Relationships interpreted from Mathematics teacher education researches between learning and evidence of Advanced Mathematical Thinking

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Inarejos, Osvaldo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Savioli, Angela Marta Pereira das Dores
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3617
Resumo: This article presents the results of a survey of researches based on the theoretical framework of Advanced Mathematical Thinking (AMT) in the context of the pre-service mathematical teacher education, which resulted in a corpus of seventeen studies that used the theoretical framework of the AMT to verify evidence of mathematical thinking in the students' productions is delimited. From the analysis of the corpus, we tried to understand how these researches relate learning in Mathematics with evidence of mathematical thinking. Different, but not contradictory, conceptions are presented, such as: that learning can be assessed by the development of the AMT; that the AMT is necessary for the learning of Advanced Mathematics and that the AMT theoretical framework can help the teacher to diagnose difficulties and contribute to the learning of their students.
id UCS-4_23a90f4ecfb9d746ff7267cd49b674f7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3617
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Relationships interpreted from Mathematics teacher education researches between learning and evidence of Advanced Mathematical ThinkingRelaciones interpretadas a partir de investigaciones de licenciatura en Matemáticas entre el aprendizaje y la evidencia del Pensamiento Matemático AvanzadoRelações entre os indícios de Pensamento Matemático Avançado e a aprendizagem interpretadas a partir de pesquisas na licenciatura em MatemáticaPensamento Matemático AvançadoEducação MatemáticaLicenciatura em MatemáticaAprendizagemAvaliaçãoAdvanced Mathematical ThinkingMathematical EducationPre-Service Teacher EducationLearningAssessmentPensamiento Matemático AvanzadoEducación MatemáticaLicenciatura en MatemáticasAprendiendoEvaluaciónThis article presents the results of a survey of researches based on the theoretical framework of Advanced Mathematical Thinking (AMT) in the context of the pre-service mathematical teacher education, which resulted in a corpus of seventeen studies that used the theoretical framework of the AMT to verify evidence of mathematical thinking in the students' productions is delimited. From the analysis of the corpus, we tried to understand how these researches relate learning in Mathematics with evidence of mathematical thinking. Different, but not contradictory, conceptions are presented, such as: that learning can be assessed by the development of the AMT; that the AMT is necessary for the learning of Advanced Mathematics and that the AMT theoretical framework can help the teacher to diagnose difficulties and contribute to the learning of their students.Este artículo presenta los resultados de un relevamiento de investigaciones basadas en el marco teórico del Pensamiento Matemático Avanzado (PMA) en el contexto de la licenciatura en Matemáticas, que resultó en un corpus de diecisiete estudios que utilizaron el marco teórico del PMA para verificar evidencias del pensamiento matemático en las producciones estudiantiles. A partir del análisis de este corpus, se busca comprender cómo estas investigaciones relacionan el aprendizaje en Matemática con la evidencia del pensamiento matemático. Se presentan concepciones diferentes, pero no contradictorias, tales como: que el aprendizaje puede ser evaluado por el desarrollo del PMA; que el PMA es necesario para el aprendizaje de Matemáticas Avanzadas y que el marco teórico del PMA puede ayudar al docente para diagnosticar dificultades y contribuir al aprendizaje de sus alumnos.Este artigo apresenta resultados de um levantamento de pesquisas fundamentadas no referencial teórico do Pensamento Matemático Avançado (PMA) no contexto da licenciatura em Matemática, que resultou em um corpus de dezessete estudos que utilizaram o referencial teórico do PMA para verificar indícios de pensamento matemático em produções de estudantes. A partir da análise desse corpus, procurou-se entender como essas pesquisas relacionam a aprendizagem em Matemática com os indícios de pensamento matemático. São apresentadas concepções diferentes, mas não contraditórias, tais como: que a aprendizagem pode ser avaliada pelo desenvolvimento do PMA; que o PMA é necessário para a aprendizagem de Matemática Avançada e que o referencial