What does Paulo Freire’s work invites us to think?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16181 |
Resumo: | This article aims to give visibility to the epistemology created by Paulo Freire. Beyond his adult literacy method, Freire created a philosophy of knowledge that, after many years, continues to generate new research in various fields of knowledge, always inviting a reinvention. The considerations of Becker about social science research activities justify these reinventions. For example, the article presents Ergology, a multidisciplinary approach created by the French philosopher Yves Schwartz as a project to know and, mainly, to intervene in work situations to transform them. One of Schwartz's inspirations when creating Ergology was Paulo Freire's epistemology. |
id |
UNESP-7_c58e7330d4668bb3dd82e560ba3d3668 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16181 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
What does Paulo Freire’s work invites us to think?¿Qué nos invita a reflexionar la obra de Paulo Freire?O que a obra de Paulo Freire nos convida a pensar?Paulo Freire, epistemologia, ErgologiaPaulo Freire, epistemology, ErgologyPaulo Freire, epistemología, Ergología.This article aims to give visibility to the epistemology created by Paulo Freire. Beyond his adult literacy method, Freire created a philosophy of knowledge that, after many years, continues to generate new research in various fields of knowledge, always inviting a reinvention. The considerations of Becker about social science research activities justify these reinventions. For example, the article presents Ergology, a multidisciplinary approach created by the French philosopher Yves Schwartz as a project to know and, mainly, to intervene in work situations to transform them. One of Schwartz's inspirations when creating Ergology was Paulo Freire's epistemology.Este artículo tiene como objetivo dar visibilidad a la epistemología creada por Paulo Freire. Además de su método de alfabetización de adultos, Freire creó una filosofía del conocimiento que, después de muchos años, sigue generando nuevas investigaciones en diversos campos del conocimiento, invitando siempre a la reinvención. Las consideraciones de la actividad investigadora en ciencias sociales de Becker justifican estas reinvenciones. Como ejemplo, el artículo presenta la Ergología, un enfoque multidisciplinar creado por el filósofo francés Yves Schwartz como un proyecto para conocer y, principalmente, intervenir en situaciones laborales para transformarlas. Una de las inspiraciones de Schwartz al crear Ergología fue la epistemología de Paulo Freire.Este artigo tem por objetivo dar visibilidade à epistemologia criada por Paulo Freire. Para além de seu método de alfabetização de adultos, Freire criou uma filosofia do conhecimento que, após muitos anos, continua a gerar novas pesquisas em vários campos do conhecimento, sempre convidando à reinvenção. As considerações sobre a atividade de pesquisa em ciências sociais de Becker justificam essas reinvenções. Como exemplo, o artigo apresenta a Ergologia, uma abordagem pluridisciplinar criada pelo filósofo francês Yves Schwartz como um projeto de conhecer e, principalmente, de intervir sobre as situações de trabalho para transformá-las. Uma das inspirações de Schwartz ao criar a Ergologia foi a epistemologia de Paulo Freire.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2021-10-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1618110.18675/1981-8106.v31.n.64.s16181Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e30[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e30[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e30[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16181/12201Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSiqueira Borges, Maria Elisa2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16181Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
What does Paulo Freire’s work invites us to think? ¿Qué nos invita a reflexionar la obra de Paulo Freire? O que a obra de Paulo Freire nos convida a pensar? |
title |
What does Paulo Freire’s work invites us to think? |
spellingShingle |
What does Paulo Freire’s work invites us to think? Siqueira Borges, Maria Elisa Paulo Freire, epistemologia, Ergologia Paulo Freire, epistemology, Ergology Paulo Freire, epistemología, Ergología. |
title_short |
What does Paulo Freire’s work invites us to think? |
title_full |
What does Paulo Freire’s work invites us to think? |
title_fullStr |
What does Paulo Freire’s work invites us to think? |
title_full_unstemmed |
What does Paulo Freire’s work invites us to think? |
title_sort |
What does Paulo Freire’s work invites us to think? |
author |
Siqueira Borges, Maria Elisa |
author_facet |
Siqueira Borges, Maria Elisa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Siqueira Borges, Maria Elisa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Paulo Freire, epistemologia, Ergologia Paulo Freire, epistemology, Ergology Paulo Freire, epistemología, Ergología. |
topic |
Paulo Freire, epistemologia, Ergologia Paulo Freire, epistemology, Ergology Paulo Freire, epistemología, Ergología. |
description |
This article aims to give visibility to the epistemology created by Paulo Freire. Beyond his adult literacy method, Freire created a philosophy of knowledge that, after many years, continues to generate new research in various fields of knowledge, always inviting a reinvention. The considerations of Becker about social science research activities justify these reinventions. For example, the article presents Ergology, a multidisciplinary approach created by the French philosopher Yves Schwartz as a project to know and, mainly, to intervene in work situations to transform them. One of Schwartz's inspirations when creating Ergology was Paulo Freire's epistemology. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16181 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s16181 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16181 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s16181 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16181/12201 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e30[2021] Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e30[2021] Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e30[2021] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215814086852608 |