Assessment of understanding of the concept of division through problem solving

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hoffmann, Luciane Cristina Joenk
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Viviane Clotilde da, Possamai, Janaína Poffo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3966
Resumo: The purpose of this study is to assess students' understanding of the concept of division through a problem-oriented educational practice. In order to do so, the precepts that guide teaching through problem solving are discussed, as well as the importance of problems for the assessment of students' prior knowledge. Finally, we analyze the resolution of a problem used with students of the 3rd year of Elementary School. The use of the problem made it possible to verify the importance of enabling students to externalize their understanding of division through different strategies that involve pictorial registration, successive additions or subtractions. This diagnosis is important, as it allows the teacher, when formalizing the concept of division, to value the students' understandings.
id UCS-4_bfc50b073bc5d02572d35c3e7b6034a5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3966
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Assessment of understanding of the concept of division through problem solvingEvaluación de la comprensión del concepto de división a través de la resolución de problemasAvaliação do entendimento do conceito de divisão por meio de resolução de problemasResolução de ProblemasConhecimentos PréviosEstratégias de ResoluçãoDesenvolvimento ConceitualProblem SolvingPrior KnowledgeResolution StrategiesConceptual DevelopmentResolución de ProblemasConhecimentos PreviosEstratégias de ResoluçãoDesarrollo ConceptualThe purpose of this study is to assess students' understanding of the concept of division through a problem-oriented educational practice. In order to do so, the precepts that guide teaching through problem solving are discussed, as well as the importance of problems for the assessment of students' prior knowledge. Finally, we analyze the resolution of a problem used with students of the 3rd year of Elementary School. The use of the problem made it possible to verify the importance of enabling students to externalize their understanding of division through different strategies that involve pictorial registration, successive additions or subtractions. This diagnosis is important, as it allows the teacher, when formalizing the concept of division, to value the students' understandings.El propósito de este estudio es evaluar la comprensión de los estudiantes sobre el concepto de división a través de una práctica educativa orientada a problemas. Para ello, se discuten los preceptos que guían la enseñanza a través de la resolución de problemas, así como la importancia de los problemas para la evaluación de los conocimientos previos de los alumnos. Finalmente, analizamos la resolución de un problema utilizado con estudiantes del 3° año de la Enseñanza Primaria. El uso del problema permitió comprobar la importancia de capacitar a los estudiantes para exteriorizar su comprensión de la división a través de diferentes estrategias que involucran registros pictóricos, sumas o restas sucesivas. Este diagnóstico es importante, ya que le permite al docente, al formalizar el concepto de división, valorar las comprensiones de los estudiantes.O propósito deste estudo é avaliar a compreensão dos estudantes sobre o conceito de divisão por meio de uma prática educativa orientada pela resolução de problemas. Para tanto, discute-se os preceitos que norteiam o ensino por meio da resolução de problemas, bem como a importância dos problemas para a avaliação dos conhecimentos prévios dos estudantes. Por fim, analisamos a resolução de um problema utilizado com estudantes do 3º ano do Ensino Fundamental. Essa utilização propiciou que se verificasse a importância de possibilitar aos discentes mostrarem os entendimentos sobre divisão por meio de diferentes estratégias que envolvem o registro pictórico, as somas ou subtrações sucessivas. Esse diagnóstico mostra-se importante, pois permite ao professor, no momento de formalizar o conceito de divisão, valorizar as compreensões dos estudantes.Editora Cruzeiro do Sul2022-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/396610.26843/rencima.v13n5a19Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-212179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3966/1909https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessHoffmann, Luciane Cristina JoenkSilva, Viviane Clotilde daPossamai, Janaína Poffo2022-12-04T21:56:49Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3966Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2022-12-04T21:56:49Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Assessment of understanding of the concept of division through problem solving
Evaluación de la comprensión del concepto de división a través de la resolución de problemas
Avaliação do entendimento do conceito de divisão por meio de resolução de problemas
title Assessment of understanding of the concept of division through problem solving
spellingShingle Assessment of understanding of the concept of division through problem solving
Hoffmann, Luciane Cristina Joenk
Resolução de Problemas
Conhecimentos Prévios
Estratégias de Resolução
Desenvolvimento Conceitual
Problem Solving
Prior Knowledge
Resolution Strategies
Conceptual Development
Resolución de Problemas
Conhecimentos Previos
Estratégias de Resolução
Desarrollo Conceptual
title_short Assessment of understanding of the concept of division through problem solving
title_full Assessment of understanding of the concept of division through problem solving
title_fullStr Assessment of understanding of the concept of division through problem solving
title_full_unstemmed Assessment of understanding of the concept of division through problem solving
title_sort Assessment of understanding of the concept of division through problem solving
author Hoffmann, Luciane Cristina Joenk
author_facet Hoffmann, Luciane Cristina Joenk
Silva, Viviane Clotilde da
Possamai, Janaína Poffo
author_role author
author2 Silva, Viviane Clotilde da
Possamai, Janaína Poffo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hoffmann, Luciane Cristina Joenk
Silva, Viviane Clotilde da
Possamai, Janaína Poffo
dc.subject.por.fl_str_mv Resolução de Problemas
Conhecimentos Prévios
Estratégias de Resolução
Desenvolvimento Conceitual
Problem Solving
Prior Knowledge
Resolution Strategies
Conceptual Development
Resolución de Problemas
Conhecimentos Previos
Estratégias de Resolução
Desarrollo Conceptual
topic Resolução de Problemas
Conhecimentos Prévios
Estratégias de Resolução
Desenvolvimento Conceitual
Problem Solving
Prior Knowledge
Resolution Strategies
Conceptual Development
Resolución de Problemas
Conhecimentos Previos
Estratégias de Resolução
Desarrollo Conceptual
description The purpose of this study is to assess students' understanding of the concept of division through a problem-oriented educational practice. In order to do so, the precepts that guide teaching through problem solving are discussed, as well as the importance of problems for the assessment of students' prior knowledge. Finally, we analyze the resolution of a problem used with students of the 3rd year of Elementary School. The use of the problem made it possible to verify the importance of enabling students to externalize their understanding of division through different strategies that involve pictorial registration, successive additions or subtractions. This diagnosis is important, as it allows the teacher, when formalizing the concept of division, to value the students' understandings.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3966
10.26843/rencima.v13n5a19
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3966
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n5a19
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3966/1909
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-21
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133977956352