Pesticides in focus: study on the contributions of a paradidatic for the Teaching of Chemistry and/or Biology in Mato Grosso, based on teaching reflections

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Núbia Duarte da
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Ribeiro, Marcel Thiago Damasceno
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4518
Resumo: Pesticides are present in the daily lives of most students in the state of Mato Grosso and become a relevant topic to articulate with concepts of Chemistry and Biology. In this environment, considering the importance of contextualization and interdisciplinarity for the teaching of Sciences, the objective of this research was to investigate the contributions of the paradidactic Pesticides in focus, as a pedagogical tool for the Teaching of Chemistry and/or Biology in a state public school belonging to to the municipality of Campo Verde-MT. In this sense, the methodology in this research is based on a qualitative approach, based on case studies. It is concluded that the paradidactic material addresses a relevant socio-scientific topic and presents itself as a useful and viable teaching material, especially when they informed that they would use it in planning their classes.
id UCS-4_791341edf4136bca9d1063893e57cc45
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4518
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Pesticides in focus: study on the contributions of a paradidatic for the Teaching of Chemistry and/or Biology in Mato Grosso, based on teaching reflectionsPlaguicidas en foco: estudio sobre las contribuciones de un paradiádico para la Enseñanza de la Química y/o Biología en Mato Grosso, a partir de reflexiones docentesAgrotóxicos em foco: estudo sobre as contribuições de um paradidático para o Ensino de Química e/ou Biologia em Mato Grosso a partir de reflexões docentesAgrotóxicosEnsino de QuímicaEnsino de BiologiaParadidáticoPesticidesChemistry TeachingTeaching BiologyParadidacticPlaguicidasEnseñanza de la QuímicaEnseñanza de la BiologíaParadiácticoPesticides are present in the daily lives of most students in the state of Mato Grosso and become a relevant topic to articulate with concepts of Chemistry and Biology. In this environment, considering the importance of contextualization and interdisciplinarity for the teaching of Sciences, the objective of this research was to investigate the contributions of the paradidactic Pesticides in focus, as a pedagogical tool for the Teaching of Chemistry and/or Biology in a state public school belonging to to the municipality of Campo Verde-MT. In this sense, the methodology in this research is based on a qualitative approach, based on case studies. It is concluded that the paradidactic material addresses a relevant socio-scientific topic and presents itself as a useful and viable teaching material, especially when they informed that they would use it in planning their classes.Los pesticidas están presentes en el cotidiano de la mayoría de los estudiantes del estado de Mato Grosso y se convierten en un tema relevante para articular con conceptos de Química y Biología. En este entorno, considerando la importancia de la contextualización y la interdisciplinariedad para la enseñanza de las Ciencias, el objetivo de esta investigación fue investigar los aportes de la paradidáctica Plaguicidas en foco, como herramienta pedagógica para la Enseñanza de la Química y/o Biología en un estado escuela pública perteneciente al municipio de Campo Verde-MT. En este sentido, la metodología en esta investigación se basa en un enfoque cualitativo, basado en estudios de caso. Se concluye que el material paradidáctico aborda un tema sociocientífico relevante y se presenta como un material didáctico útil y viable, especialmente cuando informaron que lo utilizarían en la planificación de sus clases.Os agrotóxicos estão presentes no cotidiano de boa parte dos estudantes do estado de Mato Grosso e se torna um tema relevante para se articular com conceitos de Química e Biologia. Nesse ambiente, considerando a importância da contextualização e da interdisciplinaridade para o ensino das Ciências, o objetivo desta pesquisa foi investigar quais as contribuições do paradidático Agrotóxicos em foco, como ferramenta pedagógica para o Ensino de Química e/ou Biologia em uma escola pública estadual pertencente ao município de Campo Verde-MT. Nesse sentido, a metodologia nessa pesquisa se pauta na abordagem qualitativa, baseada no estudo de caso. Conclui-se que o paradidático aborda um tema sociocientífico de