Research on the mobilization of teaching knowledge from a perspective of Mathematics lesson studies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3869 |
Resumo: | In this paper, we analyze the state of the art of Brazilian research on Lesson Study practices developed by Mathematics teachers. The study reflects the critical, reflective and collaborative perspective of teachers who use exploratory-investigative tasks as a way towards continuing education and/or professional development. The research corpus consisted of data from primary sources sought in the CAPES Theses and Dissertations Database and registered in the last two four-year periods (2013-2020). This is a systematic review of the literature based on the qualitative approach, materialized in the content analysis (CA). Thus, we sought to identify the technical, theoretical, methodological and conclusive nature of 10 theses and 15 dissertations, in which we found theoretical perspectives on reflective teachers, seen as agents that investigate their practice, discuss and reflect on it and, still, promote their continuing education and/or professional development together with their peers. |
id |
UCS-4_1065f5d6528dbefa83a7501c82f015c8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3869 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Research on the mobilization of teaching knowledge from a perspective of Mathematics lesson studiesInvestigaciones sobre la movilización de saberes docentes en una perspectiva de estudios de clase de MatemáticasPesquisas sobre a mobilização de saberes docentes numa perspectiva de estudos de aula de MatemáticaEstado da ArteEstudo de AulaReflexãoFormaçãoDesenvolvimento Profissional DocenteState of ArtLesson StudyTeacher TrainingProfessional DevelopmentEstado del ArteEstudio de ClaseReflexiónDesarrollo Profesional DocenteIn this paper, we analyze the state of the art of Brazilian research on Lesson Study practices developed by Mathematics teachers. The study reflects the critical, reflective and collaborative perspective of teachers who use exploratory-investigative tasks as a way towards continuing education and/or professional development. The research corpus consisted of data from primary sources sought in the CAPES Theses and Dissertations Database and registered in the last two four-year periods (2013-2020). This is a systematic review of the literature based on the qualitative approach, materialized in the content analysis (CA). Thus, we sought to identify the technical, theoretical, methodological and conclusive nature of 10 theses and 15 dissertations, in which we found theoretical perspectives on reflective teachers, seen as agents that investigate their practice, discuss and reflect on it and, still, promote their continuing education and/or professional development together with their peers.En este artículo analizamos el estado del arte de investigaciones brasileñas sobre prácticas de Estudios de Clase (Lesson Study) desarrolladas por profesores de Matemática. El estudio refleja la perspectiva crítica, reflexiva y colaborativa de los profesores(as) que utilizan las tareas exploratoria-investigativas como camino de formación continua y/o desarrollo profesional. El cuerpo de la investigación fue constituido por datos de fuentes primarias consultadas en el Catálogo de Tesis y Disertaciones de la CAPES y que fueron registradas en los dos últimos cuatrienios (2013 - 2020). Se trata de una revisión sistemática de la literatura realizada con un enfoque cualitativo, materializado en el análisis de contenido (CA). Así, buscamos identificar la naturaleza técnica, teórica, metodológica y concluyente de 10 tesis y 15 disertaciones, donde constatamos perspectivas teóricas sobre el profesor reflexivo, que lo conciben como un agente que investiga su práctica, discute y reflexiona sobre ella y, además, promueve su educación continua y/o desarrollo profesional colaborando con sus pares.Neste artigo analisamos o estado da arte de pesquisas brasileiras sobre as práticas de Estudos de Aula (Lesson Study) desenvolvidas por professores de Matemática. O estudo reflete a perspectiva crítica, reflexiva e colaborativa de professores(as) que utilizam tarefas exploratório-investigativas como caminho de formação continuada e/ou desenvolvimento profissional. O corpus da pesquisa se constituiu de dados de fontes primárias buscadas no Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES e que foram registradas nos últimos dois quadriênios (2013 – 2020). Trata-se de uma revisão sistemática da literatura realizada numa abordagem qualitativa, concretizada na análise de conteúdo (AC). Assim, procuramos identificar a natureza técnica, teórica, metodológica e conclusiva de 10 teses e 15 dissertações, onde constatamos perspectivas teóricas sobre o professor reflexivo, as quais o concebem como agente que investiga sua prática, discute e reflete sobre ela e, ainda, promove sua formação continuada e/ou desenvolvimento profissional colaborando com seus pares.Editora Cruzeiro do Sul2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/386910.26843/rencima.v14n2a23Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-242179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3869/2079https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Francisco LeugênioSilva-Forsberg, Maria ClaraMelo, Gilberto Francisco Alves2023-11-15T23:01:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3869Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-11-15T23:01:58Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Research on the mobilization of teaching knowledge from a perspective of Mathematics lesson studies Investigaciones sobre la movilización de saberes docentes en una perspectiva de estudios de clase de Matemáticas Pesquisas sobre a mobilização de saberes docentes numa perspectiva de estudos de aula de Matemática |
title |
Research on the mobilization of teaching knowledge from a perspective of Mathematics lesson studies |
spellingShingle |
Research on the mobilization of teaching knowledge from a perspective of Mathematics lesson studies Gomes, Francisco Leugênio Estado da Arte Estudo de Aula Reflexão Formação Desenvolvimento Profissional Docente State of Art Lesson Study Teacher Training Professional Development Estado del Arte Estudio de Clase Reflexión Desarrollo Profesional Docente |
title_short |
Research on the mobilization of teaching knowledge from a perspective of Mathematics lesson studies |
title_full |
Research on the mobilization of teaching knowledge from a perspective of Mathematics lesson studies |
title_fullStr |
Research on the mobilization of teaching knowledge from a perspective of Mathematics lesson studies |
title_full_unstemmed |
Research on the mobilization of teaching knowledge from a perspective of Mathematics lesson studies |
title_sort |
Research on the mobilization of teaching knowledge from a perspective of Mathematics lesson studies |
author |
Gomes, Francisco Leugênio |
author_facet |
Gomes, Francisco Leugênio Silva-Forsberg, Maria Clara Melo, Gilberto Francisco Alves |
author_role |
author |
author2 |
Silva-Forsberg, Maria Clara Melo, Gilberto Francisco Alves |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Francisco Leugênio Silva-Forsberg, Maria Clara Melo, Gilberto Francisco Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estado da Arte Estudo de Aula Reflexão Formação Desenvolvimento Profissional Docente State of Art Lesson Study Teacher Training Professional Development Estado del Arte Estudio de Clase Reflexión Desarrollo Profesional Docente |
topic |
Estado da Arte Estudo de Aula Reflexão Formação Desenvolvimento Profissional Docente State of Art Lesson Study Teacher Training Professional Development Estado del Arte Estudio de Clase Reflexión Desarrollo Profesional Docente |
description |
In this paper, we analyze the state of the art of Brazilian research on Lesson Study practices developed by Mathematics teachers. The study reflects the critical, reflective and collaborative perspective of teachers who use exploratory-investigative tasks as a way towards continuing education and/or professional development. The research corpus consisted of data from primary sources sought in the CAPES Theses and Dissertations Database and registered in the last two four-year periods (2013-2020). This is a systematic review of the literature based on the qualitative approach, materialized in the content analysis (CA). Thus, we sought to identify the technical, theoretical, methodological and conclusive nature of 10 theses and 15 dissertations, in which we found theoretical perspectives on reflective teachers, seen as agents that investigate their practice, discuss and reflect on it and, still, promote their continuing education and/or professional development together with their peers. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3869 10.26843/rencima.v14n2a23 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3869 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v14n2a23 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3869/2079 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-24 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133637169152 |