Chemistry in Fake Science
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3211 |
Resumo: | The presence of false news and information or dubious content has been one of the problems in the connected world. Whether on computer screens, cell phones, messaging apps or social networks and conversation circles, Fake News is common. It is unlikely that a person has ever received a message with false or distorted content. This information deals with several themes and subjects, one of them being information with content related to Science. For this type of false news we call Fake Science, which, among the subjects that may contain, are information related to chemical knowledge. In this article we bring some messages received, which contain information that can be discussed in Chemistry classes. When presenting them, we will do so by pointing out what knowledge these are “bad said”. The idea is to offer teachers material to discuss and discuss the chemical knowledge present in Fake Science. |
id |
UCS-4_4c4f3f4a97eb2c1a0e47c8097c406864 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3211 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Chemistry in Fake ScienceQuímica en Fake ScienceA Química “mal dita” em Fake ScienceMídia-EducaçãoFake NewsProblemasMedia-EducationFake NewsProblematizingEducación en MediosFake NewsProblemasThe presence of false news and information or dubious content has been one of the problems in the connected world. Whether on computer screens, cell phones, messaging apps or social networks and conversation circles, Fake News is common. It is unlikely that a person has ever received a message with false or distorted content. This information deals with several themes and subjects, one of them being information with content related to Science. For this type of false news we call Fake Science, which, among the subjects that may contain, are information related to chemical knowledge. In this article we bring some messages received, which contain information that can be discussed in Chemistry classes. When presenting them, we will do so by pointing out what knowledge these are “bad said”. The idea is to offer teachers material to discuss and discuss the chemical knowledge present in Fake Science.A presencia de noticias e información falsa o contenido dudoso ha sido uno de los problemas en el mundo conectado. Ya sea en pantallas de computadoras, teléfonos celulares, aplicaciones de mensajería o redes sociales y círculos de conversación, las noticias falsas son comunes. Es poco probable que una persona haya recibido alguna vez un mensaje con contenido falso o distorsionado. Esta información trata sobre varios temas y materias, siendo uno de ellos información con contenido relacionado con la Ciencia. A este tipo de noticias falsas las denominamos Fake Science, las cuales, entre los temas que pueden contener, se encuentran información relacionada con el conocimiento químico. En este artículo traemos algunos mensajes recibidos, los cuales contienen información que se puede discutir en las clases de Química. Al presentarlos, lo haremos señalando qué conocimientos están “mal dichos”. La idea es ofrecer a los profesores material para discutir y discutir el conocimiento químico presente en Fake Science.A presença de notícias e informações falsas ou de conteúdo duvidoso tem sido um dos problemas do mundo conectado. Seja nas telas dos computadores, celulares, nos aplicativos de mensagens ou nas redes sociais e, até mesmo, nas rodas de conversa é comum a presença de Fake News. Neste contexto, é pouco provável que uma pessoa nunca tenha recebido uma mensagem de conteúdo falso ou distorcido. Essas informações versam sobre diversos temas e assuntos, sendo um deles as informações com conteúdo relativo à Ciência. Para esse tipo de notícia falsa denominamos de Fake Science, que, dentre os assuntos que podem conter, estão informações relativas ao conhecimento químico. Neste artigo trazemos algumas mensagens recebidas, que contém informações que podem ser discutidas em aulas de Química. Ao apresentá-las, o faremos apontando que conhecimentos são estes e que estão “mal ditos”. A ideia é oferecer, aos professores, material para problematizar e discutir o conhecimento químico presente em Fake Science. Editora Cruzeiro do Sul2021-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/321110.26843/rencima.v12n6a09Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 6 (2021): out./dez.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3211/1701https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Marcia Borin2023-05-13T21:48:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3211Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-13T21:48:45Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Chemistry in Fake Science Química en Fake Science A Química “mal dita” em Fake Science |
title |
Chemistry in Fake Science |
spellingShingle |
Chemistry in Fake Science Cunha, Marcia Borin Mídia-Educação Fake News Problemas Media-Education Fake News Problematizing Educación en Medios Fake News Problemas |
title_short |
Chemistry in Fake Science |
title_full |
Chemistry in Fake Science |
title_fullStr |
Chemistry in Fake Science |
title_full_unstemmed |
Chemistry in Fake Science |
title_sort |
Chemistry in Fake Science |
author |
Cunha, Marcia Borin |
author_facet |
Cunha, Marcia Borin |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, Marcia Borin |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mídia-Educação Fake News Problemas Media-Education Fake News Problematizing Educación en Medios Fake News Problemas |
topic |
Mídia-Educação Fake News Problemas Media-Education Fake News Problematizing Educación en Medios Fake News Problemas |
description |
The presence of false news and information or dubious content has been one of the problems in the connected world. Whether on computer screens, cell phones, messaging apps or social networks and conversation circles, Fake News is common. It is unlikely that a person has ever received a message with false or distorted content. This information deals with several themes and subjects, one of them being information with content related to Science. For this type of false news we call Fake Science, which, among the subjects that may contain, are information related to chemical knowledge. In this article we bring some messages received, which contain information that can be discussed in Chemistry classes. When presenting them, we will do so by pointing out what knowledge these are “bad said”. The idea is to offer teachers material to discuss and discuss the chemical knowledge present in Fake Science. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3211 10.26843/rencima.v12n6a09 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3211 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v12n6a09 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3211/1701 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 6 (2021): out./dez.; 1-25 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306132997537792 |