State of knowledge on the documental approach to didactics in Portuguese Language research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Adriana de Oliveira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Almeida, Chrystian Bastos de, Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2761
Resumo: This study aims to present a state of knowledge of research published in Portuguese Language, in the context of the documental approach of the didactic in the conception of Gueudet and Trouche (2009). The task of selecting, modifying, and adapting or creating a resource is characterized as a documental construction of the teacher. The didactic documentary approach (DAD) studies the processes that enable the development of documents for teaching, analyzing the teacher's action through his mobilized schemes. Analyzing the activity of teachers through documentation work requires taking into account the variety of resources that compose and are produced in their teaching practice and the variety of interactions, whether they are collective, institutional and social, that can influence their choices. These aspects were considered in the analysis of fifteen selected studies, through five previously determined categories that allowed a better understanding of the steps taken in the context of DAD.
id UCS-4_a9b2fd867b5b71f148c1cf1b9956cebd
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2761
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling State of knowledge on the documental approach to didactics in Portuguese Language researchEstado del conocimiento sobre el enfoque documental de la didáctica en investigaciones en Idioma PortuguésEstado de conhecimento sobre a abordagem documental do didático em pesquisas na Língua PortuguesaGênese DocumentalEstado do ConhecimentoRecursos DocentesDocumentary GenesisState of KnowledgeTeaching ResourcesGénesis documentalEstado del conocimientoRecursos didácticosThis study aims to present a state of knowledge of research published in Portuguese Language, in the context of the documental approach of the didactic in the conception of Gueudet and Trouche (2009). The task of selecting, modifying, and adapting or creating a resource is characterized as a documental construction of the teacher. The didactic documentary approach (DAD) studies the processes that enable the development of documents for teaching, analyzing the teacher's action through his mobilized schemes. Analyzing the activity of teachers through documentation work requires taking into account the variety of resources that compose and are produced in their teaching practice and the variety of interactions, whether they are collective, institutional and social, that can influence their choices. These aspects were considered in the analysis of fifteen selected studies, through five previously determined categories that allowed a better understanding of the steps taken in the context of DAD.Este estudio tiene como objetivo presentar un estado de conocimiento de investigaciones publicadas en Idioma Portugués, en el contexto del enfoque documental de la didáctica en la concepción de Gueudet y Trouche (2009). La tarea de seleccionar, modificar y adaptar o crear un recurso se caracteriza como una construcción documental del docente. El enfoque documental didáctico (DAD) estudia los procesos que posibilitan la elaboración de documentos para la docencia, analizando la acción del docente a través de sus esquemas movilizados. Analizar la actividad de los docentes a través del trabajo de documentación requiere tener en cuenta la variedad de recursos que componen y se producen en su práctica docente y la variedad de interacciones, ya sean colectivas, institucionales y sociales, que pueden influir en sus elecciones. Estos aspectos fueron considerados en el análisis de quince estudios seleccionados, a través de cinco categorías previamente determinadas que permitieron comprender mejor los pasos dados en el contexto del DAD.Esse estudo tem como objetivo apresentar um estado de conhecimento de pesquisas publicadas na Língua Portuguesa, no contexto da abordagem documental do didático na concepção de Gueudet e Trouche (2009). A tarefa de selecionar, modificar e adequar ou criar um recurso caracteriza-se como uma construção documental do professor. A abordagem documental do didático (DAD) estuda os processos que possibilitam o desenvolvimento de documentos para o ensino, analisando a ação do professor por meio de seus esquemas mobilizados. Analisar a atividade dos professores através do trabalho de documentação requer levar em consideração a variedade de recursos que compõem e são produzidos na sua prática docente e a variedade de interações, sejam elas coletivas, institucionais e sociais, que podem influenciar em suas escolhas. Esses aspectos foram considerados na análise de quinze pesquisas selecionadas, por meio de cinco categorias previamente determinadas e que permitiram uma melhor compreensão das etapas percorridas no contexto da DAD.Editora Cruzeiro do Sul2021-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/276110.26843/rencima.v12n1a12Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2761/1480https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessDias, Adriana de OliveiraAlmeida, Chrystian Bastos deAbar, Celina Aparecida Almeida Pereira2023-05-12T22:57:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2761Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-12T22:57:17Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv State of knowledge on the documental approach to didactics in Portuguese Language research
Estado del conocimiento sobre el enfoque documental de la didáctica en investigaciones en Idioma Portugués
Estado de conhecimento sobre a abordagem documental do didático em pesquisas na Língua Portuguesa
title State of knowledge on the documental approach to didactics in Portuguese Language research
spellingShingle State of knowledge on the documental approach to didactics in Portuguese Language research
Dias, Adriana de Oliveira
Gênese Documental
Estado do Conhecimento
Recursos Docentes
Documentary Genesis
State of Knowledge
Teaching Resources
Génesis documental
Estado del conocimiento
Recursos didácticos
title_short State of knowledge on the documental approach to didactics in Portuguese Language research
title_full State of knowledge on the documental approach to didactics in Portuguese Language research
title_fullStr State of knowledge on the documental approach to didactics in Portuguese Language research
title_full_unstemmed State of knowledge on the documental approach to didactics in Portuguese Language research
title_sort State of knowledge on the documental approach to didactics in Portuguese Language research
author Dias, Adriana de Oliveira
author_facet Dias, Adriana de Oliveira
Almeida, Chrystian Bastos de
Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira
author_role author
author2 Almeida, Chrystian Bastos de
Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Adriana de Oliveira
Almeida, Chrystian Bastos de
Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Gênese Documental
Estado do Conhecimento
Recursos Docentes
Documentary Genesis
State of Knowledge
Teaching Resources
Génesis documental
Estado del conocimiento
Recursos didácticos
topic Gênese Documental
Estado do Conhecimento
Recursos Docentes
Documentary Genesis
State of Knowledge
Teaching Resources
Génesis documental
Estado del conocimiento
Recursos didácticos
description This study aims to present a state of knowledge of research published in Portuguese Language, in the context of the documental approach of the didactic in the conception of Gueudet and Trouche (2009). The task of selecting, modifying, and adapting or creating a resource is characterized as a documental construction of the teacher. The didactic documentary approach (DAD) studies the processes that enable the development of documents for teaching, analyzing the teacher's action through his mobilized schemes. Analyzing the activity of teachers through documentation work requires taking into account the variety of resources that compose and are produced in their teaching practice and the variety of interactions, whether they are collective, institutional and social, that can influence their choices. These aspects were considered in the analysis of fifteen selected studies, through five previously determined categories that allowed a better understanding of the steps taken in the context of DAD.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2761
10.26843/rencima.v12n1a12
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2761
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n1a12
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2761/1480
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-25
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306131826278400