Discourses on Physics Degree documents at two public institutions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4657 |
Resumo: | This article analyzes the curricular reforms of the Physics degree courses at the Universidade Federal do Maranhão and the Universidade Federal de Santa Catarina. The aim was to understand the links between the training of Physics graduates and Physics undergraduates, based on the curricular proposals of these courses. The analysis and theoretical and methodological procedures were supported by French Discourse Analysis, based on the work of Eni Orlandi. The results revealed a strong positivist influence in the initial proposals for the Physics degree curriculum of the two degrees, which favored a bachelor's degree. The initial proposals were reflected in the current curricula at both universities, but there were also significant differences between them. The Universidade Federal de Santa Catarina has increased the workload of teaching practice activities in addition to the supervised internship, while the Universidade Federal do Maranhão has increased the workload of subjects that are common to the bachelor's degree, even though there has been no official reform. |
id |
UCS-4_146820b90b16e003aea113b859125d15 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4657 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Discourses on Physics Degree documents at two public institutionsDiscursos sobre documentos de Licenciatura en Física en dos instituciones públicasDiscursos dos documentos da Licenciatura em Física em duas instituições públicasEnsino de FísicaCurrículo Licenciatura em FísicaFormação de Professor Análise de DiscursoReforma CurricularPhysics TeachingCurriculum Degree in Physics Teacher TrainingDiscourse AnalysisCurriculum ReformEnseñanza de la FísicaPlan de Estudios Licenciatura en Física Formación DocenteAnálisis del DiscursoReforma CurricularThis article analyzes the curricular reforms of the Physics degree courses at the Universidade Federal do Maranhão and the Universidade Federal de Santa Catarina. The aim was to understand the links between the training of Physics graduates and Physics undergraduates, based on the curricular proposals of these courses. The analysis and theoretical and methodological procedures were supported by French Discourse Analysis, based on the work of Eni Orlandi. The results revealed a strong positivist influence in the initial proposals for the Physics degree curriculum of the two degrees, which favored a bachelor's degree. The initial proposals were reflected in the current curricula at both universities, but there were also significant differences between them. The Universidade Federal de Santa Catarina has increased the workload of teaching practice activities in addition to the supervised internship, while the Universidade Federal do Maranhão has increased the workload of subjects that are common to the bachelor's degree, even though there has been no official reform.Este artículo analiza las reformas curriculares de las carreras de Física de la Universidade Federal de Maranhão y de la Universidade Federal de Santa Catarina. El objetivo fue comprender los vínculos entre la formación de licenciados y graduados en Física, a partir de las propuestas curriculares de esos programas. Los análisis y procedimientos teóricos y metodológicos se apoyaron en el Análisis del Discurso Francés, basado en el trabajo de Eni Orlandi. Los resultados revelaron una fuerte influencia positivista en las propuestas iniciales del plan de estudios de la licenciatura en Física de las dos titulaciones, que favorecían la licenciatura. Las propuestas iniciales se reflejaron en los planes de estudio actuales de ambas universidades, pero también hubo diferencias significativas entre ellos. La Universidade Federal de Santa Catarina aumentó la carga lectiva de las actividades de prácticas docentes, además de las prácticas tuteladas, mientras que la Universidade Federal de Maranhão aumentó la carga lectiva de las asignaturas comunes a la licenciatura, aunque no hubo reforma oficial.Analisaram-se reformas curriculares do curso de Licenciatura em Física da Universidade Federal do Maranhão e da Universidade Federal de Santa Catarina. Buscou-se compreender aproximações entre a formação do licenciado em Física e do bacharel em Física, a partir de proposições curriculares desses cursos. As análises e os procedimentos teóricos e metodológicos tiveram apoio na Análise do Discurso de vertente francesa, a partir de produções de Eni Orlandi. Os resultados revelaram forte influência positivista nas proposições iniciais do currículo da Licenciatura em Física das duas licenciaturas que favorecem uma formação bacharelesca. Observaram-se reflexos das proposições iniciais nos currículos atuais nas duas universidades, mas notaram-se também significativas diferenças entre eles. A Universidade Federal de Santa Catarina aumentou a carga horária de atividades de práticas de ensino somada ao estágio supervisionado, enquanto a Universidade Federal do Maranhão aumentou a carga horária de disciplinas que são comuns ao bacharelado, mesmo sem haver reforma oficializada.Editora Cruzeiro do Sul2024-02-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/465710.26843/rencima.v15n1a12Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 15 n. 1 (2024): jan./mar.