Perceptions of High School students about the presence of women in Science

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Zilene Moreira Pereira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mendes, Michel, Freitas, Alice de Jesus
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2815
Resumo: Although there is some optimism regarding the participation of women in science, researches point to several obstacles to achieving equality in the scientific field. In this regard, the school stands out as a privileged space for intervention, helping students and teachers to break with gender stereotypes. In view of the historical process of exclusion of women, this study aims to investigate the perceptions of students in the 2nd grade of high school in a state public school in the city of Goiânia/GO about the presence of women in science, in order to identify the proximity of the topic in basic education. The research has a qualitative approach, using thematic content analysis. The results indicate that students have a stereotyped view of science and scientists, associating science with men, and have difficulty in naming the names of female scientists, especially Brazilian women. Furthermore, the theme women in science is not common to them, especially at school, which reinforces the need to insert this theme in the school context.
id UCS-4_29de88cf424359d1778d8a7ca00523d9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2815
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Perceptions of High School students about the presence of women in SciencePercepciones de estudiantes de la Secundaria sobre la presencia de mujeres en la CienciaPercepções de estudantes do Ensino Médio sobre a presença das mulheres na CiênciaEducação BásicaGêneroMulheres na CiênciaEstudantes do Ensino MédioBasic EducationGenderWomen in ScienceHigh School StudentsEducación BásicaGéneroMujeres en la CienciaEstudiantes de la SecundariaAlthough there is some optimism regarding the participation of women in science, researches point to several obstacles to achieving equality in the scientific field. In this regard, the school stands out as a privileged space for intervention, helping students and teachers to break with gender stereotypes. In view of the historical process of exclusion of women, this study aims to investigate the perceptions of students in the 2nd grade of high school in a state public school in the city of Goiânia/GO about the presence of women in science, in order to identify the proximity of the topic in basic education. The research has a qualitative approach, using thematic content analysis. The results indicate that students have a stereotyped view of science and scientists, associating science with men, and have difficulty in naming the names of female scientists, especially Brazilian women. Furthermore, the theme women in science is not common to them, especially at school, which reinforces the need to insert this theme in the school context.Aunque haya cierto optimismo en relación a la participación de la mujer en la ciencia, pesquisas apuntan diversos obstáculos para el alcance de la igualdad. En ese aspecto, se destaca la escuela como espacio privilegiado de intervención auxiliando estudiantes y maestros a romper con los estereotipos de género. Teniendo en cuenta el proceso histórico de exclusión de las mujeres, este trabajo tiene como objetivo investigar las percepciones de estudiantes del 2do grado de la secundaria de una escuela pública estatal del municipio de Goiânia/GO sobre la presencia de las mujeres en la ciencia, con vistas a identificar la proximidad del tema en la educación básica. La pesquisa posee abordaje cualitativo utilizando el análisis del contenido temático. Los resultados indican que los estudiantes poseen una visión estereotipada de ciencia y científicos, asociando la ciencia a hombres, y tienen dificultad de nombrar científicas mujeres, principalmente las brasileñas. Además, la temática “mujeres en la ciencia” no es común a ellos, sobre todo en la escuela, lo que refuerza la necesidad de inserción de ese tema en el contexto escolar.Embora haja certo otimismo com relação à participação da mulher na ciência, pesquisas apontam diversos entraves para o alcance da igualdade. Nesse aspecto, destaca-se a escola como espaço privilegiado de intervenção, auxiliando estudantes e professores a romper com os estereótipos de gênero. Tendo em vista o processo histórico de exclusão das mulheres, este trabalho tem como objetivo investigar as percepções de estudantes da 2ª série do Ensino Médio de uma escola pública estadual do Município de Goiânia/GO sobre a presença das mulheres na ciência, com vistas a identificar a proximidade do tema na educação básica. A pesquisa possui abordagem qualitativa, utilizando a análise de conteúdo temática. Os resultados indicam que os estudantes possuem uma visão estereotipada de ciência e cientistas, associando a ciência a homens, e têm dificuldade de citar nomes de cientistas mulheres, principalmente as brasileiras. Ademais, a temática mulheres na ciência não é comum a eles, sobretudo na escola, o que reforça a necessidade de inserção desse tema no contexto escolar.Editora Cruzeiro do Sul2021-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/281510.26843/rencima.v12n1a40Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-192179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2815/1529https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Zilene Moreira PereiraMendes, MichelFreitas, Alice de Jesus2023-05-12T23:16:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2815Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-12T23:16:38Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Perceptions of High School students about the presence of women in Science
Percepciones de estudiantes de la Secundaria sobre la presencia de mujeres en la Ciencia
Percepções de estudantes do Ensino Médio sobre a presença das mulheres na Ciência
title Perceptions of High School students about the presence of women in Science
spellingShingle Perceptions of High School students about the presence of women in Science
Soares, Zilene Moreira Pereira
Educação Básica
Gênero
Mulheres na Ciência
Estudantes do Ensino Médio
Basic Education
Gender
Women in Science
High School Students
Educación Básica
Género
Mujeres en la Ciencia
Estudiantes de la Secundaria
title_short Perceptions of High School students about the presence of women in Science
title_full Perceptions of High School students about the presence of women in Science
title_fullStr Perceptions of High School students about the presence of women in Science
title_full_unstemmed Perceptions of High School students about the presence of women in Science
title_sort Perceptions of High School students about the presence of women in Science
author Soares, Zilene Moreira Pereira
author_facet Soares, Zilene Moreira Pereira
Mendes, Michel
Freitas, Alice de Jesus
author_role author
author2 Mendes, Michel
Freitas, Alice de Jesus
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Zilene Moreira Pereira
Mendes, Michel
Freitas, Alice de Jesus
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Básica
Gênero
Mulheres na Ciência
Estudantes do Ensino Médio
Basic Education
Gender
Women in Science
High School Students
Educación Básica
Género
Mujeres en la Ciencia
Estudiantes de la Secundaria
topic Educação Básica
Gênero
Mulheres na Ciência
Estudantes do Ensino Médio
Basic Education
Gender
Women in Science
High School Students
Educación Básica
Género
Mujeres en la Ciencia
Estudiantes de la Secundaria
description Although there is some optimism regarding the participation of women in science, researches point to several obstacles to achieving equality in the scientific field. In this regard, the school stands out as a privileged space for intervention, helping students and teachers to break with gender stereotypes. In view of the historical process of exclusion of women, this study aims to investigate the perceptions of students in the 2nd grade of high school in a state public school in the city of Goiânia/GO about the presence of women in science, in order to identify the proximity of the topic in basic education. The research has a qualitative approach, using thematic content analysis. The results indicate that students have a stereotyped view of science and scientists, associating science with men, and have difficulty in naming the names of female scientists, especially Brazilian women. Furthermore, the theme women in science is not common to them, especially at school, which reinforces the need to insert this theme in the school context.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2815
10.26843/rencima.v12n1a40
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2815
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n1a40
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2815/1529
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-19
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306132203765760