Collaborative learning in logical problem-solving: experiment with High School students playing a digital game

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Adriana Barbosa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Rodrigues, Natália da Silva, Frei, Fernando
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3124
Resumo: Collaborative learning has been discussed with more emphasis in the last decades given its benefits observed in the early levels of education, such as improvement in communication, social cohesion, intellectual development, and analytical thinking. The aim of this study was to investigate whether collaborative work affects high school students' performance in solving logical problems. We conducted a quasi-experiment where the students applied problem-solving techniques to play a digital game. The results show that the students’ performance in collaborative work is more effective (40%, on average) when they are working in pairs than alone. We conclude that collaborative activities can improve learning experiences related to logical problem-solving strategies, logical thinking, and enhance other math skills.
id UCS-4_033bc4d91868d344170e666b6d61aa23
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3124
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Collaborative learning in logical problem-solving: experiment with High School students playing a digital gameEl aprendizaje colaborativo en resolución de problema de lógica: experimento con estudiantes de Secundaria usando un juego digitalAprendizagem colaborativa na resolução de problemas lógicos: experimento com estudantes de Ensino Médio utilizando um jogo digitalAprendizado ColaborativoResolução de Problema LógicoEducação MatemáticaCollaborative LearningLogical Problem SolvingMathematics EducationAprendizaje ColaborativoResolución de Problema LógicoEducación MatemáticaCollaborative learning has been discussed with more emphasis in the last decades given its benefits observed in the early levels of education, such as improvement in communication, social cohesion, intellectual development, and analytical thinking. The aim of this study was to investigate whether collaborative work affects high school students' performance in solving logical problems. We conducted a quasi-experiment where the students applied problem-solving techniques to play a digital game. The results show that the students’ performance in collaborative work is more effective (40%, on average) when they are working in pairs than alone. We conclude that collaborative activities can improve learning experiences related to logical problem-solving strategies, logical thinking, and enhance other math skills.El aprendizaje colaborativo se ha discutido más intensamente en la última década debido a los beneficios observados en la educación básica, como la mejora de la comunicación, de la cohesión social, del desarrollo cognitivo y del razonamiento analítico. Este estudio buscó evaluar si el desempeño de los estudiantes de secundaria está influenciado positivamente por el trabajo colaborativo en la resolución de un problema lógico. El desempeño de los estudiantes se evaluó mediante un enfoque de investigación cuantitativa cuasi-experimental en el que los estudiantes deberían resolver un problema lógico implícito en un juego digital. De acuerdo con los resultados obtenidos, los estudiantes tuvieron un desempeño superior (40%, en promedio) en el trabajo colaborativo por parejas en comparación con el trabajo individual. De hecho, los resultados refuerzan que el trabajo en pareja puede contribuir eficazmente al desarrollo de experiencias de aprendizaje orientadas a mejorar las estrategias de resolución de problemas lógicos, estimular el razonamiento lógico, entre otras habilidades matemáticas.A aprendizagem colaborativa tem sido mais intensamente discutida na última década em face de benefícios observados na educação básica, tais como melhoria na comunicação, na coesão social, no desenvolvimento cognitivo e no raciocínio analítico. Neste estudo buscou-se avaliar se o desempenho de estudantes de ensino médio é influenciado positivamente pelo trabalho colaborativo na resolução de um problema lógico. O desempenho dos estudantes foi avaliado, utilizando uma abordagem de pesquisa quantitativa quase-experimental em que os estudantes deveriam resolver um problema lógico implícito num jogo digital. Pelos resultados obtidos, os estudantes tiveram desempenho superior (40%, em média) no trabalho colaborativo em duplas quando comparado ao individual. De fato, os resultados reforçam que o trabalho em dupla pode contribuir de forma efetiva para o desenvolvimento de experiências de aprendizagem voltadas à melhoria das estratégias de solução de problema lógico, estimular o raciocínio lógico, entre outras competências matemáticas.Editora Cruzeiro do Sul2021-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/312410.26843/rencima.v12n4a13Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 4 (2021): jul./set.; 1-202179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3124/1625https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Adriana BarbosaRodrigues, Natália da SilvaFrei, Fernando2023-05-13T21:12:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3124Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-13T21:12:07Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Collaborative learning in logical problem-solving: experiment with High School students playing a digital game
El aprendizaje colaborativo en resolución de problema de lógica: experimento con estudiantes de Secundaria usando un juego digital
Aprendizagem colaborativa na resolução de problemas lógicos: experimento com estudantes de Ensino Médio utilizando um jogo digital
title Collaborative learning in logical problem-solving: experiment with High School students playing a digital game
spellingShingle Collaborative learning in logical problem-solving: experiment with High School students playing a digital game
Santos, Adriana Barbosa
Aprendizado Colaborativo
Resolução de Problema Lógico
Educação Matemática
Collaborative Learning
Logical Problem Solving
Mathematics Education
Aprendizaje Colaborativo
Resolución de Problema Lógico
Educación Matemática
title_short Collaborative learning in logical problem-solving: experiment with High School students playing a digital game
title_full Collaborative learning in logical problem-solving: experiment with High School students playing a digital game
title_fullStr Collaborative learning in logical problem-solving: experiment with High School students playing a digital game
title_full_unstemmed Collaborative learning in logical problem-solving: experiment with High School students playing a digital game
title_sort Collaborative learning in logical problem-solving: experiment with High School students playing a digital game
author Santos, Adriana Barbosa
author_facet Santos, Adriana Barbosa
Rodrigues, Natália da Silva
Frei, Fernando
author_role author
author2 Rodrigues, Natália da Silva
Frei, Fernando
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Adriana Barbosa
Rodrigues, Natália da Silva
Frei, Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizado Colaborativo
Resolução de Problema Lógico
Educação Matemática
Collaborative Learning
Logical Problem Solving
Mathematics Education
Aprendizaje Colaborativo
Resolución de Problema Lógico
Educación Matemática
topic Aprendizado Colaborativo
Resolução de Problema Lógico
Educação Matemática
Collaborative Learning
Logical Problem Solving
Mathematics Education
Aprendizaje Colaborativo
Resolución de Problema Lógico
Educación Matemática
description Collaborative learning has been discussed with more emphasis in the last decades given its benefits observed in the early levels of education, such as improvement in communication, social cohesion, intellectual development, and analytical thinking. The aim of this study was to investigate whether collaborative work affects high school students' performance in solving logical problems. We conducted a quasi-experiment where the students applied problem-solving techniques to play a digital game. The results show that the students’ performance in collaborative work is more effective (40%, on average) when they are working in pairs than alone. We conclude that collaborative activities can improve learning experiences related to logical problem-solving strategies, logical thinking, and enhance other math skills.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3124
10.26843/rencima.v12n4a13
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3124
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n4a13
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3124/1625
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 4 (2021): jul./set.; 1-20
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306132907360256