Thematic Workshop “The Case of the Água Doce River”: potentialities for discussions on thematic approaches

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Mariana Cavichioli
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Kiouranis, Neide Maria Michellan, Cedran, Débora Piai
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4015
Resumo: This work aimed to recognize the potentialities and challenges that emerge from the process of conducting a thematic workshop for students of the undergraduate degree in Chemistry of a public university in the State of Paraná. Its foundation was based on the theoretical assumptions of thematic workshops, which involve the contextualization, the experimentation and the three pedagogical moments as methodological proposal. The workshop activities come from empirical sources of information; through their analysis, it was possible to identify the students' conceptions of the theme and the addressed chemical concepts. When the entire articulated and iterative process of the workshop was taken into account, some potentiating elements, such as the survey of students' previous conceptions, the elaboration of hypotheses and the conflict of ideas, stood out. It is worth highlighting some of the challenges that were faced, such as the difficulty in graphically representing the observed phenomena.
id UCS-4_a757aa5490a543d5a97d854fba7047fc
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4015
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Thematic Workshop “The Case of the Água Doce River”: potentialities for discussions on thematic approaches Taller Temático “El Caso del Río Água Doce”: potencialidades para discusiones de abordajes temáticosOficina Temática “O Caso do Rio Água Doce”: potencialidades para discussões de abordagens temáticasOficina temáticaTrês Momentos PedagógicosMortandade de peixesThematic workshopThree Pedagogical Moments Fish killTaller temáticoTres Momentos Pedagógicos Mortandad de pecesThis work aimed to recognize the potentialities and challenges that emerge from the process of conducting a thematic workshop for students of the undergraduate degree in Chemistry of a public university in the State of Paraná. Its foundation was based on the theoretical assumptions of thematic workshops, which involve the contextualization, the experimentation and the three pedagogical moments as methodological proposal. The workshop activities come from empirical sources of information; through their analysis, it was possible to identify the students' conceptions of the theme and the addressed chemical concepts. When the entire articulated and iterative process of the workshop was taken into account, some potentiating elements, such as the survey of students' previous conceptions, the elaboration of hypotheses and the conflict of ideas, stood out. It is worth highlighting some of the challenges that were faced, such as the difficulty in graphically representing the observed phenomena.Este trabajo tuvo como objetivo reconocer las potencialidades y desafíos que emergen del proceso de aplicación de un taller temático para estudiantes de la Licenciatura en Química en una universidad pública del Estado de Paraná. Su fundamentación se basó en los presupuestos teóricos de los talleres temáticos, involucrando la contextualización, la experimentación y los tres momentos pedagógicos como propuesta metodológica. Las actividades que componen el taller provienen de fuentes empíricas de información; a través de su análisis, fue posible identificar las concepciones de los estudiantes sobre el tema y los conceptos químicos abordados. Teniendo en cuenta todo el proceso articulado e iterativo del taller, se destacaron algunos elementos potenciadores, como el levantamiento de las concepciones previas de los estudiantes, la elaboración de hipótesis y el conflicto de ideas. Cabe destacar algunos de los desafíos enfrentados, como la dificultad para representar gráficamente los fenómenos observados.O presente trabalho teve como objetivo reconhecer as potencialidades e os desafios que emergem do processo de aplicação de uma oficina temática para alunos do Curso de Licenciatura em Química de uma universidade pública do Estado do Paraná. Sua fundamentação ancorou-se nos pressupostos teóricos de oficinas temáticas, envolvendo a contextualização, a experimentação e os três momentos pedagógicos como proposta metodológica. As atividades que compõem a oficina são provenientes de fontes de informação empíricas; por meio de sua análise, foi possível identificar concepções dos alunos sobre o tema e conceitos químicos abordados. Tendo em consideração todo o processo articulado e iterativo da oficina, destacaram-se alguns elementos potencializadores, como o levantamento das concepções prévias dos alunos, a elaboração de hipóteses e o conflito de ideias. Cabe destacar alguns desafios enfrentados, como a dificuldade para representar graficamente os fenômenos observados.Editora Cruzeiro do Sul2023-10-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/401510.26843/rencima.v14n4a14Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 4 (2023): out./dez.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4015/2104https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Mariana Cavichioli Kiouranis, Neide Maria Michellan Cedran, Débora Piai2024-03-11T23:16:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4015Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-03-11T23:16:04Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Thematic Workshop “The Case of the Água Doce River”: potentialities for discussions on thematic approaches
Taller Temático “El Caso del Río Água Doce”: potencialidades para discusiones de abordajes temáticos
Oficina Temática “O Caso do Rio Água Doce”: potencialidades para discussões de abordagens temáticas
title Thematic Workshop “The Case of the Água Doce River”: potentialities for discussions on thematic approaches
spellingShingle Thematic Workshop “The Case of the Água Doce River”: potentialities for discussions on thematic approaches
Alves, Mariana Cavichioli
Oficina temática
Três Momentos Pedagógicos
Mortandade de peixes
Thematic workshop
Three Pedagogical Moments
Fish kill
Taller temático
Tres Momentos Pedagógicos
Mortandad de peces
title_short Thematic Workshop “The Case of the Água Doce River”: potentialities for discussions on thematic approaches
title_full Thematic Workshop “The Case of the Água Doce River”: potentialities for discussions on thematic approaches
title_fullStr Thematic Workshop “The Case of the Água Doce River”: potentialities for discussions on thematic approaches
title_full_unstemmed Thematic Workshop “The Case of the Água Doce River”: potentialities for discussions on thematic approaches
title_sort Thematic Workshop “The Case of the Água Doce River”: potentialities for discussions on thematic approaches
author Alves, Mariana Cavichioli
author_facet Alves, Mariana Cavichioli
Kiouranis, Neide Maria Michellan
Cedran, Débora Piai
author_role author
author2 Kiouranis, Neide Maria Michellan
Cedran, Débora Piai
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Mariana Cavichioli
Kiouranis, Neide Maria Michellan
Cedran, Débora Piai
dc.subject.por.fl_str_mv Oficina temática
Três Momentos Pedagógicos
Mortandade de peixes
Thematic workshop
Three Pedagogical Moments
Fish kill
Taller temático
Tres Momentos Pedagógicos
Mortandad de peces
topic Oficina temática
Três Momentos Pedagógicos
Mortandade de peixes
Thematic workshop
Three Pedagogical Moments
Fish kill
Taller temático
Tres Momentos Pedagógicos
Mortandad de peces
description This work aimed to recognize the potentialities and challenges that emerge from the process of conducting a thematic workshop for students of the undergraduate degree in Chemistry of a public university in the State of Paraná. Its foundation was based on the theoretical assumptions of thematic workshops, which involve the contextualization, the experimentation and the three pedagogical moments as methodological proposal. The workshop activities come from empirical sources of information; through their analysis, it was possible to identify the students' conceptions of the theme and the addressed chemical concepts. When the entire articulated and iterative process of the workshop was taken into account, some potentiating elements, such as the survey of students' previous conceptions, the elaboration of hypotheses and the conflict of ideas, stood out. It is worth highlighting some of the challenges that were faced, such as the difficulty in graphically representing the observed phenomena.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4015
10.26843/rencima.v14n4a14
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4015
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n4a14
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4015/2104
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 4 (2023): out./dez.; 1-25
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306128623927296