Assessment of understanding of the concept of division through problem solving
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3966 |
Resumo: | The purpose of this study is to assess students' understanding of the concept of division through a problem-oriented educational practice. In order to do so, the precepts that guide teaching through problem solving are discussed, as well as the importance of problems for the assessment of students' prior knowledge. Finally, we analyze the resolution of a problem used with students of the 3rd year of Elementary School. The use of the problem made it possible to verify the importance of enabling students to externalize their understanding of division through different strategies that involve pictorial registration, successive additions or subtractions. This diagnosis is important, as it allows the teacher, when formalizing the concept of division, to value the students' understandings. |
id |
UCS-4_bfc50b073bc5d02572d35c3e7b6034a5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3966 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Assessment of understanding of the concept of division through problem solvingEvaluación de la comprensión del concepto de división a través de la resolución de problemasAvaliação do entendimento do conceito de divisão por meio de resolução de problemasResolução de ProblemasConhecimentos PréviosEstratégias de ResoluçãoDesenvolvimento ConceitualProblem SolvingPrior KnowledgeResolution StrategiesConceptual DevelopmentResolución de ProblemasConhecimentos PreviosEstratégias de ResoluçãoDesarrollo ConceptualThe purpose of this study is to assess students' understanding of the concept of division through a problem-oriented educational practice. In order to do so, the precepts that guide teaching through problem solving are discussed, as well as the importance of problems for the assessment of students' prior knowledge. Finally, we analyze the resolution of a problem used with students of the 3rd year of Elementary School. The use of the problem made it possible to verify the importance of enabling students to externalize their understanding of division through different strategies that involve pictorial registration, successive additions or subtractions. This diagnosis is important, as it allows the teacher, when formalizing the concept of division, to value the students' understandings.El propósito de este estudio es evaluar la comprensión de los estudiantes sobre el concepto de división a través de una práctica educativa orientada a problemas. Para ello, se discuten los preceptos que guían la enseñanza a través de la resolución de problemas, así como la importancia de los problemas para la evaluación de los conocimientos previos de los alumnos. Finalmente, analizamos la resolución de un problema utilizado con estudiantes del 3° año de la Enseñanza Primaria. El uso del problema permitió comprobar la importancia de capacitar a los estudiantes para exteriorizar su comprensión de la división a través de diferentes estrategias que involucran registros pictóricos, sumas o restas sucesivas. Este diagnóstico es importante, ya que le permite al docente, al formalizar el concepto de división, valorar las comprensiones de los estudiantes.O propósito deste estudo é avaliar a compreensão dos estudantes sobre o conceito de divisão por meio de uma prática educativa orientada pela resolução de problemas. Para tanto, discute-se os preceitos que norteiam o ensino por meio da resolução de problemas, bem como a importância dos problemas para a avaliação dos conhecimentos prévios dos estudantes. Por fim, analisamos a resolução de um problema utilizado com estudantes do 3º ano do Ensino Fundamental. Essa utilização propiciou que se verificasse a importância de possibilitar aos discentes mostrarem os entendimentos sobre divisão por meio de diferentes estratégias que envolvem o registro pictórico, as somas ou subtrações sucessivas. Esse diagnóstico mostra-se importante, pois permite ao professor, no momento de formalizar o conceito de divisão, valorizar as compreensões dos estudantes.Editora Cruzeiro do Sul2022-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/396610.26843/rencima.v13n5a19Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-212179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3966/1909https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessHoffmann, Luciane Cristina JoenkSilva, Viviane Clotilde daPossamai, Janaína Poffo2022-12-04T21:56:49Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3966Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2022-12-04T21:56:49Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Assessment of understanding of the concept of division through problem solving Evaluación de la comprensión del concepto de división a través de la resolución de problemas Avaliação do entendimento do conceito de divisão por meio de resolução de problemas |
title |
Assessment of understanding of the concept of division through problem solving |
spellingShingle |
Assessment of understanding of the concept of division through problem solving Hoffmann, Luciane Cristina Joenk Resolução de Problemas Conhecimentos Prévios Estratégias de Resolução Desenvolvimento Conceitual Problem Solving Prior Knowledge Resolution Strategies Conceptual Development Resolución de Problemas Conhecimentos Previos Estratégias de Resolução Desarrollo Conceptual |
title_short |
Assessment of understanding of the concept of division through problem solving |
title_full |
Assessment of understanding of the concept of division through problem solving |
title_fullStr |
Assessment of understanding of the concept of division through problem solving |
title_full_unstemmed |
Assessment of understanding of the concept of division through problem solving |
title_sort |
Assessment of understanding of the concept of division through problem solving |
author |
Hoffmann, Luciane Cristina Joenk |
author_facet |
Hoffmann, Luciane Cristina Joenk Silva, Viviane Clotilde da Possamai, Janaína Poffo |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Viviane Clotilde da Possamai, Janaína Poffo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hoffmann, Luciane Cristina Joenk Silva, Viviane Clotilde da Possamai, Janaína Poffo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Resolução de Problemas Conhecimentos Prévios Estratégias de Resolução Desenvolvimento Conceitual Problem Solving Prior Knowledge Resolution Strategies Conceptual Development Resolución de Problemas Conhecimentos Previos Estratégias de Resolução Desarrollo Conceptual |
topic |
Resolução de Problemas Conhecimentos Prévios Estratégias de Resolução Desenvolvimento Conceitual Problem Solving Prior Knowledge Resolution Strategies Conceptual Development Resolución de Problemas Conhecimentos Previos Estratégias de Resolução Desarrollo Conceptual |
description |
The purpose of this study is to assess students' understanding of the concept of division through a problem-oriented educational practice. In order to do so, the precepts that guide teaching through problem solving are discussed, as well as the importance of problems for the assessment of students' prior knowledge. Finally, we analyze the resolution of a problem used with students of the 3rd year of Elementary School. The use of the problem made it possible to verify the importance of enabling students to externalize their understanding of division through different strategies that involve pictorial registration, successive additions or subtractions. This diagnosis is important, as it allows the teacher, when formalizing the concept of division, to value the students' understandings. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3966 10.26843/rencima.v13n5a19 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3966 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n5a19 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3966/1909 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-21 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133977956352 |