Mathematical Modeling: an analysis of mathematical knowledge for teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bisogin, Eleni
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Bisognin, Vanilde
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2927
Resumo: In this work it is reported the partial results of a research developed on the knowledge needed from a teacher to teach Mathematics. For this purpose, an activity was developed with teachers in continuing education, who were participating in a Master’s course in Teaching of Mathematics, in order to verify if there are signs of building such knowledge using the strategy of Mathematical Modeling. For analyzing whether this strategy favors the construction of the necessary knowledge for teaching, categories of analysis and respective indicators were listed, following the theoretical model of Deborah Ball and collaborators. The data collection was done through the teachers' written productions, audio recordings and an interview at the end of the activity's development. It is possible to infer, from the results analyzed, that there are indications showing that this teaching strategy favors the construction of both common and specialized knowledge of the content, as well as knowledge of the teaching and the student’s, all necessary to teach Mathematics.
id UCS-4_be8d70c80d665bde97b25bea60d52184
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2927
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Mathematical Modeling: an analysis of mathematical knowledge for teachingModelización Matemática: un análisis del conocimiento matemático para la enseñanzaModelagem Matemática: uma análise do conhecimento matemático para o ensinoConhecimento Matemático para o EnsinoModelagem MatemáticaFormação Continuada de ProfessoresMathematical Knowledge for TeachingMathematical ModelingContinuing Teacher TrainingConocimiento Matemático para la DocenciaModelización MatemáticaFormación Continua de ProfesoresIn this work it is reported the partial results of a research developed on the knowledge needed from a teacher to teach Mathematics. For this purpose, an activity was developed with teachers in continuing education, who were participating in a Master’s course in Teaching of Mathematics, in order to verify if there are signs of building such knowledge using the strategy of Mathematical Modeling. For analyzing whether this strategy favors the construction of the necessary knowledge for teaching, categories of analysis and respective indicators were listed, following the theoretical model of Deborah Ball and collaborators. The data collection was done through the teachers' written productions, audio recordings and an interview at the end of the activity's development. It is possible to infer, from the results analyzed, that there are indications showing that this teaching strategy favors the construction of both common and specialized knowledge of the content, as well as knowledge of the teaching and the student’s, all necessary to teach Mathematics.En este artículo se reportan resultados parciales de una investigación que desarrollamos sobre los conocimientos necesarios a un docente para enseñar matemáticas. Para eso, desarrollamos una actividad con docentes en formación continua, matriculados en un curso de Maestría en Enseñanza de las Matemáticas para comprobar si existe evidencia de la construcción de dicho conocimiento utilizando la estrategia de Modelización Matemática. Para analizar si esta estrategia favorece la construcción de conocimientos necesarios para la enseñanza, enumeramos categorías de análisis y respectivos indicadores siguiendo el modelo teórico de Deborah Ball y colaboradores. La recolección de datos se realizó a través de las producciones escritas de los profesores, de las grabaciones de audio y una entrevista realizada al final del desarrollo de la actividad. De los resultados analizados se podemos inferir que existen indicios de que esta estrategia de enseñanza favorece la construcción de conocimientos tanto comunes como especializados de los contenidos, así como conocimientos de la enseñanza y de los estudiantes, todos necesarios para enseñar matemáticas.Neste artigo, são relatados resultados parciais de uma pesquisa desenvolvida sobre conhecimentos necessários a um professor para ensinar Matemática. Para tanto, realizou-se uma atividade com professores em formação continuada, matriculados em um curso de Mestrado em Ensino de Matemática, para verificar se há indícios da construção de tais conhecimentos, usando a estratégia da Modelagem Matemática. Para analisar se essa estratégia favorece a construção de conhecimentos necessários para o ensino, elencamos categorias de análise e respectivos indicadores seguindo o modelo teórico de Deborah Ball e colaboradores. O levantamento de dados foi feito por meio das produções escritas dos professores, das gravações em áudio e de uma entrevista feita ao final do desenvolvimento da atividade. Dos resultados analisados, pode-se inferir que há indícios de que essa estratégia de ensino favorece a construção tanto de conhecimentos comum e especializado do conteúdo, quanto de conhecimentos do ensino e dos alunos, todos necessários para ensinar Matemática.Editora Cruzeiro do Sul2021-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/292710.26843/rencima.v12n2a06Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 2 (2021): mar.; 1-192179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2927/1488https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessBisogin, EleniBisognin, Vanilde2023-04-21T22:11:49Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2927Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-21T22:11:49Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematical Modeling: an analysis of mathematical knowledge for teaching
Modelización Matemática: un análisis del conocimiento matemático para la enseñanza
Modelagem Matemática: uma análise do conhecimento matemático para o ensino
title Mathematical Modeling: an analysis of mathematical knowledge for teaching
spellingShingle Mathematical Modeling: an analysis of mathematical knowledge for teaching
Bisogin, Eleni
Conhecimento Matemático para o Ensino
Modelagem Matemática
Formação Continuada de Professores
Mathematical Knowledge for Teaching
Mathematical Modeling
Continuing Teacher Training
Conocimiento Matemático para la Docencia
Modelización Matemática
Formación Continua de Profesores
title_short Mathematical Modeling: an analysis of mathematical knowledge for teaching
title_full Mathematical Modeling: an analysis of mathematical knowledge for teaching
title_fullStr Mathematical Modeling: an analysis of mathematical knowledge for teaching
title_full_unstemmed Mathematical Modeling: an analysis of mathematical knowledge for teaching
title_sort Mathematical Modeling: an analysis of mathematical knowledge for teaching
author Bisogin, Eleni
author_facet Bisogin, Eleni
Bisognin, Vanilde
author_role author
author2 Bisognin, Vanilde
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bisogin, Eleni
Bisognin, Vanilde
dc.subject.por.fl_str_mv Conhecimento Matemático para o Ensino
Modelagem Matemática
Formação Continuada de Professores
Mathematical Knowledge for Teaching
Mathematical Modeling
Continuing Teacher Training
Conocimiento Matemático para la Docencia
Modelización Matemática
Formación Continua de Profesores
topic Conhecimento Matemático para o Ensino
Modelagem Matemática
Formação Continuada de Professores
Mathematical Knowledge for Teaching
Mathematical Modeling
Continuing Teacher Training
Conocimiento Matemático para la Docencia
Modelización Matemática
Formación Continua de Profesores
description In this work it is reported the partial results of a research developed on the knowledge needed from a teacher to teach Mathematics. For this purpose, an activity was developed with teachers in continuing education, who were participating in a Master’s course in Teaching of Mathematics, in order to verify if there are signs of building such knowledge using the strategy of Mathematical Modeling. For analyzing whether this strategy favors the construction of the necessary knowledge for teaching, categories of analysis and respective indicators were listed, following the theoretical model of Deborah Ball and collaborators. The data collection was done through the teachers' written productions, audio recordings and an interview at the end of the activity's development. It is possible to infer, from the results analyzed, that there are indications showing that this teaching strategy favors the construction of both common and specialized knowledge of the content, as well as knowledge of the teaching and the student’s, all necessary to teach Mathematics.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2927
10.26843/rencima.v12n2a06
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2927
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n2a06
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2927/1488
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 2 (2021): mar.; 1-19
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306132351614976