Pesticides in focus: study on the contributions of a paradidatic for the Teaching of Chemistry and/or Biology in Mato Grosso, based on teaching reflections
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4518 |
Resumo: | Pesticides are present in the daily lives of most students in the state of Mato Grosso and become a relevant topic to articulate with concepts of Chemistry and Biology. In this environment, considering the importance of contextualization and interdisciplinarity for the teaching of Sciences, the objective of this research was to investigate the contributions of the paradidactic Pesticides in focus, as a pedagogical tool for the Teaching of Chemistry and/or Biology in a state public school belonging to to the municipality of Campo Verde-MT. In this sense, the methodology in this research is based on a qualitative approach, based on case studies. It is concluded that the paradidactic material addresses a relevant socio-scientific topic and presents itself as a useful and viable teaching material, especially when they informed that they would use it in planning their classes. |
id |
UCS-4_791341edf4136bca9d1063893e57cc45 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4518 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Pesticides in focus: study on the contributions of a paradidatic for the Teaching of Chemistry and/or Biology in Mato Grosso, based on teaching reflectionsPlaguicidas en foco: estudio sobre las contribuciones de un paradiádico para la Enseñanza de la Química y/o Biología en Mato Grosso, a partir de reflexiones docentesAgrotóxicos em foco: estudo sobre as contribuições de um paradidático para o Ensino de Química e/ou Biologia em Mato Grosso a partir de reflexões docentesAgrotóxicosEnsino de QuímicaEnsino de BiologiaParadidáticoPesticidesChemistry TeachingTeaching BiologyParadidacticPlaguicidasEnseñanza de la QuímicaEnseñanza de la BiologíaParadiácticoPesticides are present in the daily lives of most students in the state of Mato Grosso and become a relevant topic to articulate with concepts of Chemistry and Biology. In this environment, considering the importance of contextualization and interdisciplinarity for the teaching of Sciences, the objective of this research was to investigate the contributions of the paradidactic Pesticides in focus, as a pedagogical tool for the Teaching of Chemistry and/or Biology in a state public school belonging to to the municipality of Campo Verde-MT. In this sense, the methodology in this research is based on a qualitative approach, based on case studies. It is concluded that the paradidactic material addresses a relevant socio-scientific topic and presents itself as a useful and viable teaching material, especially when they informed that they would use it in planning their classes.Los pesticidas están presentes en el cotidiano de la mayoría de los estudiantes del estado de Mato Grosso y se convierten en un tema relevante para articular con conceptos de Química y Biología. En este entorno, considerando la importancia de la contextualización y la interdisciplinariedad para la enseñanza de las Ciencias, el objetivo de esta investigación fue investigar los aportes de la paradidáctica Plaguicidas en foco, como herramienta pedagógica para la Enseñanza de la Química y/o Biología en un estado escuela pública perteneciente al municipio de Campo Verde-MT. En este sentido, la metodología en esta investigación se basa en un enfoque cualitativo, basado en estudios de caso. Se concluye que el material paradidáctico aborda un tema sociocientífico relevante y se presenta como un material didáctico útil y viable, especialmente cuando informaron que lo utilizarían en la planificación de sus clases.Os agrotóxicos estão presentes no cotidiano de boa parte dos estudantes do estado de Mato Grosso e se torna um tema relevante para se articular com conceitos de Química e Biologia. Nesse ambiente, considerando a importância da contextualização e da interdisciplinaridade para o ensino das Ciências, o objetivo desta pesquisa foi investigar quais as contribuições do paradidático Agrotóxicos em foco, como ferramenta pedagógica para o Ensino de Química e/ou Biologia em uma escola pública estadual pertencente ao município de Campo Verde-MT. Nesse sentido, a metodologia nessa pesquisa se pauta na abordagem qualitativa, baseada no estudo de caso. Conclui-se que o paradidático aborda um tema sociocientífico de relevância e se apresenta como um material didático útil e viável, em especial, quando informaram que o utilizariam no