounce their work participation executing rather than planning; and demand continuing education. This study advocates the adoption of a health supervision based on an emancipating conception of education. This approach will contribute to stimulate the participation of the health agents in the planning as well as execution of tasks; to dominate the object, the instruments and the purpose of the work process; and to reaffirm political commitment to health.Este estudo se propõe a examinar a dimensão educativa dasupervisão como um dos instrumentos de organização do trabalho do agente comunitário de saúde. A depender da concepção de educação que ampara a supervisão, será facilitado ou dificultado o processo de internalização da legitimidade da posição do agente na divisão social do trabalho, promovendo a superação ou a reiteração da alienação. Agentes de diversos serviços atestam práticas educativas voltadas para a transmissão de informações técnicas; denunciam maior controle da produtividade do que dos conteúdos e estratégias que conformam as visitas domiciliares; e demandam formação orientada pela perspectiva de compreender o objeto da intervenção em saúde. Advoga-se a adoção de uma supervisão pautada numa concepção emancipatória de educação, que incentive a participação tanto no planejamento quanto na execução do trabalho, buscando dominar o objeto, os instrumentos e a finalidade do processo de trabalho e reafirmar o compromisso éticopolítico com a saúde.PPG em Política Social e Direitos Humanos2012-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ucpel.edu.br/rsd/article/view/687Sociedade em Debate; Vol. 17 No. 1 (2011): Sociedade em Debate; 119-138Sociedade em Debate; Vol. 17 Núm. 1 (2011): Sociedade em Debate; 119-138Sociedade em Debate; v. 17 n. 1 (2011): Sociedade em Debate; 119-1382317-02041414-9869reponame:Sociedade em Debate (Online)instname:Universidade Católica de Pelotas (UCPEL)instacron:UCPELporhttps://revistas.ucpel.edu.br/rsd/article/view/687/611Trapé, Carla AndréaSoares, Cassia BaldiniDalmaso, Ana Sylvia Whitakerinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-05-16T16:31:35Zoai:www.rle.ucpel.tche.br:article/687Revistahttps://revistas.ucpel.edu.br/index.php/rsdPUBhttps://revistas.ucpel.edu.br/index.php/rsd/oaiveramrn@gmail.com||revista@phoenix.ucpel.tche.br2317-02041414-9869opendoar:2024-05-16T16:31:35Sociedade em Debate (Online) - Universidade Católica de Pelotas (UCPEL)false |
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