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4657/2156https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Lizandra AlvesCustódio, José FranciscoLima, Maria Consuelo Alves2024-04-12T19:10:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4657Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-04-12T19:10:07Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Discourses on Physics Degree documents at two public institutions Discursos sobre documentos de Licenciatura en Física en dos instituciones públicas Discursos dos documentos da Licenciatura em Física em duas instituições públicas |
title |
Discourses on Physics Degree documents at two public institutions |
spellingShingle |
Discourses on Physics Degree documents at two public institutions Ribeiro, Lizandra Alves Ensino de Física Currículo Licenciatura em Física Formação de Professor Análise de Discurso Reforma Curricular Physics Teaching Curriculum Degree in Physics Teacher Training Discourse Analysis Curriculum Reform Enseñanza de la Física Plan de Estudios Licenciatura en Física Formación Docente Análisis del Discurso Reforma Curricular |
title_short |
Discourses on Physics Degree documents at two public institutions |
title_full |
Discourses on Physics Degree documents at two public institutions |
title_fullStr |
Discourses on Physics Degree documents at two public institutions |
title_full_unstemmed |
Discourses on Physics Degree documents at two public institutions |
title_sort |
Discourses on Physics Degree documents at two public institutions |
author |
Ribeiro, Lizandra Alves |
author_facet |
Ribeiro, Lizandra Alves Custódio, José Francisco Lima, Maria Consuelo Alves |
author_role |
author |
author2 |
Custódio, José Francisco Lima, Maria Consuelo Alves |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Lizandra Alves Custódio, José Francisco Lima, Maria Consuelo Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Física Currículo Licenciatura em Física Formação de Professor Análise de Discurso Reforma Curricular Physics Teaching Curriculum Degree in Physics Teacher Training Discourse Analysis Curriculum Reform Enseñanza de la Física Plan de Estudios Licenciatura en Física Formación Docente Análisis del Discurso Reforma Curricular |
topic |
Ensino de Física Currículo Licenciatura em Física Formação de Professor Análise de Discurso Reforma Curricular Physics Teaching Curriculum Degree in Physics Teacher Training Discourse Analysis Curriculum Reform Enseñanza de la Física Plan de Estudios Licenciatura en Física Formación Docente Análisis del Discurso Reforma Curricular |
description |
This article analyzes the curricular reforms of the Physics degree courses at the Universidade Federal do Maranhão and the Universidade Federal de Santa Catarina. The aim was to understand the links between the training of Physics graduates and Physics undergraduates, based on the curricular proposals of these courses. The analysis and theoretical and methodological procedures were supported by French Discourse Analysis, based on the work of Eni Orlandi. The results revealed a strong positivist influence in the initial proposals for the Physics degree curriculum of the two degrees, which favored a bachelor's degree. The initial proposals were reflected in the current curricula at both universities, but there were also significant differences between them. The Universidade Federal de Santa Catarina has increased the workload of teaching practice activities in addition to the supervised internship, while the Universidade Federal do Maranhão has increased the workload of subjects that are common to the bachelor's degree, even though there has been no official reform. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4657 10.26843/rencima.v15n1a12 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4657 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v15n1a12 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4657/2156 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 15 n. 1 (2024): jan./mar.; 1-25 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306128684744704 |