Physics Teaching and astronomical distance scales

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arruda, Higor Felipe Gonçalves de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Teixeira, Ricardo Roberto Plaza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3466
Resumo: The main objective of this article is to reflect about the possibilities of an educational work about the theme of astronomical distance scales, to contribute to the improvement of Physics teaching. Three astronomical scales and the respective orders of magnitude of the measurements involved were analyzed: interplanetary distances, interstellar distances and intergalactic distances. To do this, some of the main units to measure lengths in astronomical scales were described and the basic methods of determining distances in Astronomy were investigated. Some possibilities of didactic strategies were described and investigated, having as thematic axis the study of astronomical distance scales. Some useful tools available on the internet were also pointed out and briefly characterized to achieve this purpose. This is, therefore, an exploratory and qualitative research on didactic resources to analyze the possibilities of their educational use
id UCS-4_e0d9fdd2c374865ffbde11171b94e13b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3466
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Physics Teaching and astronomical distance scalesEnseñanza de la Física y escalas astronómicas de distanciaEnsino de Física e escalas de distâncias astronômicasAstronomiaAprendizagemEscalasDistânciasUnidadesAstronomyLearningScalesDistancesUnitsAstronomíaAprendizajeEscalasDistanciasUnidadesThe main objective of this article is to reflect about the possibilities of an educational work about the theme of astronomical distance scales, to contribute to the improvement of Physics teaching. Three astronomical scales and the respective orders of magnitude of the measurements involved were analyzed: interplanetary distances, interstellar distances and intergalactic distances. To do this, some of the main units to measure lengths in astronomical scales were described and the basic methods of determining distances in Astronomy were investigated. Some possibilities of didactic strategies were described and investigated, having as thematic axis the study of astronomical distance scales. Some useful tools available on the internet were also pointed out and briefly characterized to achieve this purpose. This is, therefore, an exploratory and qualitative research on didactic resources to analyze the possibilities of their educational useEl objetivo principal de este artículo es reflexionar sobre las posibilidades de un trabajo educativo en torno al tema de las escalas de distancias astronómicas, a fin de contribuir a la mejora de la enseñanza de la Física. Se analizaron tres escalas astronómicas y los respectivos órdenes de magnitud de las medidas involucradas: distancias interplanetarias, distancias interestelares y distancias intergalácticas. Para hacer esto, se describieron algunas de las principales unidades para medir longitudes en escalas astronómicas y se investigaron los métodos básicos de determinación de distancias en Astronomía. Se describieron e investigaron algunas posibilidades de estrategias didácticas, teniendo como eje el estudio de escalas de distancias astronómicas. También se señalaron y caracterizaron sucintamente algunas herramientas disponibles en internet útiles para lograr este propósito. Se trata, por tanto, de una investigación exploratoria y cualitativa sobre recursos didácticos con el fin de analizar las posibilidades de su uso educativoO principal objetivo deste artigo é refletir sobre as possibilidades de um trabalho educacional em torno do tema das escalas de distâncias astronômicas, de modo a contribuir com a melhoria do ensino de Física. Foram analisadas três escalas astronômicas e as respectivas ordens de grandeza das medidas envolvidas: distâncias interplanetárias, distâncias interestelares e distâncias intergalácticas. Para isso, foram descritas algumas das principais unidades para medir comprimentos em escalas astronômicas e investigados os métodos básicos de determinação de distâncias em Astronomia. Foram descritas e investigadas algumas possibilidades de estratégias didáticas, tendo como eixo temático o estudo de escalas de distâncias astronômicas. Foram também apontadas e sucintamente caracterizadas algumas ferramentas disponíveis na internet úteis para atingir este propósito. Essa é, portanto, uma pesquisa exploratória e qualitativa sobre recursos didáticos com o intuito de analisar as possibilidades de seu uso educacionalEditora Cruzeiro do Sul2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/346610.26843/rencima.v13n2a02Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-222179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3466/1747https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessArruda, Higor Felipe Gonçalves deTeixeira, Ricardo Roberto Plaza2023-04-22T00:56:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3466Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T00:56:52Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Physics Teaching and astronomical distance scales
Enseñanza de la Física y escalas astronómicas de distancia
Ensino de Física e escalas de distâncias astronômicas
title Physics Teaching and astronomical distance scales
spellingShingle Physics Teaching and astronomical distance scales
Arruda, Higor Felipe Gonçalves de
Astronomia
Aprendizagem
Escalas
Distâncias
Unidades
Astronomy
Learning
Scales
Distances
Units
Astronomía
Aprendizaje
Escalas
Distancias
Unidades
title_short Physics Teaching and astronomical distance scales
title_full Physics Teaching and astronomical distance scales
title_fullStr Physics Teaching and astronomical distance scales
title_full_unstemmed Physics Teaching and astronomical distance scales
title_sort Physics Teaching and astronomical distance scales
author Arruda, Higor Felipe Gonçalves de
author_facet Arruda, Higor Felipe Gonçalves de
Teixeira, Ricardo Roberto Plaza
author_role author
author2 Teixeira, Ricardo Roberto Plaza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Arruda, Higor Felipe Gonçalves de
Teixeira, Ricardo Roberto Plaza
dc.subject.por.fl_str_mv Astronomia
Aprendizagem
Escalas
Distâncias
Unidades
Astronomy
Learning
Scales
Distances
Units
Astronomía
Aprendizaje
Escalas
Distancias
Unidades
topic Astronomia
Aprendizagem
Escalas
Distâncias
Unidades
Astronomy
Learning
Scales
Distances
Units
Astronomía
Aprendizaje
Escalas
Distancias
Unidades
description The main objective of this article is to reflect about the possibilities of an educational work about the theme of astronomical distance scales, to contribute to the improvement of Physics teaching. Three astronomical scales and the respective orders of magnitude of the measurements involved were analyzed: interplanetary distances, interstellar distances and intergalactic distances. To do this, some of the main units to measure lengths in astronomical scales were described and the basic methods of determining distances in Astronomy were investigated. Some possibilities of didactic strategies were described and investigated, having as thematic axis the study of astronomical distance scales. Some useful tools available on the internet were also pointed out and briefly characterized to achieve this purpose. This is, therefore, an exploratory and qualitative research on didactic resources to analyze the possibilities of their educational use
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3466
10.26843/rencima.v13n2a02
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3466
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n2a02
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3466/1747
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-22
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133448425472