Interdisciplinarity and its possibilities: grape flavors and flavors

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Ricardo Antonio
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Castaman, Ana Sara, Ribeiro, Liara Colpo, Jung, Maurício Osmall
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3889
Resumo: The Integrated Curriculum assumes integrating movements between knowledge, even though interdisciplinarity is a great challenge, a building to be constructed. However, in this text we intend to show the importance of seeking possible efforts and taking advantage of integrating moments in our Teaching units to strengthen and consolidate Integrated High School. Enabling multiple dialogue between knowledge and practice, to make students' learning tasty, creative and emancipatory. The experience we suggest here as a reflection is how the involvement of the IFFar school community — campus Jaguari, in the preparation, organization and organization of an event alluding to uva, can serve as an integrating project and an opportunity to materialize dialogues and connections between the multiple knowledges and do.
id UCS-4_6917a775c4b3b48c44092528ca9995cf
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3889
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Interdisciplinarity and its possibilities: grape flavors and flavorsLa interdisciplinariedad y sus posibilidades: saberes y sabores de la uvaA interdisciplinaridade e suas possibilidades: saberes e sabores da uvaCurrículo IntegradoInterdisciplinaridadeEnsinoIntegrated CurriculumInterdisciplinarityTeachingCurrículo IntegradoInterdisciplinariedadEnseñandoThe Integrated Curriculum assumes integrating movements between knowledge, even though interdisciplinarity is a great challenge, a building to be constructed. However, in this text we intend to show the importance of seeking possible efforts and taking advantage of integrating moments in our Teaching units to strengthen and consolidate Integrated High School. Enabling multiple dialogue between knowledge and practice, to make students' learning tasty, creative and emancipatory. The experience we suggest here as a reflection is how the involvement of the IFFar school community — campus Jaguari, in the preparation, organization and organization of an event alluding to uva, can serve as an integrating project and an opportunity to materialize dialogues and connections between the multiple knowledges and do.El Currículo Integrado presupone movimientos integradores entre saberes, aun sabiendo que la interdisciplinariedad es un gran desafío, un edificio por construir. Sin embargo, en este texto pretendemos mostrar la importancia de buscar posibles esfuerzos y aprovechar los momentos integradores en nuestras unidades didácticas para fortalecer y consolidar la Escuela Secundaria Integrada. Brindar la oportunidad de un diálogo múltiple entre saberes y prácticas, para que el aprendizaje de los estudiantes sea sabroso, creativo y emancipador. La experiencia que sugerimos aquí como reflexión es cómo el involucramiento de la comunidad escolar del IFFar – Campus Jaguari, en la preparación, organización y realización de un evento alusivo a la UBA, puede servir como proyecto integrador y oportunidad para lograr diálogos y conexiones. entre múltiples saberes y hacer.O Currículo Integrado pressupõe movimentos integradores entre os saberes, mesmo sabendo que a interdisciplinaridade é um grande desafio, um edifício a ser construído. No entanto, neste texto, pretendemos mostrar a importância de buscarmos esforços possíveis e aproveitar momentos integradores em nossas unidades de Ensino para fortalecer e consolidar o Ensino Médio Integrado, oportunizando o múltiplo diálogo entre os saberes e fazeres, para tornar a aprendizagem dos discentes saborosa, criativa e emancipatória. A experiência que sugerimos aqui como reflexão é como o envolvimento da comunidade escolar do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha (IFFar) — campus Jaguari, na preparação, organização e realização de um evento em alusão à uva pode servir como projeto integrador e oportunidade de concretizarmos diálogos e conexões entre os múltiplos saberes e fazeres.Editora Cruzeiro do Sul2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/388910.26843/rencima.v14n1a06Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3889/1928https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Ricardo AntonioCastaman, Ana SaraRibeiro, Liara ColpoJung, Maurício Osmall2023-01-02T14:23:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3889Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-01-02T14:23:41Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Interdisciplinarity and its possibilities: grape flavors and flavors
La interdisciplinariedad y sus posibilidades: saberes y sabores de la uva
A interdisciplinaridade e suas possibilidades: saberes e sabores da uva
title Interdisciplinarity and its possibilities: grape flavors and flavors
spellingShingle Interdisciplinarity and its possibilities: grape flavors and flavors
Rodrigues, Ricardo Antonio
Currículo Integrado
Interdisciplinaridade
Ensino
Integrated Curriculum
Interdisciplinarity
Teaching
Currículo Integrado
Interdisciplinariedad
Enseñando
title_short Interdisciplinarity and its possibilities: grape flavors and flavors
title_full Interdisciplinarity and its possibilities: grape flavors and flavors
title_fullStr Interdisciplinarity and its possibilities: grape flavors and flavors
title_full_unstemmed Interdisciplinarity and its possibilities: grape flavors and flavors
title_sort Interdisciplinarity and its possibilities: grape flavors and flavors
author Rodrigues, Ricardo Antonio
author_facet Rodrigues, Ricardo Antonio
Castaman, Ana Sara
Ribeiro, Liara Colpo
Jung, Maurício Osmall
author_role author
author2 Castaman, Ana Sara
Ribeiro, Liara Colpo
Jung, Maurício Osmall
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Ricardo Antonio
Castaman, Ana Sara
Ribeiro, Liara Colpo
Jung, Maurício Osmall
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo Integrado
Interdisciplinaridade
Ensino
Integrated Curriculum
Interdisciplinarity
Teaching
Currículo Integrado
Interdisciplinariedad
Enseñando
topic Currículo Integrado
Interdisciplinaridade
Ensino
Integrated Curriculum
Interdisciplinarity
Teaching
Currículo Integrado
Interdisciplinariedad
Enseñando
description The Integrated Curriculum assumes integrating movements between knowledge, even though interdisciplinarity is a great challenge, a building to be constructed. However, in this text we intend to show the importance of seeking possible efforts and taking advantage of integrating moments in our Teaching units to strengthen and consolidate Integrated High School. Enabling multiple dialogue between knowledge and practice, to make students' learning tasty, creative and emancipatory. The experience we suggest here as a reflection is how the involvement of the IFFar school community — campus Jaguari, in the preparation, organization and organization of an event alluding to uva, can serve as an integrating project and an opportunity to materialize dialogues and connections between the multiple knowledges and do.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3889
10.26843/rencima.v14n1a06
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3889
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n1a06
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3889/1928
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-23
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133947547648