The guiding activity to critically reading chemical content texts: a diagnosis with future Chemistry teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Façanha, Alessandro Augusto Barros
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Nuñez, Isauro Beltrán
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2803
Resumo: This study presents the results of an investigation whose objective was to characterize the guiding base of chemistry students for the action of critically reading texts with chemical content. The orientation of action in learning assumes relevance in the perspective of the Theory of Planned Formation of Mental Actions and Concepts of P. Ya. Galperin, since it constitutes as a structural part for the formation of necessary mental abilities and actions the learning of the Chemistry. Methodologically, a pedagogical test was carried out in order to characterize the guiding base in comparison with a reference orientation for the action of critically reading texts with chemical content. The results demonstrate a diversity of orientation and structural divergences in relation to the reference model that allows an understanding of the knowledge of the future teachers about the action of critically reading texts of chemical content and the aspects related to chemical learning from reading.
id UCS-4_b09c3ce88291acc5d8588b88dee5c864
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2803
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling The guiding activity to critically reading chemical content texts: a diagnosis with future Chemistry teachersLa base orientadora de la acción para la lectura crítica de textos con contenido químico: un diagnóstico con futuros profesores de QuímicaA base orientadora da ação para ler criticamente textos com conteúdo químico: um diagnóstico com futuros professores de QuímicaLeitura CríticaAprendizagemOrientação da AçãoCritical ReadingLearningActivity OrientationLectura CríticaAprendizajeOrientaciónThis study presents the results of an investigation whose objective was to characterize the guiding base of chemistry students for the action of critically reading texts with chemical content. The orientation of action in learning assumes relevance in the perspective of the Theory of Planned Formation of Mental Actions and Concepts of P. Ya. Galperin, since it constitutes as a structural part for the formation of necessary mental abilities and actions the learning of the Chemistry. Methodologically, a pedagogical test was carried out in order to characterize the guiding base in comparison with a reference orientation for the action of critically reading texts with chemical content. The results demonstrate a diversity of orientation and structural divergences in relation to the reference model that allows an understanding of the knowledge of the future teachers about the action of critically reading texts of chemical content and the aspects related to chemical learning from reading.Este estudio presenta los resultados de una investigación cuyo objetivo fue caracterizar la base rectora de los graduados de química para la acción de leer críticamente textos con contenido químico. La orientación de la acción en el aprendizaje adquiere relevancia en la perspectiva de la Teoría de la Formación Planificada de Acciones y Conceptos Mentales de P. Ya. Galperin, ya que se constituye como parte estructural para la formación de habilidades y acciones mentales necesarias para el aprendizaje de la Química. Metodológicamente, se realizó una prueba pedagógica con el fin de caracterizar la base orientadora en comparación con una guía de referencia para la acción de lectura crítica de textos con contenido químico. Los resultados evidencian una diversidad de orientaciones y divergencias estructurales en relación al modelo de referencia, lo que posibilita la comprensión del conocimiento de los futuros profesores sobre la acción de leer críticamente textos de contenido químico y aspectos relacionados con el aprendizaje químico a partir de la lectura.Este estudo apresenta resultados de uma investigação cujo objetivo foi caracterizar a base orientadora de licenciandos de Química para a ação de ler criticamente textos com conteúdo químico. A orientação da ação na aprendizagem assume relevância na perspectiva da Teoria da Formação Planejada das Ações Mentais e dos Conceitos, de P. Ya. Galperin, pois se constitui como parte estrutural para a formação de habilidades e ações mentais necessárias à aprendizagem da Química.  Metodologicamente, foi realizada uma prova pedagógica, com o intuito de caracterizar a base orientadora em comparação com uma orientação de referência para a ação de ler criticamente textos com conteúdo químico. Os resultados demonstram uma diversidade de orientações e divergências estruturais em relação ao modelo de referência que possibilita uma compreensão sobre o conhecimento dos futuros professores a respeito da ação de ler criticamente textos de conteúdo químico e dos aspectos relacionados à aprendizagem química a partir da leitura.Editora Cruzeiro do Sul2021-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/280310.26843/rencima.v12n1a39Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-192179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2803/1528https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessFaçanha, Alessandro Augusto BarrosNuñez, Isauro Beltrán2023-05-12T23:16:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2803Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-12T23:16:11Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv The guiding activity to critically reading chemical content texts: a diagnosis with future Chemistry teachers
La base orientadora de la acción para la lectura crítica de textos con contenido químico: un diagnóstico con futuros profesores de Química
A base orientadora da ação para ler criticamente textos com conteúdo químico: um diagnóstico com futuros professores de Química
title The guiding activity to critically reading chemical content texts: a diagnosis with future Chemistry teachers
spellingShingle The guiding activity to critically reading chemical content texts: a diagnosis with future Chemistry teachers
Façanha, Alessandro Augusto Barros
Leitura Crítica
Aprendizagem
Orientação da Ação
Critical Reading
Learning
Activity Orientation
Lectura Crítica
Aprendizaje
Orientación
title_short The guiding activity to critically reading chemical content texts: a diagnosis with future Chemistry teachers
title_full The guiding activity to critically reading chemical content texts: a diagnosis with future Chemistry teachers
title_fullStr The guiding activity to critically reading chemical content texts: a diagnosis with future Chemistry teachers
title_full_unstemmed The guiding activity to critically reading chemical content texts: a diagnosis with future Chemistry teachers
title_sort The guiding activity to critically reading chemical content texts: a diagnosis with future Chemistry teachers
author Façanha, Alessandro Augusto Barros
author_facet Façanha, Alessandro Augusto Barros
Nuñez, Isauro Beltrán
author_role author
author2 Nuñez, Isauro Beltrán
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Façanha, Alessandro Augusto Barros
Nuñez, Isauro Beltrán
dc.subject.por.fl_str_mv Leitura Crítica
Aprendizagem
Orientação da Ação
Critical Reading
Learning
Activity Orientation
Lectura Crítica
Aprendizaje
Orientación
topic Leitura Crítica
Aprendizagem
Orientação da Ação
Critical Reading
Learning
Activity Orientation
Lectura Crítica
Aprendizaje
Orientación
description This study presents the results of an investigation whose objective was to characterize the guiding base of chemistry students for the action of critically reading texts with chemical content. The orientation of action in learning assumes relevance in the perspective of the Theory of Planned Formation of Mental Actions and Concepts of P. Ya. Galperin, since it constitutes as a structural part for the formation of necessary mental abilities and actions the learning of the Chemistry. Methodologically, a pedagogical test was carried out in order to characterize the guiding base in comparison with a reference orientation for the action of critically reading texts with chemical content. The results demonstrate a diversity of orientation and structural divergences in relation to the reference model that allows an understanding of the knowledge of the future teachers about the action of critically reading texts of chemical content and the aspects related to chemical learning from reading.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2803
10.26843/rencima.v12n1a39
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2803
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n1a39
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2803/1528
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-19
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306132186988544