The State of São Paulo’s curriculum: what teachers think

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Solange de Fátima
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Amaral, Carmem Lúcia Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/525
Resumo: This work aims to investigate what teachers of chemistry who work in high school think about the Currículo de Química do Estado São Paulo, which has been used since the year 2009. For this we ask these teachers "What do you think of the Chemistry Curriculum proposed by the State Department of Education?" The analysis of answers to this question led us to interpret the conceptions of teachers in three open categories: the school curriculum, curriculum and content, resistance to curriculum. From these categories we can conclude that for these teachers, the curriculum is a sequence of content and curriculum proposed by the Department of Education does not follow the sequence of content they're used to it, taking it to a rejection and resistance to this curriculum.
id UCS-4_40125b088cd9516d9054102824f0a6a2
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/525
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling The State of São Paulo’s curriculum: what teachers thinkO currículo do Estado de São Paulo: o que pensam os professoresCurrículo de São PauloQuímicaSão Paulo CurriculumChemistryThis work aims to investigate what teachers of chemistry who work in high school think about the Currículo de Química do Estado São Paulo, which has been used since the year 2009. For this we ask these teachers "What do you think of the Chemistry Curriculum proposed by the State Department of Education?" The analysis of answers to this question led us to interpret the conceptions of teachers in three open categories: the school curriculum, curriculum and content, resistance to curriculum. From these categories we can conclude that for these teachers, the curriculum is a sequence of content and curriculum proposed by the Department of Education does not follow the sequence of content they're used to it, taking it to a rejection and resistance to this curriculum.Este trabalho tem como objetivo investigar o que os professores de Química que atuam no Ensino Médio pensam a respeito do Currículo do Estado de São Paulo, o qual vem sendo utilizado desde o ano de 2009. Para isso indagamos a esses professores “O que você acha do Currículo de Química proposto pela Secretaria Estadual de Educação?” A análise das respostas a essa indagação nos levou a interpretar as concepções dos professores dentro de três categorias abertas: o currículo escolar, currículo e conteúdo, resistência a proposta curricular. A partir dessas categorias pudemos concluir que para esses professores, o Currículo é uma sequencia de conteúdos e que o Currículo de Química proposto pela Secretaria de Educação não segue a sequência de conteúdos que ele está acostumado a utilizar, levando-o a rejeição e resistência a esse Currículo.Editora Cruzeiro do Sul2012-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/52510.26843/rencima.v3i3.525Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 3 n. 3 (2012): out.; 627-6342179-426X10.26843/rencima.v3i3reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/525/450https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessDias, Solange de FátimaAmaral, Carmem Lúcia Costa2023-04-20T20:59:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/525Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T20:59:57Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv The State of São Paulo’s curriculum: what teachers think
O currículo do Estado de São Paulo: o que pensam os professores
title The State of São Paulo’s curriculum: what teachers think
spellingShingle The State of São Paulo’s curriculum: what teachers think
Dias, Solange de Fátima
Currículo de São Paulo
Química
São Paulo Curriculum
Chemistry
title_short The State of São Paulo’s curriculum: what teachers think
title_full The State of São Paulo’s curriculum: what teachers think
title_fullStr The State of São Paulo’s curriculum: what teachers think
title_full_unstemmed The State of São Paulo’s curriculum: what teachers think
title_sort The State of São Paulo’s curriculum: what teachers think
author Dias, Solange de Fátima
author_facet Dias, Solange de Fátima
Amaral, Carmem Lúcia Costa
author_role author
author2 Amaral, Carmem Lúcia Costa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Solange de Fátima
Amaral, Carmem Lúcia Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo de São Paulo
Química
São Paulo Curriculum
Chemistry
topic Currículo de São Paulo
Química
São Paulo Curriculum
Chemistry
description This work aims to investigate what teachers of chemistry who work in high school think about the Currículo de Química do Estado São Paulo, which has been used since the year 2009. For this we ask these teachers "What do you think of the Chemistry Curriculum proposed by the State Department of Education?" The analysis of answers to this question led us to interpret the conceptions of teachers in three open categories: the school curriculum, curriculum and content, resistance to curriculum. From these categories we can conclude that for these teachers, the curriculum is a sequence of content and curriculum proposed by the Department of Education does not follow the sequence of content they're used to it, taking it to a rejection and resistance to this curriculum.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/525
10.26843/rencima.v3i3.525
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/525
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v3i3.525
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/525/450
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 3 n. 3 (2012): out.; 627-634
2179-426X
10.26843/rencima.v3i3
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306129190158336