Mathematical Modeling: an analysis of mathematical knowledge for teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2927 |
Resumo: | In this work it is reported the partial results of a research developed on the knowledge needed from a teacher to teach Mathematics. For this purpose, an activity was developed with teachers in continuing education, who were participating in a Master’s course in Teaching of Mathematics, in order to verify if there are signs of building such knowledge using the strategy of Mathematical Modeling. For analyzing whether this strategy favors the construction of the necessary knowledge for teaching, categories of analysis and respective indicators were listed, following the theoretical model of Deborah Ball and collaborators. The data collection was done through the teachers' written productions, audio recordings and an interview at the end of the activity's development. It is possible to infer, from the results analyzed, that there are indications showing that this teaching strategy favors the construction of both common and specialized knowledge of the content, as well as knowledge of the teaching and the student’s, all necessary to teach Mathematics. |
id |
UCS-4_be8d70c80d665bde97b25bea60d52184 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2927 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematical Modeling: an analysis of mathematical knowledge for teachingModelización Matemática: un análisis del conocimiento matemático para la enseñanzaModelagem Matemática: uma análise do conhecimento matemático para o ensinoConhecimento Matemático para o EnsinoModelagem MatemáticaFormação Continuada de ProfessoresMathematical Knowledge for TeachingMathematical ModelingContinuing Teacher TrainingConocimiento Matemático para la DocenciaModelización MatemáticaFormación Continua de ProfesoresIn this work it is reported the partial results of a research developed on the knowledge needed from a teacher to teach Mathematics. For this purpose, an activity was developed with teachers in continuing education, who were participating in a Master’s course in Teaching of Mathematics, in order to verify if there are signs of building such knowledge using the strategy of Mathematical Modeling. For analyzing whether this strategy favors the construction of the necessary knowledge for teaching, categories of analysis and respective indicators were listed, following the theoretical model of Deborah Ball and collaborators. The data collection was done through the teachers' written productions, audio recordings and an interview at the end of the activity's development. It is possible to infer, from the results analyzed, that there are indications showing that this teaching strategy favors the construction of both common and specialized knowledge of the content, as well as knowledge of the teaching and the student’s, all necessary to teach Mathematics.En este artículo se reportan resultados parciales de una investigación que desarrollamos sobre los conocimientos necesarios a un docente para enseñar matemáticas. Para eso, desarrollamos una actividad con docentes en formación continua, matriculados en un curso de Maestría en Enseñanza de las Matemáticas para comprobar si existe evidencia de la construcción de dicho conocimiento utilizando la estrategia de Modelización Matemática. Para analizar si esta estrategia favorece la construcción de conocimientos necesarios para la enseñanza, enumeramos categorías de análisis y respectivos indicadores siguiendo el modelo teórico de Deborah Ball y colaboradores. La recolección de datos se realizó a través de las producciones escritas de los profesores, de las grabaciones de audio y una entrevista realizada al final del desarrollo de la actividad. De los resultados analizados se podemos inferir que existen indicios de que esta estrategia de enseñanza favorece la construcción de conocimientos tanto comunes como especializados de los contenidos, así como conocimientos de la enseñanza y de los estudiantes, todos necesarios para enseñar matemáticas.Neste artigo, são relatados resultados parciais de uma pesquisa desenvolvida sobre conhecimentos necessários a um professor para ensinar Matemática. Para tanto, realizou-se uma atividade com professores em formação continuada, matriculados em um curso de Mestrado em Ensino de Matemática, para verificar se há indícios da construção de tais conhecimentos, usando a estratégia da Modelagem Matemática. Para analisar se essa estratégia favorece a construção de conhecimentos necessários para o ensino, elencamos categorias de análise e respectivos indicadores seguindo o modelo teórico de Deborah Ball e colaboradores. O levantamento de dados foi feito por meio das produções escritas dos professores, das gravações em áudio e de uma entrevista feita ao final do desenvolvimento da atividade. Dos resultados analisados, pode-se inferir que há indícios de que essa estratégia de ensino favorece a construção tanto de conhecimentos comum e especializado do conteúdo, quanto de conhecimentos do ensino e dos alunos, todos necessários para ensinar Matemática.Editora Cruzeiro do Sul2021-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/292710.26843/rencima.v12n2a06Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 2 (2021): mar.; 1-192179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2927/1488https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessBisogin, EleniBisognin, Vanilde2023-04-21T22:11:49Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2927Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-21T22:11:49Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematical Modeling: an analysis of mathematical knowledge for teaching Modelización Matemática: un análisis del conocimiento matemático para la enseñanza Modelagem Matemática: uma análise do conhecimento matemático para o ensino |
title |
Mathematical Modeling: an analysis of mathematical knowledge for teaching |
spellingShingle |
Mathematical Modeling: an analysis of mathematical knowledge for teaching Bisogin, Eleni Conhecimento Matemático para o Ensino Modelagem Matemática Formação Continuada de Professores Mathematical Knowledge for Teaching Mathematical Modeling Continuing Teacher Training Conocimiento Matemático para la Docencia Modelización Matemática Formación Continua de Profesores |
title_short |
Mathematical Modeling: an analysis of mathematical knowledge for teaching |
title_full |
Mathematical Modeling: an analysis of mathematical knowledge for teaching |
title_fullStr |
Mathematical Modeling: an analysis of mathematical knowledge for teaching |
title_full_unstemmed |
Mathematical Modeling: an analysis of mathematical knowledge for teaching |
title_sort |
Mathematical Modeling: an analysis of mathematical knowledge for teaching |
author |
Bisogin, Eleni |
author_facet |
Bisogin, Eleni Bisognin, Vanilde |
author_role |
author |
author2 |
Bisognin, Vanilde |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bisogin, Eleni Bisognin, Vanilde |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conhecimento Matemático para o Ensino Modelagem Matemática Formação Continuada de Professores Mathematical Knowledge for Teaching Mathematical Modeling Continuing Teacher Training Conocimiento Matemático para la Docencia Modelización Matemática Formación Continua de Profesores |
topic |
Conhecimento Matemático para o Ensino Modelagem Matemática Formação Continuada de Professores Mathematical Knowledge for Teaching Mathematical Modeling Continuing Teacher Training Conocimiento Matemático para la Docencia Modelización Matemática Formación Continua de Profesores |
description |
In this work it is reported the partial results of a research developed on the knowledge needed from a teacher to teach Mathematics. For this purpose, an activity was developed with teachers in continuing education, who were participating in a Master’s course in Teaching of Mathematics, in order to verify if there are signs of building such knowledge using the strategy of Mathematical Modeling. For analyzing whether this strategy favors the construction of the necessary knowledge for teaching, categories of analysis and respective indicators were listed, following the theoretical model of Deborah Ball and collaborators. The data collection was done through the teachers' written productions, audio recordings and an interview at the end of the activity's development. It is possible to infer, from the results analyzed, that there are indications showing that this teaching strategy favors the construction of both common and specialized knowledge of the content, as well as knowledge of the teaching and the student’s, all necessary to teach Mathematics. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2927 10.26843/rencima.v12n2a06 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2927 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v12n2a06 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2927/1488 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 2 (2021): mar.; 1-19 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306132351614976 |