Teaching Science through the installation and monitoring of bird nest boxes in an urban area
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4722 |
Resumo: | We analyzed the training possibilities for Science Teaching in High School, with the installation and monitoring of nest boxes, around a school in São Paulo (SP). 25 visits were made to the external area of a State School, located in the east zone of São Paulo (SP), this location favors contact between students and the object of study, without the need for travel. Densely urbanized areas, such as the city of São Paulo (SP), affect the richness and diversity of species. However, the presence of urban green areas contributes to the arrival and permanence of native fauna. The study focused on the scarcity of natural nesting spaces. As a result, it is proposed to use artificial nests for the observation and study of birds, including reproductive aspects. This approach offers opportunities for teaching Biology and Science in high school, promoting the development of skills and abilities. |
id |
UCS-4_028a1e3e9e8bf048e8e204e432b9cafe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4722 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching Science through the installation and monitoring of bird nest boxes in an urban areaEnseñanza de las Ciencias mediante la instalación y el seguimiento de cajas nido para aves en una zona urbanaEnsino de Ciências por meio da instalação e monitoramento de caixas-ninho para avifauna em área urbanaAvifauna urbanaCaixas-ninhoÁreas Verdes UrbanasEnsino de CiênciasUrban BirdlifeNest BoxesUrban Green AreasScience TeachingAvifauna UrbanaCajas NidoZonas Verdes UrbanasEnseñanza de las CienciasWe analyzed the training possibilities for Science Teaching in High School, with the installation and monitoring of nest boxes, around a school in São Paulo (SP). 25 visits were made to the external area of a State School, located in the east zone of São Paulo (SP), this location favors contact between students and the object of study, without the need for travel. Densely urbanized areas, such as the city of São Paulo (SP), affect the richness and diversity of species. However, the presence of urban green areas contributes to the arrival and permanence of native fauna. The study focused on the scarcity of natural nesting spaces. As a result, it is proposed to use artificial nests for the observation and study of birds, including reproductive aspects. This approach offers opportunities for teaching Biology and Science in high school, promoting the development of skills and abilities.Analizamos las posibilidades de formación para la Enseñanza de Ciencias en la Escuela Secundaria, con la instalación y monitoreo de cajas nido, en los alrededores de una escuela en São Paulo (SP). Se realizaron 25 visitas al área externa de una Escuela Estatal, ubicada en la zona este de São Paulo (SP), este lugar favorece el contacto entre los estudiantes y el objeto de estudio, sin necesidad de desplazamientos. Las áreas densamente urbanizadas, como la ciudad de São Paulo (SP), afectan la riqueza y diversidad de especies. Sin embargo, la presencia de áreas verdes urbanas contribuye a la llegada y permanencia de fauna nativa. El estudio se centró en la escasez de espacios naturales para la nidificación. Como resultado, se propone utilizar nidos artificiales para la observación y estudio de las aves, incluyendo aspectos reproductivos. Este enfoque ofrece oportunidades para la enseñanza de Biología y Ciencias en la escuela secundaria, promoviendo el desarrollo de habilidades y destrezas.Analisamos as possibilidades formativas para o Ensino de Ciências no Ensino Médio, com a instalação e monitoramento de caixas-ninho, no entorno de uma escola de São Paulo (SP). Realizou-se 25 visitas na área externa de uma Escola Estadual, situada na zona leste de São Paulo (SP), esse local favorece o contato entre os estudantes e o objeto de estudo, sem a necessidade de deslocamento. As áreas densamente urbanizadas, como a cidade de São Paulo (SP), afetam a riqueza e diversidade das espécies. Entretanto, a presença de áreas verdes urbanas contribui para a chegada e permanência da fauna nativa. O estudo enfocou a escassez de espaços naturais para nidificação. Em função disso, se propõe o uso de ninhos artificiais para a observação e o estudo das aves, incluindo aspectos reprodutivos. Essa abordagem oferece oportunidades para o ensino de Biologia e Ciências no Ensino Médio, promovendo o desenvolvimento de competências e habilidades.Editora Cruzeiro do Sul2024-03-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/472210.26843/rencima.v15n1a19Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 15 n. 1 (2024): jan./mar.; 1-192179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4722/2176https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccess Formaggi, Laura Luciane Gonçalves Teixeira, Raphael Paixão Branco Frenedozo, Rita de Cássia2024-05-11T12:44:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4722Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-05-11T12:44:52Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching Science through the installation and monitoring of bird nest boxes in an urban area Enseñanza de las Ciencias mediante la instalación y el seguimiento de cajas nido para aves en una zona urbana Ensino de Ciências por meio da instalação e monitoramento de caixas-ninho para avifauna em área urbana |
title |
Teaching Science through the installation and monitoring of bird nest boxes in an urban area |
spellingShingle |
Teaching Science through the installation and monitoring of bird nest boxes in an urban area Formaggi, Laura Luciane Gonçalves Avifauna urbana Caixas-ninho Áreas Verdes Urbanas Ensino de Ciências Urban Birdlife Nest Boxes Urban Green Areas Science Teaching Avifauna Urbana Cajas Nido Zonas Verdes Urbanas Enseñanza de las Ciencias |
title_short |
Teaching Science through the installation and monitoring of bird nest boxes in an urban area |
title_full |
Teaching Science through the installation and monitoring of bird nest boxes in an urban area |
title_fullStr |
Teaching Science through the installation and monitoring of bird nest boxes in an urban area |
title_full_unstemmed |
Teaching Science through the installation and monitoring of bird nest boxes in an urban area |
title_sort |
Teaching Science through the installation and monitoring of bird nest boxes in an urban area |
author |
Formaggi, Laura Luciane Gonçalves |
author_facet |
Formaggi, Laura Luciane Gonçalves Teixeira, Raphael Paixão Branco Frenedozo, Rita de Cássia |
author_role |
author |
author2 |
Teixeira, Raphael Paixão Branco Frenedozo, Rita de Cássia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Formaggi, Laura Luciane Gonçalves Teixeira, Raphael Paixão Branco Frenedozo, Rita de Cássia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avifauna urbana Caixas-ninho Áreas Verdes Urbanas Ensino de Ciências Urban Birdlife Nest Boxes Urban Green Areas Science Teaching Avifauna Urbana Cajas Nido Zonas Verdes Urbanas Enseñanza de las Ciencias |
topic |
Avifauna urbana Caixas-ninho Áreas Verdes Urbanas Ensino de Ciências Urban Birdlife Nest Boxes Urban Green Areas Science Teaching Avifauna Urbana Cajas Nido Zonas Verdes Urbanas Enseñanza de las Ciencias |
description |
We analyzed the training possibilities for Science Teaching in High School, with the installation and monitoring of nest boxes, around a school in São Paulo (SP). 25 visits were made to the external area of a State School, located in the east zone of São Paulo (SP), this location favors contact between students and the object of study, without the need for travel. Densely urbanized areas, such as the city of São Paulo (SP), affect the richness and diversity of species. However, the presence of urban green areas contributes to the arrival and permanence of native fauna. The study focused on the scarcity of natural nesting spaces. As a result, it is proposed to use artificial nests for the observation and study of birds, including reproductive aspects. This approach offers opportunities for teaching Biology and Science in high school, promoting the development of skills and abilities. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4722 10.26843/rencima.v15n1a19 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4722 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v15n1a19 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4722/2176 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 15 n. 1 (2024): jan./mar.; 1-19 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306128695230464 |