A fleckian view on the controversy of spontaneous generation in the Biology texbooks: a textual discursive analysis in the Guide PNLD/PNLEM-2017
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3177 |
Resumo: | The present research analyzed the history of spontaneous generation through the Fleckian lens in textbooks. Excerpts from 10 PNLD/PNLEM textbooks (2017) were selected, performing a discursive textual analysis. Through this, elements that went against the epistemological reflections left by Fleck (2010) were detected, portraying a science predominantly absent from historical, social and cultural aspects, which lead to the distortion of the historiography of this microscenario. The absence of these elements induces a manualized, linear and rigid science. It is also added that a more complete approach to historiography can make teaching more stimulating and reflective, developing critical thinking in the student and contributing to a greater understanding of scientific content |
id |
UCS-4_49a5a9f11962fd727a9f77fb487ec196 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3177 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
A fleckian view on the controversy of spontaneous generation in the Biology texbooks: a textual discursive analysis in the Guide PNLD/PNLEM-2017Una visión fleckiana sobre la controversia de la generación espontánea en los folletos de Biología: análisis textual discursivo en las Guías del PNLD/PNLEM-2017Um olhar fleckiano sobre a controvérsia da geração espontânea nos livros didáticos de Biologia: análise textual discursiva nos livros do Guia PNLD/PNLEM-2017AbiogêneseEpistemologiaMicrocenárioAbiogenesisEpistemologyMicrocenaryAbiogénesisEpistemologíaMicroscenarioThe present research analyzed the history of spontaneous generation through the Fleckian lens in textbooks. Excerpts from 10 PNLD/PNLEM textbooks (2017) were selected, performing a discursive textual analysis. Through this, elements that went against the epistemological reflections left by Fleck (2010) were detected, portraying a science predominantly absent from historical, social and cultural aspects, which lead to the distortion of the historiography of this microscenario. The absence of these elements induces a manualized, linear and rigid science. It is also added that a more complete approach to historiography can make teaching more stimulating and reflective, developing critical thinking in the student and contributing to a greater understanding of scientific contentEsta investigación buscó analizar la historia de la generación espontánea a través de la lente Fleckiana en los libros de texto. Se seleccionaron extractos de 10 libros de texto del PNLD / PNLEM (2017), en los que se realizó un análisis textual discursivo. A través de ello, se detectaron elementos que iban en contra de las reflexiones epistemológicas dejadas por Fleck (2010), retratando una ciencia predominantemente ausente de los aspectos históricos, sociales y culturales, que conducen a la distorsión de la historiografía de este microescenario. La ausencia de estos elementos induce a una ciencia manualizada, lineal y rígida. También se agrega que un abordaje más completo de la historiografía puede hacer que la enseñanza sea más estimulante y reflexiva, desarrollando el pensamiento crítico en el alumno y contribuyendo a una mayor comprensión de los contenidos científicosA presente pesquisa analisou a história da geração espontânea através da lente Fleckiana em livros didáticos. Foram selecionados trechos de 10 livros didáticos do PNLD/PNLEM (2017), realizando-se uma análise textual discursiva. Através disso, detectaram-se elementos que foram de encontro às reflexões epistemológicas deixadas por Fleck (2010), retratando uma ciência predominantemente ausente de aspectos históricos, sociais e culturais, que levam à distorção da historiografia deste microcenário. A ausência desses elementos induz a uma ciência manualizada, linear e enrijecida. Acrescenta-se ainda, que uma abordagem mais completa da historiografia poderá deixar o ensino mais estimulante e reflexivo, desenvolvendo o pensamento crítico no aluno e contribuindo para uma compreensão maior dos conteúdos científicosEditora Cruzeiro do Sul2022-02-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/317710.26843/rencima.v13n1a04Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 1 (2022): jan./mar.; 1-182179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3177/1729https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Fernanda PeresSilva, Angélica Lara Pereira daNeves, Marcos Cesar Danhoni2023-04-22T00:50:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3177Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T00:50:52Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A fleckian view on the controversy of spontaneous generation in the Biology texbooks: a textual discursive analysis in the Guide PNLD/PNLEM-2017 Una visión fleckiana sobre la controversia de la generación espontánea en los folletos de Biología: análisis textual discursivo en las Guías del PNLD/PNLEM-2017 Um olhar fleckiano sobre a controvérsia da geração espontânea nos livros didáticos de Biologia: análise textual discursiva nos livros do Guia PNLD/PNLEM-2017 |
title |
A fleckian view on the controversy of spontaneous generation in the Biology texbooks: a textual discursive analysis in the Guide PNLD/PNLEM-2017 |
spellingShingle |
A fleckian view on the controversy of spontaneous generation in the Biology texbooks: a textual discursive analysis in the Guide PNLD/PNLEM-2017 Ramos, Fernanda Peres Abiogênese Epistemologia Microcenário Abiogenesis Epistemology Microcenary Abiogénesis Epistemología Microscenario |
title_short |
A fleckian view on the controversy of spontaneous generation in the Biology texbooks: a textual discursive analysis in the Guide PNLD/PNLEM-2017 |
title_full |
A fleckian view on the controversy of spontaneous generation in the Biology texbooks: a textual discursive analysis in the Guide PNLD/PNLEM-2017 |
title_fullStr |
A fleckian view on the controversy of spontaneous generation in the Biology texbooks: a textual discursive analysis in the Guide PNLD/PNLEM-2017 |
title_full_unstemmed |
A fleckian view on the controversy of spontaneous generation in the Biology texbooks: a textual discursive analysis in the Guide PNLD/PNLEM-2017 |
title_sort |
A fleckian view on the controversy of spontaneous generation in the Biology texbooks: a textual discursive analysis in the Guide PNLD/PNLEM-2017 |
author |
Ramos, Fernanda Peres |
author_facet |
Ramos, Fernanda Peres Silva, Angélica Lara Pereira da Neves, Marcos Cesar Danhoni |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Angélica Lara Pereira da Neves, Marcos Cesar Danhoni |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramos, Fernanda Peres Silva, Angélica Lara Pereira da Neves, Marcos Cesar Danhoni |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Abiogênese Epistemologia Microcenário Abiogenesis Epistemology Microcenary Abiogénesis Epistemología Microscenario |
topic |
Abiogênese Epistemologia Microcenário Abiogenesis Epistemology Microcenary Abiogénesis Epistemología Microscenario |
description |
The present research analyzed the history of spontaneous generation through the Fleckian lens in textbooks. Excerpts from 10 PNLD/PNLEM textbooks (2017) were selected, performing a discursive textual analysis. Through this, elements that went against the epistemological reflections left by Fleck (2010) were detected, portraying a science predominantly absent from historical, social and cultural aspects, which lead to the distortion of the historiography of this microscenario. The absence of these elements induces a manualized, linear and rigid science. It is also added that a more complete approach to historiography can make teaching more stimulating and reflective, developing critical thinking in the student and contributing to a greater understanding of scientific content |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3177 10.26843/rencima.v13n1a04 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3177 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n1a04 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3177/1729 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 1 (2022): jan./mar.; 1-18 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306132957691904 |