Proportional reasoning in the seventh grade middle school proportionality activities from Caderno da Cidade Knowledge and Learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Thiago Mascára
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Palanch, Wagner Barbosa de Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2777
Resumo: The purpose of the research reported in this paper was to analyze in the curricular document produced by the Municipal Secretariat of Education of São Paulo, ‘Caderno da Cidade Knowledge and Learning’ of seventh grade middle school, the proportionality activities that present (implicitly or explicitly) in their statements fundamental characteristics to stimulate the development of proportional reasoning. The methodology of this research is qualitative and has a documentary character. The analysis categories emerged from the theoretical framework on proportional reasoning, by Lesh, Post and Behr (1988). We concluded that out of eight units that such material presents, seven have activities of proportionality that present in their statements characteristics that stimulate the development of proportional reasoning.
id UCS-4_4445bfeb61aa185a867df62bf6a0b55b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2777
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Proportional reasoning in the seventh grade middle school proportionality activities from Caderno da Cidade Knowledge and LearningRazonamiento proporcional en las actividades de proporcionalidad del séptimo año en el Cuaderno de la Ciudad Conocimiento y AprendizajeO raciocínio proporcional nas atividades de proporcionalidade do sétimo ano no Caderno da Cidade Saberes e AprendizagensCurrículo ApresentadoRaciocínio ProporcionalProporcionalidadePresented CurriculumProportional ReasoningProportionalityPlan de Estudios PresentadoRazonamiento ProporcionalProporcionalidadThe purpose of the research reported in this paper was to analyze in the curricular document produced by the Municipal Secretariat of Education of São Paulo, ‘Caderno da Cidade Knowledge and Learning’ of seventh grade middle school, the proportionality activities that present (implicitly or explicitly) in their statements fundamental characteristics to stimulate the development of proportional reasoning. The methodology of this research is qualitative and has a documentary character. The analysis categories emerged from the theoretical framework on proportional reasoning, by Lesh, Post and Behr (1988). We concluded that out of eight units that such material presents, seven have activities of proportionality that present in their statements characteristics that stimulate the development of proportional reasoning.El objetivo de la investigación reportada en este artículo fue analizar en el documento curricular elaborado por la Secretaría de Educación Municipal de São Paulo, Caderno da Cidade Conocimiento y Aprendizaje del séptimo año, las actividades de proporcionalidad que presentan (implícita o explícitamente) en sus enunciados características fundamentales para estimular el desarrollo del razonamiento proporcional. La metodología de esta investigación es cualitativa y de carácter documental. Las categorías de análisis surgieron del marco teórico sobre el razonamiento proporcional, de Lesh, Post y Behr (1988). Concluimos que de las ocho unidades que presenta el material, siete tienen actividades de proporcionalidad que presentan en sus enunciados características que estimulan el desarrollo del razonamiento proporcional.O objetivo da pesquisa relatada nesse artigo foi analisar no documento curricular produzido pela Secretaria Municipal de Educação de São Paulo, Caderno da Cidade Saberes e Aprendizagens do sétimo ano, as atividades de proporcionalidade que apresentam (implícita ou explicitamente) em seus enunciados características fundamentais para estimular o desenvolvimento do raciocínio proporcional. A metodologia desta pesquisa é qualitativa e de caráter documental. As categorias de análise emergiram do referencial teórico acerca do raciocínio proporcional, de Lesh, Post e Behr (1988). Concluímos que de oito unidades que o material apresenta, sete possuem atividades de proporcionalidade que apresentam em seus enunciados características que estimulam o desenvolvimento do raciocínio proporcional.Editora Cruzeiro do Sul2021-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/277710.26843/rencima.v12n1a26Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-222179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2777/1514https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Thiago MascáraPalanch, Wagner Barbosa de Lima2023-05-12T23:08:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2777Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-12T23:08:41Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Proportional reasoning in the seventh grade middle school proportionality activities from Caderno da Cidade Knowledge and Learning
Razonamiento proporcional en las actividades de proporcionalidad del séptimo año en el Cuaderno de la Ciudad Conocimiento y Aprendizaje
O raciocínio proporcional nas atividades de proporcionalidade do sétimo ano no Caderno da Cidade Saberes e Aprendizagens
title Proportional reasoning in the seventh grade middle school proportionality activities from Caderno da Cidade Knowledge and Learning
spellingShingle Proportional reasoning in the seventh grade middle school proportionality activities from Caderno da Cidade Knowledge and Learning
Silva, Thiago Mascára
Currículo Apresentado
Raciocínio Proporcional
Proporcionalidade
Presented Curriculum
Proportional Reasoning
Proportionality
Plan de Estudios Presentado
Razonamiento Proporcional
Proporcionalidad
title_short Proportional reasoning in the seventh grade middle school proportionality activities from Caderno da Cidade Knowledge and Learning
title_full Proportional reasoning in the seventh grade middle school proportionality activities from Caderno da Cidade Knowledge and Learning
title_fullStr Proportional reasoning in the seventh grade middle school proportionality activities from Caderno da Cidade Knowledge and Learning
title_full_unstemmed Proportional reasoning in the seventh grade middle school proportionality activities from Caderno da Cidade Knowledge and Learning
title_sort Proportional reasoning in the seventh grade middle school proportionality activities from Caderno da Cidade Knowledge and Learning
author Silva, Thiago Mascára
author_facet Silva, Thiago Mascára
Palanch, Wagner Barbosa de Lima
author_role author
author2 Palanch, Wagner Barbosa de Lima
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Thiago Mascára
Palanch, Wagner Barbosa de Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo Apresentado
Raciocínio Proporcional
Proporcionalidade
Presented Curriculum
Proportional Reasoning
Proportionality
Plan de Estudios Presentado
Razonamiento Proporcional
Proporcionalidad
topic Currículo Apresentado
Raciocínio Proporcional
Proporcionalidade
Presented Curriculum
Proportional Reasoning
Proportionality
Plan de Estudios Presentado
Razonamiento Proporcional
Proporcionalidad
description The purpose of the research reported in this paper was to analyze in the curricular document produced by the Municipal Secretariat of Education of São Paulo, ‘Caderno da Cidade Knowledge and Learning’ of seventh grade middle school, the proportionality activities that present (implicitly or explicitly) in their statements fundamental characteristics to stimulate the development of proportional reasoning. The methodology of this research is qualitative and has a documentary character. The analysis categories emerged from the theoretical framework on proportional reasoning, by Lesh, Post and Behr (1988). We concluded that out of eight units that such material presents, seven have activities of proportionality that present in their statements characteristics that stimulate the development of proportional reasoning.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2777
10.26843/rencima.v12n1a26
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2777
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n1a26
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2777/1514
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-22
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306131845152768