Teaching Science through the installation and monitoring of bird nest boxes in an urban area

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Formaggi, Laura Luciane Gonçalves
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Teixeira, Raphael Paixão Branco, Frenedozo, Rita de Cássia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4722
Resumo: We analyzed the training possibilities for Science Teaching in High School, with the installation and monitoring of nest boxes, around a school in São Paulo (SP). 25 visits were made to the external area of ​​a State School, located in the east zone of São Paulo (SP), this location favors contact between students and the object of study, without the need for travel. Densely urbanized areas, such as the city of São Paulo (SP), affect the richness and diversity of species. However, the presence of urban green areas contributes to the arrival and permanence of native fauna. The study focused on the scarcity of natural nesting spaces. As a result, it is proposed to use artificial nests for the observation and study of birds, including reproductive aspects. This approach offers opportunities for teaching Biology and Science in high school, promoting the development of skills and abilities.
id UCS-4_028a1e3e9e8bf048e8e204e432b9cafe
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4722
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Teaching Science through the installation and monitoring of bird nest boxes in an urban areaEnseñanza de las Ciencias mediante la instalación y el seguimiento de cajas nido para aves en una zona urbanaEnsino de Ciências por meio da instalação e monitoramento de caixas-ninho para avifauna em área urbanaAvifauna urbanaCaixas-ninhoÁreas Verdes UrbanasEnsino de CiênciasUrban BirdlifeNest BoxesUrban Green AreasScience TeachingAvifauna UrbanaCajas NidoZonas Verdes UrbanasEnseñanza de las CienciasWe analyzed the training possibilities for Science Teaching in High School, with the installation and monitoring of nest boxes, around a school in São Paulo (SP). 25 visits were made to the external area of ​​a State School, located in the east zone of São Paulo (SP), this location favors contact between students and the object of study, without the need for travel. Densely urbanized areas, such as the city of São Paulo (SP), affect the richness and diversity of species. However, the presence of urban green areas contributes to the arrival and permanence of native fauna. The study focused on the scarcity of natural nesting spaces. As a result, it is proposed to use artificial nests for the observation and study of birds, including reproductive aspects. This approach offers opportunities for teaching Biology and Science in high school, promoting the development of skills and abilities.Analizamos las posibilidades de formación para la Enseñanza de Ciencias en la Escuela Secundaria, con la instalación y monitoreo de cajas nido, en los alrededores de una escuela en São Paulo (SP). Se realizaron 25 visitas al área externa de una Escuela Estatal, ubicada en la zona este de São Paulo (SP), este lugar favorece el contacto entre los estudiantes y el objeto de estudio, sin necesidad de desplazamientos. Las áreas densamente urbanizadas, como la ciudad de São Paulo (SP), afectan la riqueza y diversidad de especies. Sin embargo, la presencia de áreas verdes urbanas contribuye a la llegada y permanencia de fauna nativa. El estudio se centró en la escasez de espacios naturales para la nidificación. Como resultado, se propone utilizar nidos artificiales para la observación y estudio de las aves, incluyendo aspectos reproductivos. Este enfoque ofrece oportunidades para la enseñanza de Biología y Ciencias en la escuela secundaria, promoviendo el desarrollo de habilidades y destrezas.Analisamos as possibilidades formativas para o Ensino de Ciências no Ensino Médio, com a instalação e monitoramento de caixas-ninho, no entorno de uma escola de São Paulo (SP). Realizou-se 25 visitas na área externa de uma Escola Estadual, situada na zona leste de São Paulo (SP), esse local favorece o contato entre os estudantes e o objeto de estudo, sem a necessidade de deslocamento. As áreas densamente urbanizadas, como a cidade de São Paulo (SP), afetam a riqueza e diversidade das espécies. Entretanto, a presença de áreas verdes urbanas contribui para a chegada e permanência da fauna nativa. O estudo enfocou a escassez de espaços naturais para nidificação. Em função disso, se propõe o uso de ninhos artificiais para a observação e o estudo das aves, incluindo aspectos reprodutivos. Essa abordagem oferece oportunidades para o ensino de Biologia e Ciências no Ensino Médio, promovendo o desenvolvimento de competências e habilidades.Editora Cruzeiro do Sul2024-03-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/472210.26843/rencima.v15n1a19Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 15 n. 1 (2024): jan./mar.; 1-192179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4722/2176https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccess Formaggi, Laura Luciane Gonçalves Teixeira, Raphael Paixão Branco Frenedozo, Rita de Cássia2024-05-11T12:44:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4722Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-05-11T12:44:52Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching Science through the installation and monitoring of bird nest boxes in an urban area
Enseñanza de las Ciencias mediante la instalación y el seguimiento de cajas nido para aves en una zona urbana
Ensino de Ciências por meio da instalação e monitoramento de caixas-ninho para avifauna em área urbana
title Teaching Science through the installation and monitoring of bird nest boxes in an urban area
spellingShingle Teaching Science through the installation and monitoring of bird nest boxes in an urban area
Formaggi, Laura Luciane Gonçalves
Avifauna urbana
Caixas-ninho
Áreas Verdes Urbanas
Ensino de Ciências
Urban Birdlife
Nest Boxes
Urban Green Areas
Science Teaching
Avifauna Urbana
Cajas Nido
Zonas Verdes Urbanas
Enseñanza de las Ciencias
title_short Teaching Science through the installation and monitoring of bird nest boxes in an urban area
title_full Teaching Science through the installation and monitoring of bird nest boxes in an urban area
title_fullStr Teaching Science through the installation and monitoring of bird nest boxes in an urban area
title_full_unstemmed Teaching Science through the installation and monitoring of bird nest boxes in an urban area
title_sort Teaching Science through the installation and monitoring of bird nest boxes in an urban area
author Formaggi, Laura Luciane Gonçalves
author_facet Formaggi, Laura Luciane Gonçalves
Teixeira, Raphael Paixão Branco
Frenedozo, Rita de Cássia
author_role author
author2 Teixeira, Raphael Paixão Branco
Frenedozo, Rita de Cássia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Formaggi, Laura Luciane Gonçalves
Teixeira, Raphael Paixão Branco
Frenedozo, Rita de Cássia
dc.subject.por.fl_str_mv Avifauna urbana
Caixas-ninho
Áreas Verdes Urbanas
Ensino de Ciências
Urban Birdlife
Nest Boxes
Urban Green Areas
Science Teaching
Avifauna Urbana
Cajas Nido
Zonas Verdes Urbanas
Enseñanza de las Ciencias
topic Avifauna urbana
Caixas-ninho
Áreas Verdes Urbanas
Ensino de Ciências
Urban Birdlife
Nest Boxes
Urban Green Areas
Science Teaching
Avifauna Urbana
Cajas Nido
Zonas Verdes Urbanas
Enseñanza de las Ciencias
description We analyzed the training possibilities for Science Teaching in High School, with the installation and monitoring of nest boxes, around a school in São Paulo (SP). 25 visits were made to the external area of ​​a State School, located in the east zone of São Paulo (SP), this location favors contact between students and the object of study, without the need for travel. Densely urbanized areas, such as the city of São Paulo (SP), affect the richness and diversity of species. However, the presence of urban green areas contributes to the arrival and permanence of native fauna. The study focused on the scarcity of natural nesting spaces. As a result, it is proposed to use artificial nests for the observation and study of birds, including reproductive aspects. This approach offers opportunities for teaching Biology and Science in high school, promoting the development of skills and abilities.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4722
10.26843/rencima.v15n1a19
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4722
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v15n1a19
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4722/2176
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 15 n. 1 (2024): jan./mar.; 1-19
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306128695230464