Research on the mobilization of teaching knowledge from a perspective of Mathematics lesson studies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Francisco Leugênio
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva-Forsberg, Maria Clara, Melo, Gilberto Francisco Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3869
Resumo: In this paper, we analyze the state of the art of Brazilian research on Lesson Study practices developed by Mathematics teachers. The study reflects the critical, reflective and collaborative perspective of teachers who use exploratory-investigative tasks as a way towards continuing education and/or professional development. The research corpus consisted of data from primary sources sought in the CAPES Theses and Dissertations Database and registered in the last two four-year periods (2013-2020). This is a systematic review of the literature based on the qualitative approach, materialized in the content analysis (CA). Thus, we sought to identify the technical, theoretical, methodological and conclusive nature of 10 theses and 15 dissertations, in which we found theoretical perspectives on reflective teachers, seen as agents that investigate their practice, discuss and reflect on it and, still, promote their continuing education and/or professional development together with their peers.
id UCS-4_1065f5d6528dbefa83a7501c82f015c8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3869
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Research on the mobilization of teaching knowledge from a perspective of Mathematics lesson studiesInvestigaciones sobre la movilización de saberes docentes en una perspectiva de estudios de clase de MatemáticasPesquisas sobre a mobilização de saberes docentes numa perspectiva de estudos de aula de MatemáticaEstado da ArteEstudo de AulaReflexãoFormaçãoDesenvolvimento Profissional DocenteState of ArtLesson StudyTeacher TrainingProfessional DevelopmentEstado del ArteEstudio de ClaseReflexiónDesarrollo Profesional DocenteIn this paper, we analyze the state of the art of Brazilian research on Lesson Study practices developed by Mathematics teachers. The study reflects the critical, reflective and collaborative perspective of teachers who use exploratory-investigative tasks as a way towards continuing education and/or professional development. The research corpus consisted of data from primary sources sought in the CAPES Theses and Dissertations Database and registered in the last two four-year periods (2013-2020). This is a systematic review of the literature based on the qualitative approach, materialized in the content analysis (CA). Thus, we sought to identify the technical, theoretical, methodological and conclusive nature of 10 theses and 15 dissertations, in which we found theoretical perspectives on reflective teachers, seen as agents that investigate their practice, discuss and reflect on it and, still, promote their continuing education and/or professional development together with their peers.En este artículo analizamos el estado del arte de investigaciones brasileñas sobre prácticas de Estudios de Clase (Lesson Study) desarrolladas por profesores de Matemática. El estudio refleja la perspectiva crítica, reflexiva y colaborativa de los profesores(as) que utilizan las tareas exploratoria-investigativas como camino de formación continua y/o desarrollo profesional. El cuerpo de la investigación fue constituido por datos de fuentes primarias consultadas en el Catálogo de Tesis y Disertaciones de la CAPES y que fueron registradas en los dos últimos cuatrienios (2013 - 2020). Se trata de una revisión sistemática de la literatura realizada con un enfoque cualitativo, materializado en el análisis de contenido (CA). Así, buscamos identificar la naturaleza técnica, teórica, metodológica y concluyente de 10 tesis y 15 disertaciones, donde constatamos perspectivas teóricas sobre el profesor reflexivo, que lo conciben como un agente que investiga su práctica, discute y reflexiona sobre ella y, además, promueve su educación continua y/o desarrollo profesional colaborando con sus pares.Neste artigo analisamos o estado da arte de pesquisas brasileiras sobre as práticas de Estudos de Aula (Lesson Study) desenvolvidas por professores de Matemática. O estudo reflete a perspectiva crítica, reflexiva e colaborativa de professores(as) que utilizam tarefas exploratório-investigativas como caminho de formação continuada e/ou desenvolvimento profissional. O corpus da pesquisa se constituiu de dados de fontes primárias buscadas no Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES e que foram registradas nos últimos dois quadriênios (2013 – 2020). Trata-se de uma revisão sistemática da literatura realizada numa abordagem qualitativa, concretizada na análise de conteúdo (AC). Assim, procuramos identificar a natureza técnica, teórica, metodológica e conclusiva de 10 teses e 15 dissertações, onde constatamos perspectivas teóricas sobre o professor reflexivo, as quais o concebem como agente que investiga sua prática, discute e reflete sobre ela e, ainda, promove sua formação continuada e/ou desenvolvimento profissional colaborando com seus pares.Editora Cruzeiro do Sul2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/386910.26843/rencima.v14n2a23Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-242179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3869/2079https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Francisco LeugênioSilva-Forsberg, Maria ClaraMelo, Gilberto Francisco Alves2023-11-15T23:01:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3869Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-11-15T23:01:58Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Research on the mobilization of teaching knowledge from a perspective of Mathematics lesson studies
Investigaciones sobre la movilización de saberes docentes en una perspectiva de estudios de clase de Matemáticas
Pesquisas sobre a mobilização de saberes docentes numa perspectiva de estudos de aula de Matemática
title Research on the mobilization of teaching knowledge from a perspective of Mathematics lesson studies
spellingShingle Research on the mobilization of teaching knowledge from a perspective of Mathematics lesson studies
Gomes, Francisco Leugênio
Estado da Arte
Estudo de Aula
Reflexão
Formação
Desenvolvimento Profissional Docente
State of Art
Lesson Study
Teacher Training
Professional Development
Estado del Arte
Estudio de Clase
Reflexión
Desarrollo Profesional Docente
title_short Research on the mobilization of teaching knowledge from a perspective of Mathematics lesson studies
title_full Research on the mobilization of teaching knowledge from a perspective of Mathematics lesson studies
title_fullStr Research on the mobilization of teaching knowledge from a perspective of Mathematics lesson studies
title_full_unstemmed Research on the mobilization of teaching knowledge from a perspective of Mathematics lesson studies
title_sort Research on the mobilization of teaching knowledge from a perspective of Mathematics lesson studies
author Gomes, Francisco Leugênio
author_facet Gomes, Francisco Leugênio
Silva-Forsberg, Maria Clara
Melo, Gilberto Francisco Alves
author_role author
author2 Silva-Forsberg, Maria Clara
Melo, Gilberto Francisco Alves
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Francisco Leugênio
Silva-Forsberg, Maria Clara
Melo, Gilberto Francisco Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Estado da Arte
Estudo de Aula
Reflexão
Formação
Desenvolvimento Profissional Docente
State of Art
Lesson Study
Teacher Training
Professional Development
Estado del Arte
Estudio de Clase
Reflexión
Desarrollo Profesional Docente
topic Estado da Arte
Estudo de Aula
Reflexão
Formação
Desenvolvimento Profissional Docente
State of Art
Lesson Study
Teacher Training
Professional Development
Estado del Arte
Estudio de Clase
Reflexión
Desarrollo Profesional Docente
description In this paper, we analyze the state of the art of Brazilian research on Lesson Study practices developed by Mathematics teachers. The study reflects the critical, reflective and collaborative perspective of teachers who use exploratory-investigative tasks as a way towards continuing education and/or professional development. The research corpus consisted of data from primary sources sought in the CAPES Theses and Dissertations Database and registered in the last two four-year periods (2013-2020). This is a systematic review of the literature based on the qualitative approach, materialized in the content analysis (CA). Thus, we sought to identify the technical, theoretical, methodological and conclusive nature of 10 theses and 15 dissertations, in which we found theoretical perspectives on reflective teachers, seen as agents that investigate their practice, discuss and reflect on it and, still, promote their continuing education and/or professional development together with their peers.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3869
10.26843/rencima.v14n2a23
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3869
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n2a23
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3869/2079
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-24
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133637169152