Linear Diophantine Equation: an historical and epistemological approach as resource to introduce different solving problems strategies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/97 |
Resumo: | This paper discusses the relevance on considering problem-situation involving aspects of Elementary Number Theory on basic school, emphasizing aspects from Linear Diophantine Equation creation and development. Our proposal is based on the presentation of some linear indeterminate problems that appeared across Mathematical History development, that constitutes itself as a didactical resource to introduce resolution strategies which make visible important aspects from Elementary Number Theory and that allow us better understand its significance to enrich mathematical education. |
id |
UCS-4_ce20497c652899b8d40fab1111d59813 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/97 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Linear Diophantine Equation: an historical and epistemological approach as resource to introduce different solving problems strategiesEquações Diofantinas Lineares: um viés histórico- epistemológico como recurso para introduzir diferentes estratégias de resolução de problemasEquações Diofantinas LinearesEstratégias de resoluçãoProblemas de Indeterminação LinearTeoria Elementar dos NúmerosLinear Diophantine EquationResolution StrategiesLinear Indeterminate ProblemsElementary Number TheoryThis paper discusses the relevance on considering problem-situation involving aspects of Elementary Number Theory on basic school, emphasizing aspects from Linear Diophantine Equation creation and development. Our proposal is based on the presentation of some linear indeterminate problems that appeared across Mathematical History development, that constitutes itself as a didactical resource to introduce resolution strategies which make visible important aspects from Elementary Number Theory and that allow us better understand its significance to enrich mathematical education.Este artigo discute a relevância da utilização de situações problema envolvendo tópicos da teoria Elementar dos Números no ciclo básico, enfatizando aspectos da origem e desenvolvimento histórico-epistemológico das Equações Diofantinas Lineares. A proposta se embasou na apresentação de alguns problemas de indeterminação linear que surgiram no percurso da História da Matemática, que se constitui em recurso didático para introduzir estratégias de resolução que valorizem aspectos da teoria Elementar dos Números e que permite melhor entender seu papel para enriquecer o ensino da matemática.Editora Cruzeiro do Sul2012-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/9710.26843/rencima.v3i1.97Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 3 n. 1 (2012): jan./jun.; 28-432179-426X10.26843/rencima.v3i1reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/97/67https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPommer, Wagner MarceloPommer, Clarice Peres Carvalho Retroz2023-04-20T20:28:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/97Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T20:28:12Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Linear Diophantine Equation: an historical and epistemological approach as resource to introduce different solving problems strategies Equações Diofantinas Lineares: um viés histórico- epistemológico como recurso para introduzir diferentes estratégias de resolução de problemas |
title |
Linear Diophantine Equation: an historical and epistemological approach as resource to introduce different solving problems strategies |
spellingShingle |
Linear Diophantine Equation: an historical and epistemological approach as resource to introduce different solving problems strategies Pommer, Wagner Marcelo Equações Diofantinas Lineares Estratégias de resolução Problemas de Indeterminação Linear Teoria Elementar dos Números Linear Diophantine Equation Resolution Strategies Linear Indeterminate Problems Elementary Number Theory |
title_short |
Linear Diophantine Equation: an historical and epistemological approach as resource to introduce different solving problems strategies |
title_full |
Linear Diophantine Equation: an historical and epistemological approach as resource to introduce different solving problems strategies |
title_fullStr |
Linear Diophantine Equation: an historical and epistemological approach as resource to introduce different solving problems strategies |
title_full_unstemmed |
Linear Diophantine Equation: an historical and epistemological approach as resource to introduce different solving problems strategies |
title_sort |
Linear Diophantine Equation: an historical and epistemological approach as resource to introduce different solving problems strategies |
author |
Pommer, Wagner Marcelo |
author_facet |
Pommer, Wagner Marcelo Pommer, Clarice Peres Carvalho Retroz |
author_role |
author |
author2 |
Pommer, Clarice Peres Carvalho Retroz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pommer, Wagner Marcelo Pommer, Clarice Peres Carvalho Retroz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Equações Diofantinas Lineares Estratégias de resolução Problemas de Indeterminação Linear Teoria Elementar dos Números Linear Diophantine Equation Resolution Strategies Linear Indeterminate Problems Elementary Number Theory |
topic |
Equações Diofantinas Lineares Estratégias de resolução Problemas de Indeterminação Linear Teoria Elementar dos Números Linear Diophantine Equation Resolution Strategies Linear Indeterminate Problems Elementary Number Theory |
description |
This paper discusses the relevance on considering problem-situation involving aspects of Elementary Number Theory on basic school, emphasizing aspects from Linear Diophantine Equation creation and development. Our proposal is based on the presentation of some linear indeterminate problems that appeared across Mathematical History development, that constitutes itself as a didactical resource to introduce resolution strategies which make visible important aspects from Elementary Number Theory and that allow us better understand its significance to enrich mathematical education. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/97 10.26843/rencima.v3i1.97 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/97 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v3i1.97 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/97/67 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 3 n. 1 (2012): jan./jun.; 28-43 2179-426X 10.26843/rencima.v3i1 reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306128752902144 |