Illustrative features of visual representations of water resources in Biology textbooks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2902 |
Resumo: | Visual representations are ubiquitous in today's science books and in recent years have become an object of criticism and evaluation. Thus, this article aimed to evaluate the visual representations on water resources presented in all collections of Biology Textbooks suggested by the National Program of Books and Teaching Materials of 2018 in High School. The results found indicate that the works analyzed presented visual representations, in the great majority, adequate. The limiting factor was the degree to which the images related to the information contained in the text, as they did not mention or partially mention the images to the chapter. |
id |
UCS-4_827b762a809c455dc219bf3a131fef90 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2902 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Illustrative features of visual representations of water resources in Biology textbooksCaracterísticas ilustrativas de las representaciones visuales de los recursos hídricos en los libros de texto de BiologíaCaracterísticas ilustrativas das representações visuais de recursos hídricos em livros didáticos de BiologiaTeoria Cognitiva de Aprendizagem MultimídiaLivro de CiênciasRecursos HídricosCognitive Theory of Multimedia LearningScience BookWater ResourcesTeoría cognitiva del Aprendizaje MultimediaLibro de CienciasRecursos HídricosVisual representations are ubiquitous in today's science books and in recent years have become an object of criticism and evaluation. Thus, this article aimed to evaluate the visual representations on water resources presented in all collections of Biology Textbooks suggested by the National Program of Books and Teaching Materials of 2018 in High School. The results found indicate that the works analyzed presented visual representations, in the great majority, adequate. The limiting factor was the degree to which the images related to the information contained in the text, as they did not mention or partially mention the images to the chapter.Las representaciones visuales son omnipresentes en los libros de texto de ciencias hoy en día y, en los últimos años, se han convertido en objeto de crítica y evaluación. De esta manera, este artículo tuvo como objetivo evaluar las representaciones visuales sobre los recursos hídricos que se presentan en todas las colecciones de Libros de Texto de Biología sugeridas por el Programa Nacional de Libros y Textos de Bachillerato 2018. Los libros fueron analizados según la propuesta de Gkitzia y colaboradores, que analizaron en detalle las representaciones visuales en los libros de texto. Los resultados encontrados indican que las obras analizadas presentan representaciones visuales, en su gran mayoría, adecuadas. El factor limitante fue el grado de relación de las imágenes con la información contenida en el texto, ya que no mencionaron o mencionaron parcialmente las imágenes al capítulo.As representações visuais são onipresentes nos livros de ciências da atualidade e, nos últimos anos, se tornaram um objeto de crítica e avaliação. Desta forma, este artigo teve por objetivo avaliar as representações visuais sobre recursos hídricos apresentadas em todas as coleções de Livros Didáticos de Biologia sugeridas pelo Programa Nacional do Livro e do Material Didático de 2018, do Ensino Médio. Os livros foram analisados segundo proposta por Gkitzia e colaboradores que analisaram detalhadamente as representações visuais em livros didáticos. Os resultados encontrados indicam que as obras analisadas apresentaram representações visuais, na grande maioria, adequadas. O fator limitante foi o grau de relação das imagens com as informações contidas no texto, pois não mencionavam ou mencionavam parcialmente as imagens ao capítulo.Editora Cruzeiro do Sul2021-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/290210.26843/rencima.v12n3a30Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 3 (2021): abr./jun.; 1-162179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2902/1647https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2902/1566https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMenezes, João Paulo Cunha2023-04-21T22:25:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2902Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-21T22:25:01Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Illustrative features of visual representations of water resources in Biology textbooks Características ilustrativas de las representaciones visuales de los recursos hídricos en los libros de texto de Biología Características ilustrativas das representações visuais de recursos hídricos em livros didáticos de Biologia |
title |
Illustrative features of visual representations of water resources in Biology textbooks |
spellingShingle |
Illustrative features of visual representations of water resources in Biology textbooks Menezes, João Paulo Cunha Teoria Cognitiva de Aprendizagem Multimídia Livro de Ciências Recursos Hídricos Cognitive Theory of Multimedia Learning Science Book Water Resources Teoría cognitiva del Aprendizaje Multimedia Libro de Ciencias Recursos Hídricos |
title_short |
Illustrative features of visual representations of water resources in Biology textbooks |
title_full |
Illustrative features of visual representations of water resources in Biology textbooks |
title_fullStr |
Illustrative features of visual representations of water resources in Biology textbooks |
title_full_unstemmed |
Illustrative features of visual representations of water resources in Biology textbooks |
title_sort |
Illustrative features of visual representations of water resources in Biology textbooks |
author |
Menezes, João Paulo Cunha |
author_facet |
Menezes, João Paulo Cunha |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Menezes, João Paulo Cunha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teoria Cognitiva de Aprendizagem Multimídia Livro de Ciências Recursos Hídricos Cognitive Theory of Multimedia Learning Science Book Water Resources Teoría cognitiva del Aprendizaje Multimedia Libro de Ciencias Recursos Hídricos |
topic |
Teoria Cognitiva de Aprendizagem Multimídia Livro de Ciências Recursos Hídricos Cognitive Theory of Multimedia Learning Science Book Water Resources Teoría cognitiva del Aprendizaje Multimedia Libro de Ciencias Recursos Hídricos |
description |
Visual representations are ubiquitous in today's science books and in recent years have become an object of criticism and evaluation. Thus, this article aimed to evaluate the visual representations on water resources presented in all collections of Biology Textbooks suggested by the National Program of Books and Teaching Materials of 2018 in High School. The results found indicate that the works analyzed presented visual representations, in the great majority, adequate. The limiting factor was the degree to which the images related to the information contained in the text, as they did not mention or partially mention the images to the chapter. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2902 10.26843/rencima.v12n3a30 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2902 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v12n3a30 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2902/1647 https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2902/1566 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 3 (2021): abr./jun.; 1-16 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306132305477632 |