Relationships interpreted from Mathematics teacher education researches between learning and evidence of Advanced Mathematical Thinking
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3617 |
Resumo: | This article presents the results of a survey of researches based on the theoretical framework of Advanced Mathematical Thinking (AMT) in the context of the pre-service mathematical teacher education, which resulted in a corpus of seventeen studies that used the theoretical framework of the AMT to verify evidence of mathematical thinking in the students' productions is delimited. From the analysis of the corpus, we tried to understand how these researches relate learning in Mathematics with evidence of mathematical thinking. Different, but not contradictory, conceptions are presented, such as: that learning can be assessed by the development of the AMT; that the AMT is necessary for the learning of Advanced Mathematics and that the AMT theoretical framework can help the teacher to diagnose difficulties and contribute to the learning of their students. |
id |
UCS-4_23a90f4ecfb9d746ff7267cd49b674f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3617 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Relationships interpreted from Mathematics teacher education researches between learning and evidence of Advanced Mathematical ThinkingRelaciones interpretadas a partir de investigaciones de licenciatura en Matemáticas entre el aprendizaje y la evidencia del Pensamiento Matemático AvanzadoRelações entre os indícios de Pensamento Matemático Avançado e a aprendizagem interpretadas a partir de pesquisas na licenciatura em MatemáticaPensamento Matemático AvançadoEducação MatemáticaLicenciatura em MatemáticaAprendizagemAvaliaçãoAdvanced Mathematical ThinkingMathematical EducationPre-Service Teacher EducationLearningAssessmentPensamiento Matemático AvanzadoEducación MatemáticaLicenciatura en MatemáticasAprendiendoEvaluaciónThis article presents the results of a survey of researches based on the theoretical framework of Advanced Mathematical Thinking (AMT) in the context of the pre-service mathematical teacher education, which resulted in a corpus of seventeen studies that used the theoretical framework of the AMT to verify evidence of mathematical thinking in the students' productions is delimited. From the analysis of the corpus, we tried to understand how these researches relate learning in Mathematics with evidence of mathematical thinking. Different, but not contradictory, conceptions are presented, such as: that learning can be assessed by the development of the AMT; that the AMT is necessary for the learning of Advanced Mathematics and that the AMT theoretical framework can help the teacher to diagnose difficulties and contribute to the learning of their students.Este artículo presenta los resultados de un relevamiento de investigaciones basadas en el marco teórico del Pensamiento Matemático Avanzado (PMA) en el contexto de la licenciatura en Matemáticas, que resultó en un corpus de diecisiete estudios que utilizaron el marco teórico del PMA para verificar evidencias del pensamiento matemático en las producciones estudiantiles. A partir del análisis de este corpus, se busca comprender cómo estas investigaciones relacionan el aprendizaje en Matemática con la evidencia del pensamiento matemático. Se presentan concepciones diferentes, pero no contradictorias, tales como: que el aprendizaje puede ser evaluado por el desarrollo del PMA; que el PMA es necesario para el aprendizaje de Matemáticas Avanzadas y que el marco teórico del PMA puede ayudar al docente para diagnosticar dificultades y contribuir al aprendizaje de sus alumnos.Este artigo apresenta resultados de um levantamento de pesquisas fundamentadas no referencial teórico do Pensamento Matemático Avançado (PMA) no contexto da licenciatura em Matemática, que resultou em um corpus de dezessete estudos que utilizaram o referencial teórico do PMA para verificar indícios de pensamento matemático em produções de estudantes. A partir da análise desse corpus, procurou-se entender como essas pesquisas relacionam a aprendizagem em Matemática com os indícios de pensamento matemático. São apresentadas concepções diferentes, mas não contraditórias, tais como: que a aprendizagem pode ser avaliada pelo desenvolvimento do PMA; que o PMA é necessário para a aprendizagem de Matemática Avançada e que o referencial teórico do PMA pode auxiliar o professor a diagnosticar dificuldades e contribuir para a aprendizagem de seus alunos.Editora Cruzeiro do Sul2022-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/361710.26843/rencima.v13n5a14Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3617/1846https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessInarejos, OsvaldoSavioli, Angela Marta Pereira das Dores2022-10-27T22:01:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3617Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2022-10-27T22:01:43Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relationships interpreted from Mathematics teacher education researches between learning and evidence of Advanced Mathematical Thinking Relaciones interpretadas a partir de investigaciones de licenciatura en Matemáticas entre el aprendizaje y la evidencia del Pensamiento Matemático Avanzado Relações entre os indícios de Pensamento Matemático Avançado e a aprendizagem interpretadas a partir de pesquisas na licenciatura em Matemática |
title |
Relationships interpreted from Mathematics teacher education researches between learning and evidence of Advanced Mathematical Thinking |
spellingShingle |
Relationships interpreted from Mathematics teacher education researches between learning and evidence of Advanced Mathematical Thinking Inarejos, Osvaldo Pensamento Matemático Avançado Educação Matemática Licenciatura em Matemática Aprendizagem Avaliação Advanced Mathematical Thinking Mathematical Education Pre-Service Teacher Education Learning Assessment Pensamiento Matemático Avanzado Educación Matemática Licenciatura en Matemáticas Aprendiendo Evaluación |
title_short |
Relationships interpreted from Mathematics teacher education researches between learning and evidence of Advanced Mathematical Thinking |
title_full |
Relationships interpreted from Mathematics teacher education researches between learning and evidence of Advanced Mathematical Thinking |
title_fullStr |
Relationships interpreted from Mathematics teacher education researches between learning and evidence of Advanced Mathematical Thinking |
title_full_unstemmed |
Relationships interpreted from Mathematics teacher education researches between learning and evidence of Advanced Mathematical Thinking |
title_sort |
Relationships interpreted from Mathematics teacher education researches between learning and evidence of Advanced Mathematical Thinking |
author |
Inarejos, Osvaldo |
author_facet |
Inarejos, Osvaldo Savioli, Angela Marta Pereira das Dores |
author_role |
author |
author2 |
Savioli, Angela Marta Pereira das Dores |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Inarejos, Osvaldo Savioli, Angela Marta Pereira das Dores |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pensamento Matemático Avançado Educação Matemática Licenciatura em Matemática Aprendizagem Avaliação Advanced Mathematical Thinking Mathematical Education Pre-Service Teacher Education Learning Assessment Pensamiento Matemático Avanzado Educación Matemática Licenciatura en Matemáticas Aprendiendo Evaluación |
topic |
Pensamento Matemático Avançado Educação Matemática Licenciatura em Matemática Aprendizagem Avaliação Advanced Mathematical Thinking Mathematical Education Pre-Service Teacher Education Learning Assessment Pensamiento Matemático Avanzado Educación Matemática Licenciatura en Matemáticas Aprendiendo Evaluación |
description |
This article presents the results of a survey of researches based on the theoretical framework of Advanced Mathematical Thinking (AMT) in the context of the pre-service mathematical teacher education, which resulted in a corpus of seventeen studies that used the theoretical framework of the AMT to verify evidence of mathematical thinking in the students' productions is delimited. From the analysis of the corpus, we tried to understand how these researches relate learning in Mathematics with evidence of mathematical thinking. Different, but not contradictory, conceptions are presented, such as: that learning can be assessed by the development of the AMT; that the AMT is necessary for the learning of Advanced Mathematics and that the AMT theoretical framework can help the teacher to diagnose difficulties and contribute to the learning of their students. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3617 10.26843/rencima.v13n5a14 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3617 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n5a14 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3617/1846 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-25 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133546991616 |