Project-Based Learning: experience report on Analytical Geometry discipline
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2600 |
Resumo: | The article reports the experience of Engineering courses at Positivo University from the need to engage students and develop the highest order skills in Anderson's Taxonomy et al. (2001). In the context of pedagogical practices, a Project-Based Learning was developed with students of the first year of Engineering. The didactic sequences articulate theory and practice, favoring the study of conic, quadratic, cylindrical surfaces and their applications. Specifically, Project-Based Learning was used as a methodological strategy to make classes more interactive, reducing student passivity, developing autonomy and engagement from real problems and situations. The results of the experiment demonstrated a significant difference in student performance in the assessments that involved the proposed study themes. |
id |
UFMG-24_22c348a9e28ca34a15f72657766b93aa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/2600 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Project-Based Learning: experience report on Analytical Geometry disciplineAprendizaje Basado en Proyectos: relato de experiencia en la disciplina de Geometría AnalíticaAprendizagem Baseada em Projetos: relato de experiência na disciplina de Geometria AnalíticaMetodologias ativasAprendizagem Baseada em ProjetoEnsino superiorMatemáticaActive methodologiesProject-Based LearningHigher educationAnalytical GeometryMetodologías activasAprendizaje Basado en ProyectosEnseñanza superiorGeometría AnalíticaThe article reports the experience of Engineering courses at Positivo University from the need to engage students and develop the highest order skills in Anderson's Taxonomy et al. (2001). In the context of pedagogical practices, a Project-Based Learning was developed with students of the first year of Engineering. The didactic sequences articulate theory and practice, favoring the study of conic, quadratic, cylindrical surfaces and their applications. Specifically, Project-Based Learning was used as a methodological strategy to make classes more interactive, reducing student passivity, developing autonomy and engagement from real problems and situations. The results of the experiment demonstrated a significant difference in student performance in the assessments that involved the proposed study themes.Este artículo relata la experiencia realizada en los cursos de Ingeniería de la Universidad Positivo a partir de la necesidad de involucrar a los estudiantes y desarrollar las habilidades de más alto orden en la Taxonomía de Anderson et al. (2001). En el ámbito de las prácticas pedagógicas, se desarrolló con estudiantes del primer año de Ingeniería una Aprendizaje Basada en Proyecto. Las secuencias didácticas articulan teoría y práctica, privilegiando el estudio de cónicas, superficies cuádricas, cilíndricas y sus aplicaciones. Específicamente se utilizó Aprendizaje Basada en Proyecto como estrategia metodológica para hacer las clases más interactivas, disminuyendo la pasividad de los estudiantes, desarrollando la autonomía y el compromiso a partir de problemas y situaciones reales. Los resultados de la experiencia demostraron una diferencia significativa en el rendimiento de los estudiantes en las evaluaciones que incluían los temas de estudios propuestos.Este artigo relata uma experiência realizada nos cursos de Engenharia da Universidade Positivo, a partir da necessidade de engajar os estudantes e desenvolver as habilidades de mais alta ordem na Taxonomia de Anderson et al. (2001). No âmbito das práticas pedagógicas, desenvolveu-se com estudantes do primeiro ano de Engenharia uma Aprendizagem Baseada em Projeto. As sequências didáticas articulam teoria e prática, privilegiando o estudo de cônicas, quádricas e suas aplicações. Especificamente utilizou-se Aprendizagem Baseada em Projeto como estratégia metodológica para tornar as aulas mais interativas, diminuindo a passividade dos estudantes, desenvolvendo a autonomia e o engajamento a partir de problemas reais. Os resultados da experiência demonstraram uma melhora significativa no desempenho dos estudantes nas avaliações que envolviam os temas de estudos propostos.Universidade Federal de Minas Gerais2019-09-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/260010.35699/2237-5864.2019.2600Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; v. 9 (2019); 1-202237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2600/12134https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2600/12966Copyright (c) 2019 Waléria WC Cecílio, Daniel Guimarães Tedescoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCecílio, Waléria Adriana GonçalezTedesco, Daniel Guimarães2020-05-19T18:02:16Zoai:periodicos.ufmg.br:article/2600Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2020-05-19T18:02:16Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Project-Based Learning: experience report on Analytical Geometry discipline Aprendizaje Basado en Proyectos: relato de experiencia en la disciplina de Geometría Analítica Aprendizagem Baseada em Projetos: relato de experiência na disciplina de Geometria Analítica |
title |
Project-Based Learning: experience report on Analytical Geometry discipline |
spellingShingle |
Project-Based Learning: experience report on Analytical Geometry discipline Cecílio, Waléria Adriana Gonçalez Metodologias ativas Aprendizagem Baseada em Projeto Ensino superior Matemática Active methodologies Project-Based Learning Higher education Analytical Geometry Metodologías activas Aprendizaje Basado en Proyectos Enseñanza superior Geometría Analítica |
title_short |
Project-Based Learning: experience report on Analytical Geometry discipline |
title_full |
Project-Based Learning: experience report on Analytical Geometry discipline |
title_fullStr |
Project-Based Learning: experience report on Analytical Geometry discipline |
title_full_unstemmed |
Project-Based Learning: experience report on Analytical Geometry discipline |
title_sort |
Project-Based Learning: experience report on Analytical Geometry discipline |
author |
Cecílio, Waléria Adriana Gonçalez |
author_facet |
Cecílio, Waléria Adriana Gonçalez Tedesco, Daniel Guimarães |
author_role |
author |
author2 |
Tedesco, Daniel Guimarães |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cecílio, Waléria Adriana Gonçalez Tedesco, Daniel Guimarães |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metodologias ativas Aprendizagem Baseada em Projeto Ensino superior Matemática Active methodologies Project-Based Learning Higher education Analytical Geometry Metodologías activas Aprendizaje Basado en Proyectos Enseñanza superior Geometría Analítica |
topic |
Metodologias ativas Aprendizagem Baseada em Projeto Ensino superior Matemática Active methodologies Project-Based Learning Higher education Analytical Geometry Metodologías activas Aprendizaje Basado en Proyectos Enseñanza superior Geometría Analítica |
description |
The article reports the experience of Engineering courses at Positivo University from the need to engage students and develop the highest order skills in Anderson's Taxonomy et al. (2001). In the context of pedagogical practices, a Project-Based Learning was developed with students of the first year of Engineering. The didactic sequences articulate theory and practice, favoring the study of conic, quadratic, cylindrical surfaces and their applications. Specifically, Project-Based Learning was used as a methodological strategy to make classes more interactive, reducing student passivity, developing autonomy and engagement from real problems and situations. The results of the experiment demonstrated a significant difference in student performance in the assessments that involved the proposed study themes. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2600 10.35699/2237-5864.2019.2600 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2600 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2019.2600 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2600/12134 https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2600/12966 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Waléria WC Cecílio, Daniel Guimarães Tedesco info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Waléria WC Cecílio, Daniel Guimarães Tedesco |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-20 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-20 Revista Docência do Ensino Superior; v. 9 (2019); 1-20 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174637442891776 |