State of knowledge on the documental approach to didactics in Portuguese Language research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2761 |
Resumo: | This study aims to present a state of knowledge of research published in Portuguese Language, in the context of the documental approach of the didactic in the conception of Gueudet and Trouche (2009). The task of selecting, modifying, and adapting or creating a resource is characterized as a documental construction of the teacher. The didactic documentary approach (DAD) studies the processes that enable the development of documents for teaching, analyzing the teacher's action through his mobilized schemes. Analyzing the activity of teachers through documentation work requires taking into account the variety of resources that compose and are produced in their teaching practice and the variety of interactions, whether they are collective, institutional and social, that can influence their choices. These aspects were considered in the analysis of fifteen selected studies, through five previously determined categories that allowed a better understanding of the steps taken in the context of DAD. |
id |
UCS-4_a9b2fd867b5b71f148c1cf1b9956cebd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2761 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
State of knowledge on the documental approach to didactics in Portuguese Language researchEstado del conocimiento sobre el enfoque documental de la didáctica en investigaciones en Idioma PortuguésEstado de conhecimento sobre a abordagem documental do didático em pesquisas na Língua PortuguesaGênese DocumentalEstado do ConhecimentoRecursos DocentesDocumentary GenesisState of KnowledgeTeaching ResourcesGénesis documentalEstado del conocimientoRecursos didácticosThis study aims to present a state of knowledge of research published in Portuguese Language, in the context of the documental approach of the didactic in the conception of Gueudet and Trouche (2009). The task of selecting, modifying, and adapting or creating a resource is characterized as a documental construction of the teacher. The didactic documentary approach (DAD) studies the processes that enable the development of documents for teaching, analyzing the teacher's action through his mobilized schemes. Analyzing the activity of teachers through documentation work requires taking into account the variety of resources that compose and are produced in their teaching practice and the variety of interactions, whether they are collective, institutional and social, that can influence their choices. These aspects were considered in the analysis of fifteen selected studies, through five previously determined categories that allowed a better understanding of the steps taken in the context of DAD.Este estudio tiene como objetivo presentar un estado de conocimiento de investigaciones publicadas en Idioma Portugués, en el contexto del enfoque documental de la didáctica en la concepción de Gueudet y Trouche (2009). La tarea de seleccionar, modificar y adaptar o crear un recurso se caracteriza como una construcción documental del docente. El enfoque documental didáctico (DAD) estudia los procesos que posibilitan la elaboración de documentos para la docencia, analizando la acción del docente a través de sus esquemas movilizados. Analizar la actividad de los docentes a través del trabajo de documentación requiere tener en cuenta la variedad de recursos que componen y se producen en su práctica docente y la variedad de interacciones, ya sean colectivas, institucionales y sociales, que pueden influir en sus elecciones. Estos aspectos fueron considerados en el análisis de quince estudios seleccionados, a través de cinco categorías previamente determinadas que permitieron comprender mejor los pasos dados en el contexto del DAD.Esse estudo tem como objetivo apresentar um estado de conhecimento de pesquisas publicadas na Língua Portuguesa, no contexto da abordagem documental do didático na concepção de Gueudet e Trouche (2009). A tarefa de selecionar, modificar e adequar ou criar um recurso caracteriza-se como uma construção documental do professor. A abordagem documental do didático (DAD) estuda os processos que possibilitam o desenvolvimento de documentos para o ensino, analisando a ação do professor por meio de seus esquemas mobilizados. Analisar a atividade dos professores através do trabalho de documentação requer levar em consideração a variedade de recursos que compõem e são produzidos na sua prática docente e a variedade de interações, sejam elas coletivas, institucionais e sociais, que podem influenciar em suas escolhas. Esses aspectos foram considerados na análise de quinze pesquisas selecionadas, por meio de cinco categorias previamente determinadas e que permitiram uma melhor compreensão das etapas percorridas no contexto da DAD.Editora Cruzeiro do Sul2021-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/276110.26843/rencima.v12n1a12Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2761/1480https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessDias, Adriana de OliveiraAlmeida, Chrystian Bastos deAbar, Celina Aparecida Almeida Pereira2023-05-12T22:57:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2761Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-12T22:57:17Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
State of knowledge on the documental approach to didactics in Portuguese Language research Estado del conocimiento sobre el enfoque documental de la didáctica en investigaciones en Idioma Portugués Estado de conhecimento sobre a abordagem documental do didático em pesquisas na Língua Portuguesa |
title |
State of knowledge on the documental approach to didactics in Portuguese Language research |
spellingShingle |
State of knowledge on the documental approach to didactics in Portuguese Language research Dias, Adriana de Oliveira Gênese Documental Estado do Conhecimento Recursos Docentes Documentary Genesis State of Knowledge Teaching Resources Génesis documental Estado del conocimiento Recursos didácticos |
title_short |
State of knowledge on the documental approach to didactics in Portuguese Language research |
title_full |
State of knowledge on the documental approach to didactics in Portuguese Language research |
title_fullStr |
State of knowledge on the documental approach to didactics in Portuguese Language research |
title_full_unstemmed |
State of knowledge on the documental approach to didactics in Portuguese Language research |
title_sort |
State of knowledge on the documental approach to didactics in Portuguese Language research |
author |
Dias, Adriana de Oliveira |
author_facet |
Dias, Adriana de Oliveira Almeida, Chrystian Bastos de Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Chrystian Bastos de Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Adriana de Oliveira Almeida, Chrystian Bastos de Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gênese Documental Estado do Conhecimento Recursos Docentes Documentary Genesis State of Knowledge Teaching Resources Génesis documental Estado del conocimiento Recursos didácticos |
topic |
Gênese Documental Estado do Conhecimento Recursos Docentes Documentary Genesis State of Knowledge Teaching Resources Génesis documental Estado del conocimiento Recursos didácticos |
description |
This study aims to present a state of knowledge of research published in Portuguese Language, in the context of the documental approach of the didactic in the conception of Gueudet and Trouche (2009). The task of selecting, modifying, and adapting or creating a resource is characterized as a documental construction of the teacher. The didactic documentary approach (DAD) studies the processes that enable the development of documents for teaching, analyzing the teacher's action through his mobilized schemes. Analyzing the activity of teachers through documentation work requires taking into account the variety of resources that compose and are produced in their teaching practice and the variety of interactions, whether they are collective, institutional and social, that can influence their choices. These aspects were considered in the analysis of fifteen selected studies, through five previously determined categories that allowed a better understanding of the steps taken in the context of DAD. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2761 10.26843/rencima.v12n1a12 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2761 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v12n1a12 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2761/1480 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-25 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306131826278400 |