Chemical inscriptions in brasilian textbooks: a semiotics analysis of the representations on phases of the matter
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/51 |
Resumo: | This study draws on recent research on the central role of use the images in different formats. The study explored the images used in textbooks, to improve their generalized misuse in teaching, and to clarify the cognitive requirements for their comprehension. In this study we will show some examples of such incidence, justifying the need of the critical integration of images in science education. |
id |
UCS-4_8931f88970c97aa318f3485c88630931 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/51 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Chemical inscriptions in brasilian textbooks: a semiotics analysis of the representations on phases of the matterInscrições químicas em livros didáticos de Química: uma analise semiotica das representações sobre fases da matériaInscriçõesLivros DidáticosSemióticainscriptionstext bookssemioticsThis study draws on recent research on the central role of use the images in different formats. The study explored the images used in textbooks, to improve their generalized misuse in teaching, and to clarify the cognitive requirements for their comprehension. In this study we will show some examples of such incidence, justifying the need of the critical integration of images in science education.Este estudo apresenta uma pesquisa sobre o papel central em relação ao uso das imagens em diferentes aspectos nos livros didáticos, tendo como objetivo analisar e explorar os diferentes aspectos utilizados pelos autores de livros didáticos ao usarem imagens e/ou inscrições como forma de representação de fenômenos ou entes químicos. Neste estudo apresentamos exemplos de como algumas imagens são utilizadas no estudo da estrutura da matéria justificando a necessidade de uma reflexão crítica sobre o uso de inscrições no ensino de ciências.Editora Cruzeiro do Sul2012-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/5110.26843/rencima.v2i1.51Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 2 n. 1 (2011): jan./jun.; 69-802179-426X10.26843/rencima.v2i1reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/51/38https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Joeliton ChagasMota, José Marcelo VasconcelosWartha, Edson José2023-04-20T20:07:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/51Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T20:07:01Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Chemical inscriptions in brasilian textbooks: a semiotics analysis of the representations on phases of the matter Inscrições químicas em livros didáticos de Química: uma analise semiotica das representações sobre fases da matéria |
title |
Chemical inscriptions in brasilian textbooks: a semiotics analysis of the representations on phases of the matter |
spellingShingle |
Chemical inscriptions in brasilian textbooks: a semiotics analysis of the representations on phases of the matter Silva, Joeliton Chagas Inscrições Livros Didáticos Semiótica inscriptions text books semiotics |
title_short |
Chemical inscriptions in brasilian textbooks: a semiotics analysis of the representations on phases of the matter |
title_full |
Chemical inscriptions in brasilian textbooks: a semiotics analysis of the representations on phases of the matter |
title_fullStr |
Chemical inscriptions in brasilian textbooks: a semiotics analysis of the representations on phases of the matter |
title_full_unstemmed |
Chemical inscriptions in brasilian textbooks: a semiotics analysis of the representations on phases of the matter |
title_sort |
Chemical inscriptions in brasilian textbooks: a semiotics analysis of the representations on phases of the matter |
author |
Silva, Joeliton Chagas |
author_facet |
Silva, Joeliton Chagas Mota, José Marcelo Vasconcelos Wartha, Edson José |
author_role |
author |
author2 |
Mota, José Marcelo Vasconcelos Wartha, Edson José |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Joeliton Chagas Mota, José Marcelo Vasconcelos Wartha, Edson José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inscrições Livros Didáticos Semiótica inscriptions text books semiotics |
topic |
Inscrições Livros Didáticos Semiótica inscriptions text books semiotics |
description |
This study draws on recent research on the central role of use the images in different formats. The study explored the images used in textbooks, to improve their generalized misuse in teaching, and to clarify the cognitive requirements for their comprehension. In this study we will show some examples of such incidence, justifying the need of the critical integration of images in science education. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/51 10.26843/rencima.v2i1.51 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/51 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v2i1.51 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/51/38 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 2 n. 1 (2011): jan./jun.; 69-80 2179-426X 10.26843/rencima.v2i1 reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306128732979200 |