Methodology for Trigonometric Problem Solving

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paulo, Paulo Silva
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revemop
Texto Completo: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5246
Resumo: This study reflects the methodology for solving trigonometric problems at the Instituto Superior Técnico Militar in Luanda, Republic of Angola. In this research, the studied problematic had as objective the elaboration of a methodological strategy that aimed at the contribution of the researcher in the improvement of the teaching-learning process of problem solving by applying trigonometry in the Engineering courses. The methodological approach for research design is quantitative-qualitative (mixed). For the theoretical foundation, an analysis and brief interpretation of the main works on problem solving was carried out, with emphasis on Polya's. Results and conclusions identified the difficulties of cadets and teachers, as well as a proposal for a methodological strategy.
id UFOP-3_bac61aa1a691566a2f77e15474457f45
oai_identifier_str oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5246
network_acronym_str UFOP-3
network_name_str Revemop
repository_id_str
spelling Methodology for Trigonometric Problem SolvingMetodología para la Resolución de Problemas TrigonométricosMetodologia para Resolução de Problemas TrigonométricoMethodological StrategyTeaching-LearningLogical thinkingTrigonometric Problem SolvingMathematical AssistantEstrategia metodológicaEnseñanza-AprendizajePensamiento lógicoResolución de problemas trigonométricosAsistente de MatemáticasEstratégia MetodológicaEnsino-AprendizagemPensamento LógicoResolução De Problemas TrigonométricoAssistente MatemáticoThis study reflects the methodology for solving trigonometric problems at the Instituto Superior Técnico Militar in Luanda, Republic of Angola. In this research, the studied problematic had as objective the elaboration of a methodological strategy that aimed at the contribution of the researcher in the improvement of the teaching-learning process of problem solving by applying trigonometry in the Engineering courses. The methodological approach for research design is quantitative-qualitative (mixed). For the theoretical foundation, an analysis and brief interpretation of the main works on problem solving was carried out, with emphasis on Polya's. Results and conclusions identified the difficulties of cadets and teachers, as well as a proposal for a methodological strategy.Este estudio refleja la metodología para la resolución de problemas trigonométricos en el Instituto Superior Técnico Militar de Luanda, República de Angola. En esta investigación, el problema estudiado tuvo como objetivo la elaboración de una estrategia metodológica que tuvo como objetivo el aporte del investigador en la mejora del proceso de enseñanza-aprendizaje de la resolución de problemas mediante la aplicación de la trigonometría en los cursos de Ingeniería. El enfoque metodológico para el diseño de la investigación es cuantitativo-cualitativo (mixto). Para la fundamentación teórica se realizó un análisis y una breve interpretación de los principales trabajos sobre resolución de problemas, con énfasis en el de Polya. Los resultados y conclusiones identificaron las dificultades de los cadetes y docentes, así como una propuesta de estrategia metodológica.Este estudo reflete a metodologia para a resolução de problemas trigonométrico no Instituto Superior Técnico Militar de Luanda, República de Angola. Nesta pesquisa a problemática estudada teve como objectivo a elaboração de uma estratégia metodológica que visou o contributo do pesquisador na melhoria do processo de ensino-aprendizagem de resolução de problemas aplicando a trigonometria nos cursos de Engenharia. A abordagem metodológica para elaboração da pesquisa é quantitativa-qualitativa (mista). Para a fundamentação teórica foi feita análise e interpretação suscinta das principais obras sobre resolução de problemas com destaque a de Polya. Os resultados e as conclusões permitiram identificar as dificuldades dos cadetes e docentes, bem como gizou-se uma proposta de estratégia metodológica.Editora da UFOP2022-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/524610.33532/revemop.e202225Revemop; v. 4 (2022): Rolling Pass; e2022252596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5246/5067Copyright (c) 2022 Revemophttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaulo, Paulo Silva2023-04-24T14:55:48Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5246Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2023-04-24T14:55:48Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
dc.title.none.fl_str_mv Methodology for Trigonometric Problem Solving
Metodología para la Resolución de Problemas Trigonométricos
Metodologia para Resolução de Problemas Trigonométrico
title Methodology for Trigonometric Problem Solving
spellingShingle Methodology for Trigonometric Problem Solving
Paulo, Paulo Silva
Methodological Strategy
Teaching-Learning
Logical thinking
Trigonometric Problem Solving
Mathematical Assistant
Estrategia metodológica
Enseñanza-Aprendizaje
Pensamiento lógico
Resolución de problemas trigonométricos
Asistente de Matemáticas
Estratégia Metodológica
Ensino-Aprendizagem
Pensamento Lógico
Resolução De Problemas Trigonométrico
Assistente Matemático
title_short Methodology for Trigonometric Problem Solving
title_full Methodology for Trigonometric Problem Solving
title_fullStr Methodology for Trigonometric Problem Solving
title_full_unstemmed Methodology for Trigonometric Problem Solving
title_sort Methodology for Trigonometric Problem Solving
author Paulo, Paulo Silva
author_facet Paulo, Paulo Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paulo, Paulo Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Methodological Strategy
Teaching-Learning
Logical thinking
Trigonometric Problem Solving
Mathematical Assistant
Estrategia metodológica
Enseñanza-Aprendizaje
Pensamiento lógico
Resolución de problemas trigonométricos
Asistente de Matemáticas
Estratégia Metodológica
Ensino-Aprendizagem
Pensamento Lógico
Resolução De Problemas Trigonométrico
Assistente Matemático
topic Methodological Strategy
Teaching-Learning
Logical thinking
Trigonometric Problem Solving
Mathematical Assistant
Estrategia metodológica
Enseñanza-Aprendizaje
Pensamiento lógico
Resolución de problemas trigonométricos
Asistente de Matemáticas
Estratégia Metodológica
Ensino-Aprendizagem
Pensamento Lógico
Resolução De Problemas Trigonométrico
Assistente Matemático
description This study reflects the methodology for solving trigonometric problems at the Instituto Superior Técnico Militar in Luanda, Republic of Angola. In this research, the studied problematic had as objective the elaboration of a methodological strategy that aimed at the contribution of the researcher in the improvement of the teaching-learning process of problem solving by applying trigonometry in the Engineering courses. The methodological approach for research design is quantitative-qualitative (mixed). For the theoretical foundation, an analysis and brief interpretation of the main works on problem solving was carried out, with emphasis on Polya's. Results and conclusions identified the difficulties of cadets and teachers, as well as a proposal for a methodological strategy.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5246
10.33532/revemop.e202225
url https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5246
identifier_str_mv 10.33532/revemop.e202225
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5246/5067
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revemop
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revemop
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
dc.source.none.fl_str_mv Revemop; v. 4 (2022): Rolling Pass; e202225
2596-0245
reponame:Revemop
instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron:UFOP
instname_str Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron_str UFOP
institution UFOP
reponame_str Revemop
collection Revemop
repository.name.fl_str_mv Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
repository.mail.fl_str_mv revemop@ufop.edu.br||
_version_ 1797068970779475968