Discursive formations on the phenomenon of life : polissemic concepts

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Jéssica Laguilio
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Corazza, Maria Júlia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/245
Resumo: This investigation occurred in a study group linked to a Community of Practice of teacher training, directed to the historical, epistemological and didactic-pedagogical studies of biology. The subjects investigated in this group are post-graduate teachers in Science Education of a public university in the State of Paraná, who, through a questionnaire, described explanations about life - object of analysis of this study. Through discourse analysis, the nuclei of meanings that refer to thoughts from vitalism to organicism / holistic, and which express a polysemy of ontogenetic concepts about this phenomenon, have been extracted from discursive formations.
id SBEnBio_98a9fe4aee67a1b9a765827fd56be996
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/245
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Discursive formations on the phenomenon of life : polissemic conceptsFormaciones discursivas sobre el fenómeno de la vida: conceptos polisémicosFormações discursivas sobre o fenômeno da vida: conceitos polissêmicos Epistemologia da Biologia Conceitos BiológicosFormação de ProfessoresEpistemology of BiologyBiological ConceptsTeacher formationEpistemología de la BiologíaConceptos biológicosFormación de profesoresThis investigation occurred in a study group linked to a Community of Practice of teacher training, directed to the historical, epistemological and didactic-pedagogical studies of biology. The subjects investigated in this group are post-graduate teachers in Science Education of a public university in the State of Paraná, who, through a questionnaire, described explanations about life - object of analysis of this study. Through discourse analysis, the nuclei of meanings that refer to thoughts from vitalism to organicism / holistic, and which express a polysemy of ontogenetic concepts about this phenomenon, have been extracted from discursive formations.Esta investigación se desarrolló en un conjunto de estudios vinculados a una Comunidad de Práctica para la formación del profesorado, orientados a estudios históricos, epistemológicos y didáctico-pedagógicos de la biología. Los sujetos investigados de este grupo son profesores de posgrado en Educación Científica de una universidad pública del Estado de Paraná quienes, mediante un cuestionario, describieron explicaciones sobre la vida, objeto de análisis en este estudio. A través del análisis del discurso, se extrajeron de formaciones discursivas los núcleos de significados que remiten a pensamientos desde el vitalismo al organicismo / holismo, y que expresan una polisemia de conceptos ontogenéticos sobre este fenómeno.Esta investigação ocorreu em um grupo de estudos vinculado a uma Comunidade de Prática de formação de professores, direcionada à estudos históricos, epistemológicos e didático-pedagógicos da biologia. Os sujeitos investigados desse grupo são professores pós-graduandos em Educação em Ciências de uma universidade pública do Estado do Paraná que, através de questionário, descreveram explicações sobre a vida – objeto de análise deste estudo. Através da análise do discurso, foram extraídos das formações discursivas os núcleos de significados que referenciam pensamentos desde o vitalismo ao organicismo/holístico, e que expressam uma polissemia de conceitos ontogenéticos sobre este fenômeno.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2019-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/24510.46667/renbio.v12i2.245SBEnBio Biology Teaching Journal; 2019: v. 12 n.2 (dez. 2019); 244-258Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2019: v. 12 n.2 (dez. 2019); 244-258Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2019: v. 12 n.2 (dez. 2019); 244-2582763-889810.46667/renbio.v12i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/245/58BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2019 Jéssica Laguilio Rodrigues, Maria Júlia Corazzahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Jéssica LaguilioCorazza, Maria Júlia2022-11-21T20:35:29Zoai:ojs.renbio.org.br:article/245Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-11-21T20:35:29Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Discursive formations on the phenomenon of life : polissemic concepts
Formaciones discursivas sobre el fenómeno de la vida: conceptos polisémicos
Formações discursivas sobre o fenômeno da vida: conceitos polissêmicos
title Discursive formations on the phenomenon of life : polissemic concepts
spellingShingle Discursive formations on the phenomenon of life : polissemic concepts
Rodrigues, Jéssica Laguilio
Epistemologia da Biologia
Conceitos Biológicos
Formação de Professores
Epistemology of Biology
Biological Concepts
Teacher formation
Epistemología de la Biología
Conceptos biológicos
Formación de profesores
title_short Discursive formations on the phenomenon of life : polissemic concepts
title_full Discursive formations on the phenomenon of life : polissemic concepts
title_fullStr Discursive formations on the phenomenon of life : polissemic concepts
title_full_unstemmed Discursive formations on the phenomenon of life : polissemic concepts
title_sort Discursive formations on the phenomenon of life : polissemic concepts
author Rodrigues, Jéssica Laguilio
author_facet Rodrigues, Jéssica Laguilio
Corazza, Maria Júlia
author_role author
author2 Corazza, Maria Júlia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Jéssica Laguilio
Corazza, Maria Júlia
dc.subject.por.fl_str_mv Epistemologia da Biologia
Conceitos Biológicos
Formação de Professores
Epistemology of Biology
Biological Concepts
Teacher formation
Epistemología de la Biología
Conceptos biológicos
Formación de profesores
topic Epistemologia da Biologia
Conceitos Biológicos
Formação de Professores
Epistemology of Biology
Biological Concepts
Teacher formation
Epistemología de la Biología
Conceptos biológicos
Formación de profesores
description This investigation occurred in a study group linked to a Community of Practice of teacher training, directed to the historical, epistemological and didactic-pedagogical studies of biology. The subjects investigated in this group are post-graduate teachers in Science Education of a public university in the State of Paraná, who, through a questionnaire, described explanations about life - object of analysis of this study. Through discourse analysis, the nuclei of meanings that refer to thoughts from vitalism to organicism / holistic, and which express a polysemy of ontogenetic concepts about this phenomenon, have been extracted from discursive formations.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/245
10.46667/renbio.v12i2.245
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/245
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v12i2.245
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/245/58
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Jéssica Laguilio Rodrigues, Maria Júlia Corazza
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Jéssica Laguilio Rodrigues, Maria Júlia Corazza
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2019: v. 12 n.2 (dez. 2019); 244-258
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2019: v. 12 n.2 (dez. 2019); 244-258
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2019: v. 12 n.2 (dez. 2019); 244-258
2763-8898
10.46667/renbio.v12i2
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866867691520