Interdisciplinarity and its possibilities: grape flavors and flavors
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3889 |
Resumo: | The Integrated Curriculum assumes integrating movements between knowledge, even though interdisciplinarity is a great challenge, a building to be constructed. However, in this text we intend to show the importance of seeking possible efforts and taking advantage of integrating moments in our Teaching units to strengthen and consolidate Integrated High School. Enabling multiple dialogue between knowledge and practice, to make students' learning tasty, creative and emancipatory. The experience we suggest here as a reflection is how the involvement of the IFFar school community — campus Jaguari, in the preparation, organization and organization of an event alluding to uva, can serve as an integrating project and an opportunity to materialize dialogues and connections between the multiple knowledges and do. |
id |
UCS-4_6917a775c4b3b48c44092528ca9995cf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3889 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Interdisciplinarity and its possibilities: grape flavors and flavorsLa interdisciplinariedad y sus posibilidades: saberes y sabores de la uvaA interdisciplinaridade e suas possibilidades: saberes e sabores da uvaCurrículo IntegradoInterdisciplinaridadeEnsinoIntegrated CurriculumInterdisciplinarityTeachingCurrículo IntegradoInterdisciplinariedadEnseñandoThe Integrated Curriculum assumes integrating movements between knowledge, even though interdisciplinarity is a great challenge, a building to be constructed. However, in this text we intend to show the importance of seeking possible efforts and taking advantage of integrating moments in our Teaching units to strengthen and consolidate Integrated High School. Enabling multiple dialogue between knowledge and practice, to make students' learning tasty, creative and emancipatory. The experience we suggest here as a reflection is how the involvement of the IFFar school community — campus Jaguari, in the preparation, organization and organization of an event alluding to uva, can serve as an integrating project and an opportunity to materialize dialogues and connections between the multiple knowledges and do.El Currículo Integrado presupone movimientos integradores entre saberes, aun sabiendo que la interdisciplinariedad es un gran desafío, un edificio por construir. Sin embargo, en este texto pretendemos mostrar la importancia de buscar posibles esfuerzos y aprovechar los momentos integradores en nuestras unidades didácticas para fortalecer y consolidar la Escuela Secundaria Integrada. Brindar la oportunidad de un diálogo múltiple entre saberes y prácticas, para que el aprendizaje de los estudiantes sea sabroso, creativo y emancipador. La experiencia que sugerimos aquí como reflexión es cómo el involucramiento de la comunidad escolar del IFFar – Campus Jaguari, en la preparación, organización y realización de un evento alusivo a la UBA, puede servir como proyecto integrador y oportunidad para lograr diálogos y conexiones. entre múltiples saberes y hacer.O Currículo Integrado pressupõe movimentos integradores entre os saberes, mesmo sabendo que a interdisciplinaridade é um grande desafio, um edifício a ser construído. No entanto, neste texto, pretendemos mostrar a importância de buscarmos esforços possíveis e aproveitar momentos integradores em nossas unidades de Ensino para fortalecer e consolidar o Ensino Médio Integrado, oportunizando o múltiplo diálogo entre os saberes e fazeres, para tornar a aprendizagem dos discentes saborosa, criativa e emancipatória. A experiência que sugerimos aqui como reflexão é como o envolvimento da comunidade escolar do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha (IFFar) — campus Jaguari, na preparação, organização e realização de um evento em alusão à uva pode servir como projeto integrador e oportunidade de concretizarmos diálogos e conexões entre os múltiplos saberes e fazeres.Editora Cruzeiro do Sul2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/388910.26843/rencima.v14n1a06Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3889/1928https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Ricardo AntonioCastaman, Ana SaraRibeiro, Liara ColpoJung, Maurício Osmall2023-01-02T14:23:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3889Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-01-02T14:23:41Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interdisciplinarity and its possibilities: grape flavors and flavors La interdisciplinariedad y sus posibilidades: saberes y sabores de la uva A interdisciplinaridade e suas possibilidades: saberes e sabores da uva |
title |
Interdisciplinarity and its possibilities: grape flavors and flavors |
spellingShingle |
Interdisciplinarity and its possibilities: grape flavors and flavors Rodrigues, Ricardo Antonio Currículo Integrado Interdisciplinaridade Ensino Integrated Curriculum Interdisciplinarity Teaching Currículo Integrado Interdisciplinariedad Enseñando |
title_short |
Interdisciplinarity and its possibilities: grape flavors and flavors |
title_full |
Interdisciplinarity and its possibilities: grape flavors and flavors |
title_fullStr |
Interdisciplinarity and its possibilities: grape flavors and flavors |
title_full_unstemmed |
Interdisciplinarity and its possibilities: grape flavors and flavors |
title_sort |
Interdisciplinarity and its possibilities: grape flavors and flavors |
author |
Rodrigues, Ricardo Antonio |
author_facet |
Rodrigues, Ricardo Antonio Castaman, Ana Sara Ribeiro, Liara Colpo Jung, Maurício Osmall |
author_role |
author |
author2 |
Castaman, Ana Sara Ribeiro, Liara Colpo Jung, Maurício Osmall |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Ricardo Antonio Castaman, Ana Sara Ribeiro, Liara Colpo Jung, Maurício Osmall |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Integrado Interdisciplinaridade Ensino Integrated Curriculum Interdisciplinarity Teaching Currículo Integrado Interdisciplinariedad Enseñando |
topic |
Currículo Integrado Interdisciplinaridade Ensino Integrated Curriculum Interdisciplinarity Teaching Currículo Integrado Interdisciplinariedad Enseñando |
description |
The Integrated Curriculum assumes integrating movements between knowledge, even though interdisciplinarity is a great challenge, a building to be constructed. However, in this text we intend to show the importance of seeking possible efforts and taking advantage of integrating moments in our Teaching units to strengthen and consolidate Integrated High School. Enabling multiple dialogue between knowledge and practice, to make students' learning tasty, creative and emancipatory. The experience we suggest here as a reflection is how the involvement of the IFFar school community — campus Jaguari, in the preparation, organization and organization of an event alluding to uva, can serve as an integrating project and an opportunity to materialize dialogues and connections between the multiple knowledges and do. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3889 10.26843/rencima.v14n1a06 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3889 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v14n1a06 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3889/1928 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-23 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133947547648 |