Project-based learning and pedagogical residence: the Chemistry teacher training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4509 |
Resumo: | This research evaluated, based on records and reports from chemistry residents, learning in the Residency Program through project-based learning. The research was conducted through a questionnaire and interviews with residents, who expressed their perceptions about their experiences in the Program and the contributions to initial teacher training. The results showed that chemistry residents identified with project-based learning and, when aligned with the Program, it provides two major contributions: (1) reframing the teacher's teaching practice, promoting innovation, protagonism and contextualization in the classroom and (2) ability for the teacher in training to transform scientific content into pedagogically adapted material for students. In this way, the integration of project-based learning into residency activities favored the training of teachers who are better prepared for the 21st century context. |
id |
UCS-4_6968b3d7b5ddf5ff2890eb0ee3cc8935 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4509 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Project-based learning and pedagogical residence: the Chemistry teacher trainingAprendizaje basado en proyectos y residencia pedagógica: la formación de profesores de QuímicaA aprendizagem baseada em projetos na residência pedagógica: a formação de professores de QuímicaAprendizagem Baseada em ProjetosAprendizagem AtivaInovação na EducaçãoProject-Based LearningActive LearningInnovation in EducationAprendizaje Basado en Proyectos Aprendizaje ActivoInnovación en La EducaciónThis research evaluated, based on records and reports from chemistry residents, learning in the Residency Program through project-based learning. The research was conducted through a questionnaire and interviews with residents, who expressed their perceptions about their experiences in the Program and the contributions to initial teacher training. The results showed that chemistry residents identified with project-based learning and, when aligned with the Program, it provides two major contributions: (1) reframing the teacher's teaching practice, promoting innovation, protagonism and contextualization in the classroom and (2) ability for the teacher in training to transform scientific content into pedagogically adapted material for students. In this way, the integration of project-based learning into residency activities favored the training of teachers who are better prepared for the 21st century context.Esta investigación evaluó, con base en registros e informes de residentes de química, el aprendizaje en el Programa de Residencia a través del aprendizaje basado en proyectos. La investigación se realizó a través de un cuestionario y entrevistas a los residentes, quienes expresaron sus percepciones sobre sus experiencias en el Programa y los aportes a la formación inicial docente. Los resultados mostraron que los residentes de química se identificaron con el aprendizaje basado en proyectos y, alineado con el Programa, brinda dos grandes aportes: (1) replantear la práctica docente del docente, promoviendo la innovación, el protagonismo y la contextualización en el aula y (2) capacidad para el docente en formación para transformar contenidos científicos en material pedagógicamente adaptado para los estudiantes. De esta manera, la integración del aprendizaje basado en proyectos en las actividades de residencia favoreció la formación de docentes mejor preparados para el contexto del siglo 21.Esta pesquisa avaliou, a partir de registros e relatos dos residentes de Química, as aprendizagens no Programa de Residência por meio da Aprendizagem baseada em projetos. A pesquisa foi conduzida por meio de questionário e entrevista com os residentes, que expressaram suas percepções sobre as experiências no Programa e as contribuições para formação inicial de professores. Os resultados mostraram que os residentes de Química se identificaram com a Aprendizagem baseada em projetos e, quando alinhada ao Programa, proporcionam duas grandes contribuições: (1) ressignificação da prática de ensino do professor, promovendo inovação, protagonismo e contextualização em sala de aula e (2) capacidade para o professor em formação de transformar o conteúdo científico em matéria pedagogicamente adaptada aos estudantes. Dessa forma, a integração da aprendizagem baseada em projetos nas atividades de residência favoreceu a formação de professores mais bem preparados para o contexto do século 21.Editora Cruzeiro do Sul2024-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/450910.26843/rencima.v15n1a17Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 15 n. 1 (2024): jan./mar.; 1-192179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4509/2171https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccess Monteiro, Ercila Pinto Costa, Ademir Victor Gomes da2024-04-12T19:10:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4509Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-04-12T19:10:07Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Project-based learning and pedagogical residence: the Chemistry teacher training Aprendizaje basado en proyectos y residencia pedagógica: la formación de profesores de Química A aprendizagem baseada em projetos na residência pedagógica: a formação de professores de Química |
title |
Project-based learning and pedagogical residence: the Chemistry teacher training |
spellingShingle |
Project-based learning and pedagogical residence: the Chemistry teacher training Monteiro, Ercila Pinto Aprendizagem Baseada em Projetos Aprendizagem Ativa Inovação na Educação Project-Based Learning Active Learning Innovation in Education Aprendizaje Basado en Proyectos Aprendizaje Activo Innovación en La Educación |
title_short |
Project-based learning and pedagogical residence: the Chemistry teacher training |
title_full |
Project-based learning and pedagogical residence: the Chemistry teacher training |
title_fullStr |
Project-based learning and pedagogical residence: the Chemistry teacher training |
title_full_unstemmed |
Project-based learning and pedagogical residence: the Chemistry teacher training |
title_sort |
Project-based learning and pedagogical residence: the Chemistry teacher training |
author |
Monteiro, Ercila Pinto |
author_facet |
Monteiro, Ercila Pinto Costa, Ademir Victor Gomes da |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Ademir Victor Gomes da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monteiro, Ercila Pinto Costa, Ademir Victor Gomes da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Baseada em Projetos Aprendizagem Ativa Inovação na Educação Project-Based Learning Active Learning Innovation in Education Aprendizaje Basado en Proyectos Aprendizaje Activo Innovación en La Educación |
topic |
Aprendizagem Baseada em Projetos Aprendizagem Ativa Inovação na Educação Project-Based Learning Active Learning Innovation in Education Aprendizaje Basado en Proyectos Aprendizaje Activo Innovación en La Educación |
description |
This research evaluated, based on records and reports from chemistry residents, learning in the Residency Program through project-based learning. The research was conducted through a questionnaire and interviews with residents, who expressed their perceptions about their experiences in the Program and the contributions to initial teacher training. The results showed that chemistry residents identified with project-based learning and, when aligned with the Program, it provides two major contributions: (1) reframing the teacher's teaching practice, promoting innovation, protagonism and contextualization in the classroom and (2) ability for the teacher in training to transform scientific content into pedagogically adapted material for students. In this way, the integration of project-based learning into residency activities favored the training of teachers who are better prepared for the 21st century context. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4509 10.26843/rencima.v15n1a17 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4509 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v15n1a17 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4509/2171 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 15 n. 1 (2024): jan./mar.; 1-19 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306128664821760 |