The collaborative group as a favorable space for the redefinition of the views of teachers from the Early Years about scientific literacy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3171 |
Resumo: | We present here a study of the evolution of the conceptions of a collaborative group composed of six teachers from the municipal network in the region of Sorocaba / SP, all with a degree in Pedagogy. The objective of the researchers with the group is to face the difficulties in the implementation of Scientific Literacy (AC) in the initial years. An analysis was based on the statements of the teachers in three instruments that aimed to identify the group's conceptions in two analytical dimensions: the Science vision and the CA indicators. The results showed that the collaborative group fostered the problematization of views and a reflection on pedagogical practice. Consider that the results obtained so far indicate that with more time, collaborative work can produce more important effects on the evolution of teachers' conceptions. |
id |
UCS-4_95c74ec01f1d9db3b6f5095625082885 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3171 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
The collaborative group as a favorable space for the redefinition of the views of teachers from the Early Years about scientific literacyEl grupo colaborativo como espacio propicio para la redefinición de las visiones de los docentes desde los Primeros Años sobre la alfabetización científicaO grupo colaborativo como espaço favorável para a ressignificação de visões de professoras dos Anos Iniciais sobre a alfabetização científicaGrupos ColaborativosAlfabetização CientíficaFormação ContinuadaEnsino de CiênciasCollaborative GroupsScientific LiteracyContinuing EducationScience TeachingGrupos ColaborativosAlfabetización CientíficaEducación ContinuaEnseñanza de la CienciaWe present here a study of the evolution of the conceptions of a collaborative group composed of six teachers from the municipal network in the region of Sorocaba / SP, all with a degree in Pedagogy. The objective of the researchers with the group is to face the difficulties in the implementation of Scientific Literacy (AC) in the initial years. An analysis was based on the statements of the teachers in three instruments that aimed to identify the group's conceptions in two analytical dimensions: the Science vision and the CA indicators. The results showed that the collaborative group fostered the problematization of views and a reflection on pedagogical practice. Consider that the results obtained so far indicate that with more time, collaborative work can produce more important effects on the evolution of teachers' conceptions.Presentamos aquí un estudio de la evolución de las concepciones de un grupo colaborativo compuesto por seis docentes de la red municipal de la región de Sorocaba / SP, todos ellos formados en Pedagogía. El objetivo de los investigadores con el grupo es afrontar las dificultades en la implementación de la Alfabetización Científica (CA) en los años iniciales. El análisis se basó en las declaraciones de los docentes en tres instrumentos que tenían como objetivo identificar las concepciones del grupo en dos dimensiones analíticas: la visión de la ciencia y los indicadores de CA. Los resultados mostraron que el grupo colaborativo fomentó la problematización de visiones y la reflexión sobre la práctica pedagógica. Creemos que los resultados obtenidos hasta ahora indican que con más tiempo, el trabajo colaborativo puede producir efectos más importantes en la evolución de las concepciones de los docentes.Apresentamos aqui um estudo da evolução das concepções de um grupo colaborativo composto por seis professoras da rede municipal da região de Sorocaba/SP, todas com formação em Pedagogia. O objetivo dos pesquisadores com o grupo é o enfrentamento das dificuldades para a implementação da Alfabetização Científica (AC) nos anos iniciais do ensino fundamental. A análise baseou-se nas declarações das professoras em três instrumentos que visavam identificar as concepções do grupo em duas dimensões analíticas: a visão de Ciências e os indicadores da AC. Os resultados apontaram que o grupo colaborativo fomentou a problematização de visões e a reflexão sobre a prática pedagógica. Desse modo, consideramos que os resultados obtidos até este momento indicam que, se o trabalho colaborativo for desenvolvido e acompanhado em mais tempo poderá produzir efeitos mais importantes na evolução das concepções das professoras.Editora Cruzeiro do Sul2022-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/317110.26843/rencima.v13n2a12Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-202179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3171/1762https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessAmorim, Carolina Puras da RochaSantos Junior, João Batista dosLeite, Cristiana Brasilio2023-04-22T00:59:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3171Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T00:59:36Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The collaborative group as a favorable space for the redefinition of the views of teachers from the Early Years about scientific literacy El grupo colaborativo como espacio propicio para la redefinición de las visiones de los docentes desde los Primeros Años sobre la alfabetización científica O grupo colaborativo como espaço favorável para a ressignificação de visões de professoras dos Anos Iniciais sobre a alfabetização científica |
title |
The collaborative group as a favorable space for the redefinition of the views of teachers from the Early Years about scientific literacy |
spellingShingle |
The collaborative group as a favorable space for the redefinition of the views of teachers from the Early Years about scientific literacy Amorim, Carolina Puras da Rocha Grupos Colaborativos Alfabetização Científica Formação Continuada Ensino de Ciências Collaborative Groups Scientific Literacy Continuing Education Science Teaching Grupos Colaborativos Alfabetización Científica Educación Continua Enseñanza de la Ciencia |
title_short |
The collaborative group as a favorable space for the redefinition of the views of teachers from the Early Years about scientific literacy |
title_full |
The collaborative group as a favorable space for the redefinition of the views of teachers from the Early Years about scientific literacy |
title_fullStr |
The collaborative group as a favorable space for the redefinition of the views of teachers from the Early Years about scientific literacy |
title_full_unstemmed |
The collaborative group as a favorable space for the redefinition of the views of teachers from the Early Years about scientific literacy |
title_sort |
The collaborative group as a favorable space for the redefinition of the views of teachers from the Early Years about scientific literacy |
author |
Amorim, Carolina Puras da Rocha |
author_facet |
Amorim, Carolina Puras da Rocha Santos Junior, João Batista dos Leite, Cristiana Brasilio |
author_role |
author |
author2 |
Santos Junior, João Batista dos Leite, Cristiana Brasilio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amorim, Carolina Puras da Rocha Santos Junior, João Batista dos Leite, Cristiana Brasilio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Grupos Colaborativos Alfabetização Científica Formação Continuada Ensino de Ciências Collaborative Groups Scientific Literacy Continuing Education Science Teaching Grupos Colaborativos Alfabetización Científica Educación Continua Enseñanza de la Ciencia |
topic |
Grupos Colaborativos Alfabetização Científica Formação Continuada Ensino de Ciências Collaborative Groups Scientific Literacy Continuing Education Science Teaching Grupos Colaborativos Alfabetización Científica Educación Continua Enseñanza de la Ciencia |
description |
We present here a study of the evolution of the conceptions of a collaborative group composed of six teachers from the municipal network in the region of Sorocaba / SP, all with a degree in Pedagogy. The objective of the researchers with the group is to face the difficulties in the implementation of Scientific Literacy (AC) in the initial years. An analysis was based on the statements of the teachers in three instruments that aimed to identify the group's conceptions in two analytical dimensions: the Science vision and the CA indicators. The results showed that the collaborative group fostered the problematization of views and a reflection on pedagogical practice. Consider that the results obtained so far indicate that with more time, collaborative work can produce more important effects on the evolution of teachers' conceptions. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3171 10.26843/rencima.v13n2a12 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3171 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n2a12 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3171/1762 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-20 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306132946157568 |