Use of word cloud as a strategy for teaching Kingdom Fungi in High School
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3483 |
Resumo: | The teacher's role is understood as fundamental in motivating learning. The objective of this research is to identify and analyze the conceptions that students bring from Elementary School about the Fungi Kingdom, through word clouds, and the effects of a didactic sequence planned according to the Three Pedagogical Moments as a strategy of teaching the Kingdom Fungi content. This digital resource is used, so that the word clouds are produced from the students' memories and according to the new learning. The organization of knowledge is developed through expository and practical classes. It is considered important to include digital technologies in educational contexts, as they allow study environments to be more stimulating and motivating, capable of promoting and facilitating the acquisition of new skills, abilities and learning. |
id |
UCS-4_227e2d2c8ebafd0f15ea14048299bbea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3483 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Use of word cloud as a strategy for teaching Kingdom Fungi in High SchoolUso de la nube de palabras como estrategia para la enseñanza del Reino de los Hongos en la Escuela SecundariaUso de nuvem de palavras como estratégia para o ensino do Reino Fungi no Ensino MédioNuvem de PalavrasSequência DidáticaAtividade PráticaTrês Momentos PedagógicosMotivaçãoWord CloudFollowing TeachingPractical ActivityThree Pedagogical MomentsMotivationNube de PalabrasSecuencia DidácticaActividad PrácticaTres Momentos PedagógicosMotivaciónThe teacher's role is understood as fundamental in motivating learning. The objective of this research is to identify and analyze the conceptions that students bring from Elementary School about the Fungi Kingdom, through word clouds, and the effects of a didactic sequence planned according to the Three Pedagogical Moments as a strategy of teaching the Kingdom Fungi content. This digital resource is used, so that the word clouds are produced from the students' memories and according to the new learning. The organization of knowledge is developed through expository and practical classes. It is considered important to include digital technologies in educational contexts, as they allow study environments to be more stimulating and motivating, capable of promoting and facilitating the acquisition of new skills, abilities and learning.El papel del docente se entiende como fundamental en la motivación por el aprendizaje. El objetivo de esta investigación es identificar y analizar las concepciones que traen los estudiantes de Primaria sobre el Reino Hongo, a través de nubes de palabras, y los efectos de una secuencia didáctica planificada según los Tres Momentos Pedagógicos como estrategia de enseñanza del contenido del Reino Hongo. Se utiliza este recurso digital, para que las nubes de palabras se produzcan a partir de las memorias de los estudiantes y de acuerdo a los nuevos aprendizajes. La organización del conocimiento se desarrolla a través de clases expositivas y prácticas. Se considera importante incluir las tecnologías digitales en los contextos educativos, ya que permiten que los entornos de estudio sean más estimulantes y motivadores, capaces de promover y facilitar la adquisición de nuevas habilidades, capacidades y aprendizajes.Compreende-se o papel do professor como fundamental na motivação para aprendizagem. Objetiva-se, com esta pesquisa, identificar e analisar as concepções que os alunos trazem do Ensino Fundamental sobre o Reino Fungi, por meio de nuvem de palavras, e os efeitos de uma sequência didática planejada de acordo com os Três Momentos Pedagógicos como estratégia de ensino do conteúdo Reino Fungi. Utiliza-se esse recurso digital, de maneira que as nuvens de palavras sejam produzidas a partir das memórias dos estudantes e de acordo com os novos aprendizados. Desenvolve-se a organização do conhecimento por meio de aulas expositivas e práticas. Considera-se que é importante incluir as tecnologias digitais em contextos educativos, pois permitem que os ambientes de estudo sejam mais estimulantes e motivadores, capazes de promover e facilitar a aquisição de novas competências, habilidades e aprendizagens.Editora Cruzeiro do Sul2022-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/348310.26843/rencima.v13n4a12Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3483/1804https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPagliarini, Daiane SchioSepel, Lenira Maria Nunes2023-04-22T01:14:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3483Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:14:05Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Use of word cloud as a strategy for teaching Kingdom Fungi in High School Uso de la nube de palabras como estrategia para la enseñanza del Reino de los Hongos en la Escuela Secundaria Uso de nuvem de palavras como estratégia para o ensino do Reino Fungi no Ensino Médio |
title |
Use of word cloud as a strategy for teaching Kingdom Fungi in High School |
spellingShingle |
Use of word cloud as a strategy for teaching Kingdom Fungi in High School Pagliarini, Daiane Schio Nuvem de Palavras Sequência Didática Atividade Prática Três Momentos Pedagógicos Motivação Word Cloud Following Teaching Practical Activity Three Pedagogical Moments Motivation Nube de Palabras Secuencia Didáctica Actividad Práctica Tres Momentos Pedagógicos Motivación |
title_short |
Use of word cloud as a strategy for teaching Kingdom Fungi in High School |
title_full |
Use of word cloud as a strategy for teaching Kingdom Fungi in High School |
title_fullStr |
Use of word cloud as a strategy for teaching Kingdom Fungi in High School |
title_full_unstemmed |
Use of word cloud as a strategy for teaching Kingdom Fungi in High School |
title_sort |
Use of word cloud as a strategy for teaching Kingdom Fungi in High School |
author |
Pagliarini, Daiane Schio |
author_facet |
Pagliarini, Daiane Schio Sepel, Lenira Maria Nunes |
author_role |
author |
author2 |
Sepel, Lenira Maria Nunes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pagliarini, Daiane Schio Sepel, Lenira Maria Nunes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nuvem de Palavras Sequência Didática Atividade Prática Três Momentos Pedagógicos Motivação Word Cloud Following Teaching Practical Activity Three Pedagogical Moments Motivation Nube de Palabras Secuencia Didáctica Actividad Práctica Tres Momentos Pedagógicos Motivación |
topic |
Nuvem de Palavras Sequência Didática Atividade Prática Três Momentos Pedagógicos Motivação Word Cloud Following Teaching Practical Activity Three Pedagogical Moments Motivation Nube de Palabras Secuencia Didáctica Actividad Práctica Tres Momentos Pedagógicos Motivación |
description |
The teacher's role is understood as fundamental in motivating learning. The objective of this research is to identify and analyze the conceptions that students bring from Elementary School about the Fungi Kingdom, through word clouds, and the effects of a didactic sequence planned according to the Three Pedagogical Moments as a strategy of teaching the Kingdom Fungi content. This digital resource is used, so that the word clouds are produced from the students' memories and according to the new learning. The organization of knowledge is developed through expository and practical classes. It is considered important to include digital technologies in educational contexts, as they allow study environments to be more stimulating and motivating, capable of promoting and facilitating the acquisition of new skills, abilities and learning. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3483 10.26843/rencima.v13n4a12 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3483 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n4a12 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3483/1804 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-23 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133464154112 |