Perceptions of High School students about the presence of women in Science
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2815 |
Resumo: | Although there is some optimism regarding the participation of women in science, researches point to several obstacles to achieving equality in the scientific field. In this regard, the school stands out as a privileged space for intervention, helping students and teachers to break with gender stereotypes. In view of the historical process of exclusion of women, this study aims to investigate the perceptions of students in the 2nd grade of high school in a state public school in the city of Goiânia/GO about the presence of women in science, in order to identify the proximity of the topic in basic education. The research has a qualitative approach, using thematic content analysis. The results indicate that students have a stereotyped view of science and scientists, associating science with men, and have difficulty in naming the names of female scientists, especially Brazilian women. Furthermore, the theme women in science is not common to them, especially at school, which reinforces the need to insert this theme in the school context. |
id |
UCS-4_29de88cf424359d1778d8a7ca00523d9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2815 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Perceptions of High School students about the presence of women in SciencePercepciones de estudiantes de la Secundaria sobre la presencia de mujeres en la CienciaPercepções de estudantes do Ensino Médio sobre a presença das mulheres na CiênciaEducação BásicaGêneroMulheres na CiênciaEstudantes do Ensino MédioBasic EducationGenderWomen in ScienceHigh School StudentsEducación BásicaGéneroMujeres en la CienciaEstudiantes de la SecundariaAlthough there is some optimism regarding the participation of women in science, researches point to several obstacles to achieving equality in the scientific field. In this regard, the school stands out as a privileged space for intervention, helping students and teachers to break with gender stereotypes. In view of the historical process of exclusion of women, this study aims to investigate the perceptions of students in the 2nd grade of high school in a state public school in the city of Goiânia/GO about the presence of women in science, in order to identify the proximity of the topic in basic education. The research has a qualitative approach, using thematic content analysis. The results indicate that students have a stereotyped view of science and scientists, associating science with men, and have difficulty in naming the names of female scientists, especially Brazilian women. Furthermore, the theme women in science is not common to them, especially at school, which reinforces the need to insert this theme in the school context.Aunque haya cierto optimismo en relación a la participación de la mujer en la ciencia, pesquisas apuntan diversos obstáculos para el alcance de la igualdad. En ese aspecto, se destaca la escuela como espacio privilegiado de intervención auxiliando estudiantes y maestros a romper con los estereotipos de género. Teniendo en cuenta el proceso histórico de exclusión de las mujeres, este trabajo tiene como objetivo investigar las percepciones de estudiantes del 2do grado de la secundaria de una escuela pública estatal del municipio de Goiânia/GO sobre la presencia de las mujeres en la ciencia, con vistas a identificar la proximidad del tema en la educación básica. La pesquisa posee abordaje cualitativo utilizando el análisis del contenido temático. Los resultados indican que los estudiantes poseen una visión estereotipada de ciencia y científicos, asociando la ciencia a hombres, y tienen dificultad de nombrar científicas mujeres, principalmente las brasileñas. Además, la temática “mujeres en la ciencia” no es común a ellos, sobre todo en la escuela, lo que refuerza la necesidad de inserción de ese tema en el contexto escolar.Embora haja certo otimismo com relação à participação da mulher na ciência, pesquisas apontam diversos entraves para o alcance da igualdade. Nesse aspecto, destaca-se a escola como espaço privilegiado de intervenção, auxiliando estudantes e professores a romper com os estereótipos de gênero. Tendo em vista o processo histórico de exclusão das mulheres, este trabalho tem como objetivo investigar as percepções de estudantes da 2ª série do Ensino Médio de uma escola pública estadual do Município de Goiânia/GO sobre a presença das mulheres na ciência, com vistas a identificar a proximidade do tema na educação básica. A pesquisa possui abordagem qualitativa, utilizando a análise de conteúdo temática. Os resultados indicam que os estudantes possuem uma visão estereotipada de ciência e cientistas, associando a ciência a homens, e têm dificuldade de citar nomes de cientistas mulheres, principalmente as brasileiras. Ademais, a temática mulheres na ciência não é comum a eles, sobretudo na escola, o que reforça a necessidade de inserção desse tema no contexto escolar.Editora Cruzeiro do Sul2021-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/281510.26843/rencima.v12n1a40Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-192179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2815/1529https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Zilene Moreira PereiraMendes, MichelFreitas, Alice de Jesus2023-05-12T23:16:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2815Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-12T23:16:38Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Perceptions of High School students about the presence of women in Science Percepciones de estudiantes de la Secundaria sobre la presencia de mujeres en la Ciencia Percepções de estudantes do Ensino Médio sobre a presença das mulheres na Ciência |
title |
Perceptions of High School students about the presence of women in Science |
spellingShingle |
Perceptions of High School students about the presence of women in Science Soares, Zilene Moreira Pereira Educação Básica Gênero Mulheres na Ciência Estudantes do Ensino Médio Basic Education Gender Women in Science High School Students Educación Básica Género Mujeres en la Ciencia Estudiantes de la Secundaria |
title_short |
Perceptions of High School students about the presence of women in Science |
title_full |
Perceptions of High School students about the presence of women in Science |
title_fullStr |
Perceptions of High School students about the presence of women in Science |
title_full_unstemmed |
Perceptions of High School students about the presence of women in Science |
title_sort |
Perceptions of High School students about the presence of women in Science |
author |
Soares, Zilene Moreira Pereira |
author_facet |
Soares, Zilene Moreira Pereira Mendes, Michel Freitas, Alice de Jesus |
author_role |
author |
author2 |
Mendes, Michel Freitas, Alice de Jesus |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Zilene Moreira Pereira Mendes, Michel Freitas, Alice de Jesus |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Básica Gênero Mulheres na Ciência Estudantes do Ensino Médio Basic Education Gender Women in Science High School Students Educación Básica Género Mujeres en la Ciencia Estudiantes de la Secundaria |
topic |
Educação Básica Gênero Mulheres na Ciência Estudantes do Ensino Médio Basic Education Gender Women in Science High School Students Educación Básica Género Mujeres en la Ciencia Estudiantes de la Secundaria |
description |
Although there is some optimism regarding the participation of women in science, researches point to several obstacles to achieving equality in the scientific field. In this regard, the school stands out as a privileged space for intervention, helping students and teachers to break with gender stereotypes. In view of the historical process of exclusion of women, this study aims to investigate the perceptions of students in the 2nd grade of high school in a state public school in the city of Goiânia/GO about the presence of women in science, in order to identify the proximity of the topic in basic education. The research has a qualitative approach, using thematic content analysis. The results indicate that students have a stereotyped view of science and scientists, associating science with men, and have difficulty in naming the names of female scientists, especially Brazilian women. Furthermore, the theme women in science is not common to them, especially at school, which reinforces the need to insert this theme in the school context. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2815 10.26843/rencima.v12n1a40 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2815 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v12n1a40 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2815/1529 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-19 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306132203765760 |