LESSON STUDY: A FORMATION IN THE CONTEXT OF PEDAGOGICAL KNOWLEDGE AND KNOWLEDGE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SCHUHMACHER, ELCIO
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Milke Cipriani, Mayra Elaine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18981
Resumo: The objective of this essay was to analyze the Lesson Study (LS) methodology and how it contributes to the professional development of teachers, with pedagogical content knowledge (PCK) and knowledge, in teaching and learning situations. The article addresses the question: How do PCK and EA help in the professional development process? A literature review was carried out, in the modality defined as integrative review, because the proposal is to respond, in a planned way, to a specific question. The analysis shows the possibility of transferring the EA to training and suggests, as a reflection, the opportunity for teachers to reflect on their knowledge, and face different pedagogical dilemmas and teaching and learning problem situations. It is suggested that such training encourages the construction of the PCK and helps teachers in the use of active teaching methodologies focused on student learning.
id UNISUL-4_17a52822caf262470237beb66b9e5d78
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18981
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling LESSON STUDY: A FORMATION IN THE CONTEXT OF PEDAGOGICAL KNOWLEDGE AND KNOWLEDGEESTUDIO DE CLASE: FORMACIÓN EN EL CONTEXTO DEL SABER Y CONOCIMIENTO PEDAGÓGICOESTUDO DE AULA: UMA FORMAÇÃO NO CONTEXTO DO CONHECIMENTO PEDAGÓGICO E DOS SABERESLesson StudyTeaching CompetencesPedagogical Content KnowledgeTeaching KnowledgeEstudio del AulaCompetencias DocentesConocimientos Pedagógicos del ContenidoConocimientos DocentesEstudo de aulaCompetências DocentesSaberes docentesConhecimentos Pedagógicos de ConteúdoThe objective of this essay was to analyze the Lesson Study (LS) methodology and how it contributes to the professional development of teachers, with pedagogical content knowledge (PCK) and knowledge, in teaching and learning situations. The article addresses the question: How do PCK and EA help in the professional development process? A literature review was carried out, in the modality defined as integrative review, because the proposal is to respond, in a planned way, to a specific question. The analysis shows the possibility of transferring the EA to training and suggests, as a reflection, the opportunity for teachers to reflect on their knowledge, and face different pedagogical dilemmas and teaching and learning problem situations. It is suggested that such training encourages the construction of the PCK and helps teachers in the use of active teaching methodologies focused on student learning. El objetivo de este ensayo fue analizar la metodología de Estudio de Clase (EA) y cómo contribuye al desarrollo profesional de los docentes, con conocimiento pedagógico del contenido (PCK) y saberes, en situaciones de enseñanza y aprendizaje. El artículo aborda la pregunta ¿Cómo ayudan PCK y EA en el proceso de desarrollo profesional? Se realizó una revisión de literatura, en la modalidad definida como revisión integradora, porque la propuesta es responder, de forma planificada, a una pregunta específica. El análisis muestra la posibilidad de trasladar la EA a la formación y sugiere, como reflexión, la oportunidad para que los docentes reflexionen sobre sus saberes, y enfrenten diferentes dilemas pedagógicos y situaciones problemáticas de enseñanza y aprendizaje. Se sugiere que dicha formación fomente la construcción del PCK y ayude a los docentes en el uso de metodologías de enseñanza activa enfocadas en el aprendizaje de los estudiantes. O objetivo deste ensaio foi analisar a metodologia Estudo de Aula (EA) e como ela contribui no desenvolvimento profissional do professor, com o conhecimento pedagógico do conteúdo (do inglês “Pedagogical Content Knowledge”, PCK) e nos saberes, em situações de ensino e aprendizagem. O artigo aborda a questão: Como o PCK e o EA auxiliam no processo de desenvolvimento profissional? Realizou-se uma revisão da literatura, na modalidade definida como revisão integrativa, porque a proposta é responder, de modo planejado, a uma pergunta específica. A análise mostra a possibilidade de transportar o EA para uma capacitação e sugere-se como reflexão, a oportunidade de os professores refletirem sobre seus conhecimentos, e se defrontem com diferentes dilemas pedagógicos e situações-problema de ensino e aprendizagem. Aventa-se que tal capacitação fomenta a construção do PCK e, auxilia os professores na utilização de metodologias ativas de ensino com foco na aprendizagem dos alunos.