Mathematical Modeling in Professional Master's Dissertations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3532 |
Resumo: | In this work we investigate the dissertations that deal with Mathematical Modeling presented in a Professional Masters Course, between the years 2007 and 2020. To this end, a discursive textual analysis was performed, with a corpus consisting of 16 dissertation abstracts and two categories are presented: Critical Environment, comprising the units of analysis Learning Environments, Criticism and Reflection and Community of Action; and Sharing Responsibilities, made up of the Autonomy and Teacher Role analysis units. The two categories are intertwined by the conceptions of Mathematical Modeling assumed by the authors of the dissertations, as well as for their experiences in the Program, which is seen as an impact on the Basic School of the training developed by the Program. |
id |
UCS-4_a16459189f8b5e91f42af89d28eaff3a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3532 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematical Modeling in Professional Master's DissertationsModelación Matemática en las Disertaciones de una Maestría ProfesionalModelagem matemática nas dissertações de um Mestrado ProfissionalModelagem MatemáticaAnálise Textual DiscursivaMestrado ProfissionalAmbiente CríticoCompartilhamento de ResponsabilidadesMathematical ModelingDiscursive Textual AnalysisProfessional MastersCritical EnvironmentSharing of ResponsibilitiesModelación MatemáticaAnálisis Textual DiscursivoMaestría ProfesionalAmbiente CríticoResponsabilidades CompartidasIn this work we investigate the dissertations that deal with Mathematical Modeling presented in a Professional Masters Course, between the years 2007 and 2020. To this end, a discursive textual analysis was performed, with a corpus consisting of 16 dissertation abstracts and two categories are presented: Critical Environment, comprising the units of analysis Learning Environments, Criticism and Reflection and Community of Action; and Sharing Responsibilities, made up of the Autonomy and Teacher Role analysis units. The two categories are intertwined by the conceptions of Mathematical Modeling assumed by the authors of the dissertations, as well as for their experiences in the Program, which is seen as an impact on the Basic School of the training developed by the Program.En este trabajo investigamos las disertaciones que versan sobre modelación matemática presentadas en una Maestría Profesional en Enseñanza de las Matemáticas, entre los años 2007 y 2020. Para ello, se realizó un análisis textual discursivo, con un corpus compuesto por 16 resúmenes de disertaciones y se presentan dos categorías: Ambiente Crítico, integrado por las unidades de análisis Ambientes de Aprendizaje, Crítica y Reflexión y Comunidad de Acción; y Responsabilidades Compartidas, compuesta por las unidades de análisis Autonomía y Rol del Docente. Las dos categorías se entrelazan por los conceptos de modelación matemática asumidos por los autores de las disertaciones, así como por sus experiencias en el Programa, lo que se percibe como un impacto en la Escuela Básica de la formación desarrollada por el Programa.Neste trabalho, investigamos as dissertações que tratam de modelagem matemática apresentadas em um Mestrado Profissional, entre os anos 2007 e 2020. Para tal, foi realizada uma Análise Textual Discursiva, com corpus constituído por dezesseis resumos de dissertações, e são apresentadas duas categorias: Ambiente Crítico, composta pelas unidades de análise Ambientes de Aprendizagem, Crítica e Reflexão e Comunidade de Atuação; e Compartilhamento de Responsabilidades, composta pelas unidades de análise Autonomia e Papel do Professor. As duas categorias são entrelaçadas pelas concepções de modelagem matemática assumidas pelos autores das dissertações, bem como por suas vivências no Mestrado Profissional, o que é visto como um impacto na Escola Básica da formação desenvolvida pelo Programa.Editora Cruzeiro do Sul2022-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/353210.26843/rencima.v13n2a21Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-172179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3532/1785https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSant'Ana, Marilaine de FragaSant'Ana, Alvino Alves2023-04-22T01:04:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3532Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:04:18Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematical Modeling in Professional Master's Dissertations Modelación Matemática en las Disertaciones de una Maestría Profesional Modelagem matemática nas dissertações de um Mestrado Profissional |
title |
Mathematical Modeling in Professional Master's Dissertations |
spellingShingle |
Mathematical Modeling in Professional Master's Dissertations Sant'Ana, Marilaine de Fraga Modelagem Matemática Análise Textual Discursiva Mestrado Profissional Ambiente Crítico Compartilhamento de Responsabilidades Mathematical Modeling Discursive Textual Analysis Professional Masters Critical Environment Sharing of Responsibilities Modelación Matemática Análisis Textual Discursivo Maestría Profesional Ambiente Crítico Responsabilidades Compartidas |
title_short |
Mathematical Modeling in Professional Master's Dissertations |
title_full |
Mathematical Modeling in Professional Master's Dissertations |
title_fullStr |
Mathematical Modeling in Professional Master's Dissertations |
title_full_unstemmed |
Mathematical Modeling in Professional Master's Dissertations |
title_sort |
Mathematical Modeling in Professional Master's Dissertations |
author |
Sant'Ana, Marilaine de Fraga |
author_facet |
Sant'Ana, Marilaine de Fraga Sant'Ana, Alvino Alves |
author_role |
author |
author2 |
Sant'Ana, Alvino Alves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sant'Ana, Marilaine de Fraga Sant'Ana, Alvino Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Modelagem Matemática Análise Textual Discursiva Mestrado Profissional Ambiente Crítico Compartilhamento de Responsabilidades Mathematical Modeling Discursive Textual Analysis Professional Masters Critical Environment Sharing of Responsibilities Modelación Matemática Análisis Textual Discursivo Maestría Profesional Ambiente Crítico Responsabilidades Compartidas |
topic |
Modelagem Matemática Análise Textual Discursiva Mestrado Profissional Ambiente Crítico Compartilhamento de Responsabilidades Mathematical Modeling Discursive Textual Analysis Professional Masters Critical Environment Sharing of Responsibilities Modelación Matemática Análisis Textual Discursivo Maestría Profesional Ambiente Crítico Responsabilidades Compartidas |
description |
In this work we investigate the dissertations that deal with Mathematical Modeling presented in a Professional Masters Course, between the years 2007 and 2020. To this end, a discursive textual analysis was performed, with a corpus consisting of 16 dissertation abstracts and two categories are presented: Critical Environment, comprising the units of analysis Learning Environments, Criticism and Reflection and Community of Action; and Sharing Responsibilities, made up of the Autonomy and Teacher Role analysis units. The two categories are intertwined by the conceptions of Mathematical Modeling assumed by the authors of the dissertations, as well as for their experiences in the Program, which is seen as an impact on the Basic School of the training developed by the Program. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3532 10.26843/rencima.v13n2a21 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3532 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n2a21 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3532/1785 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-17 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133492465664 |