Project-based learning and pedagogical residence: the Chemistry teacher training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Ercila Pinto
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Costa, Ademir Victor Gomes da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4509
Resumo: This research evaluated, based on records and reports from chemistry residents, learning in the Residency Program through project-based learning. The research was conducted through a questionnaire and interviews with residents, who expressed their perceptions about their experiences in the Program and the contributions to initial teacher training. The results showed that chemistry residents identified with project-based learning and, when aligned with the Program, it provides two major contributions: (1) reframing the teacher's teaching practice, promoting innovation, protagonism and contextualization in the classroom and (2) ability for the teacher in training to transform scientific content into pedagogically adapted material for students. In this way, the integration of project-based learning into residency activities favored the training of teachers who are better prepared for the 21st century context.
id UCS-4_6968b3d7b5ddf5ff2890eb0ee3cc8935
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4509
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Project-based learning and pedagogical residence: the Chemistry teacher trainingAprendizaje basado en proyectos y residencia pedagógica: la formación de profesores de QuímicaA aprendizagem baseada em projetos na residência pedagógica: a formação de professores de QuímicaAprendizagem Baseada em ProjetosAprendizagem AtivaInovação na EducaçãoProject-Based LearningActive LearningInnovation in EducationAprendizaje Basado en Proyectos Aprendizaje ActivoInnovación en La EducaciónThis research evaluated, based on records and reports from chemistry residents, learning in the Residency Program through project-based learning. The research was conducted through a questionnaire and interviews with residents, who expressed their perceptions about their experiences in the Program and the contributions to initial teacher training. The results showed that chemistry residents identified with project-based learning and, when aligned with the Program, it provides two major contributions: (1) reframing the teacher's teaching practice, promoting innovation, protagonism and contextualization in the classroom and (2) ability for the teacher in training to transform scientific content into pedagogically adapted material for students. In this way, the integration of project-based learning into residency activities favored the training of teachers who are better prepared for the 21st century context.Esta investigación evaluó, con base en registros e informes de residentes de química, el aprendizaje en el Programa de Residencia a través del aprendizaje basado en proyectos. La investigación se realizó a través de un cuestionario y entrevistas a los residentes, quienes expresaron sus percepciones sobre sus experiencias en el Programa y los aportes a la formación inicial docente. Los resultados mostraron que los residentes de química se identificaron con el aprendizaje basado en proyectos y, alineado con el Programa, brinda dos grandes aportes: (1) replantear la práctica docente del docente, promoviendo la innovación, el protagonismo y la contextualización en el aula y (2) capacidad para el docente en formación para transformar contenidos científicos en material pedagógicamente adaptado para los estudiantes. De esta manera, la integración del aprendizaje basado en proyectos en las actividades de residencia favoreció la formación de docentes mejor preparados para el contexto del siglo 21.Esta pesquisa avaliou, a partir de registros e relatos dos residentes de Química, as aprendizagens no Programa de Residência por meio da Aprendizagem baseada em projetos. A pesquisa foi conduzida por meio de questionário e entrevista com os residentes, que expressaram suas percepções sobre as experiências no Programa e as contribuições para formação inicial de professores. Os resultados mostraram que os residentes de Química se identificaram com a Aprendizagem baseada em projetos e, quando alinhada ao Programa, proporcionam duas grandes contribuições: (1) ressignificação da prática de ensino do professor, promovendo inovação, protagonismo e contextualização em sala de aula e (2) capacidade para o professor em formação de transformar o conteúdo científico em matéria pedagogicamente adaptada aos estudantes. Dessa forma, a integração da aprendizagem baseada em projetos nas atividades de residência favoreceu a formação de professores mais bem preparados para o contexto do século 21.Editora Cruzeiro do Sul2024-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/450910.26843/rencima.v15n1a17Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 15 n. 1 (2024): jan./mar.; 1-192179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4509/2171https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccess Monteiro, Ercila Pinto Costa, Ademir Victor Gomes da2024-04-12T19:10:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4509Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-04-12T19:10:07Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Project-based learning and pedagogical residence: the Chemistry teacher training
Aprendizaje basado en proyectos y residencia pedagógica: la formación de profesores de Química
A aprendizagem baseada em projetos na residência pedagógica: a formação de professores de Química
title Project-based learning and pedagogical residence: the Chemistry teacher training
spellingShingle Project-based learning and pedagogical residence: the Chemistry teacher training
Monteiro, Ercila Pinto
Aprendizagem Baseada em Projetos
Aprendizagem Ativa
Inovação na Educação
Project-Based Learning
Active Learning
Innovation in Education
Aprendizaje Basado en Proyectos
Aprendizaje Activo
Innovación en La Educación
title_short Project-based learning and pedagogical residence: the Chemistry teacher training
title_full Project-based learning and pedagogical residence: the Chemistry teacher training
title_fullStr Project-based learning and pedagogical residence: the Chemistry teacher training
title_full_unstemmed Project-based learning and pedagogical residence: the Chemistry teacher training
title_sort Project-based learning and pedagogical residence: the Chemistry teacher training
author Monteiro, Ercila Pinto
author_facet Monteiro, Ercila Pinto
Costa, Ademir Victor Gomes da
author_role author
author2 Costa, Ademir Victor Gomes da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro, Ercila Pinto
Costa, Ademir Victor Gomes da
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem Baseada em Projetos
Aprendizagem Ativa
Inovação na Educação
Project-Based Learning
Active Learning
Innovation in Education
Aprendizaje Basado en Proyectos
Aprendizaje Activo
Innovación en La Educación
topic Aprendizagem Baseada em Projetos
Aprendizagem Ativa
Inovação na Educação
Project-Based Learning
Active Learning
Innovation in Education
Aprendizaje Basado en Proyectos
Aprendizaje Activo
Innovación en La Educación
description This research evaluated, based on records and reports from chemistry residents, learning in the Residency Program through project-based learning. The research was conducted through a questionnaire and interviews with residents, who expressed their perceptions about their experiences in the Program and the contributions to initial teacher training. The results showed that chemistry residents identified with project-based learning and, when aligned with the Program, it provides two major contributions: (1) reframing the teacher's teaching practice, promoting innovation, protagonism and contextualization in the classroom and (2) ability for the teacher in training to transform scientific content into pedagogically adapted material for students. In this way, the integration of project-based learning into residency activities favored the training of teachers who are better prepared for the 21st century context.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4509
10.26843/rencima.v15n1a17
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4509
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v15n1a17
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4509/2171
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 15 n. 1 (2024): jan./mar.; 1-19
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306128664821760