Thematic Workshop “The Case of the Água Doce River”: potentialities for discussions on thematic approaches
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4015 |
Resumo: | This work aimed to recognize the potentialities and challenges that emerge from the process of conducting a thematic workshop for students of the undergraduate degree in Chemistry of a public university in the State of Paraná. Its foundation was based on the theoretical assumptions of thematic workshops, which involve the contextualization, the experimentation and the three pedagogical moments as methodological proposal. The workshop activities come from empirical sources of information; through their analysis, it was possible to identify the students' conceptions of the theme and the addressed chemical concepts. When the entire articulated and iterative process of the workshop was taken into account, some potentiating elements, such as the survey of students' previous conceptions, the elaboration of hypotheses and the conflict of ideas, stood out. It is worth highlighting some of the challenges that were faced, such as the difficulty in graphically representing the observed phenomena. |
id |
UCS-4_a757aa5490a543d5a97d854fba7047fc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4015 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Thematic Workshop “The Case of the Água Doce River”: potentialities for discussions on thematic approaches Taller Temático “El Caso del Río Água Doce”: potencialidades para discusiones de abordajes temáticosOficina Temática “O Caso do Rio Água Doce”: potencialidades para discussões de abordagens temáticasOficina temáticaTrês Momentos PedagógicosMortandade de peixesThematic workshopThree Pedagogical Moments Fish killTaller temáticoTres Momentos Pedagógicos Mortandad de pecesThis work aimed to recognize the potentialities and challenges that emerge from the process of conducting a thematic workshop for students of the undergraduate degree in Chemistry of a public university in the State of Paraná. Its foundation was based on the theoretical assumptions of thematic workshops, which involve the contextualization, the experimentation and the three pedagogical moments as methodological proposal. The workshop activities come from empirical sources of information; through their analysis, it was possible to identify the students' conceptions of the theme and the addressed chemical concepts. When the entire articulated and iterative process of the workshop was taken into account, some potentiating elements, such as the survey of students' previous conceptions, the elaboration of hypotheses and the conflict of ideas, stood out. It is worth highlighting some of the challenges that were faced, such as the difficulty in graphically representing the observed phenomena.Este trabajo tuvo como objetivo reconocer las potencialidades y desafíos que emergen del proceso de aplicación de un taller temático para estudiantes de la Licenciatura en Química en una universidad pública del Estado de Paraná. Su fundamentación se basó en los presupuestos teóricos de los talleres temáticos, involucrando la contextualización, la experimentación y los tres momentos pedagógicos como propuesta metodológica. Las actividades que componen el taller provienen de fuentes empíricas de información; a través de su análisis, fue posible identificar las concepciones de los estudiantes sobre el tema y los conceptos químicos abordados. Teniendo en cuenta todo el proceso articulado e iterativo del taller, se destacaron algunos elementos potenciadores, como el levantamiento de las concepciones previas de los estudiantes, la elaboración de hipótesis y el conflicto de ideas. Cabe destacar algunos de los desafíos enfrentados, como la dificultad para representar gráficamente los fenómenos observados.O presente trabalho teve como objetivo reconhecer as potencialidades e os desafios que emergem do processo de aplicação de uma oficina temática para alunos do Curso de Licenciatura em Química de uma universidade pública do Estado do Paraná. Sua fundamentação ancorou-se nos pressupostos teóricos de oficinas temáticas, envolvendo a contextualização, a experimentação e os três momentos pedagógicos como proposta metodológica. As atividades que compõem a oficina são provenientes de fontes de informação empíricas; por meio de sua análise, foi possível identificar concepções dos alunos sobre o tema e conceitos químicos abordados. Tendo em consideração todo o processo articulado e iterativo da oficina, destacaram-se alguns elementos potencializadores, como o levantamento das concepções prévias dos alunos, a elaboração de hipóteses e o conflito de ideias. Cabe destacar alguns desafios enfrentados, como a dificuldade para representar graficamente os fenômenos observados.Editora Cruzeiro do Sul2023-10-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/401510.26843/rencima.v14n4a14Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 4 (2023): out./dez.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4015/2104https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Mariana Cavichioli Kiouranis, Neide Maria Michellan Cedran, Débora Piai2024-03-11T23:16:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4015Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-03-11T23:16:04Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Thematic Workshop “The Case of the Água Doce River”: potentialities for discussions on thematic approaches Taller Temático “El Caso del Río Água Doce”: potencialidades para discusiones de abordajes temáticos Oficina Temática “O Caso do Rio Água Doce”: potencialidades para discussões de abordagens temáticas |
title |
Thematic Workshop “The Case of the Água Doce River”: potentialities for discussions on thematic approaches |
spellingShingle |
Thematic Workshop “The Case of the Água Doce River”: potentialities for discussions on thematic approaches Alves, Mariana Cavichioli Oficina temática Três Momentos Pedagógicos Mortandade de peixes Thematic workshop Three Pedagogical Moments Fish kill Taller temático Tres Momentos Pedagógicos Mortandad de peces |
title_short |
Thematic Workshop “The Case of the Água Doce River”: potentialities for discussions on thematic approaches |
title_full |
Thematic Workshop “The Case of the Água Doce River”: potentialities for discussions on thematic approaches |
title_fullStr |
Thematic Workshop “The Case of the Água Doce River”: potentialities for discussions on thematic approaches |
title_full_unstemmed |
Thematic Workshop “The Case of the Água Doce River”: potentialities for discussions on thematic approaches |
title_sort |
Thematic Workshop “The Case of the Água Doce River”: potentialities for discussions on thematic approaches |
author |
Alves, Mariana Cavichioli |
author_facet |
Alves, Mariana Cavichioli Kiouranis, Neide Maria Michellan Cedran, Débora Piai |
author_role |
author |
author2 |
Kiouranis, Neide Maria Michellan Cedran, Débora Piai |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Mariana Cavichioli Kiouranis, Neide Maria Michellan Cedran, Débora Piai |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Oficina temática Três Momentos Pedagógicos Mortandade de peixes Thematic workshop Three Pedagogical Moments Fish kill Taller temático Tres Momentos Pedagógicos Mortandad de peces |
topic |
Oficina temática Três Momentos Pedagógicos Mortandade de peixes Thematic workshop Three Pedagogical Moments Fish kill Taller temático Tres Momentos Pedagógicos Mortandad de peces |
description |
This work aimed to recognize the potentialities and challenges that emerge from the process of conducting a thematic workshop for students of the undergraduate degree in Chemistry of a public university in the State of Paraná. Its foundation was based on the theoretical assumptions of thematic workshops, which involve the contextualization, the experimentation and the three pedagogical moments as methodological proposal. The workshop activities come from empirical sources of information; through their analysis, it was possible to identify the students' conceptions of the theme and the addressed chemical concepts. When the entire articulated and iterative process of the workshop was taken into account, some potentiating elements, such as the survey of students' previous conceptions, the elaboration of hypotheses and the conflict of ideas, stood out. It is worth highlighting some of the challenges that were faced, such as the difficulty in graphically representing the observed phenomena. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4015 10.26843/rencima.v14n4a14 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4015 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v14n4a14 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4015/2104 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 4 (2023): out./dez.; 1-25 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306128623927296 |