Mathematical creativity: some historical elements in the constitution of the field of research and pedagogical intervention
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3045 |
Resumo: | Technological advancement is proceeding at an admirable speed and, therefore, new problems arise and need to be answered. In this sense, we highlight the importance of investing in creativity, especially in the field of mathematics, as a way to advance in the production of knowledge and technologies and in the creation of new forms of social organization that allow a sustainable development and quality of life for all. Mathematical creativity is a relatively new field of research and has attracted more people each year. In this article, we present a brief history of the genesis and development of research on this topic. We hope that this article will contribute to the academic community in order to offer an insight into this field. |
id |
UCS-4_6c7fe390a9ecd3126ae1ee0073e8dfac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3045 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematical creativity: some historical elements in the constitution of the field of research and pedagogical interventionCreatividad en Matemáticas: algunos elementos históricos en la constitución del campo de investigación e intervención pedagógicaCriatividade em Matemática: alguns elementos históricos na constituição do campo de pesquisa e de intervenção pedagógicaEducação MatemáticaCampo de PesquisaCriatividade em MatemáticaPensamento Criativo em MatemáticaMathematics EducationFields of ResearchMathematical CreativityCreative Thinking in MathematicsEducación MatemáticaCampo de InvestigaciónCreatividad en MatemáticasPensamiento Creativo en MatemáticasTechnological advancement is proceeding at an admirable speed and, therefore, new problems arise and need to be answered. In this sense, we highlight the importance of investing in creativity, especially in the field of mathematics, as a way to advance in the production of knowledge and technologies and in the creation of new forms of social organization that allow a sustainable development and quality of life for all. Mathematical creativity is a relatively new field of research and has attracted more people each year. In this article, we present a brief history of the genesis and development of research on this topic. We hope that this article will contribute to the academic community in order to offer an insight into this field.El avance tecnológico se desarrolla a una velocidad admirable y, con ello, surgen nuevos problemas que necesitan ser resueltos. En este sentido, destacamos la importancia de invertir en la creatividad, especialmente en el campo de las matemáticas, como una forma de avanzar en la producción de conocimiento y tecnologías y en la creación de nuevas formas de organización social que permitan el desarrollo sostenible y la calidad de vida para todos. La creatividad en matemáticas es un campo de investigación relativamente nuevo y ha atraído a más personas cada año. En este artículo presentamos una breve historia de la génesis y desarrollo de la investigación sobre este tema. Esperamos que este artículo contribuya a la comunidad académica para ofrecer una visión de dicho campo de estudio.O avanço tecnológico corre em velocidade admirável e, com isso, surgem novos problemas que precisam ser respondidos. Nesse sentido, destacamos a importância do investimento em criatividade, em especial no campo da matemática, como forma de avançar na produção de conhecimentos e de tecnologias e na criação de novas formas de organização social que permitam o desenvolvimento sustentável e a qualidade de vida para todos. A criatividade em matemática é um campo de pesquisa relativamente novo e tem conquistado maior número de interessados a cada ano. Neste artigo, apresentamos um breve histórico sobre a gênese e o desenvolvimento da pesquisa acerca dessa temática. Esperamos que este artigo contribua para a comunidade acadêmica no sentido de oferecer uma visão sobre tal campo de estudo.Editora Cruzeiro do Sul2021-08-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/304510.26843/rencima.v12n5a20Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 5 (2021): ago.; 1-242179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3045/1607https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessGontijo, Cleyton HérculesFonseca, Mateus GianniCarvalho, Alexandre TolentinoBezerra, Wescley Well Vicente2023-04-21T23:35:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3045Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-21T23:35:02Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematical creativity: some historical elements in the constitution of the field of research and pedagogical intervention Creatividad en Matemáticas: algunos elementos históricos en la constitución del campo de investigación e intervención pedagógica Criatividade em Matemática: alguns elementos históricos na constituição do campo de pesquisa e de intervenção pedagógica |
title |
Mathematical creativity: some historical elements in the constitution of the field of research and pedagogical intervention |
spellingShingle |
Mathematical creativity: some historical elements in the constitution of the field of research and pedagogical intervention Gontijo, Cleyton Hércules Educação Matemática Campo de Pesquisa Criatividade em Matemática Pensamento Criativo em Matemática Mathematics Education Fields of Research Mathematical Creativity Creative Thinking in Mathematics Educación Matemática Campo de Investigación Creatividad en Matemáticas Pensamiento Creativo en Matemáticas |
title_short |
Mathematical creativity: some historical elements in the constitution of the field of research and pedagogical intervention |
title_full |
Mathematical creativity: some historical elements in the constitution of the field of research and pedagogical intervention |
title_fullStr |
Mathematical creativity: some historical elements in the constitution of the field of research and pedagogical intervention |
title_full_unstemmed |
Mathematical creativity: some historical elements in the constitution of the field of research and pedagogical intervention |
title_sort |
Mathematical creativity: some historical elements in the constitution of the field of research and pedagogical intervention |
author |
Gontijo, Cleyton Hércules |
author_facet |
Gontijo, Cleyton Hércules Fonseca, Mateus Gianni Carvalho, Alexandre Tolentino Bezerra, Wescley Well Vicente |
author_role |
author |
author2 |
Fonseca, Mateus Gianni Carvalho, Alexandre Tolentino Bezerra, Wescley Well Vicente |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gontijo, Cleyton Hércules Fonseca, Mateus Gianni Carvalho, Alexandre Tolentino Bezerra, Wescley Well Vicente |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Campo de Pesquisa Criatividade em Matemática Pensamento Criativo em Matemática Mathematics Education Fields of Research Mathematical Creativity Creative Thinking in Mathematics Educación Matemática Campo de Investigación Creatividad en Matemáticas Pensamiento Creativo en Matemáticas |
topic |
Educação Matemática Campo de Pesquisa Criatividade em Matemática Pensamento Criativo em Matemática Mathematics Education Fields of Research Mathematical Creativity Creative Thinking in Mathematics Educación Matemática Campo de Investigación Creatividad en Matemáticas Pensamiento Creativo en Matemáticas |
description |
Technological advancement is proceeding at an admirable speed and, therefore, new problems arise and need to be answered. In this sense, we highlight the importance of investing in creativity, especially in the field of mathematics, as a way to advance in the production of knowledge and technologies and in the creation of new forms of social organization that allow a sustainable development and quality of life for all. Mathematical creativity is a relatively new field of research and has attracted more people each year. In this article, we present a brief history of the genesis and development of research on this topic. We hope that this article will contribute to the academic community in order to offer an insight into this field. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3045 10.26843/rencima.v12n5a20 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3045 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v12n5a20 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3045/1607 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 5 (2021): ago.; 1-24 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306132846542848 |