Curriculum and credit hours of mathematics training in Pedagogy courses in the state of Pernambuco
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3921 |
Resumo: | In this article, we present the initial results of a master's research that investigates the epistemological configuration of the institutional relationship to the knowledge of the Mathematics formation of Pedagogy courses in the State of Pernambuco. Particularly, here, we focus our attention on the organization of Mathematics training in Pedagogy courses in the State of Pernambuco from the point of view of curriculum and workload. For that, an exploratory-descriptive study was carried out and we adopted the technique of document analysis. The e-mec website was used as a means of research and, after some exclusion criteria, we identified a total of 51 Pedagogy courses. From the analysis of the curricular matrices made available by the institutions, we verified that all courses offer subjects for Mathematics training, but in workloads that vary from 40 to 240 hours/class. |
id |
UCS-4_cd830afa8725103dc26ff866c838a957 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3921 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Curriculum and credit hours of mathematics training in Pedagogy courses in the state of PernambucoCurrículo y horas de formación matemática en los cursos de Pedagogía en el estado de PernambucoCurrículo e carga horária da formação matemática dos cursos de Pedagogia do estado de PernambucoPedagogiaFormação MatemáticaPernambucoDocumentos OficiaisCarga HoráriaPedagogyMathematical TrainingPernambucoOfficial DocumentsWorkloadPedagogíaFormación MatemáticaPernambucoDocumentos OficialesCarga HorariaIn this article, we present the initial results of a master's research that investigates the epistemological configuration of the institutional relationship to the knowledge of the Mathematics formation of Pedagogy courses in the State of Pernambuco. Particularly, here, we focus our attention on the organization of Mathematics training in Pedagogy courses in the State of Pernambuco from the point of view of curriculum and workload. For that, an exploratory-descriptive study was carried out and we adopted the technique of document analysis. The e-mec website was used as a means of research and, after some exclusion criteria, we identified a total of 51 Pedagogy courses. From the analysis of the curricular matrices made available by the institutions, we verified that all courses offer subjects for Mathematics training, but in workloads that vary from 40 to 240 hours/class.En este artículo, presentamos los resultados iniciales de una investigación de maestría que investiga la configuración epistemológica de la relación institucional con el saber de la formación Matemática de los cursos de Pedagogía en el Estado de Pernambuco. Particularmente, aquí, enfocamos nuestra atención en la organización de la formación Matemática en los cursos de Pedagogía en el Estado de Pernambuco desde el punto de vista del currículo y carga horaria. Para ello, se realizó un estudio exploratorio-descriptivo y se adoptó la técnica de análisis documental. Se utilizó el sitio web e-mec como medio de investigación y, luego de algunos criterios de exclusión, se identificaron un total de 51 cursos de Pedagogía. Del análisis de las matrices curriculares puestas a disposición por las instituciones, verificamos que todos los cursos ofrecen asignaturas para la formación en Matemática, pero en cargas horarias que varían de 40 a 240 horas/clase.Apresentamos neste artigo os resultados iniciais de uma pesquisa de mestrado que investiga a configuração epistemológica da relação institucional ao saber da formação Matemática dos cursos de Pedagogia do Estado de Pernambuco. Particularmente, aqui, focamos nossa atenção sobre a organização da formação Matemática dos cursos de Pedagogia do Estado de Pernambuco do ponto de vista do currículo e da carga horária. Para tanto, foi realizado um estudo exploratório-descritivo e adotamos a técnica de análise documental. O site do e-mec foi utilizado como meio de pesquisa e, após alguns critérios de exclusão, identificamos um total de 51 cursos de Pedagogia. A partir da análise das matrizes curriculares disponibilizadas pelas instituições verificamos que todos os cursos ofertam disciplinas destinadas à formação Matemática, porém em cargas horárias que variam de 40 a 240 horas/aula.Editora Cruzeiro do Sul2022-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/392110.26843/rencima.v13n5a02Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3921/1824https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Joicy Lariça GonçalvesCavalcanti, José Dilson BeserraVale, Maria Luceilda de Oliveira do2022-10-01T15:08:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3921Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2022-10-01T15:08:10Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curriculum and credit hours of mathematics training in Pedagogy courses in the state of Pernambuco Currículo y horas de formación matemática en los cursos de Pedagogía en el estado de Pernambuco Currículo e carga horária da formação matemática dos cursos de Pedagogia do estado de Pernambuco |
title |
Curriculum and credit hours of mathematics training in Pedagogy courses in the state of Pernambuco |
spellingShingle |
Curriculum and credit hours of mathematics training in Pedagogy courses in the state of Pernambuco Santos, Joicy Lariça Gonçalves Pedagogia Formação Matemática Pernambuco Documentos Oficiais Carga Horária Pedagogy Mathematical Training Pernambuco Official Documents Workload Pedagogía Formación Matemática Pernambuco Documentos Oficiales Carga Horaria |
title_short |
Curriculum and credit hours of mathematics training in Pedagogy courses in the state of Pernambuco |
title_full |
Curriculum and credit hours of mathematics training in Pedagogy courses in the state of Pernambuco |
title_fullStr |
Curriculum and credit hours of mathematics training in Pedagogy courses in the state of Pernambuco |
title_full_unstemmed |
Curriculum and credit hours of mathematics training in Pedagogy courses in the state of Pernambuco |
title_sort |
Curriculum and credit hours of mathematics training in Pedagogy courses in the state of Pernambuco |
author |
Santos, Joicy Lariça Gonçalves |
author_facet |
Santos, Joicy Lariça Gonçalves Cavalcanti, José Dilson Beserra Vale, Maria Luceilda de Oliveira do |
author_role |
author |
author2 |
Cavalcanti, José Dilson Beserra Vale, Maria Luceilda de Oliveira do |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Joicy Lariça Gonçalves Cavalcanti, José Dilson Beserra Vale, Maria Luceilda de Oliveira do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia Formação Matemática Pernambuco Documentos Oficiais Carga Horária Pedagogy Mathematical Training Pernambuco Official Documents Workload Pedagogía Formación Matemática Pernambuco Documentos Oficiales Carga Horaria |
topic |
Pedagogia Formação Matemática Pernambuco Documentos Oficiais Carga Horária Pedagogy Mathematical Training Pernambuco Official Documents Workload Pedagogía Formación Matemática Pernambuco Documentos Oficiales Carga Horaria |
description |
In this article, we present the initial results of a master's research that investigates the epistemological configuration of the institutional relationship to the knowledge of the Mathematics formation of Pedagogy courses in the State of Pernambuco. Particularly, here, we focus our attention on the organization of Mathematics training in Pedagogy courses in the State of Pernambuco from the point of view of curriculum and workload. For that, an exploratory-descriptive study was carried out and we adopted the technique of document analysis. The e-mec website was used as a means of research and, after some exclusion criteria, we identified a total of 51 Pedagogy courses. From the analysis of the curricular matrices made available by the institutions, we verified that all courses offer subjects for Mathematics training, but in workloads that vary from 40 to 240 hours/class. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3921 10.26843/rencima.v13n5a02 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3921 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n5a02 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3921/1824 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-25 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133958033408 |