Linear Diophantine Equation: an historical and epistemological approach as resource to introduce different solving problems strategies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pommer, Wagner Marcelo
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Pommer, Clarice Peres Carvalho Retroz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/97
Resumo: This paper discusses the relevance on considering problem-situation involving aspects of Elementary Number Theory on basic school, emphasizing aspects from Linear Diophantine Equation creation and development. Our proposal is based on the presentation of some linear indeterminate problems that appeared across Mathematical History development, that constitutes itself as a didactical resource to introduce resolution strategies which make visible important aspects from Elementary Number Theory and that allow us better understand its significance to enrich mathematical education.
id UCS-4_ce20497c652899b8d40fab1111d59813
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/97
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Linear Diophantine Equation: an historical and epistemological approach as resource to introduce different solving problems strategiesEquações Diofantinas Lineares: um viés histórico- epistemológico como recurso para introduzir diferentes estratégias de resolução de problemasEquações Diofantinas LinearesEstratégias de resoluçãoProblemas de Indeterminação LinearTeoria Elementar dos NúmerosLinear Diophantine EquationResolution StrategiesLinear Indeterminate ProblemsElementary Number TheoryThis paper discusses the relevance on considering problem-situation involving aspects of Elementary Number Theory on basic school, emphasizing aspects from Linear Diophantine Equation creation and development. Our proposal is based on the presentation of some linear indeterminate problems that appeared across Mathematical History development, that constitutes itself as a didactical resource to introduce resolution strategies which make visible important aspects from Elementary Number Theory and that allow us better understand its significance to enrich mathematical education.Este artigo discute a relevância da utilização de situações problema envolvendo tópicos da teoria Elementar dos Números no ciclo básico, enfatizando aspectos da origem e desenvolvimento histórico-epistemológico das Equações Diofantinas Lineares. A proposta se embasou na apresentação de alguns problemas de indeterminação linear que surgiram no percurso da História da Matemática, que se constitui em recurso didático para introduzir estratégias de resolução que valorizem aspectos da teoria Elementar dos Números e que permite melhor entender seu papel para enriquecer o ensino da matemática.Editora Cruzeiro do Sul2012-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/9710.26843/rencima.v3i1.97Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 3 n. 1 (2012): jan./jun.; 28-432179-426X10.26843/rencima.v3i1reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/97/67https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPommer, Wagner MarceloPommer, Clarice Peres Carvalho Retroz2023-04-20T20:28:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/97Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T20:28:12Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Linear Diophantine Equation: an historical and epistemological approach as resource to introduce different solving problems strategies
Equações Diofantinas Lineares: um viés histórico- epistemológico como recurso para introduzir diferentes estratégias de resolução de problemas
title Linear Diophantine Equation: an historical and epistemological approach as resource to introduce different solving problems strategies
spellingShingle Linear Diophantine Equation: an historical and epistemological approach as resource to introduce different solving problems strategies
Pommer, Wagner Marcelo
Equações Diofantinas Lineares
Estratégias de resolução
Problemas de Indeterminação Linear
Teoria Elementar dos Números
Linear Diophantine Equation
Resolution Strategies
Linear Indeterminate Problems
Elementary Number Theory
title_short Linear Diophantine Equation: an historical and epistemological approach as resource to introduce different solving problems strategies
title_full Linear Diophantine Equation: an historical and epistemological approach as resource to introduce different solving problems strategies
title_fullStr Linear Diophantine Equation: an historical and epistemological approach as resource to introduce different solving problems strategies
title_full_unstemmed Linear Diophantine Equation: an historical and epistemological approach as resource to introduce different solving problems strategies
title_sort Linear Diophantine Equation: an historical and epistemological approach as resource to introduce different solving problems strategies
author Pommer, Wagner Marcelo
author_facet Pommer, Wagner Marcelo
Pommer, Clarice Peres Carvalho Retroz
author_role author
author2 Pommer, Clarice Peres Carvalho Retroz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pommer, Wagner Marcelo
Pommer, Clarice Peres Carvalho Retroz
dc.subject.por.fl_str_mv Equações Diofantinas Lineares
Estratégias de resolução
Problemas de Indeterminação Linear
Teoria Elementar dos Números
Linear Diophantine Equation
Resolution Strategies
Linear Indeterminate Problems
Elementary Number Theory
topic Equações Diofantinas Lineares
Estratégias de resolução
Problemas de Indeterminação Linear
Teoria Elementar dos Números
Linear Diophantine Equation
Resolution Strategies
Linear Indeterminate Problems
Elementary Number Theory
description This paper discusses the relevance on considering problem-situation involving aspects of Elementary Number Theory on basic school, emphasizing aspects from Linear Diophantine Equation creation and development. Our proposal is based on the presentation of some linear indeterminate problems that appeared across Mathematical History development, that constitutes itself as a didactical resource to introduce resolution strategies which make visible important aspects from Elementary Number Theory and that allow us better understand its significance to enrich mathematical education.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/97
10.26843/rencima.v3i1.97
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/97
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v3i1.97
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/97/67
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 3 n. 1 (2012): jan./jun.; 28-43
2179-426X
10.26843/rencima.v3i1
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306128752902144