Illustrative features of visual representations of water resources in Biology textbooks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menezes, João Paulo Cunha
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2902
Resumo: Visual representations are ubiquitous in today's science books and in recent years have become an object of criticism and evaluation. Thus, this article aimed to evaluate the visual representations on water resources presented in all collections of Biology Textbooks suggested by the National Program of Books and Teaching Materials of 2018 in High School. The results found indicate that the works analyzed presented visual representations, in the great majority, adequate. The limiting factor was the degree to which the images related to the information contained in the text, as they did not mention or partially mention the images to the chapter.
id UCS-4_827b762a809c455dc219bf3a131fef90
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2902
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Illustrative features of visual representations of water resources in Biology textbooksCaracterísticas ilustrativas de las representaciones visuales de los recursos hídricos en los libros de texto de BiologíaCaracterísticas ilustrativas das representações visuais de recursos hídricos em livros didáticos de BiologiaTeoria Cognitiva de Aprendizagem MultimídiaLivro de CiênciasRecursos HídricosCognitive Theory of Multimedia LearningScience BookWater ResourcesTeoría cognitiva del Aprendizaje MultimediaLibro de CienciasRecursos HídricosVisual representations are ubiquitous in today's science books and in recent years have become an object of criticism and evaluation. Thus, this article aimed to evaluate the visual representations on water resources presented in all collections of Biology Textbooks suggested by the National Program of Books and Teaching Materials of 2018 in High School. The results found indicate that the works analyzed presented visual representations, in the great majority, adequate. The limiting factor was the degree to which the images related to the information contained in the text, as they did not mention or partially mention the images to the chapter.Las representaciones visuales son omnipresentes en los libros de texto de ciencias hoy en día y, en los últimos años, se han convertido en objeto de crítica y evaluación. De esta manera, este artículo tuvo como objetivo evaluar las representaciones visuales sobre los recursos hídricos que se presentan en todas las colecciones de Libros de Texto de Biología sugeridas por el Programa Nacional de Libros y Textos de Bachillerato 2018. Los libros fueron analizados según la propuesta de Gkitzia y colaboradores, que analizaron en detalle las representaciones visuales en los libros de texto. Los resultados encontrados indican que las obras analizadas presentan representaciones visuales, en su gran mayoría, adecuadas. El factor limitante fue el grado de relación de las imágenes con la información contenida en el texto, ya que no mencionaron o mencionaron parcialmente las imágenes al capítulo.As representações visuais são onipresentes nos livros de ciências da atualidade e, nos últimos anos, se tornaram um objeto de crítica e avaliação. Desta forma, este artigo teve por objetivo avaliar as representações visuais sobre recursos hídricos apresentadas em todas as coleções de Livros Didáticos de Biologia sugeridas pelo Programa Nacional do Livro e do Material Didático de 2018, do Ensino Médio. Os livros foram analisados segundo proposta por Gkitzia e colaboradores que analisaram detalhadamente as representações visuais em livros didáticos. Os resultados encontrados indicam que as obras analisadas apresentaram representações visuais, na grande maioria, adequadas. O fator limitante foi o grau de relação das imagens com as informações contidas no texto, pois não mencionavam ou mencionavam parcialmente as imagens ao capítulo.Editora Cruzeiro do Sul2021-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/290210.26843/rencima.v12n3a30Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 3 (2021): abr./jun.; 1-162179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2902/1647https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2902/1566https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMenezes, João Paulo Cunha2023-04-21T22:25:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2902Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-21T22:25:01Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Illustrative features of visual representations of water resources in Biology textbooks
Características ilustrativas de las representaciones visuales de los recursos hídricos en los libros de texto de Biología
Características ilustrativas das representações visuais de recursos hídricos em livros didáticos de Biologia
title Illustrative features of visual representations of water resources in Biology textbooks
spellingShingle Illustrative features of visual representations of water resources in Biology textbooks
Menezes, João Paulo Cunha
Teoria Cognitiva de Aprendizagem Multimídia
Livro de Ciências
Recursos Hídricos
Cognitive Theory of Multimedia Learning
Science Book
Water Resources
Teoría cognitiva del Aprendizaje Multimedia
Libro de Ciencias
Recursos Hídricos
title_short Illustrative features of visual representations of water resources in Biology textbooks
title_full Illustrative features of visual representations of water resources in Biology textbooks
title_fullStr Illustrative features of visual representations of water resources in Biology textbooks
title_full_unstemmed Illustrative features of visual representations of water resources in Biology textbooks
title_sort Illustrative features of visual representations of water resources in Biology textbooks
author Menezes, João Paulo Cunha
author_facet Menezes, João Paulo Cunha
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Menezes, João Paulo Cunha
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria Cognitiva de Aprendizagem Multimídia
Livro de Ciências
Recursos Hídricos
Cognitive Theory of Multimedia Learning
Science Book
Water Resources
Teoría cognitiva del Aprendizaje Multimedia
Libro de Ciencias
Recursos Hídricos
topic Teoria Cognitiva de Aprendizagem Multimídia
Livro de Ciências
Recursos Hídricos
Cognitive Theory of Multimedia Learning
Science Book
Water Resources
Teoría cognitiva del Aprendizaje Multimedia
Libro de Ciencias
Recursos Hídricos
description Visual representations are ubiquitous in today's science books and in recent years have become an object of criticism and evaluation. Thus, this article aimed to evaluate the visual representations on water resources presented in all collections of Biology Textbooks suggested by the National Program of Books and Teaching Materials of 2018 in High School. The results found indicate that the works analyzed presented visual representations, in the great majority, adequate. The limiting factor was the degree to which the images related to the information contained in the text, as they did not mention or partially mention the images to the chapter.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2902
10.26843/rencima.v12n3a30
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2902
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n3a30
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2902/1647
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2902/1566
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 3 (2021): abr./jun.; 1-16
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306132305477632