Project-Based Learning: experience report on Analytical Geometry discipline

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cecílio, Waléria Adriana Gonçalez
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Tedesco, Daniel Guimarães
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2600
Resumo: The article reports the experience of Engineering courses at Positivo University from the need to engage students and develop the highest order skills in Anderson's Taxonomy et al. (2001). In the context of pedagogical practices, a Project-Based Learning was developed with students of the first year of Engineering. The didactic sequences articulate theory and practice, favoring the study of conic, quadratic, cylindrical surfaces and their applications. Specifically, Project-Based Learning was used as a methodological strategy to make classes more interactive, reducing student passivity, developing autonomy and engagement from real problems and situations. The results of the experiment demonstrated a significant difference in student performance in the assessments that involved the proposed study themes.
id UFMG-24_22c348a9e28ca34a15f72657766b93aa
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/2600
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Project-Based Learning: experience report on Analytical Geometry disciplineAprendizaje Basado en Proyectos: relato de experiencia en la disciplina de Geometría AnalíticaAprendizagem Baseada em Projetos: relato de experiência na disciplina de Geometria AnalíticaMetodologias ativasAprendizagem Baseada em ProjetoEnsino superiorMatemáticaActive methodologiesProject-Based LearningHigher educationAnalytical GeometryMetodologías activasAprendizaje Basado en ProyectosEnseñanza superiorGeometría AnalíticaThe article reports the experience of Engineering courses at Positivo University from the need to engage students and develop the highest order skills in Anderson's Taxonomy et al. (2001). In the context of pedagogical practices, a Project-Based Learning was developed with students of the first year of Engineering. The didactic sequences articulate theory and practice, favoring the study of conic, quadratic, cylindrical surfaces and their applications. Specifically, Project-Based Learning was used as a methodological strategy to make classes more interactive, reducing student passivity, developing autonomy and engagement from real problems and situations. The results of the experiment demonstrated a significant difference in student performance in the assessments that involved the proposed study themes.Este artículo relata la experiencia realizada en los cursos de Ingeniería de la Universidad Positivo a partir de la necesidad de involucrar a los estudiantes y desarrollar las habilidades de más alto orden en la Taxonomía de Anderson et al. (2001). En el ámbito de las prácticas pedagógicas, se desarrolló con estudiantes del primer año de Ingeniería una Aprendizaje Basada en Proyecto. Las secuencias didácticas articulan teoría y práctica, privilegiando el estudio de cónicas, superficies cuádricas, cilíndricas y sus aplicaciones. Específicamente se utilizó Aprendizaje Basada en Proyecto como estrategia metodológica para hacer las clases más interactivas, disminuyendo la pasividad de los estudiantes, desarrollando la autonomía y el compromiso a partir de problemas y situaciones reales. Los resultados de la experiencia demostraron una diferencia significativa en el rendimiento de los estudiantes en las evaluaciones que incluían los temas de estudios propuestos.Este artigo relata uma experiência realizada nos cursos de Engenharia da Universidade Positivo, a partir da necessidade de engajar os estudantes e desenvolver as habilidades de mais alta ordem na Taxonomia de Anderson et al. (2001). No âmbito das práticas pedagógicas, desenvolveu-se com estudantes do primeiro ano de Engenharia uma Aprendizagem Baseada em Projeto. As sequências didáticas articulam teoria e prática, privilegiando o estudo de cônicas, quádricas e suas aplicações. Especificamente utilizou-se Aprendizagem Baseada em Projeto como estratégia metodológica para tornar as aulas mais interativas, diminuindo a passividade dos estudantes, desenvolvendo a autonomia e o engajamento a partir de problemas reais. Os resultados da experiência demonstraram uma melhora significativa no desempenho dos estudantes nas avaliações que envolviam os temas de estudos propostos.Universidade Federal de Minas Gerais2019-09-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/260010.35699/2237-5864.2019.2600Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; v. 9 (2019); 1-202237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2600/12134https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2600/12966Copyright (c) 2019 Waléria WC Cecílio, Daniel Guimarães Tedescoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCecílio, Waléria Adriana GonçalezTedesco, Daniel Guimarães2020-05-19T18:02:16Zoai:periodicos.ufmg.br:article/2600Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2020-05-19T18:02:16Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Project-Based Learning: experience report on Analytical Geometry discipline
Aprendizaje Basado en Proyectos: relato de experiencia en la disciplina de Geometría Analítica
Aprendizagem Baseada em Projetos: relato de experiência na disciplina de Geometria Analítica
title Project-Based Learning: experience report on Analytical Geometry discipline
spellingShingle Project-Based Learning: experience report on Analytical Geometry discipline
Cecílio, Waléria Adriana Gonçalez
Metodologias ativas
Aprendizagem Baseada em Projeto
Ensino superior
Matemática
Active methodologies
Project-Based Learning
Higher education
Analytical Geometry
Metodologías activas
Aprendizaje Basado en Proyectos
Enseñanza superior
Geometría Analítica
title_short Project-Based Learning: experience report on Analytical Geometry discipline
title_full Project-Based Learning: experience report on Analytical Geometry discipline
title_fullStr Project-Based Learning: experience report on Analytical Geometry discipline
title_full_unstemmed Project-Based Learning: experience report on Analytical Geometry discipline
title_sort Project-Based Learning: experience report on Analytical Geometry discipline
author Cecílio, Waléria Adriana Gonçalez
author_facet Cecílio, Waléria Adriana Gonçalez
Tedesco, Daniel Guimarães
author_role author
author2 Tedesco, Daniel Guimarães
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cecílio, Waléria Adriana Gonçalez
Tedesco, Daniel Guimarães
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologias ativas
Aprendizagem Baseada em Projeto
Ensino superior
Matemática
Active methodologies
Project-Based Learning
Higher education
Analytical Geometry
Metodologías activas
Aprendizaje Basado en Proyectos
Enseñanza superior
Geometría Analítica
topic Metodologias ativas
Aprendizagem Baseada em Projeto
Ensino superior
Matemática
Active methodologies
Project-Based Learning
Higher education
Analytical Geometry
Metodologías activas
Aprendizaje Basado en Proyectos
Enseñanza superior
Geometría Analítica
description The article reports the experience of Engineering courses at Positivo University from the need to engage students and develop the highest order skills in Anderson's Taxonomy et al. (2001). In the context of pedagogical practices, a Project-Based Learning was developed with students of the first year of Engineering. The didactic sequences articulate theory and practice, favoring the study of conic, quadratic, cylindrical surfaces and their applications. Specifically, Project-Based Learning was used as a methodological strategy to make classes more interactive, reducing student passivity, developing autonomy and engagement from real problems and situations. The results of the experiment demonstrated a significant difference in student performance in the assessments that involved the proposed study themes.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2600
10.35699/2237-5864.2019.2600
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2600
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2019.2600
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2600/12134
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2600/12966
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Waléria WC Cecílio, Daniel Guimarães Tedesco
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Waléria WC Cecílio, Daniel Guimarães Tedesco
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-20
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-20
Revista Docência do Ensino Superior; v. 9 (2019); 1-20
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174637442891776