relevância e se apresenta como um material didático útil e viável, em especial, quando informaram que o utilizariam no planejamento de suas aulas.Editora Cruzeiro do Sul2024-01-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/451810.26843/rencima.v15n1a04Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 15 n. 1 (2024): jan./mar.; 1-282179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4518/2148https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Núbia Duarte daRibeiro, Marcel Thiago Damasceno2024-04-12T19:10:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4518Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-04-12T19:10:07Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Pesticides in focus: study on the contributions of a paradidatic for the Teaching of Chemistry and/or Biology in Mato Grosso, based on teaching reflections
Plaguicidas en foco: estudio sobre las contribuciones de un paradiádico para la Enseñanza de la Química y/o Biología en Mato Grosso, a partir de reflexiones docentes
Agrotóxicos em foco: estudo sobre as contribuições de um paradidático para o Ensino de Química e/ou Biologia em Mato Grosso a partir de reflexões docentes
title Pesticides in focus: study on the contributions of a paradidatic for the Teaching of Chemistry and/or Biology in Mato Grosso, based on teaching reflections
spellingShingle Pesticides in focus: study on the contributions of a paradidatic for the Teaching of Chemistry and/or Biology in Mato Grosso, based on teaching reflections
Cruz, Núbia Duarte da
Agrotóxicos
Ensino de Química
Ensino de Biologia
Paradidático
Pesticides
Chemistry Teaching
Teaching Biology
Paradidactic
Plaguicidas
Enseñanza de la Química
Enseñanza de la Biología
Paradiáctico
title_short Pesticides in focus: study on the contributions of a paradidatic for the Teaching of Chemistry and/or Biology in Mato Grosso, based on teaching reflections
title_full Pesticides in focus: study on the contributions of a paradidatic for the Teaching of Chemistry and/or Biology in Mato Grosso, based on teaching reflections
title_fullStr Pesticides in focus: study on the contributions of a paradidatic for the Teaching of Chemistry and/or Biology in Mato Grosso, based on teaching reflections
title_full_unstemmed Pesticides in focus: study on the contributions of a paradidatic for the Teaching of Chemistry and/or Biology in Mato Grosso, based on teaching reflections
title_sort Pesticides in focus: study on the contributions of a paradidatic for the Teaching of Chemistry and/or Biology in Mato Grosso, based on teaching reflections
author Cruz, Núbia Duarte da
author_facet Cruz, Núbia Duarte da
Ribeiro, Marcel Thiago Damasceno
author_role author
author2 Ribeiro, Marcel Thiago Damasceno
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Núbia Duarte da
Ribeiro, Marcel Thiago Damasceno
dc.subject.por.fl_str_mv Agrotóxicos
Ensino de Química
Ensino de Biologia
Paradidático
Pesticides
Chemistry Teaching
Teaching Biology
Paradidactic
Plaguicidas
Enseñanza de la Química
Enseñanza de la Biología
Paradiáctico
topic Agrotóxicos
Ensino de Química
Ensino de Biologia
Paradidático
Pesticides
Chemistry Teaching
Teaching Biology
Paradidactic
Plaguicidas
Enseñanza de la Química
Enseñanza de la Biología
Paradiáctico
description Pesticides are present in the daily lives of most students in the state of Mato Grosso and become a relevant topic to articulate with concepts of Chemistry and Biology. In this environment, considering the importance of contextualization and interdisciplinarity for the teaching of Sciences, the objective of this research was to investigate the contributions of the paradidactic Pesticides in focus, as a pedagogical tool for the Teaching of Chemistry and/or Biology in a state public school belonging to to the municipality of Campo Verde-MT. In this sense, the methodology in this research is based on a qualitative approach, based on case studies. It is concluded that the paradidactic material addresses a relevant socio-scientific topic and presents itself as a useful and viable teaching material, especially when they informed that they would use it in planning their classes.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4518
10.26843/rencima.v15n1a04
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4518
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v15n1a04
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4518/2148
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 15 n. 1 (2024): jan./mar.; 1-28
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306128666918912