What does Paulo Freire’s work invites us to think?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Siqueira Borges, Maria Elisa
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16181
Resumo: This article aims to give visibility to the epistemology created by Paulo Freire. Beyond his adult literacy method, Freire created a philosophy of knowledge that, after many years, continues to generate new research in various fields of knowledge, always inviting a reinvention. The considerations of Becker about social science research activities justify these reinventions. For example, the article presents Ergology, a multidisciplinary approach created by the French philosopher Yves Schwartz as a project to know and, mainly, to intervene in work situations to transform them. One of Schwartz's inspirations when creating Ergology was Paulo Freire's epistemology.
id UNESP-7_c58e7330d4668bb3dd82e560ba3d3668
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16181
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling What does Paulo Freire’s work invites us to think?¿Qué nos invita a reflexionar la obra de Paulo Freire?O que a obra de Paulo Freire nos convida a pensar?Paulo Freire, epistemologia, ErgologiaPaulo Freire, epistemology, ErgologyPaulo Freire, epistemología, Ergología.This article aims to give visibility to the epistemology created by Paulo Freire. Beyond his adult literacy method, Freire created a philosophy of knowledge that, after many years, continues to generate new research in various fields of knowledge, always inviting a reinvention. The considerations of Becker about social science research activities justify these reinventions. For example, the article presents Ergology, a multidisciplinary approach created by the French philosopher Yves Schwartz as a project to know and, mainly, to intervene in work situations to transform them. One of Schwartz's inspirations when creating Ergology was Paulo Freire's epistemology.Este artículo tiene como objetivo dar visibilidad a la epistemología creada por Paulo Freire. Además de su método de alfabetización de adultos, Freire creó una filosofía del conocimiento que, después de muchos años, sigue generando nuevas investigaciones en diversos campos del conocimiento, invitando siempre a la reinvención. Las consideraciones de la actividad investigadora en ciencias sociales de Becker justifican estas reinvenciones. Como ejemplo, el artículo presenta la Ergología, un enfoque multidisciplinar creado por el filósofo francés Yves Schwartz como un proyecto para conocer y, principalmente, intervenir en situaciones laborales para transformarlas. Una de las inspiraciones de Schwartz al crear Ergología fue la epistemología de Paulo Freire.Este artigo tem por objetivo dar visibilidade à epistemologia criada por Paulo Freire. Para além de seu método de alfabetização de adultos, Freire criou uma filosofia do conhecimento que, após muitos anos, continua a gerar novas pesquisas em vários campos do conhecimento, sempre convidando à reinvenção. As considerações sobre a atividade de pesquisa em ciências sociais de Becker justificam essas reinvenções. Como exemplo, o artigo apresenta a Ergologia, uma abordagem pluridisciplinar criada pelo filósofo francês Yves Schwartz como um projeto de conhecer e, principalmente, de intervir sobre as situações de trabalho para transformá-las. Uma das inspirações de Schwartz ao criar a Ergologia foi a epistemologia de Paulo Freire.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2021-10-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1618110.18675/1981-8106.v31.n.64.s16181Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e30[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e30[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e30[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16181/12201Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSiqueira Borges, Maria Elisa2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16181Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv What does Paulo Freire’s work invites us to think?
¿Qué nos invita a reflexionar la obra de Paulo Freire?
O que a obra de Paulo Freire nos convida a pensar?
title What does Paulo Freire’s work invites us to think?
spellingShingle What does Paulo Freire’s work invites us to think?
Siqueira Borges, Maria Elisa
Paulo Freire, epistemologia, Ergologia
Paulo Freire, epistemology, Ergology
Paulo Freire, epistemología, Ergología.
title_short What does Paulo Freire’s work invites us to think?
title_full What does Paulo Freire’s work invites us to think?
title_fullStr What does Paulo Freire’s work invites us to think?
title_full_unstemmed What does Paulo Freire’s work invites us to think?
title_sort What does Paulo Freire’s work invites us to think?
author Siqueira Borges, Maria Elisa
author_facet Siqueira Borges, Maria Elisa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Siqueira Borges, Maria Elisa
dc.subject.por.fl_str_mv Paulo Freire, epistemologia, Ergologia
Paulo Freire, epistemology, Ergology
Paulo Freire, epistemología, Ergología.
topic Paulo Freire, epistemologia, Ergologia
Paulo Freire, epistemology, Ergology
Paulo Freire, epistemología, Ergología.
description This article aims to give visibility to the epistemology created by Paulo Freire. Beyond his adult literacy method, Freire created a philosophy of knowledge that, after many years, continues to generate new research in various fields of knowledge, always inviting a reinvention. The considerations of Becker about social science research activities justify these reinventions. For example, the article presents Ergology, a multidisciplinary approach created by the French philosopher Yves Schwartz as a project to know and, mainly, to intervene in work situations to transform them. One of Schwartz's inspirations when creating Ergology was Paulo Freire's epistemology.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16181
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s16181
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16181
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s16181
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16181/12201
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e30[2021]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e30[2021]
Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e30[2021]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215814086852608