Chemical inscriptions in brasilian textbooks: a semiotics analysis of the representations on phases of the matter

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Joeliton Chagas
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Mota, José Marcelo Vasconcelos, Wartha, Edson José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/51
Resumo: This study draws on recent research on the central role of use the images in different formats. The study explored the images used in textbooks, to improve their generalized misuse in teaching, and to clarify the cognitive requirements for their comprehension. In this study we will show some examples of such incidence, justifying the need of the critical integration of images in science education.
id UCS-4_8931f88970c97aa318f3485c88630931
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/51
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Chemical inscriptions in brasilian textbooks: a semiotics analysis of the representations on phases of the matterInscrições químicas em livros didáticos de Química: uma analise semiotica das representações sobre fases da matériaInscriçõesLivros DidáticosSemióticainscriptionstext bookssemioticsThis study draws on recent research on the central role of use the images in different formats. The study explored the images used in textbooks, to improve their generalized misuse in teaching, and to clarify the cognitive requirements for their comprehension. In this study we will show some examples of such incidence, justifying the need of the critical integration of images in science education.Este estudo apresenta uma pesquisa sobre o papel central em relação ao uso das imagens em diferentes aspectos nos livros didáticos, tendo como objetivo analisar e explorar os diferentes aspectos utilizados pelos autores de livros didáticos ao usarem imagens e/ou inscrições como forma de representação de fenômenos ou entes químicos. Neste estudo apresentamos exemplos de como algumas imagens são utilizadas no estudo da estrutura da matéria justificando a necessidade de uma reflexão crítica sobre o uso de inscrições no ensino de ciências.Editora Cruzeiro do Sul2012-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/5110.26843/rencima.v2i1.51Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 2 n. 1 (2011): jan./jun.; 69-802179-426X10.26843/rencima.v2i1reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/51/38https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Joeliton ChagasMota, José Marcelo VasconcelosWartha, Edson José2023-04-20T20:07:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/51Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T20:07:01Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Chemical inscriptions in brasilian textbooks: a semiotics analysis of the representations on phases of the matter
Inscrições químicas em livros didáticos de Química: uma analise semiotica das representações sobre fases da matéria
title Chemical inscriptions in brasilian textbooks: a semiotics analysis of the representations on phases of the matter
spellingShingle Chemical inscriptions in brasilian textbooks: a semiotics analysis of the representations on phases of the matter
Silva, Joeliton Chagas
Inscrições
Livros Didáticos
Semiótica
inscriptions
text books
semiotics
title_short Chemical inscriptions in brasilian textbooks: a semiotics analysis of the representations on phases of the matter
title_full Chemical inscriptions in brasilian textbooks: a semiotics analysis of the representations on phases of the matter
title_fullStr Chemical inscriptions in brasilian textbooks: a semiotics analysis of the representations on phases of the matter
title_full_unstemmed Chemical inscriptions in brasilian textbooks: a semiotics analysis of the representations on phases of the matter
title_sort Chemical inscriptions in brasilian textbooks: a semiotics analysis of the representations on phases of the matter
author Silva, Joeliton Chagas
author_facet Silva, Joeliton Chagas
Mota, José Marcelo Vasconcelos
Wartha, Edson José
author_role author
author2 Mota, José Marcelo Vasconcelos
Wartha, Edson José
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Joeliton Chagas
Mota, José Marcelo Vasconcelos
Wartha, Edson José
dc.subject.por.fl_str_mv Inscrições
Livros Didáticos
Semiótica
inscriptions
text books
semiotics
topic Inscrições
Livros Didáticos
Semiótica
inscriptions
text books
semiotics
description This study draws on recent research on the central role of use the images in different formats. The study explored the images used in textbooks, to improve their generalized misuse in teaching, and to clarify the cognitive requirements for their comprehension. In this study we will show some examples of such incidence, justifying the need of the critical integration of images in science education.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/51
10.26843/rencima.v2i1.51
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/51
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v2i1.51
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/51/38
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 2 n. 1 (2011): jan./jun.; 69-80
2179-426X
10.26843/rencima.v2i1
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306128732979200