Mathematical Modeling in Professional Master's Dissertations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sant'Ana, Marilaine de Fraga
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Sant'Ana, Alvino Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3532
Resumo: In this work we investigate the dissertations that deal with Mathematical Modeling presented in a Professional Masters Course, between the years 2007 and 2020. To this end, a discursive textual analysis was performed, with a corpus consisting of 16 dissertation abstracts and two categories are presented: Critical Environment, comprising the units of analysis Learning Environments, Criticism and Reflection and Community of Action; and Sharing Responsibilities, made up of the Autonomy and Teacher Role analysis units. The two categories are intertwined by the conceptions of Mathematical Modeling assumed by the authors of the dissertations, as well as for their experiences in the Program, which is seen as an impact on the Basic School of the training developed by the Program.
id UCS-4_a16459189f8b5e91f42af89d28eaff3a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3532
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Mathematical Modeling in Professional Master's DissertationsModelación Matemática en las Disertaciones de una Maestría ProfesionalModelagem matemática nas dissertações de um Mestrado ProfissionalModelagem MatemáticaAnálise Textual DiscursivaMestrado ProfissionalAmbiente CríticoCompartilhamento de ResponsabilidadesMathematical ModelingDiscursive Textual AnalysisProfessional MastersCritical EnvironmentSharing of ResponsibilitiesModelación MatemáticaAnálisis Textual DiscursivoMaestría ProfesionalAmbiente CríticoResponsabilidades CompartidasIn this work we investigate the dissertations that deal with Mathematical Modeling presented in a Professional Masters Course, between the years 2007 and 2020. To this end, a discursive textual analysis was performed, with a corpus consisting of 16 dissertation abstracts and two categories are presented: Critical Environment, comprising the units of analysis Learning Environments, Criticism and Reflection and Community of Action; and Sharing Responsibilities, made up of the Autonomy and Teacher Role analysis units. The two categories are intertwined by the conceptions of Mathematical Modeling assumed by the authors of the dissertations, as well as for their experiences in the Program, which is seen as an impact on the Basic School of the training developed by the Program.En este trabajo investigamos las disertaciones que versan sobre modelación matemática presentadas en una Maestría Profesional en Enseñanza de las Matemáticas, entre los años 2007 y 2020. Para ello, se realizó un análisis textual discursivo, con un corpus compuesto por 16 resúmenes de disertaciones y se presentan dos categorías: Ambiente Crítico, integrado por las unidades de análisis Ambientes de Aprendizaje, Crítica y Reflexión y Comunidad de Acción; y Responsabilidades Compartidas, compuesta por las unidades de análisis Autonomía y Rol del Docente. Las dos categorías se entrelazan por los conceptos de modelación matemática asumidos por los autores de las disertaciones, así como por sus experiencias en el Programa, lo que se percibe como un impacto en la Escuela Básica de la formación desarrollada por el Programa.Neste trabalho, investigamos as dissertações que tratam de modelagem matemática apresentadas em um Mestrado Profissional, entre os anos 2007 e 2020. Para tal, foi realizada uma Análise Textual Discursiva, com corpus constituído por dezesseis resumos de dissertações, e são apresentadas duas categorias: Ambiente Crítico, composta pelas unidades de análise Ambientes de Aprendizagem, Crítica e Reflexão e Comunidade de Atuação; e Compartilhamento de Responsabilidades, composta pelas unidades de análise Autonomia e Papel do Professor. As duas categorias são entrelaçadas pelas concepções de modelagem matemática assumidas pelos autores das dissertações, bem como por suas vivências no Mestrado Profissional, o que é visto como um impacto na Escola Básica da formação desenvolvida pelo Programa.Editora Cruzeiro do Sul2022-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/353210.26843/rencima.v13n2a21Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-172179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3532/1785https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSant'Ana, Marilaine de FragaSant'Ana, Alvino Alves2023-04-22T01:04:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3532Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:04:18Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematical Modeling in Professional Master's Dissertations
Modelación Matemática en las Disertaciones de una Maestría Profesional
Modelagem matemática nas dissertações de um Mestrado Profissional
title Mathematical Modeling in Professional Master's Dissertations
spellingShingle Mathematical Modeling in Professional Master's Dissertations
Sant'Ana, Marilaine de Fraga
Modelagem Matemática
Análise Textual Discursiva
Mestrado Profissional
Ambiente Crítico
Compartilhamento de Responsabilidades
Mathematical Modeling
Discursive Textual Analysis
Professional Masters
Critical Environment
Sharing of Responsibilities
Modelación Matemática
Análisis Textual Discursivo
Maestría Profesional
Ambiente Crítico
Responsabilidades Compartidas
title_short Mathematical Modeling in Professional Master's Dissertations
title_full Mathematical Modeling in Professional Master's Dissertations
title_fullStr Mathematical Modeling in Professional Master's Dissertations
title_full_unstemmed Mathematical Modeling in Professional Master's Dissertations
title_sort Mathematical Modeling in Professional Master's Dissertations
author Sant'Ana, Marilaine de Fraga
author_facet Sant'Ana, Marilaine de Fraga
Sant'Ana, Alvino Alves
author_role author
author2 Sant'Ana, Alvino Alves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sant'Ana, Marilaine de Fraga
Sant'Ana, Alvino Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Modelagem Matemática
Análise Textual Discursiva
Mestrado Profissional
Ambiente Crítico
Compartilhamento de Responsabilidades
Mathematical Modeling
Discursive Textual Analysis
Professional Masters
Critical Environment
Sharing of Responsibilities
Modelación Matemática
Análisis Textual Discursivo
Maestría Profesional
Ambiente Crítico
Responsabilidades Compartidas
topic Modelagem Matemática
Análise Textual Discursiva
Mestrado Profissional
Ambiente Crítico
Compartilhamento de Responsabilidades
Mathematical Modeling
Discursive Textual Analysis
Professional Masters
Critical Environment
Sharing of Responsibilities
Modelación Matemática
Análisis Textual Discursivo
Maestría Profesional
Ambiente Crítico
Responsabilidades Compartidas
description In this work we investigate the dissertations that deal with Mathematical Modeling presented in a Professional Masters Course, between the years 2007 and 2020. To this end, a discursive textual analysis was performed, with a corpus consisting of 16 dissertation abstracts and two categories are presented: Critical Environment, comprising the units of analysis Learning Environments, Criticism and Reflection and Community of Action; and Sharing Responsibilities, made up of the Autonomy and Teacher Role analysis units. The two categories are intertwined by the conceptions of Mathematical Modeling assumed by the authors of the dissertations, as well as for their experiences in the Program, which is seen as an impact on the Basic School of the training developed by the Program.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3532
10.26843/rencima.v13n2a21
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3532
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n2a21
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3532/1785
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-17
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133492465664