Use of word cloud as a strategy for teaching Kingdom Fungi in High School

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pagliarini, Daiane Schio
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Sepel, Lenira Maria Nunes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3483
Resumo: The teacher's role is understood as fundamental in motivating learning. The objective of this research is to identify and analyze the conceptions that students bring from Elementary School about the Fungi Kingdom, through word clouds, and the effects of a didactic sequence planned according to the Three Pedagogical Moments as a strategy of teaching the Kingdom Fungi content. This digital resource is used, so that the word clouds are produced from the students' memories and according to the new learning. The organization of knowledge is developed through expository and practical classes. It is considered important to include digital technologies in educational contexts, as they allow study environments to be more stimulating and motivating, capable of promoting and facilitating the acquisition of new skills, abilities and learning.
id UCS-4_227e2d2c8ebafd0f15ea14048299bbea
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3483
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Use of word cloud as a strategy for teaching Kingdom Fungi in High SchoolUso de la nube de palabras como estrategia para la enseñanza del Reino de los Hongos en la Escuela SecundariaUso de nuvem de palavras como estratégia para o ensino do Reino Fungi no Ensino MédioNuvem de PalavrasSequência DidáticaAtividade PráticaTrês Momentos PedagógicosMotivaçãoWord CloudFollowing TeachingPractical ActivityThree Pedagogical MomentsMotivationNube de PalabrasSecuencia DidácticaActividad PrácticaTres Momentos PedagógicosMotivaciónThe teacher's role is understood as fundamental in motivating learning. The objective of this research is to identify and analyze the conceptions that students bring from Elementary School about the Fungi Kingdom, through word clouds, and the effects of a didactic sequence planned according to the Three Pedagogical Moments as a strategy of teaching the Kingdom Fungi content. This digital resource is used, so that the word clouds are produced from the students' memories and according to the new learning. The organization of knowledge is developed through expository and practical classes. It is considered important to include digital technologies in educational contexts, as they allow study environments to be more stimulating and motivating, capable of promoting and facilitating the acquisition of new skills, abilities and learning.El papel del docente se entiende como fundamental en la motivación por el aprendizaje. El objetivo de esta investigación es identificar y analizar las concepciones que traen los estudiantes de Primaria sobre el Reino Hongo, a través de nubes de palabras, y los efectos de una secuencia didáctica planificada según los Tres Momentos Pedagógicos como estrategia de enseñanza del contenido del Reino Hongo. Se utiliza este recurso digital, para que las nubes de palabras se produzcan a partir de las memorias de los estudiantes y de acuerdo a los nuevos aprendizajes. La organización del conocimiento se desarrolla a través de clases expositivas y prácticas. Se considera importante incluir las tecnologías digitales en los contextos educativos, ya que permiten que los entornos de estudio sean más estimulantes y motivadores, capaces de promover y facilitar la adquisición de nuevas habilidades, capacidades y aprendizajes.Compreende-se o papel do professor como fundamental na motivação para aprendizagem. Objetiva-se, com esta pesquisa, identificar e analisar as concepções que os alunos trazem do Ensino Fundamental sobre o Reino Fungi, por meio de nuvem de palavras, e os efeitos de uma sequência didática planejada de acordo com os Três Momentos Pedagógicos como estratégia de ensino do conteúdo Reino Fungi. Utiliza-se esse recurso digital, de maneira que as nuvens de palavras sejam produzidas a partir das memórias dos estudantes e de acordo com os novos aprendizados. Desenvolve-se a organização do conhecimento por meio de aulas expositivas e práticas. Considera-se que é importante incluir as tecnologias digitais em contextos educativos, pois permitem que os ambientes de estudo sejam mais estimulantes e motivadores, capazes de promover e facilitar a aquisição de novas competências, habilidades e aprendizagens.Editora Cruzeiro do Sul2022-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/348310.26843/rencima.v13n4a12Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3483/1804https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPagliarini, Daiane SchioSepel, Lenira Maria Nunes2023-04-22T01:14:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3483Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:14:05Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Use of word cloud as a strategy for teaching Kingdom Fungi in High School
Uso de la nube de palabras como estrategia para la enseñanza del Reino de los Hongos en la Escuela Secundaria
Uso de nuvem de palavras como estratégia para o ensino do Reino Fungi no Ensino Médio
title Use of word cloud as a strategy for teaching Kingdom Fungi in High School
spellingShingle Use of word cloud as a strategy for teaching Kingdom Fungi in High School
Pagliarini, Daiane Schio
Nuvem de Palavras
Sequência Didática
Atividade Prática
Três Momentos Pedagógicos
Motivação
Word Cloud
Following Teaching
Practical Activity
Three Pedagogical Moments
Motivation
Nube de Palabras
Secuencia Didáctica
Actividad Práctica
Tres Momentos Pedagógicos
Motivación
title_short Use of word cloud as a strategy for teaching Kingdom Fungi in High School
title_full Use of word cloud as a strategy for teaching Kingdom Fungi in High School
title_fullStr Use of word cloud as a strategy for teaching Kingdom Fungi in High School
title_full_unstemmed Use of word cloud as a strategy for teaching Kingdom Fungi in High School
title_sort Use of word cloud as a strategy for teaching Kingdom Fungi in High School
author Pagliarini, Daiane Schio
author_facet Pagliarini, Daiane Schio
Sepel, Lenira Maria Nunes
author_role author
author2 Sepel, Lenira Maria Nunes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pagliarini, Daiane Schio
Sepel, Lenira Maria Nunes
dc.subject.por.fl_str_mv Nuvem de Palavras
Sequência Didática
Atividade Prática
Três Momentos Pedagógicos
Motivação
Word Cloud
Following Teaching
Practical Activity
Three Pedagogical Moments
Motivation
Nube de Palabras
Secuencia Didáctica
Actividad Práctica
Tres Momentos Pedagógicos
Motivación
topic Nuvem de Palavras
Sequência Didática
Atividade Prática
Três Momentos Pedagógicos
Motivação
Word Cloud
Following Teaching
Practical Activity
Three Pedagogical Moments
Motivation
Nube de Palabras
Secuencia Didáctica
Actividad Práctica
Tres Momentos Pedagógicos
Motivación
description The teacher's role is understood as fundamental in motivating learning. The objective of this research is to identify and analyze the conceptions that students bring from Elementary School about the Fungi Kingdom, through word clouds, and the effects of a didactic sequence planned according to the Three Pedagogical Moments as a strategy of teaching the Kingdom Fungi content. This digital resource is used, so that the word clouds are produced from the students' memories and according to the new learning. The organization of knowledge is developed through expository and practical classes. It is considered important to include digital technologies in educational contexts, as they allow study environments to be more stimulating and motivating, capable of promoting and facilitating the acquisition of new skills, abilities and learning.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3483
10.26843/rencima.v13n4a12
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3483
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n4a12
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3483/1804
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-23
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133464154112