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1898110.59306/poiesis.v17e31202315-37Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 31 (2023); 15-372179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18981/13480Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSCHUHMACHER, ELCIOMilke Cipriani, Mayra Elaine2023-07-24T18:19:43Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18981Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T18:19:43Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv LESSON STUDY: A FORMATION IN THE CONTEXT OF PEDAGOGICAL KNOWLEDGE AND KNOWLEDGE
ESTUDIO DE CLASE: FORMACIÓN EN EL CONTEXTO DEL SABER Y CONOCIMIENTO PEDAGÓGICO
ESTUDO DE AULA: UMA FORMAÇÃO NO CONTEXTO DO CONHECIMENTO PEDAGÓGICO E DOS SABERES
title LESSON STUDY: A FORMATION IN THE CONTEXT OF PEDAGOGICAL KNOWLEDGE AND KNOWLEDGE
spellingShingle LESSON STUDY: A FORMATION IN THE CONTEXT OF PEDAGOGICAL KNOWLEDGE AND KNOWLEDGE
SCHUHMACHER, ELCIO
Lesson Study
Teaching Competences
Pedagogical Content Knowledge
Teaching Knowledge
Estudio del Aula
Competencias Docentes
Conocimientos Pedagógicos del Contenido
Conocimientos Docentes
Estudo de aula
Competências Docentes
Saberes docentes
Conhecimentos Pedagógicos de Conteúdo
title_short LESSON STUDY: A FORMATION IN THE CONTEXT OF PEDAGOGICAL KNOWLEDGE AND KNOWLEDGE
title_full LESSON STUDY: A FORMATION IN THE CONTEXT OF PEDAGOGICAL KNOWLEDGE AND KNOWLEDGE
title_fullStr LESSON STUDY: A FORMATION IN THE CONTEXT OF PEDAGOGICAL KNOWLEDGE AND KNOWLEDGE
title_full_unstemmed LESSON STUDY: A FORMATION IN THE CONTEXT OF PEDAGOGICAL KNOWLEDGE AND KNOWLEDGE
title_sort LESSON STUDY: A FORMATION IN THE CONTEXT OF PEDAGOGICAL KNOWLEDGE AND KNOWLEDGE
author SCHUHMACHER, ELCIO
author_facet SCHUHMACHER, ELCIO
Milke Cipriani, Mayra Elaine
author_role author
author2 Milke Cipriani, Mayra Elaine
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv SCHUHMACHER, ELCIO
Milke Cipriani, Mayra Elaine
dc.subject.por.fl_str_mv Lesson Study
Teaching Competences
Pedagogical Content Knowledge
Teaching Knowledge
Estudio del Aula
Competencias Docentes
Conocimientos Pedagógicos del Contenido
Conocimientos Docentes
Estudo de aula
Competências Docentes
Saberes docentes
Conhecimentos Pedagógicos de Conteúdo
topic Lesson Study
Teaching Competences
Pedagogical Content Knowledge
Teaching Knowledge
Estudio del Aula
Competencias Docentes
Conocimientos Pedagógicos del Contenido
Conocimientos Docentes
Estudo de aula
Competências Docentes
Saberes docentes
Conhecimentos Pedagógicos de Conteúdo
description The objective of this essay was to analyze the Lesson Study (LS) methodology and how it contributes to the professional development of teachers, with pedagogical content knowledge (PCK) and knowledge, in teaching and learning situations. The article addresses the question: How do PCK and EA help in the professional development process? A literature review was carried out, in the modality defined as integrative review, because the proposal is to respond, in a planned way, to a specific question. The analysis shows the possibility of transferring the EA to training and suggests, as a reflection, the opportunity for teachers to reflect on their knowledge, and face different pedagogical dilemmas and teaching and learning problem situations. It is suggested that such training encourages the construction of the PCK and helps teachers in the use of active teaching methodologies focused on student learning.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18981
10.59306/poiesis.v17e31202315-37
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18981
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v17e31202315-37
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18981/13480
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 31 (2023); 15-37
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749401300992