teórico do PMA pode auxiliar o professor a diagnosticar dificuldades e contribuir para a aprendizagem de seus alunos.Editora Cruzeiro do Sul2022-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/361710.26843/rencima.v13n5a14Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3617/1846https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessInarejos, OsvaldoSavioli, Angela Marta Pereira das Dores2022-10-27T22:01:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3617Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2022-10-27T22:01:43Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Relationships interpreted from Mathematics teacher education researches between learning and evidence of Advanced Mathematical Thinking
Relaciones interpretadas a partir de investigaciones de licenciatura en Matemáticas entre el aprendizaje y la evidencia del Pensamiento Matemático Avanzado
Relações entre os indícios de Pensamento Matemático Avançado e a aprendizagem interpretadas a partir de pesquisas na licenciatura em Matemática
title Relationships interpreted from Mathematics teacher education researches between learning and evidence of Advanced Mathematical Thinking
spellingShingle Relationships interpreted from Mathematics teacher education researches between learning and evidence of Advanced Mathematical Thinking
Inarejos, Osvaldo
Pensamento Matemático Avançado
Educação Matemática
Licenciatura em Matemática
Aprendizagem
Avaliação
Advanced Mathematical Thinking
Mathematical Education
Pre-Service Teacher Education
Learning
Assessment
Pensamiento Matemático Avanzado
Educación Matemática
Licenciatura en Matemáticas
Aprendiendo
Evaluación
title_short Relationships interpreted from Mathematics teacher education researches between learning and evidence of Advanced Mathematical Thinking
title_full Relationships interpreted from Mathematics teacher education researches between learning and evidence of Advanced Mathematical Thinking
title_fullStr Relationships interpreted from Mathematics teacher education researches between learning and evidence of Advanced Mathematical Thinking
title_full_unstemmed Relationships interpreted from Mathematics teacher education researches between learning and evidence of Advanced Mathematical Thinking
title_sort Relationships interpreted from Mathematics teacher education researches between learning and evidence of Advanced Mathematical Thinking
author Inarejos, Osvaldo
author_facet Inarejos, Osvaldo
Savioli, Angela Marta Pereira das Dores
author_role author
author2 Savioli, Angela Marta Pereira das Dores
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Inarejos, Osvaldo
Savioli, Angela Marta Pereira das Dores
dc.subject.por.fl_str_mv Pensamento Matemático Avançado
Educação Matemática
Licenciatura em Matemática
Aprendizagem
Avaliação
Advanced Mathematical Thinking
Mathematical Education
Pre-Service Teacher Education
Learning
Assessment
Pensamiento Matemático Avanzado
Educación Matemática
Licenciatura en Matemáticas
Aprendiendo
Evaluación
topic Pensamento Matemático Avançado
Educação Matemática
Licenciatura em Matemática
Aprendizagem
Avaliação
Advanced Mathematical Thinking
Mathematical Education
Pre-Service Teacher Education
Learning
Assessment
Pensamiento Matemático Avanzado
Educación Matemática
Licenciatura en Matemáticas
Aprendiendo
Evaluación
description This article presents the results of a survey of researches based on the theoretical framework of Advanced Mathematical Thinking (AMT) in the context of the pre-service mathematical teacher education, which resulted in a corpus of seventeen studies that used the theoretical framework of the AMT to verify evidence of mathematical thinking in the students' productions is delimited. From the analysis of the corpus, we tried to understand how these researches relate learning in Mathematics with evidence of mathematical thinking. Different, but not contradictory, conceptions are presented, such as: that learning can be assessed by the development of the AMT; that the AMT is necessary for the learning of Advanced Mathematics and that the AMT theoretical framework can help the teacher to diagnose difficulties and contribute to the learning of their students.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3617
10.26843/rencima.v13n5a14
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3617
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n5a14
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3617/1846
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-25
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133546991616