The guiding activity to critically reading chemical content texts: a diagnosis with future Chemistry teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2803 |
Resumo: | This study presents the results of an investigation whose objective was to characterize the guiding base of chemistry students for the action of critically reading texts with chemical content. The orientation of action in learning assumes relevance in the perspective of the Theory of Planned Formation of Mental Actions and Concepts of P. Ya. Galperin, since it constitutes as a structural part for the formation of necessary mental abilities and actions the learning of the Chemistry. Methodologically, a pedagogical test was carried out in order to characterize the guiding base in comparison with a reference orientation for the action of critically reading texts with chemical content. The results demonstrate a diversity of orientation and structural divergences in relation to the reference model that allows an understanding of the knowledge of the future teachers about the action of critically reading texts of chemical content and the aspects related to chemical learning from reading. |
id |
UCS-4_b09c3ce88291acc5d8588b88dee5c864 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2803 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
The guiding activity to critically reading chemical content texts: a diagnosis with future Chemistry teachersLa base orientadora de la acción para la lectura crítica de textos con contenido químico: un diagnóstico con futuros profesores de QuímicaA base orientadora da ação para ler criticamente textos com conteúdo químico: um diagnóstico com futuros professores de QuímicaLeitura CríticaAprendizagemOrientação da AçãoCritical ReadingLearningActivity OrientationLectura CríticaAprendizajeOrientaciónThis study presents the results of an investigation whose objective was to characterize the guiding base of chemistry students for the action of critically reading texts with chemical content. The orientation of action in learning assumes relevance in the perspective of the Theory of Planned Formation of Mental Actions and Concepts of P. Ya. Galperin, since it constitutes as a structural part for the formation of necessary mental abilities and actions the learning of the Chemistry. Methodologically, a pedagogical test was carried out in order to characterize the guiding base in comparison with a reference orientation for the action of critically reading texts with chemical content. The results demonstrate a diversity of orientation and structural divergences in relation to the reference model that allows an understanding of the knowledge of the future teachers about the action of critically reading texts of chemical content and the aspects related to chemical learning from reading.Este estudio presenta los resultados de una investigación cuyo objetivo fue caracterizar la base rectora de los graduados de química para la acción de leer críticamente textos con contenido químico. La orientación de la acción en el aprendizaje adquiere relevancia en la perspectiva de la Teoría de la Formación Planificada de Acciones y Conceptos Mentales de P. Ya. Galperin, ya que se constituye como parte estructural para la formación de habilidades y acciones mentales necesarias para el aprendizaje de la Química. Metodológicamente, se realizó una prueba pedagógica con el fin de caracterizar la base orientadora en comparación con una guía de referencia para la acción de lectura crítica de textos con contenido químico. Los resultados evidencian una diversidad de orientaciones y divergencias estructurales en relación al modelo de referencia, lo que posibilita la comprensión del conocimiento de los futuros profesores sobre la acción de leer críticamente textos de contenido químico y aspectos relacionados con el aprendizaje químico a partir de la lectura.Este estudo apresenta resultados de uma investigação cujo objetivo foi caracterizar a base orientadora de licenciandos de Química para a ação de ler criticamente textos com conteúdo químico. A orientação da ação na aprendizagem assume relevância na perspectiva da Teoria da Formação Planejada das Ações Mentais e dos Conceitos, de P. Ya. Galperin, pois se constitui como parte estrutural para a formação de habilidades e ações mentais necessárias à aprendizagem da Química. Metodologicamente, foi realizada uma prova pedagógica, com o intuito de caracterizar a base orientadora em comparação com uma orientação de referência para a ação de ler criticamente textos com conteúdo químico. Os resultados demonstram uma diversidade de orientações e divergências estruturais em relação ao modelo de referência que possibilita uma compreensão sobre o conhecimento dos futuros professores a respeito da ação de ler criticamente textos de conteúdo químico e dos aspectos relacionados à aprendizagem química a partir da leitura.Editora Cruzeiro do Sul2021-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/280310.26843/rencima.v12n1a39Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-192179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2803/1528https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessFaçanha, Alessandro Augusto BarrosNuñez, Isauro Beltrán2023-05-12T23:16:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2803Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-12T23:16:11Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The guiding activity to critically reading chemical content texts: a diagnosis with future Chemistry teachers La base orientadora de la acción para la lectura crítica de textos con contenido químico: un diagnóstico con futuros profesores de Química A base orientadora da ação para ler criticamente textos com conteúdo químico: um diagnóstico com futuros professores de Química |
title |
The guiding activity to critically reading chemical content texts: a diagnosis with future Chemistry teachers |
spellingShingle |
The guiding activity to critically reading chemical content texts: a diagnosis with future Chemistry teachers Façanha, Alessandro Augusto Barros Leitura Crítica Aprendizagem Orientação da Ação Critical Reading Learning Activity Orientation Lectura Crítica Aprendizaje Orientación |
title_short |
The guiding activity to critically reading chemical content texts: a diagnosis with future Chemistry teachers |
title_full |
The guiding activity to critically reading chemical content texts: a diagnosis with future Chemistry teachers |
title_fullStr |
The guiding activity to critically reading chemical content texts: a diagnosis with future Chemistry teachers |
title_full_unstemmed |
The guiding activity to critically reading chemical content texts: a diagnosis with future Chemistry teachers |
title_sort |
The guiding activity to critically reading chemical content texts: a diagnosis with future Chemistry teachers |
author |
Façanha, Alessandro Augusto Barros |
author_facet |
Façanha, Alessandro Augusto Barros Nuñez, Isauro Beltrán |
author_role |
author |
author2 |
Nuñez, Isauro Beltrán |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Façanha, Alessandro Augusto Barros Nuñez, Isauro Beltrán |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leitura Crítica Aprendizagem Orientação da Ação Critical Reading Learning Activity Orientation Lectura Crítica Aprendizaje Orientación |
topic |
Leitura Crítica Aprendizagem Orientação da Ação Critical Reading Learning Activity Orientation Lectura Crítica Aprendizaje Orientación |
description |
This study presents the results of an investigation whose objective was to characterize the guiding base of chemistry students for the action of critically reading texts with chemical content. The orientation of action in learning assumes relevance in the perspective of the Theory of Planned Formation of Mental Actions and Concepts of P. Ya. Galperin, since it constitutes as a structural part for the formation of necessary mental abilities and actions the learning of the Chemistry. Methodologically, a pedagogical test was carried out in order to characterize the guiding base in comparison with a reference orientation for the action of critically reading texts with chemical content. The results demonstrate a diversity of orientation and structural divergences in relation to the reference model that allows an understanding of the knowledge of the future teachers about the action of critically reading texts of chemical content and the aspects related to chemical learning from reading. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2803 10.26843/rencima.v12n1a39 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2803 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v12n1a39 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2803/1528 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-19 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306132186988544 |