Discursive formations on the phenomenon of life : polissemic concepts
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/245 |
Resumo: | This investigation occurred in a study group linked to a Community of Practice of teacher training, directed to the historical, epistemological and didactic-pedagogical studies of biology. The subjects investigated in this group are post-graduate teachers in Science Education of a public university in the State of Paraná, who, through a questionnaire, described explanations about life - object of analysis of this study. Through discourse analysis, the nuclei of meanings that refer to thoughts from vitalism to organicism / holistic, and which express a polysemy of ontogenetic concepts about this phenomenon, have been extracted from discursive formations. |
id |
SBEnBio_98a9fe4aee67a1b9a765827fd56be996 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/245 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Discursive formations on the phenomenon of life : polissemic conceptsFormaciones discursivas sobre el fenómeno de la vida: conceptos polisémicosFormações discursivas sobre o fenômeno da vida: conceitos polissêmicos Epistemologia da Biologia Conceitos BiológicosFormação de ProfessoresEpistemology of BiologyBiological ConceptsTeacher formationEpistemología de la BiologíaConceptos biológicosFormación de profesoresThis investigation occurred in a study group linked to a Community of Practice of teacher training, directed to the historical, epistemological and didactic-pedagogical studies of biology. The subjects investigated in this group are post-graduate teachers in Science Education of a public university in the State of Paraná, who, through a questionnaire, described explanations about life - object of analysis of this study. Through discourse analysis, the nuclei of meanings that refer to thoughts from vitalism to organicism / holistic, and which express a polysemy of ontogenetic concepts about this phenomenon, have been extracted from discursive formations.Esta investigación se desarrolló en un conjunto de estudios vinculados a una Comunidad de Práctica para la formación del profesorado, orientados a estudios históricos, epistemológicos y didáctico-pedagógicos de la biología. Los sujetos investigados de este grupo son profesores de posgrado en Educación Científica de una universidad pública del Estado de Paraná quienes, mediante un cuestionario, describieron explicaciones sobre la vida, objeto de análisis en este estudio. A través del análisis del discurso, se extrajeron de formaciones discursivas los núcleos de significados que remiten a pensamientos desde el vitalismo al organicismo / holismo, y que expresan una polisemia de conceptos ontogenéticos sobre este fenómeno.Esta investigação ocorreu em um grupo de estudos vinculado a uma Comunidade de Prática de formação de professores, direcionada à estudos históricos, epistemológicos e didático-pedagógicos da biologia. Os sujeitos investigados desse grupo são professores pós-graduandos em Educação em Ciências de uma universidade pública do Estado do Paraná que, através de questionário, descreveram explicações sobre a vida – objeto de análise deste estudo. Através da análise do discurso, foram extraídos das formações discursivas os núcleos de significados que referenciam pensamentos desde o vitalismo ao organicismo/holístico, e que expressam uma polissemia de conceitos ontogenéticos sobre este fenômeno.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2019-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/24510.46667/renbio.v12i2.245SBEnBio Biology Teaching Journal; 2019: v. 12 n.2 (dez. 2019); 244-258Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2019: v. 12 n.2 (dez. 2019); 244-258Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2019: v. 12 n.2 (dez. 2019); 244-2582763-889810.46667/renbio.v12i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/245/58BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2019 Jéssica Laguilio Rodrigues, Maria Júlia Corazzahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Jéssica LaguilioCorazza, Maria Júlia2022-11-21T20:35:29Zoai:ojs.renbio.org.br:article/245Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-11-21T20:35:29Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Discursive formations on the phenomenon of life : polissemic concepts Formaciones discursivas sobre el fenómeno de la vida: conceptos polisémicos Formações discursivas sobre o fenômeno da vida: conceitos polissêmicos |
title |
Discursive formations on the phenomenon of life : polissemic concepts |
spellingShingle |
Discursive formations on the phenomenon of life : polissemic concepts Rodrigues, Jéssica Laguilio Epistemologia da Biologia Conceitos Biológicos Formação de Professores Epistemology of Biology Biological Concepts Teacher formation Epistemología de la Biología Conceptos biológicos Formación de profesores |
title_short |
Discursive formations on the phenomenon of life : polissemic concepts |
title_full |
Discursive formations on the phenomenon of life : polissemic concepts |
title_fullStr |
Discursive formations on the phenomenon of life : polissemic concepts |
title_full_unstemmed |
Discursive formations on the phenomenon of life : polissemic concepts |
title_sort |
Discursive formations on the phenomenon of life : polissemic concepts |
author |
Rodrigues, Jéssica Laguilio |
author_facet |
Rodrigues, Jéssica Laguilio Corazza, Maria Júlia |
author_role |
author |
author2 |
Corazza, Maria Júlia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Jéssica Laguilio Corazza, Maria Júlia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Epistemologia da Biologia Conceitos Biológicos Formação de Professores Epistemology of Biology Biological Concepts Teacher formation Epistemología de la Biología Conceptos biológicos Formación de profesores |
topic |
Epistemologia da Biologia Conceitos Biológicos Formação de Professores Epistemology of Biology Biological Concepts Teacher formation Epistemología de la Biología Conceptos biológicos Formación de profesores |
description |
This investigation occurred in a study group linked to a Community of Practice of teacher training, directed to the historical, epistemological and didactic-pedagogical studies of biology. The subjects investigated in this group are post-graduate teachers in Science Education of a public university in the State of Paraná, who, through a questionnaire, described explanations about life - object of analysis of this study. Through discourse analysis, the nuclei of meanings that refer to thoughts from vitalism to organicism / holistic, and which express a polysemy of ontogenetic concepts about this phenomenon, have been extracted from discursive formations. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/245 10.46667/renbio.v12i2.245 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/245 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v12i2.245 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/245/58 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Jéssica Laguilio Rodrigues, Maria Júlia Corazza https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Jéssica Laguilio Rodrigues, Maria Júlia Corazza https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2019: v. 12 n.2 (dez. 2019); 244-258 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2019: v. 12 n.2 (dez. 2019); 244-258 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2019: v. 12 n.2 (dez. 2019); 244-258 2763-8898 10.46667/renbio.v12i2 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866867691520 |