Chemistry in Fake Science

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Marcia Borin
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3211
Resumo: The presence of false news and information or dubious content has been one of the problems in the connected world. Whether on computer screens, cell phones, messaging apps or social networks and conversation circles, Fake News is common. It is unlikely that a person has ever received a message with false or distorted content. This information deals with several themes and subjects, one of them being information with content related to Science. For this type of false news we call Fake Science, which, among the subjects that may contain, are information related to chemical knowledge. In this article we bring some messages received, which contain information that can be discussed in Chemistry classes. When presenting them, we will do so by pointing out what knowledge these are “bad said”. The idea is to offer teachers material to discuss and discuss the chemical knowledge present in Fake Science.
id UCS-4_4c4f3f4a97eb2c1a0e47c8097c406864
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3211
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Chemistry in Fake ScienceQuímica en Fake ScienceA Química “mal dita” em Fake ScienceMídia-EducaçãoFake NewsProblemasMedia-EducationFake NewsProblematizingEducación en MediosFake NewsProblemasThe presence of false news and information or dubious content has been one of the problems in the connected world. Whether on computer screens, cell phones, messaging apps or social networks and conversation circles, Fake News is common. It is unlikely that a person has ever received a message with false or distorted content. This information deals with several themes and subjects, one of them being information with content related to Science. For this type of false news we call Fake Science, which, among the subjects that may contain, are information related to chemical knowledge. In this article we bring some messages received, which contain information that can be discussed in Chemistry classes. When presenting them, we will do so by pointing out what knowledge these are “bad said”. The idea is to offer teachers material to discuss and discuss the chemical knowledge present in Fake Science.A presencia de noticias e información falsa o contenido dudoso ha sido uno de los problemas en el mundo conectado. Ya sea en pantallas de computadoras, teléfonos celulares, aplicaciones de mensajería o redes sociales y círculos de conversación, las noticias falsas son comunes. Es poco probable que una persona haya recibido alguna vez un mensaje con contenido falso o distorsionado. Esta información trata sobre varios temas y materias, siendo uno de ellos información con contenido relacionado con la Ciencia. A este tipo de noticias falsas las denominamos Fake Science, las cuales, entre los temas que pueden contener, se encuentran información relacionada con el conocimiento químico. En este artículo traemos algunos mensajes recibidos, los cuales contienen información que se puede discutir en las clases de Química. Al presentarlos, lo haremos señalando qué conocimientos están “mal dichos”. La idea es ofrecer a los profesores material para discutir y discutir el conocimiento químico presente en Fake Science.A presença de notícias e informações falsas ou de conteúdo duvidoso tem sido um dos problemas do mundo conectado. Seja nas telas dos computadores, celulares, nos aplicativos de mensagens ou nas redes sociais e, até mesmo, nas rodas de conversa é comum a presença de Fake News. Neste contexto, é pouco provável que uma pessoa nunca tenha recebido uma mensagem de conteúdo falso ou distorcido. Essas informações versam sobre diversos temas e assuntos, sendo um deles as informações com conteúdo relativo à Ciência. Para esse tipo de notícia falsa denominamos de Fake Science, que, dentre os assuntos que podem conter, estão informações relativas ao conhecimento químico. Neste artigo trazemos algumas mensagens recebidas, que contém informações que podem ser discutidas em aulas de Química. Ao apresentá-las, o faremos apontando que conhecimentos são estes e que estão “mal ditos”. A ideia é oferecer, aos professores, material para problematizar e discutir o conhecimento químico presente em Fake Science.   Editora Cruzeiro do Sul2021-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/321110.26843/rencima.v12n6a09Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 6 (2021): out./dez.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3211/1701https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Marcia Borin2023-05-13T21:48:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3211Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-13T21:48:45Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Chemistry in Fake Science
Química en Fake Science
A Química “mal dita” em Fake Science
title Chemistry in Fake Science
spellingShingle Chemistry in Fake Science
Cunha, Marcia Borin
Mídia-Educação
Fake News
Problemas
Media-Education
Fake News
Problematizing
Educación en Medios
Fake News
Problemas
title_short Chemistry in Fake Science
title_full Chemistry in Fake Science
title_fullStr Chemistry in Fake Science
title_full_unstemmed Chemistry in Fake Science
title_sort Chemistry in Fake Science
author Cunha, Marcia Borin
author_facet Cunha, Marcia Borin
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Marcia Borin
dc.subject.por.fl_str_mv Mídia-Educação
Fake News
Problemas
Media-Education
Fake News
Problematizing
Educación en Medios
Fake News
Problemas
topic Mídia-Educação
Fake News
Problemas
Media-Education
Fake News
Problematizing
Educación en Medios
Fake News
Problemas
description The presence of false news and information or dubious content has been one of the problems in the connected world. Whether on computer screens, cell phones, messaging apps or social networks and conversation circles, Fake News is common. It is unlikely that a person has ever received a message with false or distorted content. This information deals with several themes and subjects, one of them being information with content related to Science. For this type of false news we call Fake Science, which, among the subjects that may contain, are information related to chemical knowledge. In this article we bring some messages received, which contain information that can be discussed in Chemistry classes. When presenting them, we will do so by pointing out what knowledge these are “bad said”. The idea is to offer teachers material to discuss and discuss the chemical knowledge present in Fake Science.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3211
10.26843/rencima.v12n6a09
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3211
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n6a09
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3211/1701
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 6 (2021): out./dez.; 1-25
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306132997537792