Proportional reasoning in the seventh grade middle school proportionality activities from Caderno da Cidade Knowledge and Learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
DOI: | 10.26843/rencima.v12n1a26 |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2777 |
Resumo: | The purpose of the research reported in this paper was to analyze in the curricular document produced by the Municipal Secretariat of Education of São Paulo, ‘Caderno da Cidade Knowledge and Learning’ of seventh grade middle school, the proportionality activities that present (implicitly or explicitly) in their statements fundamental characteristics to stimulate the development of proportional reasoning. The methodology of this research is qualitative and has a documentary character. The analysis categories emerged from the theoretical framework on proportional reasoning, by Lesh, Post and Behr (1988). We concluded that out of eight units that such material presents, seven have activities of proportionality that present in their statements characteristics that stimulate the development of proportional reasoning. |
id |
UCS-4_4445bfeb61aa185a867df62bf6a0b55b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2777 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
spelling |
Proportional reasoning in the seventh grade middle school proportionality activities from Caderno da Cidade Knowledge and LearningRazonamiento proporcional en las actividades de proporcionalidad del séptimo año en el Cuaderno de la Ciudad Conocimiento y AprendizajeO raciocínio proporcional nas atividades de proporcionalidade do sétimo ano no Caderno da Cidade Saberes e AprendizagensCurrículo ApresentadoRaciocínio ProporcionalProporcionalidadePresented CurriculumProportional ReasoningProportionalityPlan de Estudios PresentadoRazonamiento ProporcionalProporcionalidadThe purpose of the research reported in this paper was to analyze in the curricular document produced by the Municipal Secretariat of Education of São Paulo, ‘Caderno da Cidade Knowledge and Learning’ of seventh grade middle school, the proportionality activities that present (implicitly or explicitly) in their statements fundamental characteristics to stimulate the development of proportional reasoning. The methodology of this research is qualitative and has a documentary character. The analysis categories emerged from the theoretical framework on proportional reasoning, by Lesh, Post and Behr (1988). We concluded that out of eight units that such material presents, seven have activities of proportionality that present in their statements characteristics that stimulate the development of proportional reasoning.El objetivo de la investigación reportada en este artículo fue analizar en el documento curricular elaborado por la Secretaría de Educación Municipal de São Paulo, Caderno da Cidade Conocimiento y Aprendizaje del séptimo año, las actividades de proporcionalidad que presentan (implícita o explícitamente) en sus enunciados características fundamentales para estimular el desarrollo del razonamiento proporcional. La metodología de esta investigación es cualitativa y de carácter documental. Las categorías de análisis surgieron del marco teórico sobre el razonamiento proporcional, de Lesh, Post y Behr (1988). Concluimos que de las ocho unidades que presenta el material, siete tienen actividades de proporcionalidad que presentan en sus enunciados características que estimulan el desarrollo del razonamiento proporcional.O objetivo da pesquisa relatada nesse artigo foi analisar no documento curricular produzido pela Secretaria Municipal de Educação de São Paulo, Caderno da Cidade Saberes e Aprendizagens do sétimo ano, as atividades de proporcionalidade que apresentam (implícita ou explicitamente) em seus enunciados características fundamentais para estimular o desenvolvimento do raciocínio proporcional. A metodologia desta pesquisa é qualitativa e de caráter documental. As categorias de análise emergiram do referencial teórico acerca do raciocínio proporcional, de Lesh, Post e Behr (1988). Concluímos que de oito unidades que o material apresenta, sete possuem atividades de proporcionalidade que apresentam em seus enunciados características que estimulam o desenvolvimento do raciocínio proporcional.Editora Cruzeiro do Sul2021-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/277710.26843/rencima.v12n1a26Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-222179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2777/1514https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Thiago MascáraPalanch, Wagner Barbosa de Lima2023-05-12T23:08:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2777Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-12T23:08:41Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Proportional reasoning in the seventh grade middle school proportionality activities from Caderno da Cidade Knowledge and Learning Razonamiento proporcional en las actividades de proporcionalidad del séptimo año en el Cuaderno de la Ciudad Conocimiento y Aprendizaje O raciocínio proporcional nas atividades de proporcionalidade do sétimo ano no Caderno da Cidade Saberes e Aprendizagens |
title |
Proportional reasoning in the seventh grade middle school proportionality activities from Caderno da Cidade Knowledge and Learning |
spellingShingle |
Proportional reasoning in the seventh grade middle school proportionality activities from Caderno da Cidade Knowledge and Learning Proportional reasoning in the seventh grade middle school proportionality activities from Caderno da Cidade Knowledge and Learning Silva, Thiago Mascára Currículo Apresentado Raciocínio Proporcional Proporcionalidade Presented Curriculum Proportional Reasoning Proportionality Plan de Estudios Presentado Razonamiento Proporcional Proporcionalidad Silva, Thiago Mascára Currículo Apresentado Raciocínio Proporcional Proporcionalidade Presented Curriculum Proportional Reasoning Proportionality Plan de Estudios Presentado Razonamiento Proporcional Proporcionalidad |
title_short |
Proportional reasoning in the seventh grade middle school proportionality activities from Caderno da Cidade Knowledge and Learning |
title_full |
Proportional reasoning in the seventh grade middle school proportionality activities from Caderno da Cidade Knowledge and Learning |
title_fullStr |
Proportional reasoning in the seventh grade middle school proportionality activities from Caderno da Cidade Knowledge and Learning Proportional reasoning in the seventh grade middle school proportionality activities from Caderno da Cidade Knowledge and Learning |
title_full_unstemmed |
Proportional reasoning in the seventh grade middle school proportionality activities from Caderno da Cidade Knowledge and Learning Proportional reasoning in the seventh grade middle school proportionality activities from Caderno da Cidade Knowledge and Learning |
title_sort |
Proportional reasoning in the seventh grade middle school proportionality activities from Caderno da Cidade Knowledge and Learning |
author |
Silva, Thiago Mascára |
author_facet |
Silva, Thiago Mascára Silva, Thiago Mascára Palanch, Wagner Barbosa de Lima Palanch, Wagner Barbosa de Lima |
author_role |
author |
author2 |
Palanch, Wagner Barbosa de Lima |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Thiago Mascára Palanch, Wagner Barbosa de Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Apresentado Raciocínio Proporcional Proporcionalidade Presented Curriculum Proportional Reasoning Proportionality Plan de Estudios Presentado Razonamiento Proporcional Proporcionalidad |
topic |
Currículo Apresentado Raciocínio Proporcional Proporcionalidade Presented Curriculum Proportional Reasoning Proportionality Plan de Estudios Presentado Razonamiento Proporcional Proporcionalidad |
description |
The purpose of the research reported in this paper was to analyze in the curricular document produced by the Municipal Secretariat of Education of São Paulo, ‘Caderno da Cidade Knowledge and Learning’ of seventh grade middle school, the proportionality activities that present (implicitly or explicitly) in their statements fundamental characteristics to stimulate the development of proportional reasoning. The methodology of this research is qualitative and has a documentary character. The analysis categories emerged from the theoretical framework on proportional reasoning, by Lesh, Post and Behr (1988). We concluded that out of eight units that such material presents, seven have activities of proportionality that present in their statements characteristics that stimulate the development of proportional reasoning. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2777 10.26843/rencima.v12n1a26 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2777 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v12n1a26 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2777/1514 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-22 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1822182889638330368 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.26843/rencima.v12n1a26 |