The collaborative group as a favorable space for the redefinition of the views of teachers from the Early Years about scientific literacy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amorim, Carolina Puras da Rocha
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Santos Junior, João Batista dos, Leite, Cristiana Brasilio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3171
Resumo: We present here a study of the evolution of the conceptions of a collaborative group composed of six teachers from the municipal network in the region of Sorocaba / SP, all with a degree in Pedagogy. The objective of the researchers with the group is to face the difficulties in the implementation of Scientific Literacy (AC) in the initial years. An analysis was based on the statements of the teachers in three instruments that aimed to identify the group's conceptions in two analytical dimensions: the Science vision and the CA indicators. The results showed that the collaborative group fostered the problematization of views and a reflection on pedagogical practice. Consider that the results obtained so far indicate that with more time, collaborative work can produce more important effects on the evolution of teachers' conceptions.
id UCS-4_95c74ec01f1d9db3b6f5095625082885
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3171
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling The collaborative group as a favorable space for the redefinition of the views of teachers from the Early Years about scientific literacyEl grupo colaborativo como espacio propicio para la redefinición de las visiones de los docentes desde los Primeros Años sobre la alfabetización científicaO grupo colaborativo como espaço favorável para a ressignificação de visões de professoras dos Anos Iniciais sobre a alfabetização científicaGrupos ColaborativosAlfabetização CientíficaFormação ContinuadaEnsino de CiênciasCollaborative GroupsScientific LiteracyContinuing EducationScience TeachingGrupos ColaborativosAlfabetización CientíficaEducación ContinuaEnseñanza de la CienciaWe present here a study of the evolution of the conceptions of a collaborative group composed of six teachers from the municipal network in the region of Sorocaba / SP, all with a degree in Pedagogy. The objective of the researchers with the group is to face the difficulties in the implementation of Scientific Literacy (AC) in the initial years. An analysis was based on the statements of the teachers in three instruments that aimed to identify the group's conceptions in two analytical dimensions: the Science vision and the CA indicators. The results showed that the collaborative group fostered the problematization of views and a reflection on pedagogical practice. Consider that the results obtained so far indicate that with more time, collaborative work can produce more important effects on the evolution of teachers' conceptions.Presentamos aquí un estudio de la evolución de las concepciones de un grupo colaborativo compuesto por seis docentes de la red municipal de la región de Sorocaba / SP, todos ellos formados en Pedagogía. El objetivo de los investigadores con el grupo es afrontar las dificultades en la implementación de la Alfabetización Científica (CA) en los años iniciales. El análisis se basó en las declaraciones de los docentes en tres instrumentos que tenían como objetivo identificar las concepciones del grupo en dos dimensiones analíticas: la visión de la ciencia y los indicadores de CA. Los resultados mostraron que el grupo colaborativo fomentó la problematización de visiones y la reflexión sobre la práctica pedagógica. Creemos que los resultados obtenidos hasta ahora indican que con más tiempo, el trabajo colaborativo puede producir efectos más importantes en la evolución de las concepciones de los docentes.Apresentamos aqui um estudo da evolução das concepções de um grupo colaborativo composto por seis professoras da rede municipal da região de Sorocaba/SP, todas com formação em Pedagogia. O objetivo dos pesquisadores com o grupo é o enfrentamento das dificuldades para a implementação da Alfabetização Científica (AC) nos anos iniciais do ensino fundamental. A análise baseou-se nas declarações das professoras em três instrumentos que visavam identificar as concepções do grupo em duas dimensões analíticas: a visão de Ciências e os indicadores da AC. Os resultados apontaram que o grupo colaborativo fomentou a problematização de visões e a reflexão sobre a prática pedagógica. Desse modo, consideramos que os resultados obtidos até este momento indicam que, se o trabalho colaborativo for desenvolvido e acompanhado em mais tempo poderá produzir efeitos mais importantes na evolução das concepções das professoras.Editora Cruzeiro do Sul2022-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/317110.26843/rencima.v13n2a12Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-202179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3171/1762https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessAmorim, Carolina Puras da RochaSantos Junior, João Batista dosLeite, Cristiana Brasilio2023-04-22T00:59:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3171Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T00:59:36Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv The collaborative group as a favorable space for the redefinition of the views of teachers from the Early Years about scientific literacy
El grupo colaborativo como espacio propicio para la redefinición de las visiones de los docentes desde los Primeros Años sobre la alfabetización científica
O grupo colaborativo como espaço favorável para a ressignificação de visões de professoras dos Anos Iniciais sobre a alfabetização científica
title The collaborative group as a favorable space for the redefinition of the views of teachers from the Early Years about scientific literacy
spellingShingle The collaborative group as a favorable space for the redefinition of the views of teachers from the Early Years about scientific literacy
Amorim, Carolina Puras da Rocha
Grupos Colaborativos
Alfabetização Científica
Formação Continuada
Ensino de Ciências
Collaborative Groups
Scientific Literacy
Continuing Education
Science Teaching
Grupos Colaborativos
Alfabetización Científica
Educación Continua
Enseñanza de la Ciencia
title_short The collaborative group as a favorable space for the redefinition of the views of teachers from the Early Years about scientific literacy
title_full The collaborative group as a favorable space for the redefinition of the views of teachers from the Early Years about scientific literacy
title_fullStr The collaborative group as a favorable space for the redefinition of the views of teachers from the Early Years about scientific literacy
title_full_unstemmed The collaborative group as a favorable space for the redefinition of the views of teachers from the Early Years about scientific literacy
title_sort The collaborative group as a favorable space for the redefinition of the views of teachers from the Early Years about scientific literacy
author Amorim, Carolina Puras da Rocha
author_facet Amorim, Carolina Puras da Rocha
Santos Junior, João Batista dos
Leite, Cristiana Brasilio
author_role author
author2 Santos Junior, João Batista dos
Leite, Cristiana Brasilio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amorim, Carolina Puras da Rocha
Santos Junior, João Batista dos
Leite, Cristiana Brasilio
dc.subject.por.fl_str_mv Grupos Colaborativos
Alfabetização Científica
Formação Continuada
Ensino de Ciências
Collaborative Groups
Scientific Literacy
Continuing Education
Science Teaching
Grupos Colaborativos
Alfabetización Científica
Educación Continua
Enseñanza de la Ciencia
topic Grupos Colaborativos
Alfabetização Científica
Formação Continuada
Ensino de Ciências
Collaborative Groups
Scientific Literacy
Continuing Education
Science Teaching
Grupos Colaborativos
Alfabetización Científica
Educación Continua
Enseñanza de la Ciencia
description We present here a study of the evolution of the conceptions of a collaborative group composed of six teachers from the municipal network in the region of Sorocaba / SP, all with a degree in Pedagogy. The objective of the researchers with the group is to face the difficulties in the implementation of Scientific Literacy (AC) in the initial years. An analysis was based on the statements of the teachers in three instruments that aimed to identify the group's conceptions in two analytical dimensions: the Science vision and the CA indicators. The results showed that the collaborative group fostered the problematization of views and a reflection on pedagogical practice. Consider that the results obtained so far indicate that with more time, collaborative work can produce more important effects on the evolution of teachers' conceptions.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3171
10.26843/rencima.v13n2a12
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3171
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n2a12
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3171/1762
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-20
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306132946157568