Mathematical creativity: some historical elements in the constitution of the field of research and pedagogical intervention

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gontijo, Cleyton Hércules
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Fonseca, Mateus Gianni, Carvalho, Alexandre Tolentino, Bezerra, Wescley Well Vicente
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3045
Resumo: Technological advancement is proceeding at an admirable speed and, therefore, new problems arise and need to be answered. In this sense, we highlight the importance of investing in creativity, especially in the field of mathematics, as a way to advance in the production of knowledge and technologies and in the creation of new forms of social organization that allow a sustainable development and quality of life for all. Mathematical creativity is a relatively new field of research and has attracted more people each year. In this article, we present a brief history of the genesis and development of research on this topic. We hope that this article will contribute to the academic community in order to offer an insight into this field.
id UCS-4_6c7fe390a9ecd3126ae1ee0073e8dfac
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3045
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Mathematical creativity: some historical elements in the constitution of the field of research and pedagogical interventionCreatividad en Matemáticas: algunos elementos históricos en la constitución del campo de investigación e intervención pedagógicaCriatividade em Matemática: alguns elementos históricos na constituição do campo de pesquisa e de intervenção pedagógicaEducação MatemáticaCampo de PesquisaCriatividade em MatemáticaPensamento Criativo em MatemáticaMathematics EducationFields of ResearchMathematical CreativityCreative Thinking in MathematicsEducación MatemáticaCampo de InvestigaciónCreatividad en MatemáticasPensamiento Creativo en MatemáticasTechnological advancement is proceeding at an admirable speed and, therefore, new problems arise and need to be answered. In this sense, we highlight the importance of investing in creativity, especially in the field of mathematics, as a way to advance in the production of knowledge and technologies and in the creation of new forms of social organization that allow a sustainable development and quality of life for all. Mathematical creativity is a relatively new field of research and has attracted more people each year. In this article, we present a brief history of the genesis and development of research on this topic. We hope that this article will contribute to the academic community in order to offer an insight into this field.El avance tecnológico se desarrolla a una velocidad admirable y, con ello, surgen nuevos problemas que necesitan ser resueltos. En este sentido, destacamos la importancia de invertir en la creatividad, especialmente en el campo de las matemáticas, como una forma de avanzar en la producción de conocimiento y tecnologías y en la creación de nuevas formas de organización social que permitan el desarrollo sostenible y la calidad de vida para todos. La creatividad en matemáticas es un campo de investigación relativamente nuevo y ha atraído a más personas cada año. En este artículo presentamos una breve historia de la génesis y desarrollo de la investigación sobre este tema. Esperamos que este artículo contribuya a la comunidad académica para ofrecer una visión de dicho campo de estudio.O avanço tecnológico corre em velocidade admirável e, com isso, surgem novos problemas que precisam ser respondidos. Nesse sentido, destacamos a importância do investimento em criatividade, em especial no campo da matemática, como forma de avançar na produção de conhecimentos e de tecnologias e na criação de novas formas de organização social que permitam o desenvolvimento sustentável e a qualidade de vida para todos. A criatividade em matemática é um campo de pesquisa relativamente novo e tem conquistado maior número de interessados a cada ano. Neste artigo, apresentamos um breve histórico sobre a gênese e o desenvolvimento da pesquisa acerca dessa temática. Esperamos que este artigo contribua para a comunidade acadêmica no sentido de oferecer uma visão sobre tal campo de estudo.Editora Cruzeiro do Sul2021-08-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/304510.26843/rencima.v12n5a20Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 5 (2021): ago.; 1-242179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3045/1607https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessGontijo, Cleyton HérculesFonseca, Mateus GianniCarvalho, Alexandre TolentinoBezerra, Wescley Well Vicente2023-04-21T23:35:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3045Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-21T23:35:02Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematical creativity: some historical elements in the constitution of the field of research and pedagogical intervention
Creatividad en Matemáticas: algunos elementos históricos en la constitución del campo de investigación e intervención pedagógica
Criatividade em Matemática: alguns elementos históricos na constituição do campo de pesquisa e de intervenção pedagógica
title Mathematical creativity: some historical elements in the constitution of the field of research and pedagogical intervention
spellingShingle Mathematical creativity: some historical elements in the constitution of the field of research and pedagogical intervention
Gontijo, Cleyton Hércules
Educação Matemática
Campo de Pesquisa
Criatividade em Matemática
Pensamento Criativo em Matemática
Mathematics Education
Fields of Research
Mathematical Creativity
Creative Thinking in Mathematics
Educación Matemática
Campo de Investigación
Creatividad en Matemáticas
Pensamiento Creativo en Matemáticas
title_short Mathematical creativity: some historical elements in the constitution of the field of research and pedagogical intervention
title_full Mathematical creativity: some historical elements in the constitution of the field of research and pedagogical intervention
title_fullStr Mathematical creativity: some historical elements in the constitution of the field of research and pedagogical intervention
title_full_unstemmed Mathematical creativity: some historical elements in the constitution of the field of research and pedagogical intervention
title_sort Mathematical creativity: some historical elements in the constitution of the field of research and pedagogical intervention
author Gontijo, Cleyton Hércules
author_facet Gontijo, Cleyton Hércules
Fonseca, Mateus Gianni
Carvalho, Alexandre Tolentino
Bezerra, Wescley Well Vicente
author_role author
author2 Fonseca, Mateus Gianni
Carvalho, Alexandre Tolentino
Bezerra, Wescley Well Vicente
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gontijo, Cleyton Hércules
Fonseca, Mateus Gianni
Carvalho, Alexandre Tolentino
Bezerra, Wescley Well Vicente
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Campo de Pesquisa
Criatividade em Matemática
Pensamento Criativo em Matemática
Mathematics Education
Fields of Research
Mathematical Creativity
Creative Thinking in Mathematics
Educación Matemática
Campo de Investigación
Creatividad en Matemáticas
Pensamiento Creativo en Matemáticas
topic Educação Matemática
Campo de Pesquisa
Criatividade em Matemática
Pensamento Criativo em Matemática
Mathematics Education
Fields of Research
Mathematical Creativity
Creative Thinking in Mathematics
Educación Matemática
Campo de Investigación
Creatividad en Matemáticas
Pensamiento Creativo en Matemáticas
description Technological advancement is proceeding at an admirable speed and, therefore, new problems arise and need to be answered. In this sense, we highlight the importance of investing in creativity, especially in the field of mathematics, as a way to advance in the production of knowledge and technologies and in the creation of new forms of social organization that allow a sustainable development and quality of life for all. Mathematical creativity is a relatively new field of research and has attracted more people each year. In this article, we present a brief history of the genesis and development of research on this topic. We hope that this article will contribute to the academic community in order to offer an insight into this field.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3045
10.26843/rencima.v12n5a20
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3045
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n5a20
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3045/1607
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 5 (2021): ago.; 1-24
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306132846542848