Physics Teaching and astronomical distance scales
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3466 |
Resumo: | The main objective of this article is to reflect about the possibilities of an educational work about the theme of astronomical distance scales, to contribute to the improvement of Physics teaching. Three astronomical scales and the respective orders of magnitude of the measurements involved were analyzed: interplanetary distances, interstellar distances and intergalactic distances. To do this, some of the main units to measure lengths in astronomical scales were described and the basic methods of determining distances in Astronomy were investigated. Some possibilities of didactic strategies were described and investigated, having as thematic axis the study of astronomical distance scales. Some useful tools available on the internet were also pointed out and briefly characterized to achieve this purpose. This is, therefore, an exploratory and qualitative research on didactic resources to analyze the possibilities of their educational use |
id |
UCS-4_e0d9fdd2c374865ffbde11171b94e13b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3466 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Physics Teaching and astronomical distance scalesEnseñanza de la Física y escalas astronómicas de distanciaEnsino de Física e escalas de distâncias astronômicasAstronomiaAprendizagemEscalasDistânciasUnidadesAstronomyLearningScalesDistancesUnitsAstronomíaAprendizajeEscalasDistanciasUnidadesThe main objective of this article is to reflect about the possibilities of an educational work about the theme of astronomical distance scales, to contribute to the improvement of Physics teaching. Three astronomical scales and the respective orders of magnitude of the measurements involved were analyzed: interplanetary distances, interstellar distances and intergalactic distances. To do this, some of the main units to measure lengths in astronomical scales were described and the basic methods of determining distances in Astronomy were investigated. Some possibilities of didactic strategies were described and investigated, having as thematic axis the study of astronomical distance scales. Some useful tools available on the internet were also pointed out and briefly characterized to achieve this purpose. This is, therefore, an exploratory and qualitative research on didactic resources to analyze the possibilities of their educational useEl objetivo principal de este artículo es reflexionar sobre las posibilidades de un trabajo educativo en torno al tema de las escalas de distancias astronómicas, a fin de contribuir a la mejora de la enseñanza de la Física. Se analizaron tres escalas astronómicas y los respectivos órdenes de magnitud de las medidas involucradas: distancias interplanetarias, distancias interestelares y distancias intergalácticas. Para hacer esto, se describieron algunas de las principales unidades para medir longitudes en escalas astronómicas y se investigaron los métodos básicos de determinación de distancias en Astronomía. Se describieron e investigaron algunas posibilidades de estrategias didácticas, teniendo como eje el estudio de escalas de distancias astronómicas. También se señalaron y caracterizaron sucintamente algunas herramientas disponibles en internet útiles para lograr este propósito. Se trata, por tanto, de una investigación exploratoria y cualitativa sobre recursos didácticos con el fin de analizar las posibilidades de su uso educativoO principal objetivo deste artigo é refletir sobre as possibilidades de um trabalho educacional em torno do tema das escalas de distâncias astronômicas, de modo a contribuir com a melhoria do ensino de Física. Foram analisadas três escalas astronômicas e as respectivas ordens de grandeza das medidas envolvidas: distâncias interplanetárias, distâncias interestelares e distâncias intergalácticas. Para isso, foram descritas algumas das principais unidades para medir comprimentos em escalas astronômicas e investigados os métodos básicos de determinação de distâncias em Astronomia. Foram descritas e investigadas algumas possibilidades de estratégias didáticas, tendo como eixo temático o estudo de escalas de distâncias astronômicas. Foram também apontadas e sucintamente caracterizadas algumas ferramentas disponíveis na internet úteis para atingir este propósito. Essa é, portanto, uma pesquisa exploratória e qualitativa sobre recursos didáticos com o intuito de analisar as possibilidades de seu uso educacionalEditora Cruzeiro do Sul2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/346610.26843/rencima.v13n2a02Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-222179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3466/1747https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessArruda, Higor Felipe Gonçalves deTeixeira, Ricardo Roberto Plaza2023-04-22T00:56:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3466Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T00:56:52Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Physics Teaching and astronomical distance scales Enseñanza de la Física y escalas astronómicas de distancia Ensino de Física e escalas de distâncias astronômicas |
title |
Physics Teaching and astronomical distance scales |
spellingShingle |
Physics Teaching and astronomical distance scales Arruda, Higor Felipe Gonçalves de Astronomia Aprendizagem Escalas Distâncias Unidades Astronomy Learning Scales Distances Units Astronomía Aprendizaje Escalas Distancias Unidades |
title_short |
Physics Teaching and astronomical distance scales |
title_full |
Physics Teaching and astronomical distance scales |
title_fullStr |
Physics Teaching and astronomical distance scales |
title_full_unstemmed |
Physics Teaching and astronomical distance scales |
title_sort |
Physics Teaching and astronomical distance scales |
author |
Arruda, Higor Felipe Gonçalves de |
author_facet |
Arruda, Higor Felipe Gonçalves de Teixeira, Ricardo Roberto Plaza |
author_role |
author |
author2 |
Teixeira, Ricardo Roberto Plaza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Arruda, Higor Felipe Gonçalves de Teixeira, Ricardo Roberto Plaza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Astronomia Aprendizagem Escalas Distâncias Unidades Astronomy Learning Scales Distances Units Astronomía Aprendizaje Escalas Distancias Unidades |
topic |
Astronomia Aprendizagem Escalas Distâncias Unidades Astronomy Learning Scales Distances Units Astronomía Aprendizaje Escalas Distancias Unidades |
description |
The main objective of this article is to reflect about the possibilities of an educational work about the theme of astronomical distance scales, to contribute to the improvement of Physics teaching. Three astronomical scales and the respective orders of magnitude of the measurements involved were analyzed: interplanetary distances, interstellar distances and intergalactic distances. To do this, some of the main units to measure lengths in astronomical scales were described and the basic methods of determining distances in Astronomy were investigated. Some possibilities of didactic strategies were described and investigated, having as thematic axis the study of astronomical distance scales. Some useful tools available on the internet were also pointed out and briefly characterized to achieve this purpose. This is, therefore, an exploratory and qualitative research on didactic resources to analyze the possibilities of their educational use |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3466 10.26843/rencima.v13n2a02 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3466 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n2a02 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3466/1747 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-22 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133448425472 |