Collaborative learning in logical problem-solving: experiment with High School students playing a digital game
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3124 |
Resumo: | Collaborative learning has been discussed with more emphasis in the last decades given its benefits observed in the early levels of education, such as improvement in communication, social cohesion, intellectual development, and analytical thinking. The aim of this study was to investigate whether collaborative work affects high school students' performance in solving logical problems. We conducted a quasi-experiment where the students applied problem-solving techniques to play a digital game. The results show that the students’ performance in collaborative work is more effective (40%, on average) when they are working in pairs than alone. We conclude that collaborative activities can improve learning experiences related to logical problem-solving strategies, logical thinking, and enhance other math skills. |
id |
UCS-4_033bc4d91868d344170e666b6d61aa23 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3124 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Collaborative learning in logical problem-solving: experiment with High School students playing a digital gameEl aprendizaje colaborativo en resolución de problema de lógica: experimento con estudiantes de Secundaria usando un juego digitalAprendizagem colaborativa na resolução de problemas lógicos: experimento com estudantes de Ensino Médio utilizando um jogo digitalAprendizado ColaborativoResolução de Problema LógicoEducação MatemáticaCollaborative LearningLogical Problem SolvingMathematics EducationAprendizaje ColaborativoResolución de Problema LógicoEducación MatemáticaCollaborative learning has been discussed with more emphasis in the last decades given its benefits observed in the early levels of education, such as improvement in communication, social cohesion, intellectual development, and analytical thinking. The aim of this study was to investigate whether collaborative work affects high school students' performance in solving logical problems. We conducted a quasi-experiment where the students applied problem-solving techniques to play a digital game. The results show that the students’ performance in collaborative work is more effective (40%, on average) when they are working in pairs than alone. We conclude that collaborative activities can improve learning experiences related to logical problem-solving strategies, logical thinking, and enhance other math skills.El aprendizaje colaborativo se ha discutido más intensamente en la última década debido a los beneficios observados en la educación básica, como la mejora de la comunicación, de la cohesión social, del desarrollo cognitivo y del razonamiento analítico. Este estudio buscó evaluar si el desempeño de los estudiantes de secundaria está influenciado positivamente por el trabajo colaborativo en la resolución de un problema lógico. El desempeño de los estudiantes se evaluó mediante un enfoque de investigación cuantitativa cuasi-experimental en el que los estudiantes deberían resolver un problema lógico implícito en un juego digital. De acuerdo con los resultados obtenidos, los estudiantes tuvieron un desempeño superior (40%, en promedio) en el trabajo colaborativo por parejas en comparación con el trabajo individual. De hecho, los resultados refuerzan que el trabajo en pareja puede contribuir eficazmente al desarrollo de experiencias de aprendizaje orientadas a mejorar las estrategias de resolución de problemas lógicos, estimular el razonamiento lógico, entre otras habilidades matemáticas.A aprendizagem colaborativa tem sido mais intensamente discutida na última década em face de benefícios observados na educação básica, tais como melhoria na comunicação, na coesão social, no desenvolvimento cognitivo e no raciocínio analítico. Neste estudo buscou-se avaliar se o desempenho de estudantes de ensino médio é influenciado positivamente pelo trabalho colaborativo na resolução de um problema lógico. O desempenho dos estudantes foi avaliado, utilizando uma abordagem de pesquisa quantitativa quase-experimental em que os estudantes deveriam resolver um problema lógico implícito num jogo digital. Pelos resultados obtidos, os estudantes tiveram desempenho superior (40%, em média) no trabalho colaborativo em duplas quando comparado ao individual. De fato, os resultados reforçam que o trabalho em dupla pode contribuir de forma efetiva para o desenvolvimento de experiências de aprendizagem voltadas à melhoria das estratégias de solução de problema lógico, estimular o raciocínio lógico, entre outras competências matemáticas.Editora Cruzeiro do Sul2021-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/312410.26843/rencima.v12n4a13Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 4 (2021): jul./set.; 1-202179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3124/1625https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Adriana BarbosaRodrigues, Natália da SilvaFrei, Fernando2023-05-13T21:12:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3124Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-13T21:12:07Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Collaborative learning in logical problem-solving: experiment with High School students playing a digital game El aprendizaje colaborativo en resolución de problema de lógica: experimento con estudiantes de Secundaria usando un juego digital Aprendizagem colaborativa na resolução de problemas lógicos: experimento com estudantes de Ensino Médio utilizando um jogo digital |
title |
Collaborative learning in logical problem-solving: experiment with High School students playing a digital game |
spellingShingle |
Collaborative learning in logical problem-solving: experiment with High School students playing a digital game Santos, Adriana Barbosa Aprendizado Colaborativo Resolução de Problema Lógico Educação Matemática Collaborative Learning Logical Problem Solving Mathematics Education Aprendizaje Colaborativo Resolución de Problema Lógico Educación Matemática |
title_short |
Collaborative learning in logical problem-solving: experiment with High School students playing a digital game |
title_full |
Collaborative learning in logical problem-solving: experiment with High School students playing a digital game |
title_fullStr |
Collaborative learning in logical problem-solving: experiment with High School students playing a digital game |
title_full_unstemmed |
Collaborative learning in logical problem-solving: experiment with High School students playing a digital game |
title_sort |
Collaborative learning in logical problem-solving: experiment with High School students playing a digital game |
author |
Santos, Adriana Barbosa |
author_facet |
Santos, Adriana Barbosa Rodrigues, Natália da Silva Frei, Fernando |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Natália da Silva Frei, Fernando |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Adriana Barbosa Rodrigues, Natália da Silva Frei, Fernando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizado Colaborativo Resolução de Problema Lógico Educação Matemática Collaborative Learning Logical Problem Solving Mathematics Education Aprendizaje Colaborativo Resolución de Problema Lógico Educación Matemática |
topic |
Aprendizado Colaborativo Resolução de Problema Lógico Educação Matemática Collaborative Learning Logical Problem Solving Mathematics Education Aprendizaje Colaborativo Resolución de Problema Lógico Educación Matemática |
description |
Collaborative learning has been discussed with more emphasis in the last decades given its benefits observed in the early levels of education, such as improvement in communication, social cohesion, intellectual development, and analytical thinking. The aim of this study was to investigate whether collaborative work affects high school students' performance in solving logical problems. We conducted a quasi-experiment where the students applied problem-solving techniques to play a digital game. The results show that the students’ performance in collaborative work is more effective (40%, on average) when they are working in pairs than alone. We conclude that collaborative activities can improve learning experiences related to logical problem-solving strategies, logical thinking, and enhance other math skills. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3124 10.26843/rencima.v12n4a13 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3124 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v12n4a13 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3124/1625 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 4 (2021): jul./set.; 1-20 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306132907360256 |