planejamento de suas aulas.Editora Cruzeiro do Sul2024-01-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/451810.26843/rencima.v15n1a04Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 15 n. 1 (2024): jan./mar.; 1-282179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4518/2148https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Núbia Duarte daRibeiro, Marcel Thiago Damasceno2024-04-12T19:10:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4518Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-04-12T19:10:07Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pesticides in focus: study on the contributions of a paradidatic for the Teaching of Chemistry and/or Biology in Mato Grosso, based on teaching reflections Plaguicidas en foco: estudio sobre las contribuciones de un paradiádico para la Enseñanza de la Química y/o Biología en Mato Grosso, a partir de reflexiones docentes Agrotóxicos em foco: estudo sobre as contribuições de um paradidático para o Ensino de Química e/ou Biologia em Mato Grosso a partir de reflexões docentes |
title |
Pesticides in focus: study on the contributions of a paradidatic for the Teaching of Chemistry and/or Biology in Mato Grosso, based on teaching reflections |
spellingShingle |
Pesticides in focus: study on the contributions of a paradidatic for the Teaching of Chemistry and/or Biology in Mato Grosso, based on teaching reflections Cruz, Núbia Duarte da Agrotóxicos Ensino de Química Ensino de Biologia Paradidático Pesticides Chemistry Teaching Teaching Biology Paradidactic Plaguicidas Enseñanza de la Química Enseñanza de la Biología Paradiáctico |
title_short |
Pesticides in focus: study on the contributions of a paradidatic for the Teaching of Chemistry and/or Biology in Mato Grosso, based on teaching reflections |
title_full |
Pesticides in focus: study on the contributions of a paradidatic for the Teaching of Chemistry and/or Biology in Mato Grosso, based on teaching reflections |
title_fullStr |
Pesticides in focus: study on the contributions of a paradidatic for the Teaching of Chemistry and/or Biology in Mato Grosso, based on teaching reflections |
title_full_unstemmed |
Pesticides in focus: study on the contributions of a paradidatic for the Teaching of Chemistry and/or Biology in Mato Grosso, based on teaching reflections |
title_sort |
Pesticides in focus: study on the contributions of a paradidatic for the Teaching of Chemistry and/or Biology in Mato Grosso, based on teaching reflections |
author |
Cruz, Núbia Duarte da |
author_facet |
Cruz, Núbia Duarte da Ribeiro, Marcel Thiago Damasceno |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro, Marcel Thiago Damasceno |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz, Núbia Duarte da Ribeiro, Marcel Thiago Damasceno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Agrotóxicos Ensino de Química Ensino de Biologia Paradidático Pesticides Chemistry Teaching Teaching Biology Paradidactic Plaguicidas Enseñanza de la Química Enseñanza de la Biología Paradiáctico |
topic |
Agrotóxicos Ensino de Química Ensino de Biologia Paradidático Pesticides Chemistry Teaching Teaching Biology Paradidactic Plaguicidas Enseñanza de la Química Enseñanza de la Biología Paradiáctico |
description |
Pesticides are present in the daily lives of most students in the state of Mato Grosso and become a relevant topic to articulate with concepts of Chemistry and Biology. In this environment, considering the importance of contextualization and interdisciplinarity for the teaching of Sciences, the objective of this research was to investigate the contributions of the paradidactic Pesticides in focus, as a pedagogical tool for the Teaching of Chemistry and/or Biology in a state public school belonging to to the municipality of Campo Verde-MT. In this sense, the methodology in this research is based on a qualitative approach, based on case studies. It is concluded that the paradidactic material addresses a relevant socio-scientific topic and presents itself as a useful and viable teaching material, especially when they informed that they would use it in planning their classes. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4518 10.26843/rencima.v15n1a04 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4518 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v15n1a04 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4518/2148 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 15 n. 1 (2024): jan./mar.; 1-28 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306128666918912 |