A fleckian view on the controversy of spontaneous generation in the Biology texbooks: a textual discursive analysis in the Guide PNLD/PNLEM-2017

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Fernanda Peres
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Angélica Lara Pereira da, Neves, Marcos Cesar Danhoni
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3177
Resumo: The present research analyzed the history of spontaneous generation through the Fleckian lens in textbooks. Excerpts from 10 PNLD/PNLEM textbooks (2017) were selected, performing a discursive textual analysis. Through this, elements that went against the epistemological reflections left by Fleck (2010) were detected, portraying a science predominantly absent from historical, social and cultural aspects, which lead to the distortion of the historiography of this microscenario. The absence of these elements induces a manualized, linear and rigid science. It is also added that a more complete approach to historiography can make teaching more stimulating and reflective, developing critical thinking in the student and contributing to a greater understanding of scientific content
id UCS-4_49a5a9f11962fd727a9f77fb487ec196
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3177
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling A fleckian view on the controversy of spontaneous generation in the Biology texbooks: a textual discursive analysis in the Guide PNLD/PNLEM-2017Una visión fleckiana sobre la controversia de la generación espontánea en los folletos de Biología: análisis textual discursivo en las Guías del PNLD/PNLEM-2017Um olhar fleckiano sobre a controvérsia da geração espontânea nos livros didáticos de Biologia: análise textual discursiva nos livros do Guia PNLD/PNLEM-2017AbiogêneseEpistemologiaMicrocenárioAbiogenesisEpistemologyMicrocenaryAbiogénesisEpistemologíaMicroscenarioThe present research analyzed the history of spontaneous generation through the Fleckian lens in textbooks. Excerpts from 10 PNLD/PNLEM textbooks (2017) were selected, performing a discursive textual analysis. Through this, elements that went against the epistemological reflections left by Fleck (2010) were detected, portraying a science predominantly absent from historical, social and cultural aspects, which lead to the distortion of the historiography of this microscenario. The absence of these elements induces a manualized, linear and rigid science. It is also added that a more complete approach to historiography can make teaching more stimulating and reflective, developing critical thinking in the student and contributing to a greater understanding of scientific contentEsta investigación buscó analizar la historia de la generación espontánea a través de la lente Fleckiana en los libros de texto. Se seleccionaron extractos de 10 libros de texto del PNLD / PNLEM (2017), en los que se realizó un análisis textual discursivo. A través de ello, se detectaron elementos que iban en contra de las reflexiones epistemológicas dejadas por Fleck (2010), retratando una ciencia predominantemente ausente de los aspectos históricos, sociales y culturales, que conducen a la distorsión de la historiografía de este microescenario. La ausencia de estos elementos induce a una ciencia manualizada, lineal y rígida. También se agrega que un abordaje más completo de la historiografía puede hacer que la enseñanza sea más estimulante y reflexiva, desarrollando el pensamiento crítico en el alumno y contribuyendo a una mayor comprensión de los contenidos científicosA presente pesquisa analisou a história da geração espontânea através da lente Fleckiana em livros didáticos. Foram selecionados trechos de 10 livros didáticos do PNLD/PNLEM (2017), realizando-se uma análise textual discursiva. Através disso, detectaram-se elementos que foram de encontro às reflexões epistemológicas deixadas por Fleck (2010), retratando uma ciência predominantemente ausente de aspectos históricos, sociais e culturais, que levam à distorção da historiografia deste microcenário. A ausência desses elementos induz a uma ciência manualizada, linear e enrijecida. Acrescenta-se ainda, que uma abordagem mais completa da historiografia poderá deixar o ensino mais estimulante e reflexivo, desenvolvendo o pensamento crítico no aluno e contribuindo para uma compreensão maior dos conteúdos científicosEditora Cruzeiro do Sul2022-02-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/317710.26843/rencima.v13n1a04Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 1 (2022): jan./mar.; 1-182179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3177/1729https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Fernanda PeresSilva, Angélica Lara Pereira daNeves, Marcos Cesar Danhoni2023-04-22T00:50:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3177Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T00:50:52Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv A fleckian view on the controversy of spontaneous generation in the Biology texbooks: a textual discursive analysis in the Guide PNLD/PNLEM-2017
Una visión fleckiana sobre la controversia de la generación espontánea en los folletos de Biología: análisis textual discursivo en las Guías del PNLD/PNLEM-2017
Um olhar fleckiano sobre a controvérsia da geração espontânea nos livros didáticos de Biologia: análise textual discursiva nos livros do Guia PNLD/PNLEM-2017
title A fleckian view on the controversy of spontaneous generation in the Biology texbooks: a textual discursive analysis in the Guide PNLD/PNLEM-2017
spellingShingle A fleckian view on the controversy of spontaneous generation in the Biology texbooks: a textual discursive analysis in the Guide PNLD/PNLEM-2017
Ramos, Fernanda Peres
Abiogênese
Epistemologia
Microcenário
Abiogenesis
Epistemology
Microcenary
Abiogénesis
Epistemología
Microscenario
title_short A fleckian view on the controversy of spontaneous generation in the Biology texbooks: a textual discursive analysis in the Guide PNLD/PNLEM-2017
title_full A fleckian view on the controversy of spontaneous generation in the Biology texbooks: a textual discursive analysis in the Guide PNLD/PNLEM-2017
title_fullStr A fleckian view on the controversy of spontaneous generation in the Biology texbooks: a textual discursive analysis in the Guide PNLD/PNLEM-2017
title_full_unstemmed A fleckian view on the controversy of spontaneous generation in the Biology texbooks: a textual discursive analysis in the Guide PNLD/PNLEM-2017
title_sort A fleckian view on the controversy of spontaneous generation in the Biology texbooks: a textual discursive analysis in the Guide PNLD/PNLEM-2017
author Ramos, Fernanda Peres
author_facet Ramos, Fernanda Peres
Silva, Angélica Lara Pereira da
Neves, Marcos Cesar Danhoni
author_role author
author2 Silva, Angélica Lara Pereira da
Neves, Marcos Cesar Danhoni
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Fernanda Peres
Silva, Angélica Lara Pereira da
Neves, Marcos Cesar Danhoni
dc.subject.por.fl_str_mv Abiogênese
Epistemologia
Microcenário
Abiogenesis
Epistemology
Microcenary
Abiogénesis
Epistemología
Microscenario
topic Abiogênese
Epistemologia
Microcenário
Abiogenesis
Epistemology
Microcenary
Abiogénesis
Epistemología
Microscenario
description The present research analyzed the history of spontaneous generation through the Fleckian lens in textbooks. Excerpts from 10 PNLD/PNLEM textbooks (2017) were selected, performing a discursive textual analysis. Through this, elements that went against the epistemological reflections left by Fleck (2010) were detected, portraying a science predominantly absent from historical, social and cultural aspects, which lead to the distortion of the historiography of this microscenario. The absence of these elements induces a manualized, linear and rigid science. It is also added that a more complete approach to historiography can make teaching more stimulating and reflective, developing critical thinking in the student and contributing to a greater understanding of scientific content
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3177
10.26843/rencima.v13n1a04
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3177
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n1a04
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3177/1729
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 1 (2022): jan./mar.; 1-18
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306132957691904